Var har man för skyldighet som hyresgäst att vara hemma?

Bukefalos 30 år!

Har aldrig haft problem med det, varken elektriker, rörmokare, sotare eller snickare har haft minsta problem med att gå in själva med nyckel. I villa. Dock har de av förståeliga skäl krävt inlåst hund ;)
Men då har ni kanske känt varandra sedan tidigare?

Min elektriker skulle nog gå in själv med nyckel.
Men då har vi haft ett samarbete sedan 2011 och dessutom är han en granne.
Förra sotaren hade också fungerat.

Men jag har aldrig gjort så.

Hyresvärden får inte gå in om man misstänker att det ligger en död människa där. HV måste ringa polisen först, som måste vara med och gå in först medan HV väntar utanför.
Det förutsätter ju att man vet (eller misstänker) att det ligger någon död person i bostaden.
Och döda människor är alltid en polissak.
Så du har rätt där.

Fast jag måste ha betydligt mer framförhållning för att kunna vara hemma eller fixa hundvakt tänker jag mest. Ett par dagar är inte okej. Jag vill inte att någon går in med huvudnyckel i min lägenhet om jag inte är där.
Ett par dagar har inget stöd i lagen.
Det är 30 dagar som gäller.

Skulle det räcka för dig?

Tänker att jag som hyresgäst ska kunna åka på tex långresa utan att HV ska kunna hävda övergiven lägenhet. Så länge en betalar hyran enligt överenskommelse. Sen är det ju absolut bra att se till att någon kollar till bostaden någon gång ibland.
Så länge som hyran kommer in så är det oändligt svårt att hävda övergiven bostad.
Det krävs en massa utredningar för det.

Däremot så är det av andra orsaker gällande ansvar och så lämpligt att man meddelar sin hyresvärd om en längre resa där bostaden står tom.
Förutom då att man helt säkert vet att den inte räknas som övergiven.

Om det uppstår en skada som förvärras av att den inte anmäla och åtgärdas, t.ex. litet vattenläckage, så blir man som hyresgäst ansvarig för den skada på fastigheten som dröjsmål i anmälan medför.
Det kan bli mycket dyrt.

Det är inget som man kan hävda bara så där.
Det krävs en noggrann utredning först.
Med delgivning och Post och inrikes Tidningar och så.
Exakt. Så återigen. Ditt svar vad värden gör om huvudnyckel saknas och hyresgästen är utelåst eller någon ligger död är således fel. Du hävdade bryter sig in med låssmed. I inget av de fall som var aktuella har hyresvärden någon rätt att bryta sig in oavsett sätt.

Exakt. Så återigen. Ditt svar vad värden gör om huvudnyckel saknas och hyresgästen är utelåst eller någon ligger död är således fel. Du hävdade bryter sig in med låssmed. I inget av de fall som var aktuella har hyresvärden någon rätt att bryta sig in oavsett sätt.
Inte någon omedelbar rätt.
Men om vi bara tar just själva det praktiska öppnandet av dörren när huvudnyckel saknas, så är det ju låssmed eller bryta upp dörren som gäller.
Även om den juridiska delen kräver olika åtgärder som förberedelse innan med olika nödvändiga personer, t.ex. polis eller Kronofogde, närvarande.

Jag tycker att det knepigaste i ts situation är att det inte kan ges en ungefärlig tid när de ska komma. Vet man att de kommer typ mellan 8-10 eller 14-16 eller liknande så kan man kanske ta ledigt några timmar i början eller slutet av arbetsdagen.

Min hyresvärd har inte någon anställd som sköter underhåll, utan det är ett externt företag.
Det har min hyresvärd också, och det är de som har hand om huvudnycklarna. Det var rätt praktiskt att ringa journumret en söndag och bli insläppt när jag tappat min nyckel i skogen och var utelåst... Det kostade 1000 kr dock, men det tog inte många minuter innan jag kom in trots allt.

Det är också de som sköter om alla "förvarningar" och sådant om att de behöver komma in och det är nog säkert en månad i förväg, och man kan maila och boka tid om man vill, jag har ibland haft önskemål om eftermiddagstid, men försöker att undvika önskemål eftersom garanterat så många andra har det, så kan det vara bra om någon de bara kan gå in till. Brukar vilja vara hemma pga hundarna dock.

Jag tycker att det knepigaste i ts situation att det inte kan ges en ungefärlig tid när de ska komma. Vet man att de kommer typ mellan 8-10 eller 14-16 eller liknande så kan man kanske ta ledigt några timmar i början eller slutet av arbetsdagen.

Fast det är ju typiskt hantverkare. De kommer nån gång.

Det har min hyresvärd också, och det är de som har hand om huvudnycklarna. Det var rätt praktiskt att ringa journumret en söndag och bli insläppt när jag tappat min nyckel i skogen och var utelåst... Det kostade 1000 kr dock, men det tog inte många minuter innan jag kom in trots allt.

Det är också de som sköter om alla "förvarningar" och sådant om att de behöver komma in och det är nog säkert en månad i förväg, och man kan maila och boka tid om man vill, jag har ibland haft önskemål om eftermiddagstid, men försöker att undvika önskemål eftersom garanterat så många andra har det, så kan det vara bra om någon de bara kan gå in till. Brukar vilja vara hemma pga hundarna dock.

Min HV har bovärdar som åker ut och tittar på felanmälningar och gör en första bedömning. Vissa enklare saker kan de fixa annars anlitas olika firmor beroende på vad som behöver göras.

Jag jobbar hemifrån några dagar i veckan så det löser sig alltid för min del. Annars hade ju fått låta dem gå in med huvudnyckel, ta ledigt eller be någon släppa in dem.

Min HV har bovärdar som åker ut och tittar på felanmälningar och gör en första bedömning. Vissa enklare saker kan de fixa annars anlitas olika firmor beroende på vad som behöver göras.

Jag jobbar hemifrån några dagar i veckan så det löser sig alltid för min del. Annars hade ju fått låta dem gå in med huvudnyckel, ta ledigt eller be någon släppa in dem.
Här är det ett fastighetsbolag, mycket trevlig personal som har koll på det mesta tycker jag. Nu har inte mycket krånglat här hos mig utan det har mest varit det vanliga de behöver kolla med ventilation, har fått en ny tvättmaskin osv.

Nu jobbar jag hemma 4 dagar i veckan så det funkar ju bra för mig, men tidigare har jag antingen önskat eftermiddag eller haft en flexdag eller någon gång la jag en semesterdag då. skulle ändå ha semester någon gång den veckan så valde den dagen. Och bra med flex som går att använda och ta ut lite vid behov.

Ett par dagar har inget stöd i lagen.
Det är 30 dagar som gäller.

Skulle det räcka för dig?
Trettio dagar räcker fint.

Jag tänker att om hyresvärden som i TS fall vill få tillgång till utrymmet med mycket kort varsel bör det vara upp till denne att hjälpa till så att det blir görbart. TS situation är ju knäpp, och skulle vara det även om det fanns huvudnyckel tillgänglig.

Trettio dagar räcker fint.

Jag tänker att om hyresvärden som i TS fall vill få tillgång till utrymmet med mycket kort varsel bör det vara upp till denne att hjälpa till så att det blir görbart. TS situation är ju knäpp, och skulle vara det även om det fanns huvudnyckel tillgänglig.

Vill och vill. Hyresvärdar försöker ofta i första hand föreslå det som passar dem bäst. Men när man sen ringer och pratar med dem för att boka in en tid som funkar för en så löser det sig.

Men du kan inte tvinga värden att ta emot en nyckel om de inte vill, eller kräva att det ska vara utanför kontorstid.

Dock, har de sagt något om varför de inte vill ta emot en nyckel?

Nej, de svarade inte ens på det, antar just för att nyckeln ändå måste lämnas mellan samma tider.

Du kan inte lämna öppet under dagen då?
Om dom ska vara i huset och jobba känns ju risken för inbrott ännu mer minimal än annars.

Beror väl kanske mycket på vad du har hemma med. Jag hade kunnat lämna öppet hemma hos mig för det finns liksom inget att stjäla på så vis.

Oj, den tanken har jag inte ens tänkt! Och det hade jag nog inte känt mig bekväm med. 😆 Är väl minimal risk att något skulle hända men ändå. Troligen större risk när det är folk och jobbar i huset dock, de ställer ofta upp porten för att kunna bära grejer in och ut.

Har inte hyresvärden någon dag med förlängda öppettider? Här tex har de extra kvällsöppet första vardagen i måndagen för nyckelutlämning till nya hyresgäster som tillträder. Tänker att det kanske går att lämna in nyckel så?

Eller lägga nyckel i värdens postfack eller liknande utanför kontorstid.

Annars är det ju tyvärr bara ta semester och vara hemma om det inte går att lämna nyckel, låta någon annan hjälpa till eller arbeta hemma/byta arbetstid. Supersurt ta en semesterdag för det ja men är det enda viset man kan öppna för värden på kontorstid är det ju tyvärr så.

Nej tyvärr, inga förlängda öppettider och de har dessutom lunchstängt. Det är en av de större hyresvärdarna så jag tycker det är konstigt. Postfacket kanske skulle kunna funka, bra idé!

Vill och vill. Hyresvärdar försöker ofta i första hand föreslå det som passar dem bäst. Men när man sen ringer och pratar med dem för att boka in en tid som funkar för en så löser det sig.

Fast problemet är ju att det inte finns någon tid som funkar under de tider de erbjuder. Då får de vänta tills jag har semester i augusti. 🤪

Har hyresvärden nekat ts en annan tid längre fram? Att de inte erbjuder kvällar och helger är fullt naturligt. Det blir dyrt!

De sa att de "eventuellt" kunde boka in någon annan tid längre fram, men fortfarande under samma tider. Sen har de inte återkommit så eventuellt tycker de inte att det är helt nödvändigt att komma in i alla lägenheter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar