Vårbokbingo 2020

Helgläsningen har bestått av Vinter vid Sommen av Camilla Dahlson, som är den fristående fortsättningen på Sommar vid Sommen som jag läste i somras till krysset Read on location. Det är svensk chicklit med helt nya karaktärer mot förra boken, men där miljön runt sjön Sommen i södra Östergötland/norra Småland är densamma.

Lisen bor i Göteborg tillsammans med sina två barn och känner väl överlag att livet inte blev som hon tänkt sig. Vännerna från studietiden har gjort karriärer, medan hon sliter i kassan på den lokala matbutiken. Helt oväntat får hon ärva ett gammalt nergånget spahotell vid Sommens strand. Frågorna som boken cirklar kring är vem människan som testamenterat hotellet är, varför just Lisen har fått ärva och går det att få verksamheten på fötter igen?

Jag skulle kanske ha önskat en mer utmejslad huvudkaraktär i Lisen, men de drag jag irriterade mig på hos huvudpersonen i förra boken är åtminstone mer nedtonade här. Tycker betydligt mer om den här historien, lite banal och väldigt förutsägbar, men flyter på bra och jag gillar att känna igen mig i miljöerna.

Kryssar som Bok där Volvo nämns, för det gör det åtminstone två gånger.
B4FB9482-D3B1-4019-9E5D-A510868C695A.jpeg
 
Börjar med att kryssa overklig bok, Playground av Kepler. Handlar om en löjtnant vars hjärta stannar och hon hamnar i ett slags dödsrike/skärseld i form av en kinesisk hamnstad, tills hon blir återupplivad. Sen går det inte att berätta mer utan att avslöja för mycket ;) men den var så spännande så jag hade sinnessjuk puls när jag läste den, tog slut på under 24 h trots jobb 😅 går också att kryssa för en där någon dör, obviously.
 
Några kryss från mig :)

Vill varmt rekommendera Snöstorm! Den kan passa i andra rutor också, t.ex "där någon dör".
Vårbingo.png


Försöker lägga in brickan i full storlek men det vill sig inte. Men det går att klicka upp den :)
 
Fyra kryss på en gång :)

B23BEC08-DD6D-4E52-BEEA-A6B0C14199D2.jpeg

Bomullsängeln utspelar sig i mellankrigstidens Finland. Man får följa en flicka som föds in i en bondesläkt, genom hennes barndom och tonår då hon hamnar på bommulsfabriken i Vasa. Gillar verkligen denna typen av historiska romaner där man får en hel del historia på köpet!

Evvie Drake börjar om är en lättsam roman som ändå har lite nya idéer för att vara i den genren.

Pappas flicka är sjätte och sista delen om Roberta Lövström, en privatdeckare i Göteborg. Tror jag hittade serien för en ”read om location”-ruta för ett gäng bok bingo sedan. Inga mästerverk, men gillar att hin inte riktigt följer ramen för hur deckare ska vara (och hur de ska sluta, främst!)

Det kunde varit vi är andra bukeromanen. Den har ju en alldeles egen tråd, men kort sagt så tyckte jag mycket om den!
 
Jag är klar med två kryss till nu.

För en overklig bok - "Serpent & Dove" av Shelby Mahurin. Första delen av en ny serie (ungdoms?)fantasy, som är lite liknande i stil som bl.a. Sarah J. Maas. Mycket bra bok tyckte jag, och ser fram emot när nästa del kommer senare i år.

För en bok som utspelar sig på en ö - "Den gyllene stjärnan" av Lois Lowry. En barnbok om ockupationen i Danmark under andra världskriget. Den var bra, och nog något som jag tycker en hel del barn borde läsa som lite mer allmänbildande roman.

IMG_20200317_075748126.jpg
 
90085991_887635371691417_6460253028060823661_n.jpg

Det går undan :) Jag har lyckats pricka in följande fyra genom att ha läst serien Begravningsbyrån Tranan av Ewa Klingberg som just nu finns i fyra delar. Glädjen blev stor när Volvo omnämndes i en av böckerna liksom titeln "Nu stormar det i dalens famn" innehöll 6 ord. Nu måste jag dock hitta något annat läsbart!
 
Visa bifogad fil 47174

Det går undan :) Jag har lyckats pricka in följande fyra genom att ha läst serien Begravningsbyrån Tranan av Ewa Klingberg som just nu finns i fyra delar. Glädjen blev stor när Volvo omnämndes i en av böckerna liksom titeln "Nu stormar det i dalens famn" innehöll 6 ord. Nu måste jag dock hitta något annat läsbart!
I vilken av dem nämndes Volvo? (en av de rutorna där jag inte lyckats komma med några idéer till mig själv än ;) )
 
Jag har en hat trick på gång! Letade efter en bok där någon heter som jag och fick fram "Husdjuret"av Camilla Grebe (polisen Malin, det är mitt ena förnamn). Så såg jag att det är del två i en serie med fyra böcker, så jag tänkte vara listig och lyssna på ettan först. Och tänka sig, i den körde ena mordoffret en röd Volvo!

Så jag krysssar "Älskaren från huvudkontoret" på Volvo, avslutade den idag. Det var superlänge sedan jag lyssnade på en deckare och det var galet spännande. Kul tvist i storyn, absolut värd att läsa!

"Emma har en älskare. En älskare som är allt hon har drömt om och lite till. Det finns egentligen bara ett problem – han råkar vara vd på klädjätten där hon är anställd: en opraktisk, men samtidigt oemotståndligt kittlande omständighet som väl egentligen inte utgör ett hinder för en relation. Eller?

På deras förlovningsmiddag försvinner han spårlöst – lika oväntat som han dök upp. Och inte långt efter det hittas en ung kvinna bestialiskt mördad och lemlästad i hans bostad i en fashionabel förort till Stockholm.

Peter Lindgren, resignerad men rutinerad kriminalpolis, får hjälp av beteendevetaren Hanne Lagerlind i utredningen av mordet, som bär tydliga likheter med ett tio år gammalt, olöst brott. Tillsammans söker de efter svaren som kan förklara det fruktansvärda brottet; en undersökning som sträcker sig från ett köldslaget Stockholm och många år tillbaka i tiden och som också får dem att trevande återuppta den relation de en gång hade.

Vem är den mördade kvinnan? Har brottet en koppling till det snarlika mordet ett decennium tidigare? Varför försvann älskaren från huvudkontoret och varför verkar kärleken alltid vilja något annat med oss än vi vill med den?"
 
Kryssar Politi av Jo Nesbø som "bok av nordisk författare". Jag passade på att lyssna på den på norska faktiskt för jag är pinsamt dålig på att förstå norrmän :p Det var en ganska klassisk deckare skulle jag säga. Spännande stundtals, många twists, men för utdragen för min smak.

Vårbokbingo 2020-2.jpg
 
Två nya kryss!

Kryssar Victoria av Knut Hamsun som "där någon dör". Vacker! Inte en ny favorit nödvändigtvis men jag gillar verkligen böcker där man inte har en aning om vad som kommer att hända.

Time of Contempt av Andrzej Sapkowski kryssar jag som "en overklig bok". Den här var bättre än förra boken ur serien tycker jag. Takten var snabbare och den var mer spännande. Jag gillade inte alla delar men blev mer inspirerad att läsa sista boken nu :)

Vårbokbingo 2020-3.jpg
 
Kul - jag som just hittat tillbaka till Buke, det blir lagom inledning med en bok-bingo! 😊
vårbokbingo_buke_2020_1.jpg

Boken jag läser just nu är Herman Lindqvists bok om Axel von Fersen - där dör någon verkligen rätt konkret!
 
Har just läst ut Terapeuten av Helene Flood och kryssar den på bok av nordisk, icke-svensk författare.

Den utspelar sig i Oslo där Sara bor tillsammans med sin man Sigurd. Hon är psykolog och har en liten privat mottagning hemma som hon startat för inte så längesen och försöker få rullning på. Sigurd är en ung lovande arkitekt som nyligen också har startat eget tillsammans med några vänner.

Det är fredag och Sigurd ska åka till fjällen med ett par kompisar. Sara tar emot patienter och dagen rullar på. Framåt kvällen ringer kompisarna och frågar om Sara vet var Sigurd håller hus, för han har inte dykt upp som avtalat. Sara blir förvirrad då hon trodde att de skulle åka redan på morgonen, men tydligen har hon misstagit sig. Sigurd är försvunnen. Samtidigt börjar Sara märka förändringar i hemmet, småsaker som polisen anser obetydliga men som gör henne säker på att hon inte är ensam.

F53AC864-E72C-4E5E-B648-A090CAD65DC9.jpeg


Omslaget tycker jag riktigt illa om, med dålig kontrast, fula blurbar och intetsägande bild. Jag har nog hört om boken någonstans, annars skulle jag inte ha plockat upp den. Som tur är så är språket riktigt bra, historien är kanske inte så originell, men ändå bra ihopsydd. Jag tror Flood romandebuterar med den och då är jag imponerad.
 
20200325_114004.jpg


Igar kväll lyssnade jag klart på Husdjuret av Camilla Grebe. Där hette en av huvudpersonerna Malin och det är mitt andra förnamn, så jag kryssar den rutan.

Jag är jätteimponerad av Grebe, böckerna är coolt skrivna och med en rad oväntade vändningar. Spännande utan att var väldigt explicita.

"Ett brutalt mord i den lilla sörmländska byn Ormberg för tre människor samman: Malin, den unga polisen som har hela sitt liv prydligt utstakat, Hanne, profileraren vars tillvaro är på väg att rämna och Jake - pojken som bär på en onämnbar hemlighet. Jakten på mördaren blir inte bara farlig, den förändrar också i grunden deras existens. Sanningen har, som så ofta, ett högt pris."
 
Visa bifogad fil 47561

Igar kväll lyssnade jag klart på Husdjuret av Camilla Grebe. Där hette en av huvudpersonerna Malin och det är mitt andra förnamn, så jag kryssar den rutan.

Jag är jätteimponerad av Grebe, böckerna är coolt skrivna och med en rad oväntade vändningar. Spännande utan att var väldigt explicita.

"Ett brutalt mord i den lilla sörmländska byn Ormberg för tre människor samman: Malin, den unga polisen som har hela sitt liv prydligt utstakat, Hanne, profileraren vars tillvaro är på väg att rämna och Jake - pojken som bär på en onämnbar hemlighet. Jakten på mördaren blir inte bara farlig, den förändrar också i grunden deras existens. Sanningen har, som så ofta, ett högt pris."
Jag gillar Camilla Grebes böcker - har just lyssnat klart på en annan av hennes; Skuggjägaren - också bra!
 
Visa bifogad fil 47561

Igar kväll lyssnade jag klart på Husdjuret av Camilla Grebe. Där hette en av huvudpersonerna Malin och det är mitt andra förnamn, så jag kryssar den rutan.

Jag är jätteimponerad av Grebe, böckerna är coolt skrivna och med en rad oväntade vändningar. Spännande utan att var väldigt explicita.

"Ett brutalt mord i den lilla sörmländska byn Ormberg för tre människor samman: Malin, den unga polisen som har hela sitt liv prydligt utstakat, Hanne, profileraren vars tillvaro är på väg att rämna och Jake - pojken som bär på en onämnbar hemlighet. Jakten på mördaren blir inte bara farlig, den förändrar också i grunden deras existens. Sanningen har, som så ofta, ett högt pris."
Funkar den även på "Bok där ett husdjur har en viktig roll" ? :)
 
Jag har bockat av några styckeb. Nu har jag bekymmer med att ingen av de böcker jag vill läsa passar in nånstans. :p
 

Bifogade filer

  • bokbingo.png
    bokbingo.png
    90,3 KB · Visningar: 7

Liknande trådar

Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 562
Senast: startpompe
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 011
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 864
Senast: malumbub
·
Kultur Nu är det dags för höstens bokbingo :banana: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp