Var hittar man en "Allergivänlig" sporthund?

Swat

Trådstartare
Har en nära vän som ev. skall skaffa ny hund. Hennes man är allergisk men i hushållet finns idag en äldre storpudel och det fungerar bra.

Av förklarlig skäl tittat de därför efter en "sport-pudel" och har bett mej om hjälp att hitta "det bästa som finns" inom rasen... Och jag erkänner glatt att jag är helt körd! :)

Av flera skäl!
Dels känner jag inte alls till rasen, så jag vet inte var jag skall börja.
Dels har jag svårt att se det sportiga i rasen då den i många fall verkar "stänga av" om den pressas lite.
Och dels så verkar det vara väldigt få som kör bruks med just pudel (har sökt lite på Hunddata.)

:D Pudel-kunskapen/erfarenheten är säkerligen BETYDLIGT större hos flera här på Bukefalos än hos mej! Kan någon komma med något konkret exempel på storpudel uppfödare som avlar på "arbetsmeriter"? Eller i alla fall på bra mentalitet i första hand?

Eller finns det kanske någon annan "pudel-liknande"-ras (pälsmässigt) som skulle kunna passa för detta ändamål?

/Swat

Sv: Var hittar man en "Allergivänlig" sporthund?

Man får inte göra reklam här på forumet. Gå in på SKK eller googla pudelklubben så garanterar jag du får info där om du ringer ditt distriktsombud eller surfar runt på hemsidan.

Har aldrig hört något om att man inte får säga "den här kenneln tycker jag föder upp sunda hundar"?

Fast detta var kanske inte reklam? Hon ville veta vilken ras (finns ju hur många sånna trådar som helst) och om det är någon speciell kennel någon vill rekommendera så kan man ju skicka pm!?!

Edit: Fasen, squzarepants du hann före :P

Tittade runt lite eftersom jag blev nyfiken men det verkar svårt att hitta en uppfödare som fokuserar på det mentala. Pudelforum.se fanns det lite att läsa på men annars verkar det som att det blir till leta, gräva och leta lite till efter rätt individ snarare än rätt uppfödare.

Att tipsa om bra uppfödare har gjort på detta forum många, många gånger! Så jag har svårt att se att just det skulle vara ett problem!

Och jag har redan tittat på Hunddata OCH rasklubben, men helt utan framgång. De hundar som jag hittat som varit - i mina ögon - nog bra är alla födda på 90-talet...

Så... Om någon kunnig på rasen - eller som sagt någon annan "liknande" ras - har några tips så tar jag emot dem med öppna armar!

/Swat

För att byta spår helt. Måste det vara en pudel?? Du har ju även samojed (tror det eller ej) En riktig arbetsmaskin! Och Labradoodel??;)

En Chinese crested?

Dom är allergi vänliga och väldigt sportiga hundar som hänger med på det mesta

Jag är själv allergisk och har dvärgschnauzer. De fäller inte utan trimmas och det fungerar utmärkt för mig.
Frågan är om det är samma sak med riesen? Där är det ju verkligen en bruks/sporthund. Men jag vet inte hur det ligger till med fällning och allergivänlighet. Kanske värt att kolla upp?

I söndags tävlade jag högre spår samtidigt med en storpudel från Björnlyckans kennel. Det kom runt med fullt på spåret. En av få den här dagen. Lydnaden var väl inte jättelysande, men den blev åtminstone "godkänd" innan dagen var över. Har ingen koll alls på kenneln, och detta var ju bara en individ, men den kanske kan vara en trådände att börja nysta i?

F ö vet jag allergiker som klarat av riesen mycket bra.

Korrigering; det stod nog fel i resultatlistan från helgens tävling, korrekt kennelnamn ska nog vara Björklyckans.

Senast ändrad:

Pudel är en lätt lärd ras. Så om man gnatar samma moment många gånger så fråga sätter pudeln varför. Det är nog det du menar med att stänga av.
Det finns givetvis mer eller mindre frammåt hundar av denna undebara ras.

Har dvärg pudel och hon spårar fantastiskt bra, uppletande gör hon utan problem, skottsäker, älskar mäniskor, åker gärna med i lastbilen eller hjulastren och båten, letar gärna upp kantareller fast det är tråkigt under tiden matte plockar dom, klarar mycket mer än vad man tror.
Sen tar hon gära en soffdag om det erbjuds men gillar att var ute på jakt och sitta på pass eller spåra och promeneder och gräva i trädgården gör hon med glans:love:. Hon sticker inte i väg själv efter rådjur, älg eller harar fast hon ögon kontakt. Men detta är olika från hund till hund. Men är helt bolltokig.
Jag drömmer om en pudel till. Fast från Sisterhood. Men det gäller att övertala husse till detta så det dröjer nog.

Trimming är ett måste och borstning/kammning på pudel. Men man behöver inte ha utställnings päls utan en ner klippt vardags frissyr.

Vilken blandrasuppfödare avlar på arbetsmeriterade hundar som på något vis är bättre än allt pudel kan erbjuda?

Jag vet inte! MEn kan ju vara värt att kolla upp lite andra raser. Labraddoodle skrev jag på skämt, men det kanske ni inte förstod!

Senast ändrad:

Samojeden är väl knappast allergivänlig på något sätt? :crazy:

Tro det eller ej men det är den! Min kompis har en samojed och det var en av de raser han kunde väjla på (svår allergi). Däremot tål han inte vår golden eller rottis. Eller sina svärföräldrars hundar som är hoffe och berner. Eller labrador eller schäfer...

Men det betyder ju inte att Samojeden är allergivänlig. Det betyder ju bara att alla allergier är individuella.

Inte för det har så mycket med tråden att göra... men tänkte bara säga att jag själv är allergiker..och tål utmärkt min chihuahua och även min kusins alaskan malamute, och även min pojkväns shar pej... men tål däremot inte pojkvännens amstaff eller grannens schäfer... har varit bland andra amstaffar och tålde inte dem heller....så tycker det där är väldigt individuellt och man kan inte med säkerhet säga om man kan tåla eller inte tåla en ras... Däremot finns det ju självklart de raser som man nästan 100% kan tåla som allergiker... som t.ex chinese crested som jag även haft innan... Så det jag ville poängtera var att man kanske inte ska "ge upp" alla andra raser..om man nu har tålamod och orkar vänta tills den rätta hunden man tål dyker upp :p
Jag anser mig iaf vara riktigt lyckligt lottad som tål min lilla vavva...kan säga att det var nog det dummaste beslutet nånsin (enligt andra) när jag skulle chansa o köpte honom...men det funkar perfekt och det är jag så oerhört lycklig över :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 506
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 753
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 949
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 034
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31