Var hittar man en "Allergivänlig" sporthund?

Sv: Var hittar man en "Allergivänlig" sporthund?

Precis, vi har två pudlar då min sambo är allergisk. Den ena tål han utan problem, känner aldrig av. Men den andra känner han av ibland, trots att det är samma ras, så det sitter inte i rasen...

En tjej från Stockholms Södra BK kom på 9 plats i SM i lydnad förra året med sin dvärgpudel. Lite kräm måste det varit i den i alla fall! Ingen aning vad hunden heter men matte/förare heter Kerstin nåt.

Absolut!

Sen beror det ju på vad man är allergisk emot också.

Tro det eller ej men det är den! Min kompis har en samojed och det var en av de raser han kunde väjla på (svår allergi). Däremot tål han inte vår golden eller rottis. Eller sina svärföräldrars hundar som är hoffe och berner. Eller labrador eller schäfer...

Och mina vänner som var allergiska kunde inte ens vistas i närheten av min samojed när jag hade henne utan att få reaktioner.
Så det där är nog högst individuellt, men rasen kan knappast klassas in som en av dom mest allergivänliga som tex pudel.

Och mina vänner som var allergiska kunde inte ens vistas i närheten av min samojed när jag hade henne utan att få reaktioner.
Så det där är nog högst individuellt, men rasen kan knappast klassas in som en av dom mest allergivänliga som tex pudel.

Precis! Det är som jag inte skulle kunna klassa chihuahuan som allergivänlig bara för jag tål just min chihuahua...o min bror som har ännu värre pälsdjursallergi än mig tål absolut inte min chihuahua, men har en katt som han tål men som jag verkligen inte tål :p så det där är jätteindividuellt...
Och jag har även fått höra av veterinär och andra källor att det ligger ju inte i själva pälsen..utan i djurets kroppsorgan och saliv och även mjäll i pälsen..vilket varje djur (individ) har olika mycket av.. Därför kan det vara som i "Emors" fall att hennes sambo tål den ena pudeln men inte den andra :)

Det är vår teori, har inte provat med pricktest eller så, men den stora har ganska mycket hud till övers för att vara pudel runt munnen, medans den lilla inte har det, och han dreglar inte det minsta vilket den stora kan råka göra lite titt som tätt.

Curly coated reteriver? Funkar till det mesta, och allergivänlig (även om jag inte gilalr det ordet, och väldigt individuellt som sagt, men "pudel"päls iaf)

Senast ändrad:

Dom Curlys jag träffat har inte något direkt tempo (det är ju inte meningen att dom ska ha det heller), så där jag tycker dom faller för bruks.. Har sett 10-talet på jaktprov, och ingen har mer än travat runt provet :p

det finns en del pumis som kommit långt inom lydnad, freestyle och agility, hur de är som brukshundar har jag tyvärr ingen aning om men de verkar arbetsvilliga i alla fall. de har också en ganska mjuk och ullig päls, inte helt olik pudelns. kanske hennes man tål dem?

Svar till flera:

Visst är allergier individuellt och inte rasbuntet eller helt förutsägbart. Men i detta fall så fungerar pudel - flera individer har "testats" och mannen har mått fint :)

Samojed och andra "välpälsade" raser går bort direkt...
Schnauser - dvärg eller riesen skulle ev. kunna vara ett alternativ!
Även Pumi skulle ev. kunna vara aktuellt!
Curly känns lite långsökt tyvärr...

Jag skall dock vidarebefordra alla era förslag, så får vi se om något faller personen i smaken! :)

/Swat

Dom Curlys jag träffat har inte något direkt tempo (det är ju inte meningen att dom ska ha det heller), så där jag tycker dom faller för bruks.. Har sett 10-talet på jaktprov, och ingen har mer än travat runt provet :p

Instämmer. Träffade en uppfödare som tyckte det var sensationellt att kennelns hundar galopperade i söket. "Det försöker jag avla vidare på."

Vattenhundar sägs vara "allergivänliga". Den spanska t.ex. (som jag själv är väldigt förtjust i) har en tät päls som inte fäller och påminner om fårull. Finns en "räzerkull" på g i vår efter aktiva päron som jag har siktet lite inställt på själv också.

Då jag själv var i funderingarna efter någonting "mer" än den pudeln jag hade tittade jag både åt den spanska och den portugisiska vattenhunden, och träffade även ett väldigt trevligt exemplar utav Lagotto med mycket motor och en väldigt tydlig av och på knapp. Nu skaffade jag en pudel till, portisarna hörde jag mycket trevligt om men lyckades aldrig träffa ett enda exemplar som föll mig i smaken, likaså med spanjorerna. Får se vad det blir nästa gång, har förhoppningsvis många år på mig innan det är aktuellt att börja fundera över det :)

Jag är allergiker och astmatiker, har en portugisisk vattenhund.

Han är jätterolig att träna med, har massor av motor och är lättlärd.

Han har haft lite svårt med avknappen hemma, men den har vi hittat nu:).

Jag har träffat på EN curly som varit så, resten har varit otroligt energiska med MYCKET motor :crazy:

Dom curlyna jag har träffat har varit.. konstiga! Fulla av energi, bus och lek i vardagen - men ingen i arbetet! Kanonduktiga förare, och tränare i världsklass kunde inte plocka fram det hos hunden i arbetet, dom ska helt enkelt vara sådana :p

okej, en av mina bättre vänner föder upp rasen, så jag har träffat en del via henne (de flesta, förutom henens har varit i Norrland, så i mellansödra sverige har jag inte mycket större erfarenhet än hennes ) De är jobbande, stabila, energiska hundar. Dock ganska mycket mer skärpa än hos andra reteriver, men det ska de ju också ha. :)

Hej!
Varför inte titta lite på den allergivänliga rasen Wheaten Terrier.
Otroligt duktiga i allt de tar sig för.

Finns flera som placerad sig bra på Agility SM + Den stora tävlingen AGLF`S nationella tävlingen. Där kom en Wheaten på bronsplats.

Även lydnad o bruks tränas av massor.

Kolla Riverlee på hennes resultat med sina Wheaten.

Lycka till!

PS: Mina hundar är med överallt. Vid skidåkning, golfspelande, och båtåkande.
Tränar agility.

Tysta o skäller sällan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 506
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 753
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 949
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 034
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31