Vara med i facket eller inte?

Förutom det rätt smaklösa i att se nära anhörigas bortgång som ”arv som väntar” så skulle jag inte kalla det att klara sig själv.

Med facket gör du naturligtvis som du vill. Det går bara inte att inte reagera på dina resonemang.

Lite off-topic kanske, men när jag låg i skilsmässa för några år sedan och behövde låna till en lägenhet frågade handläggaren på banken mig om det var så att jag skulle komma att ärva min pappa, som väl hade hyfsade ekonomiska tillgångar? O_o
 
Det handlar om innestående pengar efter anhöriga som gått bort för längesedan så det är inte så att jag sitter och väntar på att någon ska avlida.
Det jag menar är att jag inte är beroende av facket (jag är inte ens med i A-kassan för den delen) för jag har min finansiering ordnad för ett långt tag framöver ändå om jag mot all förmodan skulle bli arbetslös utan att hitta ett nytt jobb.
Facket handlar om rätt mycket som inte har med kronor och ören att göra. Allt är inte ”tjänar jag ekonomiskt på det här?” Men som sagt, du gör naturligtvis som du vill med det.
 
Lite off-topic kanske, men när jag låg i skilsmässa för några år sedan och behövde låna till en lägenhet frågade handläggaren på banken mig om det var så att jag skulle komma att ärva min pappa, som väl hade hyfsade ekonomiska tillgångar? O_o
Herregud så respektlöst!
 
Jag tycker att mitt fack generellt är rätt sopigt när det gäller att stå på medlemmarnas sida, men är med ändå. Dels för att jag ändå tänker någonstans att det blir ännu sämre om färre är med, dels för att jag tror på hela rörelsen och dels för att det faktiskt ingår väldigt mycket mer i form av tex försäkringar.

Är väldigt ledsen över att inte få tillhöra valfritt fackförbund, eftersom jag har egna erfarenheter från andra förbund där jag fått otroligt mycket hjälp. Men ja, om mitt nuvarande fackförbund kan hjälpa någon annan eller lyckas förhandla fram något bra så är det ju bra och en av anledningarna till att jag trots allt är med.
 
Haha jag såg framför mig hur du sitter och gnuggar händerna och ba ”dö gammeltant Augusta, me need cash” 😁
HAHA, det hade varit något!
Jag och mamma kan skämta ganska grovt om saker och ting. För några månader sen ringde hon mig: "-Du, nu har jag köpt ett nytt uterum till huset. Ditt arv minskade precis med 100 000:-" 😆


Facket handlar om rätt mycket som inte har med kronor och ören att göra. Allt är inte ”tjänar jag ekonomiskt på det här?” Men som sagt, du gör naturligtvis som du vill med det.

Men det är så jag ser det. Pengar i sjön för min del.
 
Har alltid varit medlem, bytte från SAC till Vårdförbundet när jag blev ssk, eftersom de hade jurister som kunde hjälpa mig om jag gjorde bort mig. Efter många år o MBL förhandlingar som företrädare för SACO/SR på heltid tog jag anställning som ombudsman för en fackförening. Efter antal år sa jag upp mig o blev bonde på heltid.
 
Jag är i nuläget med i facket, de lyfter inte riktigt de frågorna som är relevanta för mig och driver en del saker som jag är uttalat emot. Dessutom ganska tandlösa och lite mesiga i många frågor, har dock bra lönestatistik och möjlighet att få juridisk rådgivning. Däremot så finns det en del relevanta undergrupper jag är med i och för formell vidareutbildning så blir det markant billigare för den som är med i facket. Får se om jag känner att jag har energi i att involvera mig och försöka lyfta de perspektiv som jag anser fattas eller är nedprioriterade.
 
Jag tycker att mitt fack generellt är rätt sopigt när det gäller att stå på medlemmarnas sida, men är med ändå. Dels för att jag ändå tänker någonstans att det blir ännu sämre om färre är med, dels för att jag tror på hela rörelsen och dels för att det faktiskt ingår väldigt mycket mer i form av tex försäkringar.

Är väldigt ledsen över att inte få tillhöra valfritt fackförbund, eftersom jag har egna erfarenheter från andra förbund där jag fått otroligt mycket hjälp. Men ja, om mitt nuvarande fackförbund kan hjälpa någon annan eller lyckas förhandla fram något bra så är det ju bra och en av anledningarna till att jag trots allt är med.

Jag är med i Jusek. Ville gå med in anarkisterna men de ville inte ha mig :(
 
Är ni med i facket?
Jag är med, men funderar på att gå ur för att spara några hundra. Har varit medlem i 15 år, ringt och rådfrågat dem en gång.

Ni som gått ur, har ni ångrat er?
Jag är med i facket, även om det kostar mig runt en halv tusenlapp i månaden är det värt att vara med pga försäkringar, hjälpen vid ev tvist med arbetsgivare osv. Har själv använt hjälp av facket, en hjälp jag inte skulle få om jag inte var med.
 
Verkar som att majoriteten här är med. Intressant. Jag har nämligen haft funderingar på att gå ur då jag gärna vill lägga pengarna på tex pensionsspar istället. Har inte bestämt mig än och fortfarande lite oklart, men känns ändå säkert på något vis att vara med.
 
Ja, jag är med. På de arbetsplatser jag varit på har fackklubbarna haft en viktig roll i att hålla ett öga på arbetsmiljön, och de snäpper upp arbetsgivarens kvalitet genom att vara en hyggligt kompetent spelare. Som enskild hade det aldrig gått att ställa de kraven.

Lön förhandlar vi individuellt, och några eventuella ekonomiska fördelar utöver inkomstförsäkringen har jag faktiskt inte fundera på. Avgiften är om jag inte minns fel mellan 0,5-1% av min inkomst, så det känns rent löjligt att gå ur för det.

I de fall jag varit skeptiskt till att vara med i facket har det varit pga LO. Det är för mig helt obegripligt hur det som ska vara en företrädare för arbetstagarna kan få använda pengarna till att stötta partipolitik? :confused::meh:
 
Har alltid tyckt att några gamla rävar från hamnfyran borde börja jobba på kommunal:D

Eller gruvtolvan, då blir det hårda pix.

Synd bara att det fortfarande är de mansdominerade yrkena som har fackförbund som inte är rädda för lite konflikt. Jag skulle själv önska att mitt fack, LR, tog lite mer strid för vissa saker. Jag försöker dock jobba för det lokalt och är lokalombud. Facket är aldrig starkare än sina medlemmar tänker jag och för mig är det en självklarhet att vara med.
 
Jag är inte med och har aldrig varit, min nuvarande arbetsplats är den första jag är på som är fackansluten med aktiv fackklubb. Jag börjar nytt jobb om några veckor och även där finns en fackklubb, så kanske tänker jag om då.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 905
Senast: soom
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 934
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp