Var ska jag flytta?

Sv: Var ska jag flytta?

Har inte läst alla inlägg men:
Ystad - mysigt litet samhälle, lugnt, dock svårt med bostad men fina insatser till bra pris, bra kommunikation med pågatåget, bra skolor. Tyvärr sparar sjukhuset men Nova finns ju om så och andra privata vårdinrättningar och vik tjänster.

Kalmar - ingen motivering mer än jag älskar den staden, nära till Öland med myssemester på helgerna om man inte har råd med "riktig" semester, bara över bron, hästar i alla former finns där både kring Kalmar och på Öland. En del av min uppväxt. Bostad vet jag inte. Kommunikationerna?? Det går iaf tåg till Växjö :D

Karlskrona - en underbar stad där med, känslan att vara där....också en del av min uppväxt, hamnstad. Tåg till Skåne!

Det är då samhällen som jag kan tänka mej bo i. Växjö också.

(Jag har bott lite varstans, småland, östergötland, norrbotten, nu är det skåne som gäller och jag blir nog kvar här)

Några av dem är för nära skåne ;) Det är ju skåne jag vill i från! :) Varför vill du bo i skåne?
Att Ystad är lite nära skåne kan jag nog hålla med om, men vilka andra är nära skåne?
OM jag inte minns fel så står det typ 190 km (19 mil) till Kalmar på skylten utanför Kristianstad. Det är väl inte särskilt nära...
Från Kalmar går rätt många tåg numera, eftersom både SJ och Öresundståg trafikerar sträckan Alvesta-Kalmar (Sj från Gbg och Öresundståg från, tja Öresundsregionen kanske...) Dessutom ska Veolia köra tåg till Karlskrona och de kör Kustpilen mellan Kalmar o Linköping också.
Kalmar är väl en rätt okej stad, även om jag som vuxit upp där tycker den är rätt trist.... Botadssituationen varierar en del beroende på årstid och vad man söker - det är ju en studentstad så man ska nog inte försöka flytta hit just till augusti, om det går att undvika. Sen är väl kanske större lägenheter inte lika attraktiva för studenter och därmed mindre årstidskänsliga.
Det finns möjligheter att ha häst ganska nära stan, om så önskas.
 
Sv: Var ska jag flytta?

Att Ystad är lite nära skåne kan jag nog hålla med om, men vilka andra är nära skåne?
OM jag inte minns fel så står det typ 190 km (19 mil) till Kalmar på skylten utanför Kristianstad. Det är väl inte särskilt nära...
Från Kalmar går rätt många tåg numera, eftersom både SJ och Öresundståg trafikerar sträckan Alvesta-Kalmar (Sj från Gbg och Öresundståg från, tja Öresundsregionen kanske...) Dessutom ska Veolia köra tåg till Karlskrona och de kör Kustpilen mellan Kalmar o Linköping också.
Kalmar är väl en rätt okej stad, även om jag som vuxit upp där tycker den är rätt trist.... Botadssituationen varierar en del beroende på årstid och vad man söker - det är ju en studentstad så man ska nog inte försöka flytta hit just till augusti, om det går att undvika. Sen är väl kanske större lägenheter inte lika attraktiva för studenter och därmed mindre årstidskänsliga.
Det finns möjligheter att ha häst ganska nära stan, om så önskas.

Fast 19 mil till Kalmar från Kristianstad är ju faktiskt inte mycket heller.
Att det inte är så bra bostadsmässigt är ju inte heller någon fördel.
Och att du bara tycker att det är en rätt okej stad talar ju inte för den. :p
 
Sv: Var ska jag flytta?

Enya:
Varför man vill bo i Skåne? Några "förslag":
Bra arbetsmöjligheter, det kryllar av jobb, man kan lätt pendla i stort sett överallt, bra möjligheter att ha häst och det är billigt att ha häst här, flera djursjukhus vilket kan kännas tryggt ifall man har djur.
 
Sv: Var ska jag flytta?

Enya:
Varför man vill bo i Skåne? Några "förslag":
Bra arbetsmöjligheter, det kryllar av jobb, man kan lätt pendla i stort sett överallt, bra möjligheter att ha häst och det är billigt att ha häst här, flera djursjukhus vilket kan kännas tryggt ifall man har djur.

Ånej, nu påminde du mig!!!! Min underbara veterinär och min inte lika underbara tandläkare! De kan jag inte vara utan! Är hos tandsköterskan en gång om året och tandläkaren en så jag antar att jag får besöka mamma i alla fall 2 gånger om året!:D
 
Sv: Var ska jag flytta?

Fast 19 mil till Kalmar från Kristianstad är ju faktiskt inte mycket heller.
Att det inte är så bra bostadsmässigt är ju inte heller någon fördel.
Och att du bara tycker att det är en rätt okej stad talar ju inte för den. :p
Tja, det är väl dubbelt så långt mellan Kalmar och Kristianstad som mellan Kristianstad och Malmö.
Och väldigt o-skånskt

Nej, jag är inte rätt person att marknadsföra Kalmar, som givetvis har både för- och nackdelar men jag trivs inte där.
Jag har ju lämnat Kalmar för grannkommunen Nybro, där jag trivs mycket bättre - jag är nog mer en "småstadsmänniska". Kalmar är ingen stor stad, men stan har i mina ögon "storstadskomplex". Och det beror ju lite på hurdan man är om man gillar det.
I Nybro är bostadssituationen betydligt bättre än i Kalmar. (och hade du kunnat tänka dig att bo i ett litet samhälle på landet så finns världens bästa skola där till barnen :love:. Och en intressant variant av lokaltrafik, som är lite som ett mellanting mellan linjebussar och taxi, få direkt fasta busslinjer på landet utan man ringer istället och talar om att man vill åka så samordnas den dagens turer till vettiga rundor i mindre bussmodeller.
 
Sv: Var ska jag flytta?

Det bästa med Norra Västmanland: Björk bor där :D

Jepp, precis!! :D ;)

Jobbmarknaden är inte bra att den inte är bra Men hur är kommunikationerna inom orten då? Jag är inte så intresserad av Stockholm
Jag skulle bara åka/gå vilse där och så kommer jag vara med i Efterlyst!
Orten är ju inte större än att man kan gå eller cykla till det mesta. Men, visst finns bussar inom tätorten och till grannorter. Samt tåg också.

Inte så insatt i lokaltrafiken då jag aldrig åker buss själv. Men det tycks funka bra för dem som åker och jag ser ju ett antal bussar åka runt i stan. ;)
 
Sv: Var ska jag flytta?

Jo. Jag förstår att man kan tycka att Värnamo är tråkigt, men jag trivs här. Stort utbud i förhållande till storlek.
 
Sv: Var ska jag flytta?

Tja, det är väl dubbelt så långt mellan Kalmar och Kristianstad som mellan Kristianstad och Malmö.
Och väldigt o-skånskt

Nej, jag är inte rätt person att marknadsföra Kalmar, som givetvis har både för- och nackdelar men jag trivs inte där.
Jag har ju lämnat Kalmar för grannkommunen Nybro, där jag trivs mycket bättre - jag är nog mer en "småstadsmänniska". Kalmar är ingen stor stad, men stan har i mina ögon "storstadskomplex". Och det beror ju lite på hurdan man är om man gillar det.
I Nybro är bostadssituationen betydligt bättre än i Kalmar. (och hade du kunnat tänka dig att bo i ett litet samhälle på landet så finns världens bästa skola där till barnen :love:. Och en intressant variant av lokaltrafik, som är lite som ett mellanting mellan linjebussar och taxi, få direkt fasta busslinjer på landet utan man ringer istället och talar om att man vill åka så samordnas den dagens turer till vettiga rundor i mindre bussmodeller.

Nej inga ringbussar för mig :) Ledsen, ameo, Kalmar är inte min grej :)
 
Sv: Var ska jag flytta?

Jepp, precis!! :D ;)


Orten är ju inte större än att man kan gå eller cykla till det mesta. Men, visst finns bussar inom tätorten och till grannorter. Samt tåg också.

Inte så insatt i lokaltrafiken då jag aldrig åker buss själv. Men det tycks funka bra för dem som åker och jag ser ju ett antal bussar åka runt i stan. ;)

Vad bra, men var 17 bor du då? Jag får kolla på kartan tror jag :o Och inte säga ett ljud till barnen om att de inte kan geografi :p
 
Sv: Var ska jag flytta?

För att jag vill längre upp i landet än till Värnamo och Kalmar. Inte under Göteborg-Jönköping trakten typ.
 
Sv: Var ska jag flytta?

Och bostadskostnaderna mycket högre.
Om man alls hittar en bostad.

Finns det någonstans där det är perfek? Jag funderar på det ibland faktiskt. Jag tror inte det finns ett ställe som passar in på alla mina önskemål. Då måste man ju prioritera vilket som är viktigast för mig. För oss. Det är i sig lite svårt ibland.

Tex bostadskostnaderna och matkostnaderna. Båda är ju viktiga för mig att de är låga, men vad är viktigast? Jag kan inte heller jämföra med hur jag lever nu då jag lägger så otroligt mycket pengar på bensin och el trots relativt låg hyra. Det är svårt att veta hur mycket det kommer kosta mig att leva sedan utöver hyra och el sedan, för vad behöver man för att klara sig i en stad :p
 
Sv: Var ska jag flytta?

För att jag vill längre upp i landet än till Värnamo och Kalmar. Inte under Göteborg-Jönköping trakten typ.

Men varför inte Jönköping då? Ganska stor stad fast inte för stor. Förhållandevis billigt boende. Vackert placerat mellan tre sjöar. Närhet till landsbygd och fin natur. Stort och välkänt sjukhus. Resemässigt en riktig knytpunkt - alla vägar går till Jönköping! Kan det bli mycket bättre? ;):D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 023
Senast: Queen
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 981
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 751
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 233
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp