Var bör skattepengarna gå? Bör vi ha möjlighet att bestämma det själva? (Utbruten från TV-avgiften?)

Kommer då ngn hit som 25 åring och inte lyckas integrera sig för än han/hon fyllt 40. det vill säga med eget arbete och självfinansierat boende så ska han/hon alltså jobba tills han/hon fyller 80.
Man skall kanske inte glömma att den som kommer hit som 25-åring trots allt startar på plus jämfört med sina infödda grannar, genom att inte ha kostat samhället föräldraledighet, barnomsorg, sjukvård, tandvård, barnbidrag, grundskola, studiebidrag, gymnasieskola, högskola/universitet och bidragsdelen i CSN-studiemedlen. Och att den som föds i Sverige idag faktiskt inte blir konkret produktiv (det vill säga med eget arbete och självfinansierat boende) förrän i genomsnitt i 30-årsåldern. Bara som nyansering.
 
I vissa länder är ju gåvor till olika välgörenhet avdragsgilla, med andra ord, där kan man styra lite vart pengarna går.
Jo. Men då går de till organisationer som förmodligenär vana vid att hantera gåvor och att det går lite upp och ner.
 
Man skall kanske inte glömma att den som kommer hit som 25-åring trots allt startar på plus jämfört med sina infödda grannar, genom att inte ha kostat samhället föräldraledighet, barnomsorg, sjukvård, tandvård, barnbidrag, grundskola, studiebidrag, gymnasieskola, högskola/universitet och bidragsdelen i CSN-studiemedlen. Och att den som föds i Sverige idag faktiskt inte blir konkret produktiv (det vill säga med eget arbete och självfinansierat boende) förrän i genomsnitt i 30-årsåldern. Bara som nyansering.
Det var ungefär så jag menade också men du formulerade dig bättre än vad jag gjorde.
 
Man skall kanske inte glömma att den som kommer hit som 25-åring trots allt startar på plus jämfört med sina infödda grannar, genom att inte ha kostat samhället föräldraledighet, barnomsorg, sjukvård, tandvård, barnbidrag, grundskola, studiebidrag, gymnasieskola, högskola/universitet och bidragsdelen i CSN-studiemedlen. Och att den som föds i Sverige idag faktiskt inte blir konkret produktiv (det vill säga med eget arbete och självfinansierat boende) förrän i genomsnitt i 30-årsåldern. Bara som nyansering.
Alltså, vi är överens om att vi ska ha en invandring, vi ska ha hjälp till asylsökande och eftersom de 70 000 jag talar om är officiella siffror i underkant så låt oss fortsätta därifrån. Naturligtvis går en ung motiverad o välutbildad 25 åring med vinst. Men i genomsnitt så kostar kalaset just de 70 000 per år, livet ut , för var invandrare, Vissa går med vinst andra med brakförlust så...
 
Alltså, vi är överens om att vi ska ha en invandring, vi ska ha hjälp till asylsökande och eftersom de 70 000 jag talar om är officiella siffror i underkant så låt oss fortsätta därifrån. Naturligtvis går en ung motiverad o välutbildad 25 åring med vinst. Men i genomsnitt så kostar kalaset just de 70 000 per år, livet ut , för var invandrare, Vissa går med vinst andra med brakförlust så...

Och vissa infödda med brist och andra med brakförlust så...
 
Välgörenhetsorganisationerna får in mer pengar, om de har bra kontakter o duktigt folk. Politikerna kan i mindre omfattning styra det hela..
Tydligen minskade statsintäkterna i Sverige med 250 mkr pga skattereduktionen för gåvor. Ingen gigantisk effekt.
 
Det var en idé, som jag tänkt igenom i typ två minuter. Om ens det. Ingen politisk motion. Tänk typ en "allmän pott" motsvarande x % av lönen, som man själv fick styra? Det var ungefär det jag var ute efter.
Jag tycker det skulle vara ett gigantiskt demokratiproblem om vi återinförde att folk fick olika mycket inflytande över prioriteringen av samhällsfunktioner utifrån vilka inkomster de har.
För mig skulle det vara likvärdigt med att börja vikta hur mycket ens röst på valdagen är värd. Är det skattepengar så är de gemensamma och alla ska ha samma inflytande på deras användning - utifrån sitt medborgarskap, inte utifrån sin plånbok.
 
Jag tycker det skulle vara ett gigantiskt demokratiproblem om vi återinförde att folk fick olika mycket inflytande över prioriteringen av samhällsfunktioner utifrån vilka inkomster de har.
För mig skulle det vara likvärdigt med att börja vikta hur mycket ens röst på valdagen är värd. Är det skattepengar så är de gemensamma och alla ska ha samma inflytande på deras användning - utifrån sitt medborgarskap, inte utifrån sin plånbok.
Det är huvudprincipen. Men självklart är det så, även i Sverige, att den som kontrollerar stora resurser även har ett större inflytande på samhället. Den demokratiska processen ska vara en motvikt mot detta, men får heller inte ta över och besluta om alltför höga skatter o begränsningar . För då kvävs näringslivet och det får katastrofala följder för samhället..så...lagom är bäst
 
Det är huvudprincipen. Men självklart är det så, även i Sverige, att den som kontrollerar stora resurser även har ett större inflytande på samhället. Den demokratiska processen ska vara en motvikt mot detta, men får heller inte ta över och besluta om alltför höga skatter o begränsningar . För då kvävs näringslivet och det får katastrofala följder för samhället..så...lagom är bäst
Men det är inte alls det jag pratar om. Jag säger att det som sker inom den demokratiska styrningen av det offentliga inte ska påverkas.

Att folk sedan använder sina egna pengar som de vill, och att det får indirekt samhällspåverkan, har liksom inte med den principfrågan att göra. Var man drar gränsen mellan vad som ska vara offentligt respektive privat är också en annan frågeställning, än hur hanteringen ska vara av det som väl placerats på endera sidan av gränsen.
 
Men det är inte alls det jag pratar om. Jag säger att det som sker inom den demokratiska styrningen av det offentliga inte ska påverkas.

Att folk sedan använder sina egna pengar som de vill, och att det får indirekt samhällspåverkan, har liksom inte med den principfrågan att göra. Var man drar gränsen mellan vad som ska vara offentligt respektive privat är också en annan frågeställning, än hur hanteringen ska vara av det som väl placerats på endera sidan av gränsen.
Som tidigare verksam inom politik så vet jag hur känsliga kommunalpolitiker är för företags agerande inom kommunens gränser...arbetsplatser = skatteinkomster...försvunna arbetsplatser = högre kostnader + minskade skatteintäkter. Alltså är man känslig som ögat för hur dessa tunga beslutsfattare agerar. Oavsett den demokratiska processen. Därför är det viktigt att demokratin inte genom beslut går till överdrifter som leder till för storas skattehöjningar.
 
Som tidigare verksam inom politik så vet jag hur känsliga kommunalpolitiker är för företags agerande inom kommunens gränser...arbetsplatser = skatteinkomster...försvunna arbetsplatser = högre kostnader + minskade skatteintäkter. Alltså är man känslig som ögat för hur dessa tunga beslutsfattare agerar. Oavsett den demokratiska processen. Därför är det viktigt att demokratin inte genom beslut går till överdrifter som leder till för storas skattehöjningar.
Men igen är det en annan frågeställning än det tråden handlar om - Ifall man formellt och inom systemet ska dela ut olika grader av beslutanderätt till medborgarna.

Jag tänker inte gå in i någon bred allmän diskussion om inflytande i samhället generellt bara för att du försöker framställa det som att mina inlägg skulle ha kommenterat det temat.
 
Men igen är det en annan frågeställning än det tråden handlar om - Ifall man formellt och inom systemet ska dela ut olika grader av beslutanderätt till medborgarna.

Jag tänker inte gå in i någon bred allmän diskussion om inflytande i samhället generellt bara för att du försöker framställa det som att mina inlägg skulle ha kommenterat det temat.
Att formellt gradera rösträtten, det avskaffades väl i början på nittonhundratalet. Bra så.
 
Jag tycker det skulle vara ett gigantiskt demokratiproblem om vi återinförde att folk fick olika mycket inflytande över prioriteringen av samhällsfunktioner utifrån vilka inkomster de har.
För mig skulle det vara likvärdigt med att börja vikta hur mycket ens röst på valdagen är värd. Är det skattepengar så är de gemensamma och alla ska ha samma inflytande på deras användning - utifrån sitt medborgarskap, inte utifrån sin plånbok.
Maxtak där också? Tvavgiften blir ju max 1300, eller vad det nu var. Vi säger att tjänar man mer än 25000/mån (eller något) så har man uppnått maxtaket. Då borde de flesta med heltidsjobb bidra med lika mycket.

Jag förstår ju själv att det är orimligt och aldrig kommer att hända, men jag gillar idén! Att påverka utan att behöva bli politiker.
 
Jo, det var liksom det jag sade i mitt första inlägg. Att bakvägen införa något som skulle få en liknande funktion inte skulle vara bra...
Samtidigt skulle man önska att skatteuttag inte skulle gömmas bakom diverse avgifter. Avgifter för fordon skulle gå till vägverket...öronmärkt. Inte att hålla SJ eller annan verksamhet under armarna..skulle vi kunna ett på , sikt fungerande o hållbart vägnät i Sverige. som exempel. En ärligare och genomskinligare redovisning från myndigheterna vore på sin plats.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 073
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 062
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp