Var bör skattepengarna gå? Bör vi ha möjlighet att bestämma det själva? (Utbruten från TV-avgiften?)

Ja att föräldrar ska få extra semester för att de råkat avla fram lite barn ser jag ingen poäng med heller. Däremot tycker jag att förskolan måste få pengar och det vore urkorkat att minska summan med tanke på hur det ser ut idag. T.ex med för lite personal för att hinna med att uppfylla behov och hålla koll. Och ja, även sjukvård behöver mer pengar. Det är nog smartast att låta de med lite mer insyn få styra och tycker man något är man säkerligen välkommen till politiken.
Jag håller med dig, och jag låter politikerna styra, jag uttrycker bara vad jag tycker i ett forum. Hade det varit extremt viktigt för mig hade jag fördjupat mig i det hela och framfört det politiskt. :)
 
Varje år är det några tusen pacifister som inkommer med skrifter till Skatteverket att de inte tänker betala någon skatt som går till militären. Skatteverket bryr sig dock inte ett dugg om principer utan meddelar bara kort att betalar du inte skatt så begår du ett brott :grin:
 
Folk får gärna skaffa barn om dom vill, men varför ska dom som väljer att inte skaffa barn behöva betala för andras barn? Nu är jag helt medveten om att man inte kan vara så generell, men visst hade det varit trevligt att delvis kunna styra var mina skattepengar går till viss del?

Svarar båda: absolut så är det mycket som gynnar samhället och mycket jag gärna betalar för. Jag tycker inte riktigt tv-licensen hör dit faktiskt. Att du uttalar dig om mitt intellekt på grund av en fråga känns möjligen lite orättvist.
Du gynnas av att andra skaffar barn. Om du vill få ut pension i framtiden så är det en förutsättning att det finns tillräckligt många i arbetsför ålder som arbetar.
Vårat system bygger på att det hela tiden kommer nya generationer.
 
Så tack vare att jag betalar barnens förskola så slipper jag betala erat socialbidrag? Sorry, men det var lite så du la upp det.:rofl:

Jag har nämnt några gånger att skattepengar självklart ska finansiera vabb, förskola osv. Men att tex en extra semestervecka åt föräldrarna skulle jag vilja slippa betala. Det känns lite som att de som är frivilligt eller ofrivilligt barnlösa inte har förtjänat den extra semestervecka än för att umgås med sin familj. Den barnlösa har förmodligen jobbat minst lika många timmar, om inte fler än de med barn. Det kan man ju också kalla att "hjälpas åt".
Den ”extra semesterveckan” handlade ju om att förstärka föräldraförsäkringen. Det var ingen vanlig semestervecka utan en utökning i föräldraförsäkringen som skulle komma med vissa kriterier.
Det har alltså ingenting att göra med hur hårt man jobbat eller liknande.
Sen behöver man ju inte gilla förslaget, och det var ju just bara ett förslag som inte gått igenom.
Ska du dra tillbaka dina skattepengar från alla satsningar som du tycker är dåliga eller onödiga då?
 
Kan också tycka att det vore trevligt att en liten del av skatten skulle man kunna placera vart man ville sen att det inte är genomförbart är ju en helt annan sak. :D

Orkar inte ens tänka på hur många led som blir knas och i slutänden skulle jag nog inte orka sätta mig in i vad jag ville skänka det till även om man varje år fick hem förenklade val.

Ja jag är lat
 
Jag gillar den franska modellen, istället för barnbidrag får du skatteavdrag utifrån försörjningsbörda. :idea:
 
Den ”extra semesterveckan” handlade ju om att förstärka föräldraförsäkringen. Det var ingen vanlig semestervecka utan en utökning i föräldraförsäkringen som skulle komma med vissa kriterier.
Det har alltså ingenting att göra med hur hårt man jobbat eller liknande.
Sen behöver man ju inte gilla förslaget, och det var ju just bara ett förslag som inte gått igenom.
Ska du dra tillbaka dina skattepengar från alla satsningar som du tycker är dåliga eller onödiga då?
Jag gav det som ett exempel som jag tyckte var en dålig idé, som inte gynnar mig på något sätt alls.

Nej, det har jag aldrig sagt. Det hade varit kul att kunna styra en DEL av sina skattepengar dit man tyckte det var viktigt. Typ mot mer vårdpersonal, högre löner för polisen osv. Jag hade inte velat lägga dom på extra semestervecka åt dom som har barn. Det är så jag menar.
 
Jag gav det som ett exempel som jag tyckte var en dålig idé, som inte gynnar mig på något sätt alls.

Nej, det har jag aldrig sagt. Det hade varit kul att kunna styra en DEL av sina skattepengar dit man tyckte det var viktigt. Typ mot mer vårdpersonal, högre löner för polisen osv. Jag hade inte velat lägga dom på extra semestervecka åt dom som har barn. Det är så jag menar.

Men känner du dig tillräckligt insatt i alla områden som skulle kunna vara i behov av mer pengar, för att kunna avgöra var din procent gör störst nytta? Det är ju inte bara MER pengar som behövs till en myndighet/verksamhet utan också en plan för hur pengarna ska användas. Det kräver ganska stor insats att göra det om det ska vara någon kvalitet i det och jag tror ärligt talat inte att så många är beredda på att göra det. Och i så fall skulle alltså en viss procent av våra skattepengar fördelas helt utan beredning, baserat på folks känslor och eventuellt vem som är bäst på att få uppmärksamhet i media. Ett sådant system låter inte så attraktivt för mig.
 
Rent krasst kan man konstatera att vi behöver ett skattesystem för att få tillgång till ett fungerande samhälle. Kommunikationer , el, vatten, avlopp, Juridiska regler och genomdrivandet av dessa samt försvar. Sedan en mjuk sektor som allt efter majoritetens politiska vilja hjälper den tredjedel av befolkningen som inte har förmåga eller kapacitet att ro runt sin vardag själva. Att vi i Sverige i många hänseenden gått för långt visar väl det faktumet att vårt skattetryck ligger långt över det normala och att skatteplanering tar en ohemul del av de bokföringskostnader näringslivet har.
 
Jag gillar den franska modellen, istället för barnbidrag får du skatteavdrag utifrån försörjningsbörda. :idea:
Vilket förutsätter att du har en inkomst dvs betalar skatt. Bättre vore att helt avskaffa barnbidraget och överföra dessa resurser till bostadsbidraget...då blir det hela inkomstbeprövat + att vi inte behöver skapa en helt ny organisation för denna prövning.
 
Rent spontant känns det som om det vore attraktivt att kunna styra en del av skattemedlen utifrån hur man själv prioriterar.
Själv vill jag hellre att den skatt jag betalar till kommunen ska gå till äldreomsorgen än till att vattna blommor.
Jag är heller inte övertygad om att det är rätt prioritering att bygga en sporthall för racketsporter hellre än att kunna hjälpa till att rusta upp en ridskola där byggnaderna mer eller mindre håller på att rappla ihop.
Jag är heller inte övertygad om det förträffliga i att uppföra en "luft-dome" för inomhusfotboll hellre än att satsa på hästsporten i kommunen.

Dock tror jag kanske inte att det skulle bli bättre om var och en finge bestämma enligt eget gottfinnande heller.

Det jag nog tycker är att det vore intressant att ha en skarp diskussion om vad som faktiskt ska skattefinansieras, och vad som får finansieras av användaren.
Visserligen förs den typen av diskussioner inför varje val, men kanske inte så skarpt som skulle kunna behövas.

Typ; hur stort vårdutbud ska vi finansiera gemensamt?
Vad är rimligt att en viss åtgärd får kosta i skattepengar?

Vilken kommunal verksamhet behöver faktiskt finansieras via skatterna, vad går faktiskt att låta bli?
 
Vårt skatteryck beror väl på att den samhällsapparat vi skapat för att serva befolkningen börjar bli för stor, börjar kosta lite för mycket pengar. Det finns ju knappast ngn verksamhet som inte lägger tid på att antingen undvika skatt eller söka bidrag.
 
Folk får gärna skaffa barn om dom vill, men varför ska dom som väljer att inte skaffa barn behöva betala för andras barn? Nu är jag helt medveten om att man inte kan vara så generell, men visst hade det varit trevligt att delvis kunna styra var mina skattepengar går till viss del?

Svarar båda: absolut så är det mycket som gynnar samhället och mycket jag gärna betalar för. Jag tycker inte riktigt tv-licensen hör dit faktiskt. Att du uttalar dig om mitt intellekt på grund av en fråga känns möjligen lite orättvist.

Tja, alla har ju fått betala för din uppväxt, så då är det väl dags att du gör detsamma?

Och ang vägar, så fort man lämnar sin dörr i hemmet så använder man väl någon typ av väg i någon form.
 
Även om den hypotetiska tanken kan vara kittlande så skulle det ju aldrig bli vettigt. Jag tror helt enkelt att gemene man är för dåligt insatta i frågorna och resonerar för trångsynt och egotrippat.

Tanken med demokrati och folkvalt styre är väl att man ska kunna vara med och påverka men det sker ju förstås inte så enkelt och direkt att den enskilde får bestämma så särskilt mycket. Det skulle nog bli rätt kaosartat rätt snabbt. Men det står väl alla fritt att engagera sig politiskt.
 
Även om den hypotetiska tanken kan vara kittlande så skulle det ju aldrig bli vettigt. Jag tror helt enkelt att gemene man är för dåligt insatta i frågorna och resonerar för trångsynt och egotrippat.

Tanken med demokrati och folkvalt styre är väl att man ska kunna vara med och påverka men det sker ju förstås inte så enkelt och direkt att den enskilde får bestämma så särskilt mycket. Det skulle nog bli rätt kaosartat rätt snabbt. Men det står väl alla fritt att engagera sig politiskt.
En enklare väg att få bestämma skulle iofs vara fler folkomröstningar, men då är frågan vad dom kostar att genomföra? Men tänk så smidigt om du loggar in med ditt BankID och röstar om en fråga som du tycker är viktig, det vore kul! (Utan djupare analys)😁
 
Jag drog ett väldigt generellt exempel och menade såklart inte att inga pengar skulle gå dit. Men som exempel, har inte helt koll på förslaget. Men alla föräldrar ska få en extra semestervecka, skattebetalarna står för det. För mig som inte har/ska ha barn känns det ju helt värdelöst? Ska jag betala för att dom med barn ska ha mer semester? Min rätt till fritid med min familj räknas inte alltså? Det är något jag inte vill att mina skattepengar går till. Men förskola, skola, vabb är såklart en förutsättning för ett bra samhälle.

men effekten blir det densamma vid en omröstning. Majoriteten får bestämma. Är så du menar antar jag? vilket då innebär att de förslag som gör mest för de stora grupperna (tex föräldrar) kommer få fler röster.
 
Jag gav det som ett exempel som jag tyckte var en dålig idé, som inte gynnar mig på något sätt alls.

Nej, det har jag aldrig sagt. Det hade varit kul att kunna styra en DEL av sina skattepengar dit man tyckte det var viktigt. Typ mot mer vårdpersonal, högre löner för polisen osv. Jag hade inte velat lägga dom på extra semestervecka åt dom som har barn. Det är så jag menar.

den styrningen gör du genom din röst.
 
men effekten blir det densamma vid en omröstning. Majoriteten får bestämma. Är så du menar antar jag? vilket då innebär att de förslag som gör mest för de stora grupperna (tex föräldrar) kommer få fler röster.
Jag är 100% medveten om att jag skulle bli nedröstad, men jag har ju fortfarande den åsikten. Men det skulle vara kul att vara direkt delaktig ändå.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 872
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 869
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
690
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp