Var har man för skyldighet som hyresgäst att vara hemma?

Bukefalos 30 år!

Har inte hyresvärden någon dag med förlängda öppettider? Här tex har de extra kvällsöppet första vardagen i måndagen för nyckelutlämning till nya hyresgäster som tillträder. Tänker att det kanske går att lämna in nyckel så?

Eller lägga nyckel i värdens postfack eller liknande utanför kontorstid.

Annars är det ju tyvärr bara ta semester och vara hemma om det inte går att lämna nyckel, låta någon annan hjälpa till eller arbeta hemma/byta arbetstid. Supersurt ta en semesterdag för det ja men är det enda viset man kan öppna för värden på kontorstid är det ju tyvärr så.

Men så är det ju med alla bostäder.
Äger man ett hus eller bostadsrätt så måste man ju ta emot de hantverkare som man behöver för skötsel av bostaden.

Om man äger sitt eget hus så måste man väl också vara hemma och släppa in hantverkare?

Äger man ett hus kan man själv boka in hantverkare på det sätt och de tider som passar. Gissningsvis även lämna en nyckel på andra tider än en väldigt snäv kontorstid?

Lustigt att de inte har alternativet att ni har en nyckel i tuben som de kan plocka ut, låsa upp dörren, göra sin grej och lägga tillbaka den.

Jag har bott i mer än 10 olika lägenheter, av olika ålder och grad av "lyx", men aldrig haft någon nyckeltub.

Här får man ett kuvert att lämna nyckeln i om man inte kan vara hemma, och det finns en låst brevlåda hos fastighetsskötaren ett kvarter bort. (Tyvärr har de ofta mindre än en veckas framförhållning när de meddelar arbeten, och det kan innebära att jag som reser mycket i jobbet helt enkelt inte varit hemma eller lämnat nyckel för att jag inte vetat om det i tid.)

I min stads kommunala bolag använder de inte huvudnycklar men de har ett kolvsystem där man vid dessa tillfällen kan fästa en nyckel i en kolv som då hyresvärden har nyckel till. Kolven sitter i ytterdörren.
Smidigt. Man slipper det där med att behöva vara hemma men samtidigt är det hyresvärden själv som styr när de ger tillgång.

(Nu har jag almtid velat vara hemma ändå pga husdjur)

Tyvärr har de ofta mindre än en veckas framförhållning när de meddelar arbeten, och det kan innebära att jag som reser mycket i jobbet helt enkelt inte varit hemma eller lämnat nyckel för att jag inte vetat om det i tid.)
De måste enligt lag avisera minst 30 dagar i förväg.
Det blir därför hyresvärdens problem.
Äger man ett hus kan man själv boka in hantverkare på det sätt och de tider som passar. Gissningsvis även lämna en nyckel på andra tider än en väldigt snäv kontorstid?
Ja och ta de extra kostnader som det kan medföra.
Jag har dock aldrig stött på någon hantverkare som har hanterat nyckel och gått in själva i en privat villa.
Ägaren är uppdragsgivare och de brukar vilja ha den närvarande när de börjar i alla fall.

Denna tråd får mig att inse att det kommer vara krav att HV har en huvudnyckel
Eller något bra annat system.

Jag vet en hyresvärd som har reservnyckel till alla lägenheter. Dessa förvaras hos en firma som kan låsa upp vid behov.
Visserligen till en extra kostnad, men ändå.

Ett bra system för tillträde kan man faktiskt kräva tycker jag. Om man sedan typ byter lås så att hyresvärden inte kan komma in, så får man ju stå för det.
Men då har man ett val.

Jag har bott i mer än 10 olika lägenheter, av olika ålder och grad av "lyx", men aldrig haft någon nyckeltub.

Här får man ett kuvert att lämna nyckeln i om man inte kan vara hemma, och det finns en låst brevlåda hos fastighetsskötaren ett kvarter bort. (Tyvärr har de ofta mindre än en veckas framförhållning när de meddelar arbeten, och det kan innebära att jag som reser mycket i jobbet helt enkelt inte varit hemma eller lämnat nyckel för att jag inte vetat om det i tid.)
Vi har haft nyckeltub i lägenheter byggda efter 2000. Men jag har aldrig behövt vara hemma när de vill in i lägenheten och jag har bott i mängder av lägenheter också :)

Nyckeltub är ett "bra" alternativ till huvudnyckel, eller tvingas vara hemma från jobbet en dag. Hade det i en tidigare hyresrätt jag bodde i, kortfattat alltså en liten tub genom dörren, med ett lås på yttersidan som hyresvärden har nyckel till. Så hyresvärden har "huvudnyckel", men den ger inte tillträde till bostaden, bara till tuben, och finns där ingen nyckel till bostaden, så kommer inte hyresvärden in.

När någon är utelåst så är ju någon med rätt att vistas i lägenheten (bostaden) där, så då kan den själv ringa till låssmed. Låssmeden tar sig in mot en större ersättning.

Om någon ligger död så blir bostaden ur hyresvärdens synvinkel övergiven. Det finns ingen som kan hävda hemfridsbrott om hyresvärden går in på något sätt.
Oftast så är det nog någon anhörig som saknar vederbörande och ringer polisen som tar kontakt med hyresvärden för att få hjälp att komma in.

Människor kan ligga döda länge utan att någon märker det. En vän till mig köpte en fastighet där de efter en tid hittade en död man i en extra lägenhet. Detta då lägenheten förklarades för övergiven då det inte gått att på något sätt få kontakt med hyresgästen. Det är en del steg att ta innan man kommer dit.
Stämmer inte
Hyresvärden får inte gå in om man misstänker att det ligger en död människa där. HV måste ringa polisen först, som måste vara med och gå in först medan HV väntar utanför.

Jag misstänkte att min granne ovanför låg död i lägenheten. Så jag ringde HV. Men dom fick inte gå in utan polis. När jag pratat med polisen så tar dom kontakt med HV som då kommer med huvudnyckel. HV får vackert stå och vänta utanför medan lägenheten genomsöks.

Ja min granne låg död.

Fast jag måste ha betydligt mer framförhållning för att kunna vara hemma eller fixa hundvakt tänker jag mest. Ett par dagar är inte okej. Jag vill inte att någon går in med huvudnyckel i min lägenhet om jag inte är där.
Ja absolut, ett par dagars framförhållning har vi aldrig fått, mer av flera veckor. Några dagar och inte ha ett låssystem (tub, centralnyckel, reservnycklar) är ju verkligen skyll dig själv för hyresvärden om det inte går. Jag har inga problem med att de går in när jag inte är där. Å andra sidan bryr sig inte fiskarna så mycket.

Om de försvann med TVn eller ngt skulle jag såklart klaga men.

Ja absolut, ett par dagars framförhållning har vi aldrig fått, mer av flera veckor. Några dagar och inte ha ett låssystem (tub, centralnyckel, reservnycklar) är ju verkligen skyll dig själv för hyresvärden om det inte går. Jag har inga problem med att de går in när jag inte är där. Å andra sidan bryr sig inte fiskarna så mycket.

Om de försvann med TVn eller ngt skulle jag såklart klaga men.
Fär mig vore det ett NoNo även om det fanns tillgång till huvudnyckel. Men nej, varken fiskarna eller i mitt fall tarantellerna eller ormarna och annat bryr sig så mycket heller, däremot skulle jag strypa dem om de släppte ut katten. :D Det är mer en privatsak, jag vill inte ha okänt folk i min bostad.

Jag har dock aldrig stött på någon hantverkare som har hanterat nyckel och gått in själva i en privat villa.
Ägaren är uppdragsgivare och de brukar vilja ha den närvarande när de börjar i alla fall.
Har aldrig haft problem med det, varken elektriker, rörmokare, sotare eller snickare har haft minsta problem med att gå in själva med nyckel. I villa. Dock har de av förståeliga skäl krävt inlåst hund ;)

Stämmer inte
Hyresvärden får inte gå in om man misstänker att det ligger en död människa där. HV måste ringa polisen först, som måste vara med och gå in först medan HV väntar utanför.

Jag misstänkte att min granne ovanför låg död i lägenheten. Så jag ringde HV. Men dom fick inte gå in utan polis. När jag pratat med polisen så tar dom kontakt med HV som då kommer med huvudnyckel. HV får vackert stå och vänta utanför medan lägenheten genomsöks.

Ja min granne låg död.
Precis. Att försöka hävda övergiven lägenhet mm är inte okej.

Tänker att jag som hyresgäst ska kunna åka på tex långresa utan att HV ska kunna hävda övergiven lägenhet. Så länge en betalar hyran enligt överenskommelse. Sen är det ju absolut bra att se till att någon kollar till bostaden någon gång ibland.

Då får man nog ta och lämna en dörrnyckel till någon som kan släppa in hyresvärden vid behov.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka