Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Verdandi

Trådstartare
Just nu är det återigen en annons ute där någon vill köpa häst till ett mycket lågt pris. Kollar man upp "köparen" det minsta lilla så ringer flera varningsklockor, i alla fall hos mig.

Efter att ha läst flera diskussionstrådar om misslyckade försäljningar/fodervärdsavtal där hästen har fått "lida", så börjar jag fundera på varför inga varningsklockor ringde tidigare? Bara formuleringen i en köpares annons kan i många fall vara en stark indikator på att något är fel eller skumt. Sedan kan man ju självklart inte kolla upp precis allt, eller ha orimliga förväntningar på hur hästen ska skötas m.m. Jag förvånas däremot över hur naivt man kan lämna bort ett djur när det (i min värld) redan från början har funnits ganska starka frågetecken hos den som ska ta över djuret?

Sedan när djuret väl "lider", ja då är säljaren så helt bortkommen och oföretagsam. Fråga om råd kan man förstås göra på ett forum, det är inte det, men det här med att ta tjuren vid hornen och försöka lösa hästens situation kan sitta så väldigt långt inne ibland.

Varningsklockor kan vara:
  • Annonsens (köparens) formulering.
  • Annonsen är för "bred", man söker en A-ponny till Shire för ridning
  • Vad man säger i telefon/mail
  • Vill ha billig häst = Dålig ekonomi/Vill tjäna pengar
  • Vill ha barnhäst, men har inga egna barn.
  • Har många mobilnr = Lever på att köpa och att sälja vidare (typ beg. bilar)
  • Vill "rädda" just din häst när du sitter i en ekonomisk kris och måste sälja...
  • Den eventuelle köparen vill/behöver inte provrida din ridhäst...
  • Köparen lämnar felaktiga uppgifter om sig själv och sin hästhållning, t.ex. om stall, hagar, platser, meriter etc.
  • Köparen är inte intresserad av medföljande utrustning, säger sig har egen, men frågar inte om storlekar etc.

Nu går det oftast inte att göra så mycket när hästen väl är såld, och jag har full förståelse att livet kan ändras hastigt så att man måste sälja. Det är bara så tråkigt att läsa om när hästarna får lida i slutänden..

/V
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Jag tycker absolut att det är vettigt att överväga avlivning för en häst med lågt ekonomiskt värde och/eller dåliga förutsättningar. Kan man inte ha den kvar själv, finns det väldigt stora risker att hästen hamnar fel. Att då överväga att ta bort den känns som ett ansvarsfullt alternativ.

Hellre det än att hästen hamnar hos någon tvivelaktig hästhållare.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Helt ärligt talat så har jag själv "räddat" två hästar som varit billiga. Dock gamla men ändå.
Köpte de mycket billigt, hade de under tiden vi letade nytt hem (jag stod som ägare) och sen sålde vi dem, eller sålde o sålde, nästan skänkte..
Under tiden de var hos mi blev deras hovar välskötta, hullet var på topp, stor sommarhage, gav de vatten dagligen givetvis osv..

Hon hade ingen annons ute i och för sig, inte jag heller utan jag blev tillfrågad av säljarens kompis.

Fick ett helvete sen när säljaren ångrat sig...
Men ena hästen fick ett toppenhem, den andra fick hon köpa tillbaka och den skiclades till slakt 3 mån senare då hon intr hade råd längre... Jag hade ett toppenhem till den också men ville inte krossa hennes hjärta. Visste inte att den skulle slaktas..

Förlorade några tusenlappar men räddade ju den ena hästen som idag har ett toppenbra hem.

Så alla hästar hamnar inte i skithem bara för de är billiga, men man vet aldrig.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Under mina år som hästmänniska har jag blivit tillfrågad o inridning/tillridning på varmblodiga travare som jag hjälpt folk att sälja.

Skriver givetvis i annonsen ex pris 5000-7000:- Mkh på 155-160..
Att de är varmblod som passar till hobbyridning på ridbanan men mest skogsridning eller körning.
Ringer alltid folk som frågar om jag vill sälja till deras tävlingsinriktaze dotter som vill ha en d-ponny för att kvala till SM osv..

Läser folk inte annonserna eller?
En som skrev på en häst som var svårriden på 162cm om den skulle passa deras 6 åriga flicka som börjat rida på ridskola för "en vecka sen men hon älskar att rida o kan ju borsta hästen"..

På sådanna som ringer går mina varningsklockor direkt.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

De människor som säljer eller ger bort hästar till skrupelfria typer hoppas och tror att deras hästar ska komma till en person som du. Ofta kan typerna ifråga prata för sig så det låter som det perfekta hemmet dessutom.

Visst finns det människor som kan ge en "värdelös" (alltså ekonomiskt!) häst ett bra hem, men de är inte så många jämfört med alla hästar som finns. Och oftast får de som finns tag på sina hästar via bekanta, precis som du fick.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Jag håller helt och hållet med dig! :bow:
Jag tycker det är ungefär samma sak med de hästar som är 20 år gamla eller äldre, tycker inte man säljer en så gammal häst vind för våg, utan hade hellre låtit den sluta sina dagar.
Tyvärr är det många som helt enkelt inte klarar av ett sådant beslut, de vill tvunget att hästen ska få leva vidare om den är någorlunda frisk, men egentligen är det ju ett ansvar man måste ta som djurägare.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Naturligtvis finns det undantag och en billig häst behöver alls inte hamna i ett dåligt hem. Det är när det är går fel, men signalerna har funnits där från början, som får mig att undra varför man ändå väljer att sälja/lämna bort sin häst till en sådan person. Har även sett återkommande kattannonser där samma människor vill köpa långhåriga katter billigt. Helst köpa flera stycken om man har..
Att tänka en sväng till innan man säljer, kanske till och med vara lite extra noggrann när det handlar om ett "billigt" djur, så att det inte far illa. Tyvärr blir "billigt" ofta en slit-och-släng-produkt.

Håller med Lovisa om att det ibland kan vara bättre att välja avlivning för djurets skull.

/V
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

På tal om katter, eller framför allt kattungar och gangare så är det många som har ormar som "tar hand" om dessa. Så tänk på det om ni säljer eller skänker bort smådjur om ni inte vill att dom ska bli mat..
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Fast å andra sidan köpte vi en korsningsponny för 5000kr inkl. utrustning. Vårat enda krav var typ en ponny som "gjort sitt" och kunde vara sällskap till min ponny. Det blev en ponny (22år) som det tog 8tim enkel väg till, första gången vi såg honom var på plats med transporten när vi hämtade honom. Vi kände inte ägaren sen tidigare och hade inte heller träffat dom innan.

Både jag och säljaren är nöjda med köpet. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om det inte skulle finnas en billig ponny ute på annons. Så det finns historier med billiga hästar som har lyckliga slut också.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Jag tror att många människor vill sälja till varje pris för att de är rädda för döden. Jag får ofta uppfattningen att folk tycker att döden är det värsta som finns och att hästen alltid mår bättre av att få leva än att bli avlivad, även om detta "leva" innebär ett liv under tvivelaktiga förhållanden hos tvivelaktiga människor.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Absolut är det så.

Jag är uppfostrad av en annan generation hästmänniskor, som alltid sätter hästens bästa före sina egna känslor. Och de har trummat i mig det oerhörda ansvar man har som djurägare.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Jag tror att många människor vill sälja till varje pris för att de är rädda för döden.

Eller så vill de hellre sälja för att kadaverbilen tar ca 600:- för avlivning och ca 4500:- för själva hämtningen av det döda djuret plus moms betalas kontant på plats innan avlivning sker.

Så har man risigt mad pengar är det inte säkert att man har RÅD att avliva. ( Även om det alltid sägs att man ska ha en buffert som djurägare för det oförutsedda, så kan ju den bufferten plötsligt blivit använd för att laga bilen eller betala en eller ett par hyror om man tex plötsligt blir av med sitt arbete).

Så alla ni som använt er av tex lantbrukstjänsts avlivning och kadaverhämtning och sedan SKITIT i att betala fakturan- hoppas att ni ruttnar i helvetet för ni har satt många gamla hästar i en hopplös situation. ( Och deras ägare).

För så länge det gick att får sånt här på faktura så hade man ju en månad på sig att få ihop pengarna ifråga, och då hade kanske nästa lön hunnit komma eller man hade haft möjlighet att låna ihop pengar av släktingar och vänner etc.

Jag har dock hittills haft pengar tillgängligt när det varit aktuellt att planerat avliva en gammal häst. Som tur är....
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Notera att jag skriver "jag tror många..." och inte "alla som inte avlivar gör det för att...".
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Nu handlade det egentligen inte om billiga hästar i sig, utan om att vara lite observant på skumma köpare/annonser.

Tror säkert att du tar bra hand om din sällskapsponny, billig eller ej. :)

/V
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Tyvärr är nog de värsta människorna rätt bra på att dölja sina dåliga sidor när det gäller hästhållning.
Så om man överallt ska leta efter varningstecken så skulle man nog bli paranoid, för de trevligaste kan ju vara de värsta.
När det gäller sakerna du radar upp är jag av en annan uppfattning beroende på hur situationen är.


Annonsen är för "bred", man söker en A-ponny till Shire för ridning
Den storleksskillnaden är väl lite överdriven, men nog kan man ha en bred sökning?
Alla människor vill inte ha en specifik häst/vet ännu inte vilken de vill ha.

Vill ha billig häst = Dålig ekonomi/Vill tjäna pengar
Eller så vill man inte lägga en förmögenhet på just häst.

Har många mobilnr = Lever på att köpa och att sälja vidare (typ beg. bilar)
Nja. Jobb, hemma, stall, kanske dubbla nr. Inget konstigt, men det kanske är smartare att lämna ett nr och klockslag.

Vill "rädda" just din häst när du sitter i en ekonomisk kris och måste sälja...
Eller så är man blödig och tycker synd om hästen alt vill passa på att "fynda"

Den eventuelle köparen vill/behöver inte provrida din ridhäst... Jag provred inte min häst :p

Köparen lämnar felaktiga uppgifter om sig själv och sin hästhållning, t.ex. om stall, hagar, platser, meriter etc.
Det är ju superdumt givetvis, men kanske personen tidigare blivit nobbad pga småsaker?

Köparen är inte intresserad av medföljande utrustning, säger sig har egen, men frågar inte om storlekar etc.
Såvida det inte gäller sadel så är det väl inte ett dugg konstigt? :confused:
Har man haft hästar i x antal år så har man det mesta och i olika storlekar :p
Många storlekar kan man ju dessutom se med ögat om man hållt på med hästar ett tag.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

När jag behövde deras tjänst talade man om direkt att det var betalning före avlivning som gällde och faktura var det inte tal om. För mig var det självklart att betala direkt.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Köparen är inte intresserad av medföljande utrustning, säger sig har egen, men frågar inte om storlekar etc.
Såvida det inte gäller sadel så är det väl inte ett dugg konstigt? :confused:
Har man haft hästar i x antal år så har man det mesta och i olika storlekar :p
Många storlekar kan man ju dessutom se med ögat om man hållt på med hästar ett tag.

Jag håller med. Och tillägger att jag inte tycker att det är ett dugg konstigt om man som köpare inte vill ha någon utrustning alls tillsammans med hästen. Har man möjlighet att inom ett par dagar ta ut/åka till en sadelmakare och prova ut en sadel som passar både häst och ryttare, så är det imo bättre än att få/köpa med hästens tidigare sadel som kanske inte alls passar ryttaren.

När det kommer till att fråga om storlekar, är det väl lite samma där. Det är "bara att" mäta så att man har de nödvändiga måtten, och åka iväg och handla. Lite beroende på häst och årstid, klarar man sig ju i regel någon dag med bara en grimma och ett grimskaft i utrustningsväg, utan att det är katastrof.
När jag köpte min häst frågade jag bara vad han haft för storlek på huvudlag och bett. Sadlar (bomvidd) varierar massor mellan olika märken, längd på täcke tog några sekunder att mäta... :p
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Nu är ju mycket generellt, men om någon säger nej till en sadel för att man tänker använda sadeln man har hemma (och ej har provat den på hästen i fråga), så tycker i alla fall jag att det är märkligt.

Sen att man kanske faktiskt inte vill ha alla medföljande saker, eller vill köpa nya, egna saker, är något helt annat och hör väl inte till listan över något konstigt.

/V
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 486
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ska sälja häst för första gången på ”riktigt” :nailbiting: (om man inte räknar vår lilla ponny som såldes som sällskap/barnhäst för...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 875
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 045
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp