var det rasistiskt sagt?? + ält

Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Det är ju faktiskt så att ganska många (alla?) av dom som nyligen flyttat hit oavsett land inte talar ren svenska, så det är ganska naturligt att man förutsätter att dom inte talar rent.

Det är jäkligt svårt och tar tid att lära sig prata ett andra (eller tredje, fjärde etc) språk helt utan brytning.

TS skriver att tjejen är "nysvensk" och pratar utan brytning. Då undrar jag vad "nysvensk" innebär, för pratar hon helt utan brytning så flyttade hon knappast till Sverige i förrgår. Hon kanske rent av har svenska som modersmål. I så fall undrar jag varför TS förutsatte att hon skulle prata med brytning.

Även om TS vet att tjejen har bott i Sverige en kort tid så var det ju otrevligt formulerat. Något mer i stil med "shit vad sjukt duktig hon är på språk!" hade varit vettigare eftersom det i så fall är en sjukt bra prestation.

Över huvud taget är TS:s kommentar ungefär i stil med att säga "Hon är gay men hon har inte raggat på mig. Tur, för det hade ju varit störigt."
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

TS skriver att tjejen är "nysvensk" och pratar utan brytning. Då undrar jag vad "nysvensk" innebär, för pratar hon helt utan brytning så flyttade hon knappast till Sverige i förrgår. Hon kanske rent av har svenska som modersmål. I så fall undrar jag varför TS förutsatte att hon skulle prata med brytning.

Just detta funderade jag också över.

KL
Sen tycker jag det här att man "inte får säga vad som helst" längre för då "är man rasist" är ganska märkligt. Jag har aldrig upplevt mig vara begränsad i hur jag uttrycker mig av någon diffus pk-maffia.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Däremot blir jag förvånad över att många verkar ta för givet att det rör sig om en person med svart hår, som har flytt till Sverige (någon tar upp könsstympade misshandlade kvinnor).

Man kan väl vara könsstympad och misshandlad fastän man kommer från Irak, Kina, Holland eller USA?

Det säger jag inte för att provocera :) I vissa diskussioner blir det väldigt tydligt hur vissa ord (nysvensk, könsstympad) förknippas med vissa nationaliteter. Min uppfattning om rasism-gaparna är att de sätter ingång endast när det är utomeuropeiska och icke-amerikanska nysvenskar vi pratar om. Det var därför jag antog det.

Jag skrev mitt inlägg för att jag blir skogstokig på att man inte ska kunna ha en sansad diskussion med vuxna människor om de problem och svårigheter som integration kan innebära, för att försöka hitta lösningar på problemen.

(Nu blir jag väl rasistanklagad för att jag skrev att integration kan medföra svårigheter, men jag får väl leva med det).
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Sen tycker jag det här att man "inte får säga vad som helst" längre för då "är man rasist" är ganska märkligt. Jag har aldrig upplevt mig vara begränsad i hur jag uttrycker mig av någon diffus pk-maffia.

Skönt för dig. Själv har jag blivit rasistanklagad här på buke för att jag inte tycker att det är okej att fuska på tentor ens om man är nysvensk :grin:
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag har inte heller känt att jag inte får uttrycka mig hur som helst, men så använder jag inte ord som "nysvensk" och förutsätter aldrig att folk som ser ut att ha annan härkomst skulle prata med brytning och att det vore jobbigt heller.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag, som varje dag pratar ett språk som inte är svenska (som är mitt modersmål), hade blivit jätteledsen om någon inte ville arbeta med mig för att mitt språk inte är perfekt.

Hoppas inte alla tänker som du, för jag vill gärna arbeta på en statlig myndighet när jag är färdigutbildad. Om mina kommande chefer tänker sådan lär jag aldrig få jobb. Hur mycket jag än kämpar för att låta som en infödd!
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Varifrån kommer tjejen? Inte för att jag tycker att det är relevant i sammanhanget, men jag undrar om din kompis hade sagt fan vad rasistisk du är om tjejen hade brutit på engelska eller tyska eller danska eller vilket annat europeiskt språk som helst? Egentligen är ju Anna från Köpenhamn och Ali från Bagdad lika mycket "icke-svenskar", men det tycker jag att de flesta rasister och hängivna icke-rasister brukar glömma bort.

För att svara på din fråga, så tycker jag det var lite onödigt av din kompis, men du kunde också formulerat dig annorlunda. Det känns som att du egentligen ville vara schysst mot tjejen och visa din uppskattning, hade du sagt det på ett annat vis hade det inte låtit lika "hårt".
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Varför var det onödigt av hennes kompis?

Vi vet ju inte att det inte handlade om Azadeh, född och uppvuxen i Älmhult.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

TS kanske inte ens undermedvetet relaterade det hela till ras/religion/kulturell bakgrund eller dylikt. TS kanske helt enkelt tänkte att de flesta som varit i landet såpass kort tid som projektpartnern brukar prata svenska med brytning. Varför ska man döma ut något annans uttalande som rasistiskt utan att veta om det är det? Sen kanske det inte var schysst sagt i vilket fall men det i sig gör ju knappast uttalandet rasistiskt.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Vi vet ju heller inte om TS:s kompis hade rätt i sin analys.

Vi vet att:
1) TS kallar tjejen "nysvensk"
2) Tjejen bryter inte alls
3) TS uppmärksammar ovanstående på ett otrevligt sätt
4) TS:s kompis tyckte att det var rasistiskt

Varför utgå från att det inte var rasistiskt? Vi vet ju inte ett smack om den här "nysvenska" tjejen mer än att hon pratar svenska utan brytning. Vilket får mig att undra hur pass "nysvensk" hon är.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Om hon är nysvensk (dvs utlänsk person som nyligen flyttat till Sverige) och redan pratar svenska utan brytning skulle jag snarare applådera hennes fantastiska språksinne...

Sen tycker jag att du uttryckte dig klumpigt ja, inte nödvändigtvist rasistiskt, men klumpigt och jag är inte förvånad att din kompis reagerade. Förstår inte varför det skulle vara störande med brytning. Bara för att man pratar med brytning betyder det ju inte att omgivningen inte förstår vad man säger...
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

KL

Gud vad alla har blivit 'det-du-just-sa-är-ultra-rasictiskt' nu för tiden.

Jag har svårt att förstå folk med brytning, sen om det är norsk eller irakisk brytning gör det samma. Det kan varken jag eller den med brytningen hjälpa.
Kalla mig risict om ni vill, jag vet ju ändå att ni har fel om mig, men jag kallar folk neger och liknande utan nedvärderande tankar. Tex, några år sedan dejtade jag en neger, omgivningen frågade då om denne mysteriske mannen och jag svarade helt utan att tänka mig för; 'Han är neger, rätt lång, snygg... och allt snutti-gulligt man säger när man är nykär. Gisses vad anklagande människorna framför mig såg ut.
Varför de gjorde det vet jag fortfarande inte, jag beskrev bara hur han såg ut.

Ursäkta mig men, det låter hundra gånger värre att säga 'mörkhyad'.
Man är inte rasict för att man har svårt att förstå brytningar. När man går på gatan och skriker 'Nigger jävel', det är att vara rasict.

(Jag förväntar mig flera inlägg som ska få mig att förstå hur intensivt racistisk och dum i huvudet jag är)
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Det saknas information för att veta om det finns någon bakomliggande rasism i uttalandet. Eftersom rasism är någon folk generellt tycker är vidrigt bör man ju ha goda bevis innan det är rimligt att beskylla någon för rasism. Som du skriver vet vi ju inte ett smack om den här nysvenska tjejen. Att utgå från att någonting är rasistiskt tills vi vet mer är ju att döma någon på förhand i.e fördomsfullhet.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

KL

Gud vad alla har blivit 'det-du-just-sa-är-ultra-rasictiskt' nu för tiden.

Jag har svårt att förstå folk med brytning, sen om det är norsk eller irakisk brytning gör det samma. Det kan varken jag eller den med brytningen hjälpa.
Kalla mig risict om ni vill, jag vet ju ändå att ni har fel om mig, men jag kallar folk neger och liknande utan nedvärderande tankar. Tex, några år sedan dejtade jag en neger, omgivningen frågade då om denne mysteriske mannen och jag svarade helt utan att tänka mig för; 'Han är neger, rätt lång, snygg... och allt snutti-gulligt man säger när man är nykär. Gisses vad anklagande människorna framför mig såg ut.
Varför de gjorde det vet jag fortfarande inte, jag beskrev bara hur han såg ut.

Ursäkta mig men, det låter hundra gånger värre att säga 'mörkhyad'.
Man är inte rasict för att man har svårt att förstå brytningar. När man går på gatan och skriker 'Nigger jävel', det är att vara rasict.

(Jag förväntar mig flera inlägg som ska få mig att förstå hur intensivt racistisk och dum i huvudet jag är)

Du har helt missat varför "neger" ses som nedsättande?

(Det heter rasistisk på svenska.)
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Över huvud taget är TS:s kommentar ungefär i stil med att säga "Hon är gay men hon har inte raggat på mig. Tur, för det hade ju varit störigt."

Ja, herregud. Jag har hört liknande kommentarer. Typ "hen är gay men det är ju lugnt så länge hen inte raggar på mig". O_o :crazy:
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Förväntar du dig att folk ska bli provocerade eller? Finns massa ignoranta typer som använder ordet neger tyvärr, så du är knappast ensam.

Ps. Det stavas "rasist".
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

facepalm.jpg
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Att beskriva någon som "nysvensk" och uppmärksamma dennes avsaknad av brytning ringer feta klockor hos mig i alla fall.

Men visst vi vet inte. Det kan ju vara så att tjejen flyttade från Bergen förra veckan och är en riktig jävel på språk...
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 902
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 668
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp