Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Jag fick precis samma tanke när jag läste.

Folk som behandlar hästar så illa som TS beskriver, har sällan tillräckligt med självinsikt för att inse att det dom gör är fel. De anser ju att det är ett korrekt beteende.

Hur bryter man av ett dressyrspö förresten? Jag har faktiskt försökt utan att lyckas.

Om TS story är sann, ja, då måste jag ge en eloge till TS.
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

ja eftersom det är ett forum som är till för att tycka i, så kommer folk alltid att "tycka de & de".

Men jag vidhåller fortfarande min åsikt och jag har fortfarande svårt att förstå ditt resonemang om att du vill berätta om den här historian för att informera och för att det är så mycket hästar och ponnyer som far illa där ute. Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker reda ut för eventuella läsare som saknar kunskapen? Att de inte borde rida med "kedje-hack", att det inte är okej att spöa skiten ur hästarna? Jag tror faktiskt inte någon som faktikst beter sig så, inser vad det är faktiskt de gör, och hur illa de behandlar sina hästar och tror inte att en sådan här tråd skulle få dem själva att tänka till, snarare tror jag att de slår ifrån sig. Dessutom tycker jag inte riktigt du tryckt på de sakerna så ja förstår inte riktigt att du skulle skriva om detta för att det skulle bli bättre för djur som far illa?
Utan att det är någon kritik, för det är okej att vilja bli peppad och få beröm, (och det menar jag verkligen) men det verkar faktiskt som om du mest är ute efter just beröm och eloger! Men som sagt tycker jag att du för ponnyns skull ska tänka efter innan du fortsätter den här tråden. Även om du inte hängt ut någon med namn, så är det nog inte svårt alls för ägaren att lista ut att det är dem de handlar om. Nu vet inte jag hur pass öppen du vart tidigare på forumet om vem du är, men du har skrivit drygt 500 inlägg och om jag gissar så är det kanske inte jätte svårt att lista ut i de inläggen, vem du är, vart du bor osv.
Alltså förstå mig rätt, jag säger inte det här som någon kritik, utan jag vill bara att du ska tänka på att man inte ska skriva ut för mycket på nätet, för risken finns att det går illa för ponnyn igen! Men jag vet hur svårt det är.. det första man tänker när det händer grejer är ju "åh det där måste jag uppdatera på FB" jag är helt övertygad om att det kommer slå tillbaka mot oss (alla) att vi är så öppna på internet.. och jag vill bara inte att de ska slå tillbaka mot ponnyn om storyn nu är sann :)

Hoppas iaf att den kan bli frisk och kry och att allt löser sig :)


ed.
förstå mig rätt, självklart tycker jag att det är jätte bra att prata MASSOR om att djur far illa där ute, ju mer det pratas om, ju större är chansen att det händer saker. MEN det är riskfyllt att prata om specifika fall som det här, eftersom sagt ponnyn riskerar att få en ägare som freakar ur på dig och tar tillbaka ponnyn och fortsätter misshandla den.
 
Sv: Vanvett, djurplågeri eller jag som är känslig?

Nu vill jag inte gärna spekulera i huruvida det eller sant eller inte så jag väljer på att tro på människans godhet - heja! :bow:
Självklart gjorde du rätt, jag blir ledsen av att tänka på att det finns hästar som behandlas så respektlöst och känslokallt, undrar just vilken sorts djursyn dottern har lärt sig av sin mamma ... förhoppningsvis blev det ett stort wake-up call för dem båda.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 426
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 869
Senast: Happimess
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 048
Senast: cirkus
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 118
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp