Vara med i facket eller inte?

Av ren nyfikenhet, varför?
Under alla år jag har arbetat har jag inte behövt någon hjälp från facket överhuvudtaget. Jag har aldrig haft bekymmer med att hitta nytt jobb när jag velat och min bransch är bred, jag känner mig säker helt enkelt.
Skulle det ändå skita sig totalt har jag stora arv som väntar, jag klarar mig ekonomiskt i några år i alla fall.
För mig hade ett medlemskap i facket varit pengar rätt i sjön. :)
 
Jag har varit medlem och fackligt aktiv i 15 år. Jag har personliga erfarenheter där jag med facklig hjälp och kunskap i arbetsrätt tagit mig igenom konflikter med arbetsgivare som gjort både olagliga och rent oetiska saker. Just nu är jag arbetsgivare själv men väljer att vara medlem i en fackförening av solidaritet. De gör mycket bra!

Mindre kommuner har färre medlemmar, därför har också sektionerna mindre kapacitet att handlägga olika ärenden eftersom bemanningen ofta baseras på antal medlemmar. Men ju fler medlemmar desto större chans att påverka och förändra/förbättra.

Fackliga representanter är förtroendevalda, så det är viktigt att delta på årsmöten där man väljer styrelse. Annars finns risken att vilka odugliga puckon som helst hamnar där. Men det går ju som sagt ändra på om man är lite engagerad. Det är ju trots allt en förening.

Man måste inte vara med i facket, men man borde iallafall ha läst igenom kollektivavtalet (om det finns ett). Det finns mycket som arbetsgivare ”kommer undan med” som man kanske inte ens är medveten om, och det utnyttjar de till max!
I många fall handlar det om anställningform eller ersättning som en medarbetare har rätt till, och har man då kännedom om vilka regler som gäller så finns det faktiskt mycket pengar att hämta.

Sist vill jag säga att många arbetsgivare faktiskt samarbetar med fackföreningen för en bättre arbetsmiljö där alla mår bra, vilket glädjer mig.
Fackföreningar har gjort mycket gott genom åren!
7ECD6847-8AFA-4803-B449-948463425B70.jpeg
 
Jag är med. Tack vare det så får jag ersättning varje månad för min ryggskada.
Hade också fantastisk hjälp av deras försäkring när min son blev sjuk i Turkiet. Min fackförsäkring visade sig vara bättre än både hem och reseförsäkring.
Jag kommer stanna i facket!
 
Är ni med i facket?
Jag är med, men funderar på att gå ur för att spara några hundra. Har varit medlem i 15 år, ringt och rådfrågat dem en gång.

Ni som gått ur, har ni ångrat er?
Jag har lämnat facket, saknar det inte och känns bra att behålla mer pengar av lönen.
Har haft dåligt intryck av facket och känner inte mig övertygad av våra representanter.
 
Jag var med ett och ett halvt år ca, när jag började nytt arbete där jag inte alls kände till hur kulturen och organisationen inom arbetsplatsen var så just då kändes det tryggast. Jobbade på Försäkringskassan då.

Gick sedan ur eftersom det inte kändes värt pengarna, samt jag kände inte att jag kunde stå för det- det kändes obekvämt att vara med. Konstigt att säga kanske - men det var inte rätt för mig helt enkelt. Jag står upp för min sak med min arbetsgivare och den dagen jag inte kan göra det - då vill jag inte heller ha med arbetsgivaren att göra mer utan går vidare.
 
Jag har aldrig varit med.
Jag har stött på ganska många som har försökt värva mig och ingen har haft vettiga argument. Men jag har också bara haft jobb som jag sett som tillfälliga, alltså max fem år. Om jag skaffar ett jobb som jag tänker stanna på så kanske jag överväger det.
Jag har aldrig behövt hjälp av facket heller, ett företag som jag jobbade på gick i konkurs, inga problem det heller.
 
I min ungdom var jag med i ett par olika LO-fack. Och jag blev så fruktansvärt irriterad på medlemstidningarna de skickade ut, som inte var något annat än sossepropaganda. Det är närmare 20 år sedan jag gick ur facket.
(och jag tycker att det är horribelt att facket dessutom kan blockera arbetsplatser - små företag - som inte vill teckna kollektivavtal, där det i vissa fall till och med är så att de anställdas avtal är bättre än vad kollektivavtalen skulle ge dem.)

Jag är högst medveten om sossarnas historiska inflytande vad gäller arbetsrätt och allt det där.
Men jag är fortfarande lika förbannad över att fackföreningsarbetet till så stor del är politisk. Att LO-förbunden mer eller mindre direkt stödjer sossarna. Att man som medlem i ett LO-förbund förutsätts vara sosse.
(och här brukar jag få mothugget att jag ska gå med i nåt annat förbund, som stöttar moderaterna. Och jag är exakt lika ointresserad av det!)
OM jag någon mer gång ska låta mig bli värvad av en fackförening, så ska det vara av en fackförening som är helt partipolitiskt obunden, vars hjälp till medlemmarna endast styrs av det som står i lagar och paragrafer.

(men jag ska börja med att bli tillräckligt frisk för att vara arbetsför och sen ska jag hitta ett jobb)
 
För mig var det en självklarhet att gå med i facket när jag började i den bransch som jag blivit kvar tolv år i. På grund av strulig administration från fackets sida så gav jag dock upp försöken att gå med efter några månader och i efterhand är jag glad över det.

Fackförbunden är viktiga på många sätt och vis och deras betydelse för arbetstagarens situation i dagens Sverige kan inte nog understrykas. Men efter att ha sett hur en del av medlemsavgifterna spenderats/slösats (exempelvis en två dagar lång, betald, fanbärarutbildning för en fackligt engagerad individ som inte klarar av att stå upp annat än i korta stunder), hur vår lokala klubb likt en viss herre bekämpar väderkvarnar på regelbunden basis och verkar ha haft fokus att jobba mot istället för med arbetsgivaren när det kommer till arbetsmiljöfrågor och personalärenden och hur förbundet sen början av 2000-talet i princip lagt sig platt för arbetsgivarorganisationen vid avtalsförhandling så kan jag inte med gott samvete stödja mitt fackförbund. Jag gick dock en arbetsmiljöutbildning (PAM 1 & 2) i mitt fackförbunds regi som hölls av regionala skyddsombud som inte gjorde annat än att imponera i både sitt kunnande och sitt engagemang. Tyvärr saknas de egenskaperna högst upp och längst ner i mitt förbund.
 
Numera är jag med i facket, mycket för att det är väldigt förmånligt för mig som student och är yrkesbundet så tidningen ger mycket. Sen är facket nödvändig inom det yrket.
Tidigare har jag inte varit med i facket, när jag var anställd av makens (och hans kusiners) firma. Det fanns inget behov helt enkelt.
 
Har haft dåligt intryck av facket och känner inte mig övertygad av våra representanter.

Skriver under på det här. På två av mina tidigare arbetsplatser bestod fackföreningen av de som utan konkurrens var mest sjukskrivna, vabbade mest, gjorde så lite som möjligt på jobbet men som däremot pratade sig varma om sina egna rättigheter - inte ett ord om sina skyldigheter gentemot arbetsgivaren.
 
Skriver under på det här. På två av mina tidigare arbetsplatser bestod fackföreningen av de som utan konkurrens var mest sjukskrivna, vabbade mest, gjorde så lite som möjligt på jobbet men som däremot pratade sig varma om sina egna rättigheter - inte ett ord om sina skyldigheter gentemot arbetsgivaren.
Är man skyldig arbetsgivaren att inte vara sjuk och att ha friska barn?
 
Jag är med i facket, det är en självklarhet för mig. Dels har jag fått hjälp av dem i en tuff situation för några år sedan, dels är det en solidaritetsgrej. Jag lägger gärna de hundralapparna på att kunna hjälpa någon annan.
 
Är ni med i facket?
Jag är med, men funderar på att gå ur för att spara några hundra. Har varit medlem i 15 år, ringt och rådfrågat dem en gång.

Ni som gått ur, har ni ångrat er?

Självklart är jag med i facket. Det handlar både om att jag ska kunna få hjälp vid behov, men även om att stötta och garantera att andra människor kan få hjälp när de behöver. Tillsammans är vi starka!

Arbetsrättsliga regler är ingenting som bara magiskt uppstått för att arbetsgivaren varit godhjärtad en dag. Allt från lagstadgad semester, kollektivavtal, lagen om anställningsskydd, strejkrätt etc kommer från fackligt engagemang.

Jag själv har dessutom inkomstförsäkring, hem- och olycksfallsförsäkring etc via facket. Samt har använt facket för juridisk rådgivning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 911
Senast: soom
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 945
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp