var det rasistiskt sagt?? + ält

Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Ja, herregud. Jag har hört liknande kommentarer. Typ "hen är gay men det är ju lugnt så länge hen inte raggar på mig". O_o :crazy:

Jag ska börja säga det om heterosar. "Han är straight men det är ok så länge han inte försöker ragga på mig." :devil:
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Med flera.

Jag förstår verkligen inte alls varför det är RASISTISKT att kalla någon neger, allvarligt.

Ni som nu alltid vet bäst kan väl svara på det?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag förstår verkligen inte alls varför det är RASISTISKT att kalla någon neger, allvarligt.
Det är 2013. Om man vid det här laget "verkligen inte alls" förstår varför "neger" är ett rasistiskt begrepp så tvivlar jag på att man någonsin kommer att förstå det.

Googla det eller nå't.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Men nu är det faktiskt skillnad på att säga 'neger' och 'f*rbannade piss neger'.

Om det är rasistiskt att tala om folks olika hudfärger då är det lika myket rasistiskt att kalla någon 'blond' eller 'brunett'.

F*n folk är så fjantiga men den här rasismen.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Men nu är det faktiskt skillnad på att säga 'neger' och 'f*rbannade piss neger'.
Ja, det ena är rasistiskt och det andra är rasistiskt och förnedrande på samma gång, typ ett desperat försök att försöka sjunka ännu lägre.

Om det är rasistiskt att tala om folks olika hudfärger då är det lika myket rasistiskt att kalla någon 'blond' eller 'brunett'.
facepalm.jpg


F*n folk är så fjantiga men den här rasismen.
Jag tycker rasister är fjantiga.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Om jag säger att ordet neger är en ålderdomlig benämning som härstammar från en tid av förtryck och grov, grov, rasism, en tid då man talade om en "negroid ras" osv, så ser du fortfarande inte hur folk kan få negativa associationer av ordet?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jo, självklart kan jag förstå det. Men som någon påpekade, det är 2013.

Jag kan väl ta lika illa upp om någon kallar mig blond, då dessa anses dummare.

Om man nu inte får säga 'neger', ska man då säga 'mörkhyad' istället? Det tycker jag låter som ett misslyckat försök att få slut på rasismen. Det är som när folk sprayar parfym inne på toaletten när de skitit, det luktar både dålig parfym och skit.

Så länge man inte menar något illa när man säger neger, eller något annat som tydligen visar sig vara mega rasistiskt, tycker jag faktiskt det är helt okej.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

oavsett hur det tas emot av andra människor?

jag kan inte för mitt liv förstå för övrigt att man vill använda ett uttryck som ger en en "outbildad"-stämpel i pannan. man låter ju helt redneckig om man säger det, fattar inte att folk (om de nu inte bryr sig om andras känslor) bryr sig ens lite om hur de själva framstår.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Hur ska man avgöra om du är positivt inställd till "negrer" eller inte då?

Du kanske inte har något emot "negrer" men eftersom ordet har en sån negativ innebörd i övriga samhället kanske du pga det skulle fundera på om det är lämpligt att använda det när du är ute med folk runt dig. Tycker du det är värt att bli tagen för en främlingsfientlig rasist av folk du möter bara för att du tycker bättre om att säga "neger" än att säga "mörkhyad"? Känner du så starkt för att använda ordet "neger" istället att du är beredd att skapa så pass starka reaktioner runt dig och göra folk upprörda och arga?

När jag, pojkvännen och våra vänner pratar ihop privat använder vi ordet "bish" (härstammande från ordet bitch) när vi vill benämna en kvinna, t.ex. "there were some new bish I had never seen befor" (där var en ny tjej jag aldrig sett innan, och ja, vi pratar engelska, bor inte i Sverige). Detta beror inte på att vi tycker att kvinnor är bitchar eller något sånt, för oss är det bara ett annat ord att använda och är inte belagt med någon negativ innebörd. Däremot inser vi alla att det inte är lämpligt att använda det öppet när det finns andra runt oss, så när vi går ut på stan använder vi inte det ordet, för vi förstår att folk kan reagera negativt.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

jag kan inte för mitt liv förstå för övrigt att man vill använda ett uttryck som ger en en "outbildad"-stämpel i pannan. man låter ju helt redneckig om man säger det, fattar inte att folk (om de nu inte bryr sig om andras känslor) bryr sig ens lite om hur de själva framstår.

Nä men precis. Avfärdar såna människor direkt som antingen ointelligenta eller jävligt insnöade.

Och dessutom (som du var inne lite på) förstår jag inte hur man kan envisas att använda ett ord som neger när man vet att folk kan ta illa upp. Finns liksom ingen anledning. Blev för några veckor sen så lack på en bekants kompis som spydde upp frasen "får man inte säga negerboll ska man banne i mig inte säga vitlök heller". :banghead: Det finns få meningar mitt huvud brinner snabbare av.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Men nu går jag faktiskt inte in på konsum och säger till mitt sällskap 'Nämen titta, det står en neger vid mjölken.'

Det lär användas när man ska beskriva någon. Ska man hellre säga mörkhyad? Eller svart person? Negress?
Låter man så himla mycket mer lärd då? Alla vet ju ändå att du menar en neger, en mörkhyad, men försöker lite fint dölja det.

Att det ordet ska ha dåliga assosiationer för vissa är väl inte så konstigt. Men är det inte flera hundra år sedan det hände, allt slaveri. Varför kan man inte gå vidare? Det lär ju knappast finnas någon vit person i livet som har slavhandlat.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Om man nu inte får säga 'neger', ska man då säga 'mörkhyad' istället? Det tycker jag låter som ett misslyckat försök att få slut på rasismen. Det är som när folk sprayar parfym inne på toaletten när de skitit, det luktar både dålig parfym och skit.

Ja mörkhyad tycker jag är ett lämpligt ord om man måste betona någons hudfärg. Fattar du inte själv varför ordet neger är stötande för många orkar jag inte ens förklara.

Och herregud, jämför du verkligen ett omtalande av människor med att skita så förstår jag varför du uppfattas som rasist.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Det lär användas när man ska beskriva någon. Ska man hellre säga mörkhyad? Eller svart person? Negress?
Låter man så himla mycket mer lärd då? Alla vet ju ändå att du menar en neger, en mörkhyad, men försöker lite fint dölja det.

Att det ordet ska ha dåliga assosiationer för vissa är väl inte så konstigt. Men är det inte flera hundra år sedan det hände, allt slaveri. Varför kan man inte gå vidare? Det lär ju knappast finnas någon vit person i livet som har slavhandlat.
1314029819767.png
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Men nu går jag faktiskt inte in på konsum och säger till mitt sällskap 'Nämen titta, det står en neger vid mjölken.'

Varför inte då? Om det nu är så oskyldigt och vackert menar jag.

Det lär användas när man ska beskriva någon. Ska man hellre säga mörkhyad? Eller svart person? Negress?
Låter man så himla mycket mer lärd då? Alla vet ju ändå att du menar en neger, en mörkhyad, men försöker lite fint dölja det.

Varför ska man "dölja" att man pratar om en mörkhyad person? Du har verkligen en rutten människosyn. Mår faktiskt lite dåligt när jag ser vad du skriver.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Nej, jag använder det ju inte längre bland folk. Pga de blickar jag fick av de människorna efter det.
Jag var i unga tonåren då och tänkte mig väl inte för, då jag aldrig förstått varför det är rasistiskt.
Numer får man ju förstå att folk är väldigt känsliga och då får man behärska sig lite.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Usäkta mig lite?

Vad mår du dåligt över?

Jag ifrågasätter ju varför det är så farligt att kalla någon 'neger'.

Och liknelsen med skitandet tycker jag passar utmärkt i sammanhanget, inte för att mörkhyade är skit, utan för att sammhället tycker det är så mycket vackrare att säga mörkhyad än neger.

Jag har aldrig blivit uppfattad som rasist, det har jag heller inte skrivit här. Folk mäsker på tonfall och sammanhang om man är negativt inställd eller inte.
De tittar för det mesta lite snett ett tag, och går sedan vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

:banghead: :banghead: :banghead:

Med det resonemanget kan man ju använda vilka ord/symboler/vad som helst och bortförklara det med att "Ingen som .... lär ju leva nu ändå" eller "Man fattar ju vad man menar med...".
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag mår dåligt för att det finns folk med din inställning.

"Och liknelsen med skitandet tycker jag passar utmärkt i sammanhanget, inte för att judar är skit, utan för att sammhället tycker det är så mycket vackrare att säga jude än judejävel."

Jag tror att du är rasist.

Du begriper verkligen inte och någons grundinställning kan jag inte ändra på. Tyvärr.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Med det resonemanget antar jag att du tycker det är okej att gå runt och heila på stan eftersom de flesta som satt i koncentrationsläger på den tiden redan är döda?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 902
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 668
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp