Sorry att citaten kommer lite huller om buller!
Som sagt beror på vad man har att stjäla, jag har ingenting som kan stjälas på det viset såvida tjuvarna inte vill släppa ut säng och soffa och inredning

Så hade inte varit särskilt orolig i ett hyreshus mitt på dagen.
Du har inget pass, kreditkort, kontanter, värdepapper av något slag som förvaras hemma? Ingen tv, dator, surfplatta, kamera, högtalare? Inga prylar kopplade till något intresse? Inga minnessaker eller annat som skulle kunna förstöras eller försvinna?
Jag har inte en massa stöldbegärliga saker så men det vet ju inte en potentiell inbrottstjuv förrän den vänt upp och ner på lägenheten tänker jag.
Tja, kan folk vabba utan framförhållning så kan väl folk vara hemma utan framförhållning när nån ska göra nått i lägenheten på uppdrag av hyresvärden. Kan jag tycka...
Du menar att jag ska sjuka mig?
Om du inte kan lösa det på annat sätt så hade du blivit tvungen. Det är högst osannolikt att hyresvärden är villig att betala den övertidsersättning hantverkarna skulle kräva för att jobba kvällar och helger. Hade alla hyresgäster krävt det hade hyrorna blivit höga. Jag personligen tycker ju att om man inte är villig att ta ledigt (eller lösa det så nån annan är där) så bör man undvika hyresvärdar som inte kan/vill gå in med huvudnyckel.
Om man äger sitt eget hus så måste man väl också vara hemma och släppa in hantverkare?
Jag fattar att de inte vill betala övertidsersättning men har faktiskt aldrig varit med om att hantverkare jobbar just 8-16. Alla andra företag de haft som gjort grejer i lägenheten har endera varit här från 6:30 på morgonen eller varit här på eftermiddagen till minst 17.
Om man äger sitt eget hus antar jag att man ger sig själv mer än 1 dags varsel...
Lustigt att de inte har alternativet att ni har en nyckel i tuben som de kan plocka ut, låsa upp dörren, göra sin grej och lägga tillbaka den.
Innan dess, när jag var liten har jag för mig att de rätt och slätt hade nycklar till alla lägenheter och man kunde säga att det var ok att de traskade in.
Så ja det låter konstigt.
Ja, det hade varit ett jättebra alternativ!
De första egna lägenheter jag hade som ung hade värden alltid nyckel till, men inte varit med om det på många år och flera lägenheter nu.
Jag har bott i mer än 10 olika lägenheter, av olika ålder och grad av "lyx", men aldrig haft någon nyckeltub.
Här får man ett kuvert att lämna nyckeln i om man inte kan vara hemma, och det finns en låst brevlåda hos fastighetsskötaren ett kvarter bort. (Tyvärr har de ofta mindre än en veckas framförhållning när de meddelar arbeten, och det kan innebära att jag som reser mycket i jobbet helt enkelt inte varit hemma eller lämnat nyckel för att jag inte vetat om det i tid.)
Samma här, bott i många olika lägenheter men heller aldrig haft nyckeltub. Låter ju som en smart lösning dock.
Tidigare gånger har det alltid erbjudits några tider (utanför kontorstid) där nån från företaget varit i byggnaden för att kunna ta emot nyckel. Och det har varit lite bättre framförhållning även om den inte brukar vara jättebra. Nu vet jag inte om det är själva hyresvärden eller det här företaget som har så dålig planering. De kan ju verkligen inte ha tänkt på att folk t.ex. är bortresta. Eller att man kanske inte kollar brevlådan varje dag, det var bara en slump att jag råkade göra det och ens se informationen.
Jag tycker att det knepigaste i ts situation är att det inte kan ges en ungefärlig tid när de ska komma. Vet man att de kommer typ mellan 8-10 eller 14-16 eller liknande så kan man kanske ta ledigt några timmar i början eller slutet av arbetsdagen.
Fast jag tror att de hade kunnat göra det, nu var det liksom inte aktuellt eftersom jag ändå inte skulle kunna vara hemma med så kort varsel.
Trettio dagar räcker fint.
Jag tänker att om hyresvärden som i TS fall vill få tillgång till utrymmet med mycket kort varsel bör det vara upp till denne att hjälpa till så att det blir görbart. TS situation är ju knäpp, och skulle vara det även om det fanns huvudnyckel tillgänglig.
Håller med! Jag har bokade möten hela dagarna och det är liksom helt orimligt att jag ska avboka en suicidal patient i sista minuten för att nån ska komma och kolla att mina fönster går att öppna typ. Hade det varit 30 dagar hade jag kunnat lösa det, även om det vore drygt att behöva ta semester/tjänstledigt.