Vara med i facket eller inte?

Är ni med i facket?
Jag är med, men funderar på att gå ur för att spara några hundra. Har varit medlem i 15 år, ringt och rådfrågat dem en gång.

Ni som gått ur, har ni ångrat er?

Är inte med av ren principsak. Som att slänga pengar i sjön och stödja meningslös verksamhet. Facket har varit bra men idag slukar de bara arbetstagares pengar.
 
Är inte med av ren principsak. Som att slänga pengar i sjön och stödja meningslös verksamhet. Facket har varit bra men idag slukar de bara arbetstagares pengar.
Ja tänk så mycket bättre det hade varit för arbetsgivare att alltid kunna köra över sin personal och alltid få rätt - så mycket pengar i sjön när facket ska komma och lägga sig i när arbetsgivaren bryter mot lagar :( :cry:
 
Du talar om en svunnen tid.
Ja självklart - inga dödsfall förekommer längre på arbetsplatser, alla får ut rätt lön, alla blir uppsagda på rätt sätt och har korrekta anställningsavtal. Sån himla tur att alla arbetsgivare numera är så bra så vi slipper allt sånt :up:

Och jag utgår från att alla i tråden som fått hjälp av facket bara ljuger för att rättfärdiga fackens existens, egentligen har arbetsgivarna gjort allt rätt och riktigt så den enskilda individen är bara lite gnällig!
 
Jäkla Saltsjöbadenavtal! ;) Vad hände med att strejka?

Skämt åsido. Vad som händer när det inte finns ett fack tycker jag vi ser alltför väl i dagens samhälle med underleverantörers underleverantörer där arbetstagarna (icke-svenska) inte är fackligt anslutna, har kollektiv avtal, arbetsplatsförsäkringar och urusla löner och arbetsförhållanden. Jag tror många är lite naiva när de tar dagens rättigheter, som facken slogs (och slåss för idag) för givet.

Rent krasst råkar du ut för något riktigt allvarligt så måste du som icke-fackansluten driva tvisten mot din arbetsgivare själv via tingsrätten (och vinna där) innan den tas upp av Arbetsdomstolen. Du måste också vara beredd på att betala rättegångskostnaden i tingsrätten om du förlorar. Facket kan driva ditt ärende direkt till AD och företräder dig där med advokater som är experter på arbetsrätt.

Som jag sa i en tidigare tråd om just den här frågan. Facket är som toapapper, något man tar för givet men är (skit)viktigt när det saknas.
 
Jag är ambivalent när det gäller facket (och har aldrig varit med). Mamma har alltid varit med i facket (lärare) och hon har haft hjälp av det. Jag jobbade inom handeln ett tag och aldrig i helvete att jag skulle gå med i Handels. Samma gäller Kommunal men jag kommer aldrig att arbeta inom deras område.

Summa summarum blir väl att är facket bra är det suveränt och när det inte gör det katastrof och bortkastade pengar. Som egenföretagare ser jag ingen som helst anledning till att vara med i ett fack.
 
Är med i facket (Sveriges ingenjörer). Anledningen är att de har visat sig välbehövliga på min arbetsplats. Inte för mig personligen men saker har hänt som gjort att jag är övertygad om att facken som sådana gör ett värdefullt arbete på arbetsplatsen.

Tidigare jobbade jag i (stor) butik och skulle aldrig kommit på tanken att gå med i Handels. Dels pga hur förbundet som sådan verkade men också pga hur de lokala ombuden betedde sig mot oss som inte var anslutna.
 
Jag är medlem sedan jag började plugga men har nyligen bytt fack pga min ag. För mig är historien viktig och att försöka bidra. Var engagerad lokalt i mitt förra fack, får se om jag engagerar mig i det nya pga omständigheterna som gjorde att jag kände mig tvingad att byta. Ang lokalt engagemang så behöver jag känna mer stöd i det fackliga arbetet jämfört med att själv driva mina frågor på arbetsplatsen. Så det beror också på hur engagemanget i den nya gruppen är, jag tyckte mycket om att jobba för mitt förra fack.
 
Är medlem och är glad för det . Hade fått sparken för snart 2 år sedan då jag varit sjuk några år men arbetade ändå. Dom var rädd för att jag skulle gå sönder igen . Hade jag inte haft facket i ryggen då så hade jag fått gå. Vi är två medlemmar på jobbet . Dom andra tycket det räcker med det . Och då jag har förhandlingsrätten på jobbet så är dom som inte är med mest påstridiga när det är frågan om något
 
SAC, syndikalisterna?
Förut när vi var fler anställda så var vi två läger . Sac och skogs och jag i skogs hade förhandlingsrätten så dom från Sac tjatade på mig och inte deras ombudsman för han kunde inte skriva under avtal . Dom hade lägre avgift men det berodde på att dom skrev under våra centrala avtal sedan vi förhandlat
 
Jag tänker inte att främsta anledningen till att jag är med är att jag själv ska ha betalat för att få någon personlig service. Snarare det breda jobbet de gör när de förhandlar löner och arbetsvillkor.
Precis. Jag är förvånad över det där ekonomiska argumentet, att man inte är med i facket för att man vill ha pengarna till annat. Men jag gissar att det beror på tidsandan.

På mitt jobb hade vi en mellanchef som betedde sig riktigt svinaktigt mot medarbetarna. Hans underställda blev långtidssjukrivna, sa upp sig och det var ett lämmeltåg till facket med berättelser om honom. Facket dokumenterade allt och gick till slut till ledningen. De försvarade honom dock, de hade ju anställt honom och resultatmässigt presterade han superbra.
Till slut gick facket högre upp, till bolagsledningen och så småningom fick mellanchefen faktiskt sparken. Jag kan förstås inte säga att det enbart är fackets förtjänst, men de hade tagit fram ett underlag som bara inte gick att nonchalera.
 
Är ni med i facket?
Jag är med, men funderar på att gå ur för att spara några hundra. Har varit medlem i 15 år, ringt och rådfrågat dem en gång.

Ni som gått ur, har ni ångrat er?

På den tiden jag var anställd hade jag verkligt behov av facket två gånger. Båda gångerna hade de ryggrad som en daggmask och tänder som en nyss förlöst bebis. Så jag gick ur och har aldrig ångrat mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 880
Senast: soom
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 877
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp