Häromdagen kom en lapp i brevlådan om att ett företag på hyresvärdens uppdrag behöver tillgång till lägenheterna kommande två dagar. Det var inget akut utan handlade om någon kontroll inför en planerad installation. De skulle knacka på dessa dagar mellan 8 och 16 och ville att vi som inte kan vara hemma skulle boka tid.
Jag kontaktade dem och meddelade att jag inte har någon möjlighet att vara borta från mitt arbete och framförallt inte med noll dags varsel, men jättebra om det då går att boka tid individuellt. Fick som svar att boka tid också bara innebar inom de tider de angav och att det var upp till mig att lösa det typ.
Detta är en av de större hyresvärdarna i min stad och jag har hyrt av dem i kanske 6-7 år. Jag felanmäler aldrig något i lägenheten eftersom jag verkligen inte kan vara hemma under dagarna och min erfarenhet de få gånger jag tagit ledigt är att de inte kommer när de sagt.
Hursomhelst, min fråga är om någon vet hur skyldigheterna/rättigheterna ser ut gällande detta? ÄR det mitt ansvar att kunna stanna hemma nästa dag för något som inte är akut? Får jag någon ersättning för förlorad arbetsinkomst eller hyresavdrag (retorisk fråga, utgår från att svaret är nej)?
Alltså självklart är det positivt att de underhåller lägenheterna men tillvägagångssättet känns helt orimligt. Hur många hyresgäster är hemma mellan 8-16 en vanlig dag eller har möjlighet att vara det utan framförhållning? Tråd skapad i frustration...