Var bör skattepengarna gå? Bör vi ha möjlighet att bestämma det själva? (Utbruten från TV-avgiften?)

Vårt skatteryck beror väl på att den samhällsapparat vi skapat för att serva befolkningen börjar bli för stor, börjar kosta lite för mycket pengar. Det finns ju knappast ngn verksamhet som inte lägger tid på att antingen undvika skatt eller söka bidrag.

Men då är det ett jättekonstigt argument att skatterna är för höga/krångliga eftersom de stora bolagen måste lägga för mycket tid på att komma undan skatten. Skatteplanering SKA vara krånglig, annars hade ju ännu mer pengar försvunnit ut från systemet på ett sätt som inte är tänkt.
 
Men då är det ett jättekonstigt argument att skatterna är för höga/krångliga eftersom de stora bolagen måste lägga för mycket tid på att komma undan skatten. Skatteplanering SKA vara krånglig, annars hade ju ännu mer pengar försvunnit ut från systemet på ett sätt som inte är tänkt.
Skatteplanering ökar med skattetrycket..ungefär som bekämpning av skadeinsekter i ett fält..ju högre skador , ju högre incitament att sätta in bekämpning. Till slut blir det bara de som inte har råd med skatteplanering som tvingas betala skatt. Rättvist? Knappast då kommer skattefinansirad servise att avgiftsfinansieras i stället...då blir det ju svårare att skatteplanera
 
Nej, jag har inte räknat på det. Det var en idé, ingen politisk motion. Rättvist skulle ju vara att dra bort 2% från varje post och låta medborgarna välja var sina 2% ska gå. Oavsett om det är 2%, 1% eller 0,2%.
Så om du drar bort 2 procent från vårdbudgeten så ska all sjukvårdspersonal acceptera sänkt lön Med motsvarande om ingen vill lägga pengar på dem?
 
Behöver nog bara göras en gång. Och inte per individ utan per område genom att man får ett nyckeltal till närmaste tätort. avstånd och den service som är där förhanden. Det avdraget i kr får man då ta upp på sin deklaration. Vilket kanske skulle betyda att en låginkomsttagare i Avliden skulle få tillbaka allt man dragit i skatt ;) Exempelvis bostadens avstånd till Xby gånger det nyckeltal orten har. Man har ingen tunnelbana, inget lasarett och 15 mil till närmaste länsstyrelse och så vidare...
Och i och med att man får pengarna har man ingen rätt att alla utnyttja servicen? Bara för att det är 20 mil till sjukhuset innebär det inte att man aldrig får vård där oc att få tillbaks pengar och samtidigt ha tillgång är inte rättvist.
 
Så om du drar bort 2 procent från vårdbudgeten så ska all sjukvårdspersonal acceptera sänkt lön Med motsvarande om ingen vill lägga pengar på dem?
Det var en idé, som jag tänkt igenom i typ två minuter. Om ens det. Ingen politisk motion. Tänk typ en "allmän pott" motsvarande x % av lönen, som man själv fick styra? Det var ungefär det jag var ute efter.
 
Det var en idé, som jag tänkt igenom i typ två minuter. Om ens det. Ingen politisk motion. Tänk typ en "allmän pott" motsvarande x % av lönen, som man själv fick styra? Det var ungefär det jag var ute efter.

Tanken är intressant.
Antagligen omöjlig att genomföra men ibland är det roligt att leka med tanken även på sådant som man antagligen inser skulle vara svårt att genomföra.

Jag skulle kunna tänka mig att en kommuns "fritids-pott" skulle påverkas på det sättet.
Har dock ingen aning om hur, eller om, fördelningen i så fall skulle skilja från hur det ser ut idag.
 
Tanken är intressant.
Antagligen omöjlig att genomföra men ibland är det roligt att leka med tanken även på sådant som man antagligen inser skulle vara svårt att genomföra.

Jag skulle kunna tänka mig att en kommuns "fritids-pott" skulle påverkas på det sättet.
Har dock ingen aning om hur, eller om, fördelningen i så fall skulle skilja från hur det ser ut idag.
Kul att någon i alla fall förstod min grundtanke! :D
 
Tanken är intressant.
Antagligen omöjlig att genomföra men ibland är det roligt att leka med tanken även på sådant som man antagligen inser skulle vara svårt att genomföra.

Jag skulle kunna tänka mig att en kommuns "fritids-pott" skulle påverkas på det sättet.
Har dock ingen aning om hur, eller om, fördelningen i så fall skulle skilja från hur det ser ut idag.

Svårt satt genomföra? Inte alls. Du kan stödja vilka verksamheter du önskar med dina pengar. Man får faktiskt bestämma x helt fritt.
 
Svårt satt genomföra? Inte alls. Du kan stödja vilka verksamheter du önskar med dina pengar. Man får faktiskt bestämma x helt fritt.
Hur gör jag om jag vill att det ska gå 500 kr i månaden för ridvägar (anlägga nya och underhåll av befintliga) i grannkommunen?

Detta var ett exempel.
 
Hur gör jag om jag vill att det ska gå 500 kr i månaden för ridvägar (anlägga nya och underhåll av befintliga) i grannkommunen?

Detta var ett exempel.

Att direktstödja sådant som anläggs och förvaltas kommunalt tror jag tyvärr är svårt idag. Jag tvivlar på att de kommunala ekonomisystemen är uppbyggda för privata donationer, det är nog inte så vanligt att efterfrågas heller tänker jag :D Men det skadar ju inte att ringa och fråga vart du skulle kunna skicka 500 kr i månaden, om fler vill göra det kanske de skapar ett sätt för att hantera det! :)

Annars skulle du ju kunna ta kontakt med något större stall som ligger nära ridvägarna och tillsammans starta upp en fond dit man kan donera månadsvis (alternativt starta en själv förstås, och sedan sprida ordet så att fler vill bidra). Det är troligtvis enklare för kommunen att hantera en större summa pengar som medfinansiering till anläggande av ridvägar, än att hantera månadsvisa, öronmärkta inkomster. Det senare är nog snudd på omöjligt rent administrativt, men i form av medfinansiering borde inte vara någon omöjlighet. Ta kontakt med de ansvariga hos kommunen och hör efter vilket upplägg som blir bäst, och försök få med så många fler som möjligt. För att det ska vara hanterbart för kommunen bör det nog vara en större summa pengar totalt sett.
 
Varje år är det några tusen pacifister som inkommer med skrifter till Skatteverket att de inte tänker betala någon skatt som går till militären. Skatteverket bryr sig dock inte ett dugg om principer utan meddelar bara kort att betalar du inte skatt så begår du ett brott :grin:

Har en kompis som en gång jobbat på Skatteverket. De lekte internt på avdelningen med tanken att besvara dessa skrivelser med ett brev av modellen

"Vi har härmed undersökt var just Dina skattemedel gått och funnit att de inte finansierat militären utan en bit motorväg mellan Yxkroken och Knohult. Er insända överklagan avslås härmed..."

men insåg att det kanske inte var lämpligt... :D
 
Och i och med att man får pengarna har man ingen rätt att alla utnyttja servicen? Bara för att det är 20 mil till sjukhuset innebär det inte att man aldrig får vård där oc att få tillbaks pengar och samtidigt ha tillgång är inte rättvist.
Och vem har sagt ngt sådant. Men den som har 20 mil til närmaste akutsjukvård har inte samma tillgänglighet som den som har 3 mil..alltså en grund till avgiftsreduktion.
 
Hur gör jag om jag vill att det ska gå 500 kr i månaden för ridvägar (anlägga nya och underhåll av befintliga) i grannkommunen?

Detta var ett exempel.
Tja exempelvis betala markägaren för att hålla ridvägar, En avgift på ngr hundra per häst och år torde det väl vara värt. och när pengen når upp till vad markägaren anser det vara värt har ni en deal ;)
 
Så om du drar bort 2 procent från vårdbudgeten så ska all sjukvårdspersonal acceptera sänkt lön Med motsvarande om ingen vill lägga pengar på dem?
om majoriteten säger att vi budgeterar 100 miljoner till den allmänna vården så får den allmänna vården väl anpassa sig och leverera vård för 100 miljoner...
 
Skatteplanering ökar med skattetrycket..ungefär som bekämpning av skadeinsekter i ett fält..ju högre skador , ju högre incitament att sätta in bekämpning. Till slut blir det bara de som inte har råd med skatteplanering som tvingas betala skatt. Rättvist? Knappast då kommer skattefinansirad servise att avgiftsfinansieras i stället...då blir det ju svårare att skatteplanera

Det är fortfarande ett felvänt resonemang. Om samhället bestämt att vi ska ha ett skattesystem, ja då kommer alla som inte vill betala skatten att försöka att smita undan den på de sätt de kan hitta. Det betyder inte att vi ska sänka skatten för att vissa försöker smita undan, för det skulle ju inte heller ge den skatt som samhället bedömt behövs.
 
Tja exempelvis betala markägaren för att hålla ridvägar, En avgift på ngr hundra per häst och år torde det väl vara värt. och när pengen når upp till vad markägaren anser det vara värt har ni en deal ;)
Är inget vidare på upphandlingar av avtal så det avstår jag, mycket bättre att dom som har det som jobb med att redan titta ut och underhålla befintliga leder och ridvägar försätter, skulle dock inte tacka nej om någon satsar på att bygga en naturridbana och tar anläggningsavgift för det.
 
Är inget vidare på upphandlingar av avtal så det avstår jag, mycket bättre att dom som har det som jobb med att redan titta ut och underhålla befintliga leder och ridvägar försätter, skulle dock inte tacka nej om någon satsar på att bygga en naturridbana och tar anläggningsavgift för det.
Jag har ngr kilometer avskärmad skogsväg, närmare 1 mil, garanterat bilfri..vad sku de va värt ;)
 
Jag har ngr kilometer avskärmad skogsväg, närmare 1 mil, garanterat bilfri..vad sku de va värt ;)
Är det ingen byggd och anpassad för ridning så inget, vanliga skogsvägar finns här redan, både på farsans mark och andras;).

Har inga problem med att betala och även gjort när jag har viljat haft möjligheter att använda travtränares anläggning då både för att parkera och använda deras skogsslinga.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 881
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 874
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
690
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp