Våra lodjur

Jag tycker det vore bra om jägarna jagade det som behövs för samhällets skull mer än vad som behövs för den egna frysen. Lodjuret kan få ta sin andel rådjur och hjort (som finns i överflöd här) så kan jägarna få ta fler av mina vildsvin (som också finns i överflöd).
Häromkring vill bönderna ha betalt för att jägarna ska få jaga vildsvinen som förstör på deras mark.. det gör ju tyvärr att färre vildsvin skjuts.

Det är ett jäkla jobb att skjuta vildsvin. Med matning å långa pass att vänta. Många ggr kan vi inte ens behålla köttet
 
Jag tycker det vore bra om jägarna jagade det som behövs för samhällets skull mer än vad som behövs för den egna frysen. Lodjuret kan få ta sin andel rådjur och hjort (som finns i överflöd här) så kan jägarna få ta fler av mina vildsvin (som också finns i överflöd).

Att jaga vildsvin är inte som att jaga rådjur eller hjort. Det har helt andra förutsättningar och kräver rätt resurser.
 
Men tycker du att det vore ok om andra kunde ställa såna krav på dig och ditt fritids intresse?
Men det är ju väldigt stor skillnad på detta "jaktfritidsintresse", som stör och förstör mkt i naturen än om någon gillar o sticka ut o cykla, fattar du inte det??

Därför måste krav ställas på just detta "fritidsintresse" det är bättre nu än "förr", fyllisarna och alkoholen har minskat, jägarna har blivit styrda till att bättra sig vad gäller vilka älgar som skjuts- ( men det är långt ifrån bra), och det är givet att man får jaga det som finns tillgängligt.
Finns det mkt gris, jaga gris.
Hade gris varit ett rovdjur så hade de varit utrotade. Lätt. Då går det bra att lägga tid och gå man ur huse när det gäller rovdjur.
 
Jag tycker det vore bra om jägarna jagade det som behövs för samhällets skull mer än vad som behövs för den egna frysen. Lodjuret kan få ta sin andel rådjur och hjort (som finns i överflöd här) så kan jägarna få ta fler av mina vildsvin (som också finns i överflöd).
Finns många som har vildsvinsjakt som den jakten dom brinner för precis som det finns dom som brinner, jag var en av dom innan jag slutade med jakt.
Den typen av jakt du vill ha är ett jobb för yrkesjägare precis som att det är yrkesjägare som rings in vid fågel avskjutning vid industrier.

Är väldigt vanligt att folk har svårt att tro att den absolut största delen av jakten bedrivs på hobbynivå.
 
Men det är ju större efterfrågan på just viltkött. Nu verkar importkött öka igen, men man såg en minskning under pandemi-åren. Så hänt, har det ju, och ska vi fortsätta se en efterfrågan på viltkött måste det ju även finnas tillgängligt.
*och lite kl
Är det verkligen det? I så fall är det ju bra! Jag hoppas att det sprids även till gemene man som konsumerar mycket kyckling och fläsk till exempel - min erfarenhet är att framför allt är just jägare och jägarfamiljer med krets som efterfrågar och vill ha viltkött. Då oftast specifikt sådan dessutom. Det vore himla trevligt om vi kunde få fler människor att äta även just vildsvinen (som jag för övrigt tycker att folk borde få bidrag för att bedriva jakt på.), kaninerna och kanske fasanerna så slapp vi skjuta av rovdjuren för att de konkurrerar om just mat. (frågan är ju också om det verkligen är därför folk vill skjuta dem.)
Jag förstår viss rovdjursjakt, men just den skygga lon som inte knallar in i tätorter och blir en allmän olägenhet som det ibland kan förekomma med varg och björn vette sjutton.

Det är tråkigt att läsa att folk ofta blir heta på gröten och att det finns betalresor för sportjakt på just rov, för så är det ju. Det är den sidan som syns. Själv har jag bara känt en sådan jägare och han är borta nu.
 
Jag tror inte samerna är så glada när lodjuren får härja bland renarna...
Och ja! Det är gott om lodjur nu...

*jenny*
En liten kommentar apropå det, för det problemet lyfts ofta fram och ibland blir det nästan som ett antagande (inte av dig alltså, men av människor i stort i debatten) att det per automatik skulle finnas ett motsatsförhållande mellan en stark rovdjursstam och rennäringens välmående. Jag tänker att i många fall är det inte nödvändigtvis ett "rovdjursproblem" som sådant, utan en följd av att samebyarna är pressade av flera olika näringar och intressen.

Ta som exempel skogsbruket, där man kanske av ekonomiska skäl gärna sparar en otillgänglig skog, till exempel upp mot några bergsknallar eller annat, och kanske kallar det att man har visat hänsyn gentemot rennäringen när man lämnat den skogen. Men i den mer otillgängliga skogen trivs också lodjur, och följden blir att man pressar in renar i ett lodjurs-tätt område och skapar problem som kanske inte hade existerat i lika stor utsträckning om det istället hade funnits andra lämpliga områden för renen att röra sig i. Det är ju en näring som har behov av ganska stora areal. Jag syftar alltså på att dynamiken mellan rovdjur och ren ofta är betydligt mer komplex än vad som brukar rymmas i den här debatten, och att grundproblematiken kanske inte alltid är just storleken på rovdjursstammarna utan att den ökade fragmenteringen av landskapet helt kastar om förutsättningarna för både rovdjur och ren.

Att ta ner rovdjursstammen är ett sätt att bemöta det problemet, men det finns kanske också andra sätt som skulle fungera minst lika bra ur just renens, eller för den delen rovdjurens, synvinkel. Då kommer man ju dock in på andra frågor, och intressekonflikter mellan olika näringar och grupper av människor.
 
*och lite kl
Är det verkligen det? I så fall är det ju bra! Jag hoppas att det sprids även till gemene man som konsumerar mycket kyckling och fläsk till exempel - min erfarenhet är att framför allt är just jägare och jägarfamiljer med krets som efterfrågar och vill ha viltkött. Då oftast specifikt sådan dessutom. Det vore himla trevligt om vi kunde få fler människor att äta även just vildsvinen (som jag för övrigt tycker att folk borde få bidrag för att bedriva jakt på.), kaninerna och kanske fasanerna så slapp vi skjuta av rovdjuren för att de konkurrerar om just mat. (frågan är ju också om det verkligen är därför folk vill skjuta dem.)
Jag förstår viss rovdjursjakt, men just den skygga lon som inte knallar in i tätorter och blir en allmän olägenhet som det ibland kan förekomma med varg och björn vette sjutton.

Det är tråkigt att läsa att folk ofta blir heta på gröten och att det finns betalresor för sportjakt på just rov, för så är det ju. Det är den sidan som syns. Själv har jag bara känt en sådan jägare och han är borta nu.

Det var som sagt en större efterfrågan under pandemin, miljödiskussionen bidrar förstås också. Nu gissar jag dock att det billiga importköttet kommer att öka i popularitet igen med tanke på de skenande omkostnader vi har haft.

Här har vi haft flera initiativ för att få fler att upptäcka vildsvin, det har bland annat köpts in av kommunen och serverats på skolor och äldreboenden.

Även om man skulle få bidrag för det så är det fortfarande ett betydligt svårare djur att jaga och som någon annan redan påpekat - majoriteten jägare gör ju detta som hobby. Att sitta på vildsvinspass är långt ifrån självklart att man har möjlighet till.
 
Men det är ju väldigt stor skillnad på detta "jaktfritidsintresse", som stör och förstör mkt i naturen än om någon gillar o sticka ut o cykla, fattar du inte det??

Därför måste krav ställas på just detta "fritidsintresse" det är bättre nu än "förr", fyllisarna och alkoholen har minskat, jägarna har blivit styrda till att bättra sig vad gäller vilka älgar som skjuts- ( men det är långt ifrån bra), och det är givet att man får jaga det som finns tillgängligt.
Finns det mkt gris, jaga gris.
Hade gris varit ett rovdjur så hade de varit utrotade. Lätt. Då går det bra att lägga tid och gå man ur huse när det gäller rovdjur.

Du låter onödigt otrevlig i dina inlägg. Men jag måste fråga, har du själv jagat gris? Det verkar så självklart på flera att det bara skulle vara att ge sig ut och jaga gris - och då gissar jag att man faktiskt inte har den blekaste aning om just hur svårt det är.
 
Det var som sagt en större efterfrågan under pandemin, miljödiskussionen bidrar förstås också. Nu gissar jag dock att det billiga importköttet kommer att öka i popularitet igen med tanke på de skenande omkostnader vi har haft.

Här har vi haft flera initiativ för att få fler att upptäcka vildsvin, det har bland annat köpts in av kommunen och serverats på skolor och äldreboenden.

Även om man skulle få bidrag för det så är det fortfarande ett betydligt svårare djur att jaga och som någon annan redan påpekat - majoriteten jägare gör ju detta som hobby. Att sitta på vildsvinspass är långt ifrån självklart att man har möjlighet till.
Allt sådant bidrar givetvis också, det är sällan en klar väg framåt.... och vilt kommer ju alltid att vara dyrt kött. Så enkelt är det. Det ligger många timmar bakom förhållandevis lite kött.

Jättekul! Jag tycker vildsvin fantastiskt kött, men av någon anledning verkar folk dra öronen till sig. Samma sak med kanin (som kanske är mer aktuellt här i UK) jag får verkligen gräva för att få tag på vildkanin och de borde kunna skjutas i hundratusental.

Sant, sant. Jag skulle inte backa för att skattepengar skulle gå till heltidsjägare heller faktiskt. Hellre det än sportjaktsturismen. .
 
Allt sådant bidrar givetvis också, det är sällan en klar väg framåt.... och vilt kommer ju alltid att vara dyrt kött. Så enkelt är det. Det ligger många timmar bakom förhållandevis lite kött.

Jättekul! Jag tycker vildsvin fantastiskt kött, men av någon anledning verkar folk dra öronen till sig. Samma sak med kanin (som kanske är mer aktuellt här i UK) jag får verkligen gräva för att få tag på vildkanin och de borde kunna skjutas i hundratusental.

Sant, sant. Jag skulle inte backa för att skattepengar skulle gå till heltidsjägare heller faktiskt. Hellre det än sportjaktsturismen. .

Jag gillar också vildsvin! Det är riktigt gott. Tror även att gemene man är så inkörda på det klassiska nöt/fläsk/kyckling att man ofta drar sig för just viltkött då det är "svårare" att tillaga.

Ja, prislappen kommer ju alltid att vara dyrare. Och den blir ju även dyrare om vi skjuter 25 000 rådjur istället för 100 000. Det bästa hade väl varit att vi åt mindre kött överlag, det känns som att vegetarisk/vegansk kost har fått sig en ordentlig skjuts senaste tiden, men vet inte om det bara är en känsla eller ett faktum.
 
Varför klottar du ihop sportjakt (som knappt existerar) och jaktrurism?

Gissar att du med sportjakt menar troféjakt, vilket hör mer till jaktturism och det bedrivs inte i Sverige på samma sätt som i en del afrikanska länder.
Jag föreställer mig att just rovdjursjakten lockar många som gärna vill troféjaga, ja... och säkert en del turister. Turister som kommer till Sverige för att jaga måste väl ändå benämnas som sportjägare? Jag kan inte tänka mig att de kommer för att de vill bedriva viltvård eller för att de behöver köttet.

Det går givetvis inte att jämföra med den fruktansvärda troféjaktskulturen i Afrika, det har jag aldrig påstått.
 
Folk får väl tycka vad deet vill.
Jag har inget emot jakt.

I den by jag har bekanta i bosatte sig lodjuren. Det blev soprent på katter och även nån mindre hund försvann.
De vandrade bekymmerslöst mellan husen på gatorna. Föga skygga, t.o.m. mitt på dagen.

Oskygga djur ska bort!

Vi har stört balansen i naturen sedan hundratals år och naturen klarar inte att skapa balansen själva. Så jägarna skjuter.
Av alla de jägare jag känner och känt så har ingen varit "skjutgalen" Snarare goda viltvårdare.

Vi har bra stammar med bade lo och bobcat har ... men vi har ocksa bergslejon (puma) som ser till att andra rovdjur halls nere. Nu kommer ett storre antal pumor skjutas igen. Vi har haft flera mitt inne i stan pa 50000 innevanare som fangat pumor med deras kameror vid dorren mitt pa dagen. Da gar inte ens vuxna manniskor ut och definitivt ligger barn illa till.

Orsaken att stammen vuxit sa mycket har i oregon ar for att vi manniskor blir fler och vi far fler och fler bostadsomraden pa puman's mark. Pumor ar normalt mycket, mycket skygga och det ar mycket svart att fa syn pa en i vanliga fall. De ar solitary och varje mountain lion behover en area mellan 30 - 300 m2 ... det har helt enkelt blivit for mycket manniskor for att stammen ska kunna fortsatta etablera sig i det har omradet.

Tyvarr innebar det att det nu ar dags att jaga ett antal Pumor i vara trakter. De som redan blivit for "tama" skjuts av, en del av de andra kan flyttas och andra jagas.
 
Vi har bra stammar med bade lo och bobcat har ... men vi har ocksa bergslejon (puma) som ser till att andra rovdjur halls nere. Nu kommer ett storre antal pumor skjutas igen. Vi har haft flera mitt inne i stan pa 50000 innevanare som fangat pumor med deras kameror vid dorren mitt pa dagen. Da gar inte ens vuxna manniskor ut och definitivt ligger barn illa till.

Orsaken att stammen vuxit sa mycket har i oregon ar for att vi manniskor blir fler och vi far fler och fler bostadsomraden pa puman's mark. Pumor ar normalt mycket, mycket skygga och det ar mycket svart att fa syn pa en i vanliga fall. De ar solitary och varje mountain lion behover en area mellan 30 - 300 m2 ... det har helt enkelt blivit for mycket manniskor for att stammen ska kunna fortsatta etablera sig i det har omradet.

Tyvarr innebar det att det nu ar dags att jaga ett antal Pumor i vara trakter. De som redan blivit for "tama" skjuts av, en del av de andra kan flyttas och andra jagas.
Vi människor är verkligen botten. :(
 
Sportjakt är något heeelt annat än troféjakt.
Fast på många sätt flyter de väl samman? En person som vill skjuta lodjur för sport (alltså inte av viltvårdsskäl) och dessutom förtjust tar hem en fäll är väl ändå både och?
Du får gärna beskriva skillnaden för mig. :)
 
Kan även vara bra att nämna att djur som jagas med licensjakt är det inte jägarna som bestämmer var och hur många som ska jagas innan jakten börjar. Licensjakten är det länsstyrelsen som bestämmer över jakten med flera som har intresse i jakten än bara jägarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 189
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 571
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp