Bukefalos 28 år!

Var är framåtbjudningen?

Sv: Var är framåtbjudningen?

Hej!
Usch, det är inte kul när hästar mår dåligt, för uppenbarligen verkar denna häst göra det.
Jag skulle börja med att kolla sadeln. Ligger den verkligen bra? Min förra häst hade sadeltvång och var precis likadan, så jag vet att det kan vara problematiskt..
Nästa grej jag skulle göra är att rida så omväxlande som möjligt. Detta brukar jag göra med min häst:
- rida i skogen
- rida på banan (typ 2 ggr i månaden...;) )
- tömköra
- köra med sulky :bump:
- trickträna
- gå promenader
- träna lite NH
- longera
- löshoppa
-osv..

Det finns hur mycket som helst att göra, det är bara fantasin som hindrar!

Sist men inte minst skulle jag börja rida för en Centrerad Ridning instruktör. Det var inte förrän jag red för en CR-tränare för första gången som jag förstod vad det egentligen innebär att rida och bli "ett med hästen" (och då hade jag ändå ridit i 10 år...:crazy: ). CR utgår nästan enbart från människan och följer den filosofin att om hästen "gör fel" är det enbart människans fel och ingen annan. Rekommenderar att läsa Sally Swifts böcker (det var hon som 'kom på' CR).

Lycka till!!:)

/EnWisa

Hej! För det första vill jag säga att dina tips är väldigt bra! Önskar verkligen verkligen att detta var min häst så att jag kunde göra mer åt hans situation (har inte haft det så bra hos tidigare ägare och är rättså osams med sin nuvarande vilket kanske framgått i mina inlägg...). Men jag rider honom bara kanske ett par gånger i veckan. Ska däremot bearbeta ägaren, för hästen betyder mycket för mig.
Har inte möjlighet att rida för en CR-tränare, den här hästen tränas två gånger i veckan redan och jag har inte de pengar som behövs. Däremot har jag läst Sally Swifts "ett med hästen" och få saker har hjälpt mig ås mycket i min ridning som den boken! Allt faller på plats förr eller senare och jag blir otroligt inspirerad av hennes förklaringar. Man fattar precis hur man ska tänka! Brukar rida efter hennes tips från den boken även på den här hästen, även om det inte är att likställa med att rida för tränare.
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Jag skulle börja med att kolla upp om han har ont någonstans eftersom att du säger att han surar när du tar fram sadeln. Även om han inte går undan när du trycker på honom kan det ju fortfarande vara så att han har ont. Be någon som verkligen kan mycket inom det området göra det. Som en veterinär:)

Du sa även att när du tar i tyglarna så börjar han backa, ta upp huvudet osv. Det kan inte vara så att hästen har något tandproblem? Så att han vill komma undan trycket från bettet?
Ett tips är att prova bettlöst ett tag och se hur han reagerar på det.:idea:

Det du skrev om instruktören låter inte alls bra du:crazy: Byta?:devil:
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Hej! För det första vill jag säga att dina tips är väldigt bra! Önskar verkligen verkligen att detta var min häst så att jag kunde göra mer åt hans situation (har inte haft det så bra hos tidigare ägare och är rättså osams med sin nuvarande vilket kanske framgått i mina inlägg...). Men jag rider honom bara kanske ett par gånger i veckan. Ska däremot bearbeta ägaren, för hästen betyder mycket för mig.
Har inte möjlighet att rida för en CR-tränare, den här hästen tränas två gånger i veckan redan och jag har inte de pengar som behövs. Däremot har jag läst Sally Swifts "ett med hästen" och få saker har hjälpt mig ås mycket i min ridning som den boken! Allt faller på plats förr eller senare och jag blir otroligt inspirerad av hennes förklaringar. Man fattar precis hur man ska tänka! Brukar rida efter hennes tips från den boken även på den här hästen, även om det inte är att likställa med att rida för tränare.

Låter svårt... Det är ju alltid ett problem det där när man inte äger hästen.. Det enda du kan göra är att försöka göra det bästa av situationen när du väl är hos hästen och ge inte upp, hästens ägare kanske kommer till insikt en vacker dag den med!

Lycka till, åter igen!

/EnWisa
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Ägaren brukar som sagt rida för instruktör, och denne brukar inleda sina lektioner för ägaren med att jaga ekipaget runt i trav med longerpiska i ca 10-15 minuter har jag fått höra... :s Detta för att få igång hästen och "göra honom upprörd". Jag tycker att detta låter en smula underligt och använder mig helst inte av den metoden.

det där låter ju inte friskt! vad är det för ägare som går med på något sånt!? säg åt henne att kolla upp problemet! just det att han inte vill gå fram beror sannerligen på att han har ont, men är för väluppfostrad för att kasta av sin ryttare och göra sig kvitt det onda.. en häst som "tappar" bjudningen brukar det till 99% ligga något ont bakom.. har varit ut för precis en sån här häst..stackare!!
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

När min tappar bjudningen är det 100% säkert att det är nåt fel.
Det ska vara roligt att rida/ridas. Om inte är det inte konstigt att bjudningen försvinner.
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Tack för alla konstruktiva och bra svar jag har fått! Känns som att jag får stöd i mina teorier och inte bara nojar mig... Ska som sagt fortsätta att prata med ägaren och försöka att få henne att testa lite nya saker med hästen... Jag tycker så förfärligt mycket om hästen så jag hoppas verkligen att det blir någon ändring snart :(
Som sagt är det ju inte min häst och jag skulle aldrig (inte med min eller mna föräldrars ekonomi) ha råd att köpa honom eller tid att sköta honom varje dag.
Jag gör dock vad jag kan för att han ska må bra och försöker att diskutera med ägaren om vad som kan vara fel. Ska ha hand om honom nu ett par dagar när ägaren är borta men han har också en annan medryttare som inte har så stor erfarenhet. Hon brukar mest få rida med gummisnodd efter vad jag har hört, och jag vet inte hur bra det är med tanke på hur svår hästen är och att han verkligen bhöver bygga muskler...

Har också tänkt på att han kan ha ont i munnen, ska försöka få en veterinär att titta igenom honom.
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Idag red jag honom igen och jag tycker att jag kan märka att han har blivit mer negativ till sadeln. Skrev ett sms till ägaren, som är utomlands nu, och försökte att diplomatiskt uttrycka att hon borde kontakta en veterinär eller sadelutprovare...
Men konstigt nog så jobbade han ändå väldigt bra idag. Utforskade lite nya ridvägar (och höll på att ramla ned för ett tup och fastna i en tall:eek:) och det verkade han tycka var skoj, för han var pigg och framåt. Testade att rida med lite längre tyglar och supermjuk hand plus halhalter och övergångar hela tiden.
Oftast brukar ägaren bli arg på honom när han inte gör rätt, men jag försökte tänka att det var jag som gjorde fel när han inte förstod och därmed saktade jag av så fort vi blev oense och tänkte vad jag skulle göra... Han verkade trivas bra med det här ridsättet och söte sig ned i en något instabil form, men ändå på god väg efter min uppfattning. Lyckades till och med bära upp sig själv i galoppen i båda varven, jämfört med i vanliga fall då han brukar gå på bogarna och tappa galoppen och falla in i slängtrav...
Så jag vill bara påpeka att jag är väldigt nöjd med dagens ridtur, kan det då verkligen stämma att sadeln ligger fel? Tycker att han verkar känslig vid manken, men han har också två sadlar och detta var hoppsadeln... Det är i regel i dressyren han är svår, vad jag vet. Och nu ska medryttaren (som inte alls kan rida honom i form) rida fyra dagar kommande veckan... :s
Men jag vill tacka för era tips, tänkte på det när han gick så fint idag:p
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

kolla upp dressyrsadeln om han reagerar mest mot den... och för övrigt tycker jag du verkar helt rätt i din linje... mjuk hand, sakta av istället för att bli oense, en dragkamp med en häst vinner du ändå aldrig:)
fortsätt som du verkar göra nu, rid mkt i skog och mark, undvik banan ett tag framöver tills sadeln är kollad...
Lycka till!
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

vet du vart man kan hitta sånna instruktörer?
jag hade gärna velat börja träna på de sättet..
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

menar du centrerad ridning så sök på google...ska finnas en lista över alla ridlärare där. vart dom håller till mm.
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Hm... Jag har ju inte riktigt möjlighet att rida för en CR-tränare, någon som vet någon bra bok att läsa "som substitut" så att säga?
Ska rida sötnosen imorrn, hoppas vi kommer lika bra överens imorgon (och inte ramlar nedför något stup och dör :o )
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

kolla upp dressyrsadeln om han reagerar mest mot den... och för övrigt tycker jag du verkar helt rätt i din linje... mjuk hand, sakta av istället för att bli oense, en dragkamp med en häst vinner du ändå aldrig:)
fortsätt som du verkar göra nu, rid mkt i skog och mark, undvik banan ett tag framöver tills sadeln är kollad...
Lycka till!

Nej, jag vet det är hopplöst med dragkamp. Hopplöst att skänkla hela tiden också... Ska prata med ägaren om sadeln så fort hon är hemma igen. Och får väl fortsätta med min nya "mjukridning" så länge. :p
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Hm... Jag har ju inte riktigt möjlighet att rida för en CR-tränare, någon som vet någon bra bok att läsa "som substitut" så att säga?
Ska rida sötnosen imorrn, hoppas vi kommer lika bra överens imorgon (och inte ramlar nedför något stup och dör :o )

Sally Swifts böcker är nog de enda som finns om CR, tyvärr...

/EnWisa
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 208
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 512
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 668
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp