Var bör skattepengarna gå? Bör vi ha möjlighet att bestämma det själva? (Utbruten från TV-avgiften?)

Är det ingen byggd och anpassad för ridning så inget, vanliga skogsvägar finns här redan, både på farsans mark och andras;).

Har inga problem med att betala och även gjort när jag har viljat haft möjligheter att använda travtränares anläggning då både för att parkera och använda deras skogsslinga.
Som jag tidigare förklarat är mina vägar stängda för allt utom de med apostlahästar, det ser färistar, vinkelöppningar och stättor till, helt enligt allemansrätten.. ;)
 
Folk får gärna skaffa barn om dom vill, men varför ska dom som väljer att inte skaffa barn behöva betala för andras barn? Nu är jag helt medveten om att man inte kan vara så generell, men visst hade det varit trevligt att delvis kunna styra var mina skattepengar går till viss del?

Svarar båda: absolut så är det mycket som gynnar samhället och mycket jag gärna betalar för. Jag tycker inte riktigt tv-licensen hör dit faktiskt. Att du uttalar dig om mitt intellekt på grund av en fråga känns möjligen lite orättvist.
Därför att dessa barn utbildar sig till sjuksköterskor och undersköterskor och tar hand om dig när du blir gammal eller sjuk.
 
Är det ingen byggd och anpassad för ridning så inget, vanliga skogsvägar finns här redan, både på farsans mark och andras;).

Har inga problem med att betala och även gjort när jag har viljat haft möjligheter att använda travtränares anläggning då både för att parkera och använda deras skogsslinga.
Som jag tidigare förklarat är mina vägar stängda för allt utom de med apostlahästar, det ser färistar, vinkelöppningar och stättor till, helt enligt allemansrätten.. ;)
Fortfarande inte något jag skulle betala för, ser lixom ingen likhet alls med betala in extra till kommunen för att dom ska ha större budget för ridvägar och betala enskild markägare för en simpel skogsväg.

Här hindrar/ försvårar inte pappa eller andra markägare att använda sig av allemansrätten, dom 2 stall som har inhyrda ger ut infoblad ihop med kontraktet om när det är olämpligt att rida markerna för dom som inte har den kunskapen.
 
Som jag tidigare förklarat är mina vägar stängda för allt utom de med apostlahästar, det ser färistar, vinkelöppningar och stättor till, helt enligt allemansrätten.. ;)
Och hur sjutton hade du tänkt att den som går på att betala inte kan komma fram för att rida?
 
Är inget vidare på upphandlingar av avtal så det avstår jag, mycket bättre att dom som har det som jobb med att redan titta ut och underhålla befintliga leder och ridvägar försätter, skulle dock inte tacka nej om någon satsar på att bygga en naturridbana och tar anläggningsavgift för det.
Om du på allvar är intresserad så kan du som privat initiativtagare söka medel för landsbyggdsutveckling med inriktning på tex rekreation och turism i från Länsstyrelsen. Det finns även EU-medel hos leader. Ni behöver även en offentlig finansiär tex kommunen att sammarbeta med. Ni går in med 10%, kommunen med 30% och bidraget täcker resten. Det går utmärkt att söka medel för tex ridväg/led.
 
Fortfarande inte något jag skulle betala för, ser lixom ingen likhet alls med betala in extra till kommunen för att dom ska ha större budget för ridvägar och betala enskild markägare för en simpel skogsväg.

Här hindrar/ försvårar inte pappa eller andra markägare att använda sig av allemansrätten, dom 2 stall som har inhyrda ger ut infoblad ihop med kontraktet om när det är olämpligt att rida markerna för dom som inte har den kunskapen.
Jag hindrar inte heller allemansrättens nyttjande av marken. Det står dem med apostlahästar fritt att vistas där. grannar som behöver ha väg för tillgång till egna marker får naturligtvis det.
 
Och hur sjutton hade du tänkt att den som går på att betala inte kan komma fram för att rida?
Moder natur och fastighetens gränser samarbetar. En å, mosse , sjö och djupa diken samt staket samarbetar så att de färistar som finns vid vägarna + de stättor och vinkelöppningar i staketen. Vintertid, när marken är frusen, ja då spelar det ju ingen roll.
 
Fortfarande inte något jag skulle betala för, ser lixom ingen likhet alls med betala in extra till kommunen för att dom ska ha större budget för ridvägar och betala enskild markägare för en simpel skogsväg.

Här hindrar/ försvårar inte pappa eller andra markägare att använda sig av allemansrätten, dom 2 stall som har inhyrda ger ut infoblad ihop med kontraktet om när det är olämpligt att rida markerna för dom som inte har den kunskapen.
För den som har behov, kan en simpel skogsväg vara guld värd.
 
om majoriteten säger att vi budgeterar 100 miljoner till den allmänna vården så får den allmänna vården väl anpassa sig och leverera vård för 100 miljoner...
Eller så använder vi riksdagsvalet och politikerna+tjänstemännen för att på förhand göra en konsekvensanalys av hur budgeten utfaller istället för många personers mer eller mindre genomtänkta beslut där det totalt saknas insikt i hur utfallet blir.

Katthemmet kanske jublar över miljardtillskott och bygger palatslika katthem men de som lägger pengar dit kanske hellre skulle lagt dem på sjukvården när de inser att pengaran inte räcker till barnbarnets cancervård.
 
Och vem har sagt ngt sådant. Men den som har 20 mil til närmaste akutsjukvård har inte samma tillgänglighet som den som har 3 mil..alltså en grund till avgiftsreduktion.
Personen kanske har större tillgänglighet och utnyttjande då denne jobbar på orten och är hypokondriker. Vad jag syftade på är att om man får avdrag för att en tjänst är avlägsen och svår att utnyttja så bör man betala extra om man trots allt utnyttjar den mycket.

Avståndet är bara en pusselbit. Ska du ta hänsyn till alla relevanta blir det oändligt dyrt att räkna ut. Sen väljer man var man vill bo i storutstäckning och det finns ofta andra värden som uppväger nackdelen. Ska man ta hänsyn till dessa kanske man behöver betala extra glesbygdsskatt ;)
 
Det var en idé, som jag tänkt igenom i typ två minuter. Om ens det. Ingen politisk motion. Tänk typ en "allmän pott" motsvarande x % av lönen, som man själv fick styra? Det var ungefär det jag var ute efter.
Och jag talar om vad jag tycker om idén. Gillar du inte det låt bli att skriva om dina idéer.

Du får styra över den delen av lönen som inte skattas, där kan du skänka pengar dit du önskar.
 
Eller så använder vi riksdagsvalet och politikerna+tjänstemännen för att på förhand göra en konsekvensanalys av hur budgeten utfaller istället för många personers mer eller mindre genomtänkta beslut där det totalt saknas insikt i hur utfallet blir.

Katthemmet kanske jublar över miljardtillskott och bygger palatslika katthem men de som lägger pengar dit kanske hellre skulle lagt dem på sjukvården när de inser att pengaran inte räcker till barnbarnets cancervård.
Så, förklara hur sjukvården ska göra då? det budgeteras som exempel 100 miljoner av just riksdagen..., betalas ut 100 miljoner,,. Så antingen minskar man sina kostnader eller höjer sina intäkter via avgifter..och så stänger man för icke avgifts betald icke akut vård
 
Så, förklara hur sjukvården ska göra då? det budgeteras som exempel 100 miljoner av just riksdagen..., betalas ut 100 miljoner,,. Så antingen minskar man sina kostnader eller höjer sina intäkter via avgifter..och så stänger man för icke avgifts betald icke akut vård

Varför ska jag förklara hur det går till när man inte får välja vad pengarna går till? Det är det systemet som vi tillämpar nu. Det borde vara bekant för alla hur nuvarande system fungerar.
 
Inte hur som helst men tillexempel den del som läggs på sport skulle jag gärna få ha ett finger med i. Tror det skulle bli en klar förbättring för ridsporten.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Så om man inte har körkort o äger en bil skall man inte behöva betala skatt som går till vägar o liknande infrastruktur?
Har man inte barn behöver man inte betala för förskolor o skolor, tror man inte på högre utbildning så struntar man i att betala den delen av skatten osv in absurdum.
Radio var f. ö. väldigt många år sedan den blev licensfri.
En sak jag tycker skattepengar ska gå till är delad föräldrarledighet, alltså att det är styrt att 50% går till varje förälder.
För att det ska bli jämställt tror jag man måste lagstifta det.
Jag tror tyvärr inte på att familjen kan avgöra ”vad som är bäst” för hela familjen.
I nästan alla fall innebär det att kvinnan tar den större delen. Det gör i sin tur att kvinnor halkar efter i lön, karriär och möjligheter.
Ingen arbetsgivare frågar en man i 30-årsåldern om han planerar barn. Däremot händer det att kvinnan får den frågan.

I övrigt tycker jag skatten ska prioriteras till skola, barnomsorg, vård, förebyggande hälsovård och infrastruktur. Jag tycker även skatten ska gå till högre utbildning. Det är viktigt för landets utveckling.

Vägnät och lokaltrafik är också viktigt. Folk måste kunna ta sig till sina arbeten.

Jag tycker också man ska jobba för en levande landsbygd, så att fler kan bo och jobba där istället för att alla måste ta sig till dom större städerna.

Sen tycker jag att man ska ta in fler invandrare. Jag är för mångfald. Vi är ett stort land med få invånare.
Tycker dock att processen ska gå fortare från ankomst till arbete. Nu verkar det ta väldigt lång tid fast det är något jag egentligen inte vet så mycket om.

Kommer säkert på mer om jag tänker lite.....
 
En sak jag tycker skattepengar ska gå till är delad föräldrarledighet, alltså att det är styrt att 50% går till varje förälder.
För att det ska bli jämställt tror jag man måste lagstifta det.
Jag tror tyvärr inte på att familjen kan avgöra ”vad som är bäst” för hela familjen.
I nästan alla fall innebär det att kvinnan tar den större delen. Det gör i sin tur att kvinnor halkar efter i lön, karriär och möjligheter.
Ingen arbetsgivare frågar en man i 30-årsåldern om han planerar barn. Däremot händer det att kvinnan får den frågan.

I övrigt tycker jag skatten ska prioriteras till skola, barnomsorg, vård, förebyggande hälsovård och infrastruktur. Jag tycker även skatten ska gå till högre utbildning. Det är viktigt för landets utveckling.

Vägnät och lokaltrafik är också viktigt. Folk måste kunna ta sig till sina arbeten.

Jag tycker också man ska jobba för en levande landsbygd, så att fler kan bo och jobba där istället för att alla måste ta sig till dom större städerna.

Sen tycker jag att man ska ta in fler invandrare. Jag är för mångfald. Vi är ett stort land med få invånare.
Tycker dock att processen ska gå fortare från ankomst till arbete. Nu verkar det ta väldigt lång tid fast det är något jag egentligen inte vet så mycket om.

Kommer säkert på mer om jag tänker lite.....
Du säger att vi har få invandrare i Sverige, enligt SCB så har i stort sett var fjärde person i Sverige utländsk bakgrund "Vid slutet av 2017 fanns det drygt 2,4 miljoner personer med utländsk bakgrund vilket var nästan 119 000 personer fler än året innan. Det motsvarar 24,1 procent av hela befolkningen. "
Däremot behöver vi fler som är delaktiga i produktionen och bidrar aktivt till både sin egen o andras försörjning. Så invandringen borde regleras så, att ju fler som kommer ut till riktiga jobb och eget boende utan bidrag, ju fler borde få komma.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 042
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 028
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
704
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp