Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

För hästens skull kan man försöka att inte vara helt blåögd när man lämnar över den i någon annans vård. Det går egentligen inte att sätta ut exakt det här ska du undvika-texter eftersom det nästan alltid går att få fram ett annat "perspektiv" och ett gäng andra undantag så som du skriver. Ibland kan det kanske vara bra att vara klok i förväg hellre än efterklok när boxen väl är tom.

/V
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Nu handlade det egentligen inte om billiga hästar i sig, utan om att vara lite observant på skumma köpare/annonser.

Tror säkert att du tar bra hand om din sällskapsponny, billig eller ej. :)

/V


Fast jag menade det inte riktigt så. Om säljaren skulle kolla på din lista över vad man skulle vara observant på skulle hon aldrig sålt sin ponny till mig.

Jag hade en väldigt bred sökning över storlek på häst.
Jag ville ha en billig häst.
Ett stort plus för mig var att hästen var barnvänlig, jag har inga barn.
Jag behövde inte provrida, inte ens se hästen innan köp faktiskt.
Jag var inte intresserad av någon utrustning eller hästens täckesstorlek m.m.

Jag kunde egentligen fått vilken ponny som helst, jag visste inget om honom. För säljaren hade jag kunnat vara vilken idiot som helst, hon visste inget om mig. Trots detta var säljaren väldigt mån om sin ponny, kom och hälsade på trots avståndet o.s.v.

Om vi skulle tänkt som dej skulle detta fantastiska hästköp (från båda håll) aldrig blivit av. Alla har olika krav när dom köper/säljer hästar, jag tror inte man kan generalisera det så som du har gjort.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Nu är ju mycket generellt, men om någon säger nej till en sadel för att man tänker använda sadeln man har hemma (och ej har provat den på hästen i fråga), så tycker i alla fall jag att det är märkligt.Sen att man kanske faktiskt inte vill ha alla medföljande saker, eller vill köpa nya, egna saker, är något helt annat och hör väl inte till listan över något konstigt.

/V

Eh ? Nä, jag har 5 sadlar, om jag FICK sadeln på köpet skulle jag klockrent ta den, men om köparen säger, du kan få köpa min sadel för några tusen, så skulle jag säga, nej tack jag har sadlar så de räcker...
FAST skulle den "skänkta" sadeln va nån gammal skruttig Wintecsadel eller liknande typ från 1950 blankt så skulle jag inte heller ta den alls...
Så nej betalar inte för saker jag redan har, och vill inte ha en massa skräp med mej hem...
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Eller så vill de hellre sälja för att kadaverbilen tar ca 600:- för avlivning och ca 4500:- för själva hämtningen av det döda djuret plus moms betalas kontant på plats innan avlivning sker.

Fast det finns ju andra, tex Trotjänaravlivning, som enbart använder sig av faktura.

För så länge det gick att får sånt här på faktura så hade man ju en månad på sig att få ihop pengarna ifråga, och då hade kanske nästa lön hunnit komma eller man hade haft möjlighet att låna ihop pengar av släktingar och vänner

Jag tror inte det är pengarna, jag tror det är det dåliga samvetet som sätter stopp.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Har inte läst svaren i tråden så noggrant.

Men finns säkerligen massor av duktigt och seriöst folk som skulle kunna ta mina gamla avelsston när dom gjort sitt och ge dom ett sista bra år. Men samtidigt finns det säkerligen lika många som skulle kunna ge dem ett par års lidande, och det kan man ju inte veta förrän efteråt..
Sen är ju inte alla hemska handlare som vill tjäna pengar på 25-åriga gamla hästar, det kan lika gärna vara en mamma (som red på ridskola för 20 år sedan..) och hennes 14 åriga dotter som vill ha en läromästare/sällskapshäst. Som sedan inte ser att hästen är halt, gått ner för mkt i vikt etc, inser att den behöver skos/verkas oftare än var 6:e månad även om man inte har råd...

Är ju knappast någon som kommer och talar om att dom tänker skicka hästen till italien, ut och flängrida i skogen eller tröttna på hästen efter sommaren och lägga den på annons igen... Alla har ju ett så bra hem till hästen där den kommer få stanna livet ut. När man väl skrivit under kontraktet är ens egna vilja borta för den hästens skull och man har ingenting att säga till om längre.

När mina ston är gamla nog får dom avsluta sina liv hemma på gården. Jag tänker inte ens ta risken att dom hamnar fel.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Sådär resonerade jag också när jag köpte min häst. Sadeln låg inte vidare bra och säljaren hade inget emot att få behålla sadeln mot att vi skrev ned priset på hästen med den summan sadeln var värd. Har inte lust att betala för en sadel som inte passar hästen och som jag isf måste slösa tid på att försöka sälja. Vi vet alla hur sadelmarknaden ser ut...
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Jag har en häst på annons som jag har fått ett mysko mailsvar på.

"Meddelande
Jag har letat efter denna ras och färg häst. Snälla, maila mig med det bästa erbjudandet priset i € för den vackra hästen, om det fortfarande finns."


Tilläggas bör att hästen är en brun korsning. Jag svarade att han kostar vad det står i annonsen. Trodde inte köparen längre skulle vara intresserad då priset ändå är hyffsat högt. Men idag fick jag ett nytt mail.

"Tack för ditt meddelande om att det fortfarande är tillgängligt för försäljning och för mässan givet pris. Jag gör köpet som överraskning till min 19 år gamla dotter som snart kommer att gifta sig med sin fästman. Snälla, förlåt mig för det sena svaret på ditt meddelande.

Du behöver inte oroa sig för sjöfarten. Jag kommer att hantera det genom en speditionsfirma. Agenten kommer att plocka upp och transport på min räkning.

Men detta är efter att du har pengar för betalningen.

Jag kan inte göra en bank till bank överföring av betalningen till dig från min nuvarande plats i Syrien. Jag arbetar med det brittiska Röda Korset som en humanitär medel för att hjälpa offren för det senaste kriget i Syrien.Jag kontaktade min chef som är skyldig mig lite pengar för att hjälpa mig ut en direktbetalning check till dig på min räkning och han går med på att göra just det.

Betalningen kontrollen kommer att ett större belopp än din ges försäljningspriset. Detta är det exakta belopp han är skyldig mig. Så oroa dig inte om detta.

Vi skall använda de extra pengar i check för kostnaden för transport / frakt.

När du får checken måste du dra ditt självkostnadspris och har återstoden betalas tillbaka till mig efter inlösning kontrollen med din bank.

Om detta är ok med dig, då snabbt skicka mig följande att utfärda och skicka checken till dig:

1) Fullständiga namn -
2) Adress (gata / House -
3) Postnummer -
4) City. -
5) Country -
6) telefonnummer. -
7) E-post. -
8) Final Pris i euro -

Min chef kan skicka check betalning till dig snart, för min räkning så fort jag får ovanstående information för att göra det. Jag hoppas att vi kan ha möjlighet att slutföra försäljningen och betalningssystem inom kortast möjliga tid.

Kan du, hjälp mig att få ett bröllop kort för min dotter skriven i ditt språk: att säga "Pappa älskar dig"!.

Hon ska gifta sig snart och att hon kommer att älska denna trevliga surpirse!

Tack, när det gäller."


Detta får iaf mig att bli mycket suspekt! Tycker inte att man är seriös om man vill köpa en häst bara genom att ha sett annonsen.

Jag svarade att jag tyckte det kändes olustigt att sälja hästen till någon jag aldrig träffat. Om han fortsätter tjata ska jag ljuga lite och säga att han redan är såld. :devil:
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Svara inte ens :)

De kommer att skicka dig en check som saknar täckning, vilket du inte upptäcker förrän ett antal dagar efter du du löst in den etc etc etc
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Fast jag tror inte ens att de folk som ger hästarna ett skithem alltid inser det..
Så många historier man hört om folk som lånat ut sina hästar där dom kommer tillbaka som det ena skelettet och benranglet efter det andra.. där fodervärden bedyrat att hästarna mår såååå bra!
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

En varningsklocka för mig är när en person ringde från dolt nummer, presenterade sig inte och vägrade ge nummer så man kunde ringa tillbaka (satt illa till) utan hon skulle ringa varje gång. Ingen gång presenterade hon sig.

(kollade upp och hon har fogdeskulder och djurförbud så magkänslan var rätt)
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

För mig så handlar det om vad jag önskar för den hästen som ska säljas. Säljer man en häst väl lämpad för tävling i en gren så är det ju önskvärt att köparen är intresserad av häst för det ändamålet för att köpet skall bli bra ...

Billiga hästar löper ju i regel större risk att råka i fel händer just för att dem är billiga. Även om det såklart absolut inte behöver bli så. Personligen skulle jag hantera det lite mer som ett adoptionsförfarande. Vara väldigt petig med att kolla upp hemmet och ändamålet med hästen. Känns det inte rätt är det enligt mig bättre att ta bort hästen.

Varningsklockorna ligger i tycker jag att folk inte riktigt verkar vara den dem utger sig för att vara. Samt om kunskaps nivån är för dålig för vad man önskar hästen. Sådant märker man ju om man träffar köparen.

En bra köpare för mig kommer ut och kollar på hästen, vill ha en vetrinärbesiktning och är intresserad av hur hästen har haft det tidigare. Ska hästen säljas som ridhäst så ska dem vilja få hästen visad och även vilja provrida själva.

Jag skulle inte heller sälja till någon som köper häst till någon annan.
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Om jag skulle sälja häst skulle jag inte gå med på följande.

Ingen utlåning eller foder (om jag inte känner meniskan väl och vi har samma syn på hästar).

Bara sälja 100% ridbara och trevliga hästar, undantag på ridning med avles och unghästar.

Inga billiga hästar.

Kram
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Jag har en häst på annons som jag har fått ett mysko mailsvar på.

"Meddelande
Jag har letat efter denna ras och färg häst. Snälla, maila mig med det bästa erbjudandet priset i € för den vackra hästen, om det fortfarande finns."
Fick exakt samma svar på en annons jag la upp åt en av ridlärarna på ridskolan (en oteknisk :p)
I annonsen stod pris även här och dessutom att hon endast tog emot svar via telefon.

Svarade inte på det mejlet, kan jag tillägga
 
Sv: Var är dina varningsklockor när du säljer en häst?

Utan att ha läst hela tråden kan ju jag dela med mig om vad jag som säljare råkade ut för. Jag har en bekants 5 åriga xx sto på annons. Detta sto har väldigt bra kapacitet i hoppningen men är grön. Trevligare och snällare allroundhäst får du leta efter. Det kommer en mamma och dotter och provar henne och det går jätte bra. Hoppar även några skutt. Dom hör av sig i dagarna efter och vill ha henne. Men dom vill ha henne på prov i 2 veckor innan köp. Jag har dålig erfarenhet av detta sen innan men efter rådfrågning med min min vän som äger stoet så går jag med på det. Sen kommer det fram att dom har haft 2 hästar innan på prov som har åkt hem igen av olika anledningar. Vi besiktigar stoet UA och börjar skriva kontraktet. Då börjar hon pruta på hästen. Jag blir lite irriterad och säger att jag kan gå ner en tusenlapp men inget mer eftersom jag tycker att hästen är värd varenda krona. Vi skriver köpesumman i kontraktet.
Dom tar med stoet hem. Följer allt på dotterns blogg.
Allt går superbra med hästen. Efter 4 dagar hemma så åker dom på hoppträning med stoet och det går väl så där.... Kan också skriva att dottern inte är någon ny stjärnryttare. Efter detta ringer mamman till min kompis som äger stoet och säger att dom kan tänka sig att betala halva köpesumman för hästen. Det är ju faktiskt ett xx sto som inte kan något. Min kompis ringer mig eftersom hon har sagt till mamman att allt skall gå via mig. Jag ringer upp mamman och får då ett påhopp. Att den inte kan hoppa och är outbilldad mm och tycker att jag skall gå ner väldigt mycket i pris.
Jag säger till mamman att det tänker jag absolut inte göra det och att dom kan köra hem hästen till mig nästa dag om dom inte skall ha henne.
Sen står det på dotterns blogg att jag vill ha mer pengar för hästen och att den inte är värd så mycket pengar för den kan ju inget och högst hoppar 50cm. ?????????????????????
Dom var ju och povade hästen även hoppade henne, vi skrev ju kontrakt på vad hästen skulle säljas för och jag gick ändå ner några tusenlappar från ursprungspriset. Pappan i familjen var med och lämnade tillbaka hästen. Han var väldigt otervlig och gav mig spydig komentarer. Rider stoet senare på eftermiddagen och hoppar liten bana på ca 90cm -1m utan problem.
Så här går det när man är snäll och inte lyssnar på varningsklockorna

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK????
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 486
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ska sälja häst för första gången på ”riktigt” :nailbiting: (om man inte räknar vår lilla ponny som såldes som sällskap/barnhäst för...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 871
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 045
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp