Swat
Trådstartare
Har en nära vän som ev. skall skaffa ny hund. Hennes man är allergisk men i hushållet finns idag en äldre storpudel och det fungerar bra.
Av förklarlig skäl tittat de därför efter en "sport-pudel" och har bett mej om hjälp att hitta "det bästa som finns" inom rasen... Och jag erkänner glatt att jag är helt körd!
Av flera skäl!
Dels känner jag inte alls till rasen, så jag vet inte var jag skall börja.
Dels har jag svårt att se det sportiga i rasen då den i många fall verkar "stänga av" om den pressas lite.
Och dels så verkar det vara väldigt få som kör bruks med just pudel (har sökt lite på Hunddata.)
Så
Pudel-kunskapen/erfarenheten är säkerligen BETYDLIGT större hos flera här på Bukefalos än hos mej! Kan någon komma med något konkret exempel på storpudel uppfödare som avlar på "arbetsmeriter"? Eller i alla fall på bra mentalitet i första hand?
Eller finns det kanske någon annan "pudel-liknande"-ras (pälsmässigt) som skulle kunna passa för detta ändamål?
/Swat
Av förklarlig skäl tittat de därför efter en "sport-pudel" och har bett mej om hjälp att hitta "det bästa som finns" inom rasen... Och jag erkänner glatt att jag är helt körd!
Av flera skäl!
Dels känner jag inte alls till rasen, så jag vet inte var jag skall börja.
Dels har jag svårt att se det sportiga i rasen då den i många fall verkar "stänga av" om den pressas lite.
Och dels så verkar det vara väldigt få som kör bruks med just pudel (har sökt lite på Hunddata.)
Så
Eller finns det kanske någon annan "pudel-liknande"-ras (pälsmässigt) som skulle kunna passa för detta ändamål?
/Swat