Var har man för skyldighet som hyresgäst att vara hemma?

Bukefalos 30 år!

Fast problemet är ju att det inte finns någon tid som funkar under de tider de erbjuder. Då får de vänta tills jag har semester i augusti. 🤪

De sa att de "eventuellt" kunde boka in någon annan tid längre fram, men fortfarande under samma tider. Sen har de inte återkommit så eventuellt tycker de inte att det är helt nödvändigt att komma in i alla lägenheter.

Fast det är inte bara upp till dig att sätta reglerna. Du bor i någon annans fastighet. Då förväntas du samarbeta och se till att de kan sköta sin fastighet.

Fast problemet är ju att det inte finns någon tid som funkar under de tider de erbjuder. Då får de vänta tills jag har semester i augusti. 🤪

De sa att de "eventuellt" kunde boka in någon annan tid längre fram, men fortfarande under samma tider. Sen har de inte återkommit så eventuellt tycker de inte att det är helt nödvändigt att komma in i alla lägenheter.
Får du mer tid på dig borde det väl gå att ta en halv semesterdag eller liknande så länge du får boka en tid? Surt men så är det ibland.
Är de inte villig aatt sträcka på schemat tycker jag det blir upp till HV att erbjuda andra lösningar.

Sorry att citaten kommer lite huller om buller!

Som sagt beror på vad man har att stjäla, jag har ingenting som kan stjälas på det viset såvida tjuvarna inte vill släppa ut säng och soffa och inredning 😅
Så hade inte varit särskilt orolig i ett hyreshus mitt på dagen.

Du har inget pass, kreditkort, kontanter, värdepapper av något slag som förvaras hemma? Ingen tv, dator, surfplatta, kamera, högtalare? Inga prylar kopplade till något intresse? Inga minnessaker eller annat som skulle kunna förstöras eller försvinna?

Jag har inte en massa stöldbegärliga saker så men det vet ju inte en potentiell inbrottstjuv förrän den vänt upp och ner på lägenheten tänker jag.

Tja, kan folk vabba utan framförhållning så kan väl folk vara hemma utan framförhållning när nån ska göra nått i lägenheten på uppdrag av hyresvärden. Kan jag tycka...

Du menar att jag ska sjuka mig? :confused:

Om du inte kan lösa det på annat sätt så hade du blivit tvungen. Det är högst osannolikt att hyresvärden är villig att betala den övertidsersättning hantverkarna skulle kräva för att jobba kvällar och helger. Hade alla hyresgäster krävt det hade hyrorna blivit höga. Jag personligen tycker ju att om man inte är villig att ta ledigt (eller lösa det så nån annan är där) så bör man undvika hyresvärdar som inte kan/vill gå in med huvudnyckel.

Om man äger sitt eget hus så måste man väl också vara hemma och släppa in hantverkare?

Jag fattar att de inte vill betala övertidsersättning men har faktiskt aldrig varit med om att hantverkare jobbar just 8-16. Alla andra företag de haft som gjort grejer i lägenheten har endera varit här från 6:30 på morgonen eller varit här på eftermiddagen till minst 17.

Om man äger sitt eget hus antar jag att man ger sig själv mer än 1 dags varsel...

Lustigt att de inte har alternativet att ni har en nyckel i tuben som de kan plocka ut, låsa upp dörren, göra sin grej och lägga tillbaka den.

Innan dess, när jag var liten har jag för mig att de rätt och slätt hade nycklar till alla lägenheter och man kunde säga att det var ok att de traskade in.

Så ja det låter konstigt.

Ja, det hade varit ett jättebra alternativ!

De första egna lägenheter jag hade som ung hade värden alltid nyckel till, men inte varit med om det på många år och flera lägenheter nu.

Jag har bott i mer än 10 olika lägenheter, av olika ålder och grad av "lyx", men aldrig haft någon nyckeltub.

Här får man ett kuvert att lämna nyckeln i om man inte kan vara hemma, och det finns en låst brevlåda hos fastighetsskötaren ett kvarter bort. (Tyvärr har de ofta mindre än en veckas framförhållning när de meddelar arbeten, och det kan innebära att jag som reser mycket i jobbet helt enkelt inte varit hemma eller lämnat nyckel för att jag inte vetat om det i tid.)

Samma här, bott i många olika lägenheter men heller aldrig haft nyckeltub. Låter ju som en smart lösning dock.

Tidigare gånger har det alltid erbjudits några tider (utanför kontorstid) där nån från företaget varit i byggnaden för att kunna ta emot nyckel. Och det har varit lite bättre framförhållning även om den inte brukar vara jättebra. Nu vet jag inte om det är själva hyresvärden eller det här företaget som har så dålig planering. De kan ju verkligen inte ha tänkt på att folk t.ex. är bortresta. Eller att man kanske inte kollar brevlådan varje dag, det var bara en slump att jag råkade göra det och ens se informationen.

Jag tycker att det knepigaste i ts situation är att det inte kan ges en ungefärlig tid när de ska komma. Vet man att de kommer typ mellan 8-10 eller 14-16 eller liknande så kan man kanske ta ledigt några timmar i början eller slutet av arbetsdagen.

Fast jag tror att de hade kunnat göra det, nu var det liksom inte aktuellt eftersom jag ändå inte skulle kunna vara hemma med så kort varsel.

Trettio dagar räcker fint.

Jag tänker att om hyresvärden som i TS fall vill få tillgång till utrymmet med mycket kort varsel bör det vara upp till denne att hjälpa till så att det blir görbart. TS situation är ju knäpp, och skulle vara det även om det fanns huvudnyckel tillgänglig.

Håller med! Jag har bokade möten hela dagarna och det är liksom helt orimligt att jag ska avboka en suicidal patient i sista minuten för att nån ska komma och kolla att mina fönster går att öppna typ. Hade det varit 30 dagar hade jag kunnat lösa det, även om det vore drygt att behöva ta semester/tjänstledigt.

Fast det är inte bara upp till dig att sätta reglerna. Du bor i någon annans fastighet. Då förväntas du samarbeta och se till att de kan sköta sin fastighet.

Det var ett svar på "Men när man sen ringer och pratar med dem för att boka in en tid som funkar för en så löser det sig." Det löser ju inte på något sätt problemet att jag jobbar de tider jag gör. Nu var det dessutom oklart om de tänkte erbjuda någon annan tid eller ej.

Du måste faktiskt lösa problemet med att släppa in med 30 dagars varsel.
Annars så kan du bli av med ditt hyreskontrakt.
Och det blir väl ännu sämre tänker jag.

Ja självklart, jag trodde att emojin förmedlade att just den delen var halvt på skämt. Med tillräcklig framförhållning går det att lösa på olika sätt.

Får du mer tid på dig borde det väl gå att ta en halv semesterdag eller liknande så länge du får boka en tid? Surt men så är det ibland.
Är de inte villig aatt sträcka på schemat tycker jag det blir upp till HV att erbjuda andra lösningar.

Jo absolut, då går det att lösa. 🙂 Skulle möjligen även kunna be en vän som jobbar hemifrån att sitta här och jobba den dagen.

Eller betala någon annan för att öppna.

Det viktiga är att man måste släppa in.
Ja det kan man ju också göra, tänkte inte på det. Eller be en vän som inte jobbar samma tider osv.

Sådant här har aldrig skötts så bra som det görs här så jag har god tid på mig att ordna. Nu släpper jag inte in med huvudnyckel pga hundarna, men det är ju lätt att ordna för mig med så god tid. Det är så mycket smidigare när det faktiskt funkar enligt konstens alla regler och man slipper krångel!

Det var ett svar på "Men när man sen ringer och pratar med dem för att boka in en tid som funkar för en så löser det sig." Det löser ju inte på något sätt problemet att jag jobbar de tider jag gör. Nu var det dessutom oklart om de tänkte erbjuda någon annan tid eller ej.

Oavsett så har du en skyldighet att samarbeta och ge HV tillträde inom den tiden lagen säger. Om de bara kan på kontorstid så får du lösa.

@Hajfisk kunde inte svara på ditt citat :)
Nej jag har inte särskilt mycket prylar jag är rädd om på så vis.
Är ingen nostalgiker alls 🙈

Pass eventuella pengar och laptoppen skulle jag ta med under dagen om jag lämnade öppet :)

För mig inga problem hade inte varit särskilt orolig särskilt inte när det var hantverkare i hela huset :)

Har inte sagt något annat? Förstår inte riktigt dina svar i den här tråden...
Du kan inte lämna extranyckel till hantverkarna eller hyresvärden typ dagen innan? Som dom sen kan slänga i brevlådan efteråt?Antar dom inte tar alla lägenheter samtidigt?
Hantverkare brukar ju vara tidiga så du kanske kan haffa någon på morgonen innan jobbet?
Om nu hyresvärden är så inkompetent att denna inte kan ordna med huvudnyckel.

Om nu hyresvärden är så inkompetent att denna inte kan ordna med huvudnyckel.
Huvudnyckel har inget med kompetens att göra.
Det är ett mycket dyrt system och definitivt en onödig kostnad som inte behöver hamna på hyran.
Dessutom så finns risken för en hyresvärd att bli anklagad för att gå in utan lov.
Då är det säkrast för hyresvärden att inte ha huvudnyckel.

Du kan ju bara gissa vad det kostar om en huvudnyckel kommer bort?

Huvudnyckel har inget med kompetens att göra.
Det är ett mycket dyrt system och definitivt en onödig kostnad som inte behöver hamna på hyran.
Dessutom så finns risken för en hyresvärd att bli anklagad för att gå in utan lov.
Då är det säkrast för hyresvärden att inte ha huvudnyckel.

Du kan ju bara gissa vad det kostar om en huvudnyckel kommer bort?
Ja men då kan hyresvärden ordna med nyckelinlämningar inför den typen av arbete dom ska göra hos ts.
Att kräva att någon ska stanna hemma från jobbet är ju befängt ,när det går att lösa genom att man lämnar en extranyckel dagen innan.

Ja men då kan hyresvärden ordna med nyckelinlämningar inför den typen av arbete dom ska göra hos ts.
Att kräva att någon ska stanna hemma från jobbet är ju befängt ,när det går att lösa genom att man lämnar en extranyckel dagen innan.
Man kräver egentligen inte att någon skall vara hemma, man kräver att någon skall låsa upp.

Det går ju att ordna på annat vis än att vara hemma.
Be en granne t.ex.
Jag kan förstå om man inte vill ta ansvar för nycklar eller riskera att bli anklagad för att kopiera nycklarna för att senare kunna gå in utan lov.

Det finns många känslor kring nycklar som går till ett hem.

Man kräver egentligen inte att någon skall vara hemma, man kräver att någon skall låsa upp.

Det går ju att ordna på annat vis än att vara hemma.
Be en granne t.ex.
Jag kan förstå om man inte vill ta ansvar för nycklar eller riskera att bli anklagad för att kopiera nycklarna för att senare kunna gå in utan lov.

Det finns många känslor kring nycklar som går till ett hem.
Ja det kan man göra om man känner någon som kan ställa upp, jag tycker ändå att det är smidigare om hyresvärden kan ta emot en extranyckel med kvittens.

Ja det kan man göra om man känner någon som kan ställa upp, jag tycker ändå att det är smidigare om hyresvärden kan ta emot en extranyckel med kvittens.
Visst är det smidigare för hyresgästerna.
Men det finns inget stöd i lagen för att kräva en sådan hantering.

Nu så har jag rapat lagstöd ett tag här men jag gör ju inte så för egen del.

Jag har nycklar till mina hyresgästers bostäder. Jag går utan vidare in själv tillsammans med hantverkare, sotare eller vad det nu är och håller koll så att det blir rätt.
Naturligtvis så aviserar jag 30 dagar innan när så är möjligt.
Sotaren har en ful ovana att dyka upp litet hipp som happ, men går att boka om.

Mest nytta av att jag har nycklar har hyresgästerna som faktiskt överraskande ofta låser sig ute.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar