var det rasistiskt sagt?? + ält

Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag kan inte göra annat än att posta imzorks bild igen, jag finner inga ord...

facepalm.jpg
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Usäkta mig lite?

Vad mår du dåligt över?

Jag ifrågasätter ju varför det är så farligt att kalla någon 'neger'.

Och liknelsen med skitandet tycker jag passar utmärkt i sammanhanget, inte för att mörkhyade är skit, utan för att sammhället tycker det är så mycket vackrare att säga mörkhyad än neger.

Jag har aldrig blivit uppfattad som rasist, det har jag heller inte skrivit här. Folk mäsker på tonfall och sammanhang om man är negativt inställd eller inte.
De tittar för det mesta lite snett ett tag, och går sedan vidare.

Om jag säger så här. Hade du tagit illa upp om jag kallade dig för hora?
Jag har inga problem med horor. Tar du illa upp så är det du som lägger till en negativ association i ordet.
Det borde vara fullt PK att använda ord som "bögjävel" om min BFF är bög, det borde väl vara bevis nog att det inte är jag som lägger en negativ betydelse i det ordet. Eller?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jo, jag märker det. Och jag försår inte varför.
Där jag växte upp fick vi flyktingbarn in i klassen för jämnan. Det var vardags mat med mörkhyade runtomkring sig och det var ingen fröken som någonsin behövde försklara att dessa barn var som alla andra, det visste vi ju redan, för vi lekte ju med dem.

Konstigt att man blir rasist för att man tycker det är konstigt att man kan säga mörkhyad med inte neger....

Wysiwyg verkar ha missuppfattat vad jag menade.
iNHALE förvränger vad jag skriver.

Om jag nu ska ta och förklara vad jag menade..
Om man skiter så att det luktar skit och sedan sprayar en massa parfym, så kommer det fortfarande lukta skit men med en liten hint av parfym.
Om jag säger mörkhyad vet folk att jag menar ja-en-människa-med-mörk-hud, så är blir jag fortfarande rasist i samhället eftersom man inte får se någon skillnad på mörkhyade och vita.

Så jag tycker det är väldigt konstigt att man kan säga mörkhyad men inte neger.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Konstigt att man blir rasist för att man tycker det är konstigt att man kan säga mörkhyad med inte neger....

Det är ju just ordet n-e-g-e-r som är problemet. På grund av ordets ursprung. Du är inte rasist för att du ser skillnad i hudton, dock är väl ändå hudton sällan relevant i de flesta sammanhang egentligen?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Det är ju just ordet n-e-g-e-r som är problemet.

Får jag rätta mig själv i efterhand? Om man tror att alla som säger mörkhyad egentligen menar neger, då kommer man aldrig se problemet, så problemet är personen som inte ser problemet.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jo, jag märker det. Och jag försår inte varför.
Därför att du hårdnackat hävdar din rätt att få säga "neger" och "verkligen inte alls" förstår varför det skulle vara så fel.

eftersom man inte får se någon skillnad på mörkhyade och vita.
Förstår du skillnaden mellan "neutral" och "värderande"?

Man får säga "mörkhyad" eftersom det är (så nära vi kommer) ett neutralt, icke-värderande uttryck. Neger är per definition ett icke-neutralt, värderande begrepp.

Sen är ju frågan varför man ens behöver påtala någons hudfärg, men om det mot all förmodan skulle vara relevant så blir det rasistiskt om man, för att göra detta, använder ett begrepp som per definition är nedvärderande och rasistiskt.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

saragraner.jpg


Här har du en länk som pedagogiskt förklarar varför det är olämpligt att använda uttryck som neger.

Jag citerar:
Det finns lite olika vägar för att handskas med de här orden. Grunden för ordens nedsättande egenskaper är på sätt och vis att vi fortfarande tillmäter det betecknade en lägre status. Det blir ju inte på samma sätt vulgärt i löpsedeln att beteckna skytten som en greve. När vi kategoriserar ordet neger som ett vulgärt ord bekräftar vi uppfattningen om att den betecknade gruppen kan behandlas respektlöst (vilket inte är lika möjligt för gruppen grevar). Samtidigt är det som det är, och man gör sig dum om man försöker förneka det: ordet neger är ett negativt laddat ord. Så säg inte neger, särskilt inte när det kan ersättas med människa.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Ja men just det. Att du jämför att beskriva någons (mörka) hudfärg med att skita säger väl allt egentligen. Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver det eller skriver om det, själva grejen är motbjudande tycker jag. Och nej, det är inget missförstånd. Jag förstod precis hur du menade.

Och jag undrar fortfarande varför du inte skulle säga neger till en mörkhyad person eller omnämna vederbörande som neger så densamme hörde?

Eyz sa det så bra. Det är inte rasistiskt att se hudfärg men att använda skällsord är det.

Det är så jävla gammalt att hela tiden hävda missförstånd när man beskylls för att vara rasistisk. Om man uppfattas som rasistisk eller främlingsfientlig är man antagligen det också.
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Det är inte svårare än att ordet neger härstammar från en tid där personer med mörkare hy ansågs som mindre värda, en lägre stående ras som användes som slavar. Även efter att slaveriet upphört i ordets rena bemärkelse fortsatte förtrycket av mörkhyade personer som tvingades sitta längst bak i bussen, som inte fick sitta på samma parkbänkar som ljushyade, ljushyade barn uppmanades att hålla sig borta från mörkhyade barn pga att "sådana ska man inte umgås med".

Där har du ursprunget till den negativa laddningen ordet neger har.

Det du menar är att eftersom detta hände för "flera hundra år sedan" (det gjorde det inte, slaveri var lagligt in på 1800-talet i USA tror det var 1865 som slaveriet förbjöds i USA och fram till 1808 var det lagligt att importera nya slavar från Afrik) så är det numera okej att gå runt och säga neger, som om det lidande och det förtryck som dessa människor utsattes för under hundratals år på något sätt har något bäst-före-datum och att det borde vara preskiberat vid det här laget? Snacka om att förminska och förneka människors lidande...
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Ditt uttalande skulle jag beskriva som vardagsrasism, mycket vanligt förekommande på alla håll i samhället. Man behöver inte vara medveten om att det är ett rasistiskt tankesätt eller medvetet önska skada någon annan med det, men ändå reproducerar man rasistiska åsikter.
Angående att människor inte borde påpeka då de hör rasistiska uttalanden för att det "inte är rasistiskt egentligen" är för mig att dölja ett av samhällets större problem, just den accepterade rasismen. För att lösa samhällsproblematik (bl a segregation) och för att ändra vårt accepterade och dolda rasistiska tankesätt måste vi börja med att uppmärksamma vad vi själva gör.

Angående att inte kalla någon för "neger" är det som sagt för att ordet är ett skällsord som använts i fruktansvärda sammanhang i historien och än idag. Att använda ordet utan att egentligen mena något ont gör ändå att man reproducerar tanken om att ordet är okej att använda och att människor kallade "neger" skiljer sig från andra.
Jag känner många som mår otroligt dåligt utav ordet och som tar väldigt illa upp, så varför man vill att ett skällsord som sårar ska vara accepterat i samhället förstår jag inte.
Rasismen och tankarna bakom ordet (även slavhandel för den delen) finns än idag, bra mycket mer än vad vi förstår eftersom det är så pass accepterat. Det postkoloniala tänket genomsyrar även det svenska samhället och syns tydligt inte bara bland medelsvensson utan minst lika mycket i medier.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

:bow: :bow:

Så _jävla_ sant.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Är det någon av er "neger-hatare" (höhö vad fyndigt!) som funderat på vad många mörkhyade människor kallar varandra?

Jag sa neger en gång i skolan, och min historialärare verkade bli chockad och upprörd och påpekade att så säger man absolut inte! Jag tror problemet ligger i alla pk-människor som ständigt påpekar att neger är nedsättande.

NEJ, det är inte nedvärderande. JA, mörkhyad är ett finare sätt att säga neger på för folk som inte vill bekänna sig med historiens slavsyn på mörkhyade. Det är ungefär samma sak som de som vill ta bort statyerna över Sveriges kungar, eftersom de stod för krig och lidande.

Ska vi inte sluta kalla judendomsanhängarna för judar, man har ju nyligen i historien starkt förknippat det med fula och tjuvaktiga människor med rejäla näsor? Är inte det ett värre ställningstagande?

Åh, jag menar egentligen inte att låta jobbig eller sur, men jag är bara så trött på "the N-word"... Självklart ska man inte behandla människor på sätt man inte själv vill bli behandlad, och om alla bara var mindre "dumma" när de yttrade sig så skulle inte neger vara ett fult ord, trots dess historia. Och jag tror att de flesta säger neger i samma mening som ni säger mörkhyad.
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Varför får jag en känsla av déjà vu?

Kan det vara ...?

1314029819767.png


Ja, det var det!! :D
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

för min del spelar det ingen roll vad vissa mörkhyade kallar andra mörkhyade. kommer inte börja kalla tjejer för slampor eller horor bara för att det finns tjejer som gladeligen använder det epitetet för att beskriva andra tjejer.

spelar ingen roll för mig.

ditt sista stycket får mig att bli så matt. ni har ju verkligen inte fattat nånting.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Fast alltså, vad spelar det för roll om någon i en privat jargong kallar sin vän något nedsättande? Jag har en kompis som titt som tätt säger "lilla gumman" till mig, han och jag vet hur han menar. Det gör det inte ok att någon annan rövhatt säger det till mig.

Du vet att människor tar illa vid sig vid användningen av det nedsättande ordet neger, varför då säga det? Vad är ditt skäl?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Oj vad ni verkar kunna resonera på ett vettigt vis. Undrar varför negerförespråkare blir så rabiata.

SJÄLVKLART tilltalar jag inte en mörkhyad varken mörkhyad eller neger. Varför skulle jag? Lika lite som jag gillar att själv bli kallad skåning när man hör undertonen av hån. Jag tilltalar en bög bög lika lite som jag tilltalar en hetero hetero.

Jag använder det i städade sammanhang, och har faktisk aldrig hört någon som tagit illa vid sig när någon pratat om neger på ett städat sätt, och poängterar om det behövs att jag absolut inte lägger någon värdering i det. Om någon tar illa upp så får de gärna sluta vara så falska och låtsas vara trevliga efteråt.
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Som man ropar får man svar.

I det här fallet är ropet så urbota stendumt att jag verkligen ifrågasätter nyttan av att argumentera. Vis av tidigare erfarenheter vet jag att det inte brukar gå in hos rasister ändå, oavsett vad man säger och oavsett hur pedagogiskt man säger det.

Så jag nöjer mig med facepalm.
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

för min del spelar det ingen roll vad vissa mörkhyade kallar andra mörkhyade. kommer inte börja kalla tjejer för slampor eller horor bara för att det finns tjejer som gladeligen använder det epitetet för att beskriva andra tjejer.

spelar ingen roll för mig.

ditt sista stycket får mig att bli så matt. ni har ju verkligen inte fattat nånting.

Fast slampa skulle inte kunna användas som något trevligt ord, hur man än vrider och vänder på det. Inte ens i ordets ursprung..?

Förklara gärna det kursiva. Jag blir matt på folk som säger att man är hopplöst dum.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 155
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 778
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 163
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp