Var bör skattepengarna gå? Bör vi ha möjlighet att bestämma det själva? (Utbruten från TV-avgiften?)

Ja, men det är ju då vad du råkar tycka. Enligt ditt eget förslag ska man få välja precis vart pengarna ska gå (på ett mer direkt sätt än vi gör idag) och för mig är det obegripligt att du inte ser vilka risker det skulle kunna medföra.

Vi kan avsluta diskussionen absolut, det är OT. Men för mig är det otroligt märkligt att som vuxen människa ställa frågan varför ens skattepengar ska gå till barn bara för att man själv är barnlös.
Om man skulle styra till exempel 2%, vilka risker tycker du det skulle medföra?

Jag tror det var @vallhund som hade ett exempel från Frankrike, något sånt skulle jag uppskatta!

Du verkar vilja välja ut delar av vad jag skriver och tolka dom som du vill, så det är inte lönt att diskutera mera.
 
EN DEL av skattepengarna har jag skrivit flera gånger. Inte allt, det förstår jag självklart att inte fungerar. 5%? 2%?


Vet du hur mycket 5% resp 2% är när man slår ihop det för Sveriges alla invånare?

Skatter på arbete utgör 1 195 MILJARDER kr. Återkom gärna med var 2% från den potten är, och från vilka verksamheter du vill ta bort de pengarna för att fördela vad var och en vill att de ska gå till...
 
Vet du hur mycket 5% resp 2% är när man slår ihop det för Sveriges alla invånare?

Skatter på arbete utgör 1 195 MILJARDER kr. Återkom gärna med var 2% från den potten är, och från vilka verksamheter du vill ta bort de pengarna för att fördela vad var och en vill att de ska gå till...
Nej, jag har inte räknat på det. Det var en idé, ingen politisk motion. Rättvist skulle ju vara att dra bort 2% från varje post och låta medborgarna välja var sina 2% ska gå. Oavsett om det är 2%, 1% eller 0,2%.
 
Nej, jag har inte räknat på det. Det var en idé, ingen politisk motion. Rättvist skulle ju vara att dra bort 2% från varje post och låta medborgarna välja var sina 2% ska gå. Oavsett om det är 2%, 1% eller 0,2%.

Det är en väldigt ogenomtänkt idé. Bara tanken på att alla inkomstbringande personer i Sverige ska kolla igenom statsbudgeten (flera tusentals utgiftsposter!), förstå vad varje utgiftspost representerar (tro mig, det kommer inte stå så enkelt som "bidrag till ungdomar med problem") och välja vilken post som kan få extra pengar? Och detta ska göras varje år? Nej, tack och lov har vi folkvalda politiker och ett helt finansdepartement med ekonomer till de uppgifterna.
 
Det är en väldigt ogenomtänkt idé. Bara tanken på att alla inkomstbringande personer i Sverige ska kolla igenom statsbudgeten (flera tusentals utgiftsposter!), förstå vad varje utgiftspost representerar (tro mig, det kommer inte stå så enkelt som "bidrag till ungdomar med problem") och välja vilken post som kan få extra pengar? Och detta ska göras varje år? Nej, tack och lov har vi folkvalda politiker och ett helt finansdepartement med ekonomer till de uppgifterna.
Jag tänker att det är det där man gör när man väljer vilket parti man ska rösta på.
 
Det är en väldigt ogenomtänkt idé. Bara tanken på att alla inkomstbringande personer i Sverige ska kolla igenom statsbudgeten (flera tusentals utgiftsposter!), förstå vad varje utgiftspost representerar (tro mig, det kommer inte stå så enkelt som "bidrag till ungdomar med problem") och välja vilken post som kan få extra pengar? Och detta ska göras varje år? Nej, tack och lov har vi folkvalda politiker och ett helt finansdepartement med ekonomer till de uppgifterna.
Jo, det är självklart inte genomtänkt när jag kom på den sittandes i soffan och la typ 30 sekunder på den. Det här är ett onlineforum, inte något beslutsfattare organ.
 
Egentligen tycker jag att ett sånt system vore mer "rättvist"! Fast om du nyttjar vägarna på något sätt (cyklar, åker buss osv) ska man självklart betala det. Men jag som inte har barn och aldrig kommer att ha skulle absolut lägga dom pengarna på något annat! Sjukvård tex.

Förstår att det aldrig skulle hända, men jag skulle verkligen gilla det systemet!
Vi kunde ju till att börja med låta alla de skatter o avgifter bil,buss o lastbilsägarna som just fordonsägare, betalar till staten återgå till vägarna till fullo i form av underhåll o nya vägar, broar o tunnlar.
 
Det är en väldigt ogenomtänkt idé. Bara tanken på att alla inkomstbringande personer i Sverige ska kolla igenom statsbudgeten (flera tusentals utgiftsposter!), förstå vad varje utgiftspost representerar (tro mig, det kommer inte stå så enkelt som "bidrag till ungdomar med problem") och välja vilken post som kan få extra pengar? Och detta ska göras varje år? Nej, tack och lov har vi folkvalda politiker och ett helt finansdepartement med ekonomer till de uppgifterna.
En rätt enkel lösning vore att via utgiftskonton värdera de olika formerna av samhällsservice, och sedan låte dem som inte har tillgång till denna service inom ett visst avstånd göra ett motsvarande skatteavdrag. Till dess fulla värde om man inte kan tillgodogöra sig den överhuvudtaget och med olika 5 beroende på tillgängligheten. Man skulle då slå 2 flugor i samma smäll. Dels att det blir billigare att bo på landsbygden och dels att det blir gynnsamt av skattetekniska skäl att flytta dit.
 
En rätt enkel lösning vore att via utgiftskonton värdera de olika formerna av samhällsservice, och sedan låte dem som inte har tillgång till denna service inom ett visst avstånd göra ett motsvarande skatteavdrag. Till dess fulla värde om man inte kan tillgodogöra sig den överhuvudtaget och med olika 5 beroende på tillgängligheten. Man skulle då slå 2 flugor i samma smäll. Dels att det blir billigare att bo på landsbygden och dels att det blir gynnsamt av skattetekniska skäl att flytta dit.

Och detta ska uppdateras med mätningar varje år för att hållas ajour? :laugh: Vi behöver nog en ny statlig myndighet som hanterar detta.
 
Och detta ska uppdateras med mätningar varje år för att hållas ajour? :laugh: Vi behöver nog en ny statlig myndighet som hanterar detta.
Behöver nog bara göras en gång. Och inte per individ utan per område genom att man får ett nyckeltal till närmaste tätort. avstånd och den service som är där förhanden. Det avdraget i kr får man då ta upp på sin deklaration. Vilket kanske skulle betyda att en låginkomsttagare i Avliden skulle få tillbaka allt man dragit i skatt ;) Exempelvis bostadens avstånd till Xby gånger det nyckeltal orten har. Man har ingen tunnelbana, inget lasarett och 15 mil till närmaste länsstyrelse och så vidare...
 
Behöver nog bara göras en gång. Och inte per individ utan per område genom att man får ett nyckeltal till närmaste tätort. avstånd och den service som är där förhanden. Det avdraget i kr får man då ta upp på sin deklaration. Vilket kanske skulle betyda att en låginkomsttagare i Avliden skulle få tillbaka allt man dragit i skatt ;)

Du räknar med att ingen utveckling åt något håll sker på landsbygden? Och när det plötsligt öppnar en vårdcentral där i den lilla avlägsna orten, kommer andra, som inte har nära till en VC, bli sura för att den lilla avlägsna orten ändå får skattelättnader.
 
Du räknar med att ingen utveckling åt något håll sker på landsbygden? Och när det plötsligt öppnar en vårdcentral där i den lilla avlägsna orten, kommer andra, som inte har nära till en VC, bli sura för att den lilla avlägsna orten ändå får skattelättnader.
Skulle nu Xby få en tunnelbana så skulle man ju lätt ändra nyckeltalet..på samma sätt som bostadsbidrag ändras vid ändrad inkomst.
 
Jaja. Driv igenom det där på riksnivå du.
Tvivlar på majoritetens stöd, av den enkla orsaken att en majoritet av väljarna bår i städer o samhällen numera.

Ett annat exempel.
Förbjud explosionsmotorer i alla städer med över 50 000 invånare.
Sänk fordonsskatten för dessa fordon kraftigt = en enorm miljövinst i städerna + att det blir billigare att bo på landet utan service men med bil
Undantas kommunens, polisens o landstingens fordon.
 
Idag betalar jag mycket skatt till mycket jag inte använder. Barnomsorg, fängelse mm.
Vad kostar tex ett nyval?? Jag är inte intresserad men får ändå vara med och betala alla miljoner det kommer att kosta om det blir av.
 
Egentligen tycker jag att ett sånt system vore mer "rättvist"! Fast om du nyttjar vägarna på något sätt (cyklar, åker buss osv) ska man självklart betala det. Men jag som inte har barn och aldrig kommer att ha skulle absolut lägga dom pengarna på något annat! Sjukvård tex.

Förstår att det aldrig skulle hända, men jag skulle verkligen gilla det systemet!
Ptjau. En del av systemet är väl att vi hjälps åt. Att du betalar lite förskola åt mina barn gör ju att jag och pappan kan hoppa in och jobba så vi tjänar pengar, dvs vi behöver inte käka bidrag från dina skattepengar och vi betalar dessutom mer skatt på våra löner som vi ju nu får tack vare förskolan. Perfa ;)
 
Ptjau. En del av systemet är väl att vi hjälps åt. Att du betalar lite förskola åt mina barn gör ju att jag och pappan kan hoppa in och jobba så vi tjänar pengar, dvs vi behöver inte käka bidrag från dina skattepengar och vi betalar dessutom mer skatt på våra löner som vi ju nu får tack vare förskolan. Perfa ;)
Så tack vare att jag betalar barnens förskola så slipper jag betala erat socialbidrag? Sorry, men det var lite så du la upp det.:rofl:

Jag har nämnt några gånger att skattepengar självklart ska finansiera vabb, förskola osv. Men att tex en extra semestervecka åt föräldrarna skulle jag vilja slippa betala. Det känns lite som att de som är frivilligt eller ofrivilligt barnlösa inte har förtjänat den extra semestervecka än för att umgås med sin familj. Den barnlösa har förmodligen jobbat minst lika många timmar, om inte fler än de med barn. Det kan man ju också kalla att "hjälpas åt".
 
Så tack vare att jag betalar barnens förskola så slipper jag betala erat socialbidrag? Sorry, men det var lite så du la upp det.:rofl:

Jag har nämnt några gånger att skattepengar självklart ska finansiera vabb, förskola osv. Men att tex en extra semestervecka åt föräldrarna skulle jag vilja slippa betala. Det känns lite som att de som är frivilligt eller ofrivilligt barnlösa inte har förtjänat den extra semestervecka än för att umgås med sin familj. Den barnlösa har förmodligen jobbat minst lika många timmar, om inte fler än de med barn. Det kan man ju också kalla att "hjälpas åt".
Ja att föräldrar ska få extra semester för att de råkat avla fram lite barn ser jag ingen poäng med heller. Däremot tycker jag att förskolan måste få pengar och det vore urkorkat att minska summan med tanke på hur det ser ut idag. T.ex med för lite personal för att hinna med att uppfylla behov och hålla koll. Och ja, även sjukvård behöver mer pengar. Det är nog smartast att låta de med lite mer insyn få styra och tycker man något är man säkerligen välkommen till politiken.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 978
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp