Sommarbokbingo 2021

Hotellgästen av Olséni & Hansen som är den sjunde boken i Mord i Falsterbo får bli mitt kryss på en bok från en serie på minst 3 delar. Det är enkel, humoristisk och faktiskt ett ganska skruvat slut. Inget wow men lagom när man har mycket annat och behöver något lättsamt.
Skärmklipp.JPG
 
Anna Fredriksson och Åsa Moberg, De omöjliga. Från psykiatrireform till dyr och dålig vård, Gult omslag.

En viktig bok som bygger på omfattande och gedigen research.
De "psykiskt störda" skulle ut från institutionerna och bli en del av samhället. Tanken var god men så mycket gick fel och idag hamnar många mellan olika stolar och lever ett eländigt liv. Trots att kostnaderna för samhället är höga så är den hjälp som ges mycket sämre än vad den kunde vara. Hur blev det så och vad kan göras bättre?

Målgruppen var heterogen och dåligt definierad, de som skulle ge det nya stödet saknade kompetens, ekonomisk kris som gjorde att de tänkta nya insatserna aldrig skapades i realiteten, bollande mellan olika aktörer för att skyffla över kostnader på andra, trätor inom/mellan professioner, moraliserande bemötande, svårt att få genomslag för ny kunskap, kortsiktig styrning, överdriven medikalisering och naiv medicintilltro...
Listan kan göras lång men författarna är duktiga på att reda ut så det blir en helhetsbild och ger en vid förståelse av situationen som många fler i samhället borde ha större medvetande om.

Man VET att resurserna skulle kunna användas på annat sätt och ge mycket mer nytta för samma pengar. Men det händer inte. Och man VET att trygghet och långsiktighet är dessa individers största behov som är förutsättning för att andra insatser ska lyckas. Ändå präglas pengatilldelningen av projektsatsningar och verksamheterna av krav på att snabba resultat ska synas.

Samtidigt lyfter författarna också fram exempel på när något gjorts bra och betonar att det är möjligt att nå förbättringar. Det finns kunskap som behöver komma ut mer i praktisk tillämpning. Om vi bara ser att det är verksamheterna och systemet som behöver förändras och anpassas, istället för att bekvämt klassa individerna som "omöjliga" för att de inte har kapaciteten att omforma sig till att passa som likformiga klossar i fyrkantiga hål när vi begär det.
de-omojliga-fran-psykiatrireform-till-dyr-och-dalig-vard.jpg
 
Jag har inte haft orken att lyssna på några böcker större delen av sommaren, men nu på slutspurten tänkte jag göra ett nytt försök.

Jag kryssar för En med minst en begravning i med boken Rovhjärta, uppläst av Angela Kovács.

Roligt med en bok som utspelar sig i så välbekanta miljöer. Karaktärerna och berättarstilen var däremot - tyvärr - inte speciellt gripande. Det var många scener som jag tyckte var fullt onödiga och bara gjorde att boken kändes seg; mer än hälften av boken hade passerat innan den riktigt kom igång. Och hur psykiatriska problem framställdes var bara... urk.
 
Tips från vanliga boktråden: Kärlek på menyn av Debbie Johnson

När jag läste baksidan på boken blev jag inte så intresserad och den låg här hemma ett tag utan att jag kände mig lockad. Men sen bestämde jag mig för att prova den iallafall.
Och jag gillade den!
Handlar om en familj där maken/fadern dött och de behöver börja om. De flyttar till en kust-by och mamman börjar jobba på ett speciellt kafé... en fin bok, tycker jag. Det är första boken i en serie. :)
 

Bifogade filer

  • 20210904_144433.jpg
    20210904_144433.jpg
    90,2 KB · Visningar: 12
Jag måste ju då rekommendera Je m'appelle Agneta som är från 2021 om du inte redan läst den. Den är riktigt bra!
Tack för tipset, har sparat den. Började dock på Döden går på visning eller vad den heter, och stör mig på uppläsaren som försöker läsa med någon slags hastighetsrekord. Kanske byter. Folk borde träna sig i att läsa!
 
Tips från vanliga boktråden: Kärlek på menyn av Debbie Johnson

När jag läste baksidan på boken blev jag inte så intresserad och den låg här hemma ett tag utan att jag kände mig lockad. Men sen bestämde jag mig för att prova den iallafall.
Och jag gillade den!
Handlar om en familj där maken/fadern dött och de behöver börja om. De flyttar till en kust-by och mamman börjar jobba på ett speciellt kafé... en fin bok, tycker jag. Det är första boken i en serie. :)
Titeln är ju absolut inte så lockande ! :D
 
Tack för tipset, har sparat den. Började dock på Döden går på visning eller vad den heter, och stör mig på uppläsaren som försöker läsa med någon slags hastighetsrekord. Kanske byter. Folk borde träna sig i att läsa!

Det är författaren som läser Je m'appelle Agneta och hon gör det väldigt bra!
 
Läsandet går mycket långsamt nu efter semestern, men är äntligen klar med en bok till.
Kryssar "titel på minst fem ord" med Second Grave on the Left av Darynda Jones. Andra delen i serien om privatdetektiven och liemannen(kvinnan) Charley Davidson. Lika knäpp och rolig som första delen.

Har nu bara en bok kvar till full bricka!
 
Kjell Asplund, Fuskarna. Om Macciarini och andras svek mot vetenskapen, Fult omslag

Boken beskriver fusk in om vetenskapen. Vad är fusk? (inte en helt enkel fråga) Vem Fuskar? Varför? Hur lyckas de och hur avslöjas de? Perspektivet vidgas också så att den omgivande miljöns roll, regelverkens effektivitet och samhällspåverkan avhandlas. Flera kända fuskare beskrivs och används som exempel.
Intressant och lättillgängligt skriven av en uppenbart mycket insatt författare. Frågorna är intressanta på ett mer allmänt plan även för den som själv inte sysslar med medicin eller vetenskap.
 
Full bricka!
20210910_182604.jpg

Sista krysset blir "tips från boktråden" med Przewalskis häst av Maja Lunde.
Man får följa tre olika historier, från 1882, 1992 och 2064, där Przewalskis häst figurerar på olika sätt. Det var en annorlunda, intressant och helt ok bok, men inte jättebra.
 
Den har legat i min bokhylla på Storytel ett par år, men jag vet att det var efter tips i den vanliga boktråden den hamnade där. Enigma; Fågeln av Isabell Törnqvist. En mycket bra start, hoppas att del två i serien är lika spännande.

20210911_095612.jpg
 
Anders Källgård, Nära Nauru - varför vi behöver öar, utspelar sig i Oceanien
Önationen Nauru är en av de minsta i världen. När ön blev självständig 1968 hade den världens högsta inkomst per capita. Sen tog fosfaten i marken slut och man blev istället en av de allra fattigaste, med ett demolerat landskap.
Författarens blandade reflektioner om ösamhällen, långväga resor, hur vi underminerar våra egna livsförutsättningar. En del om öns historia och hans besök där, men för spretigt för min smak.
 
Två till :up:
Människor på omslaget: Möjlighet till självhushållning av Karin Janson. En småputtrig historia om att försöka göra något helt nytt för att rädda förhållandet, typ. Inget wow direkt.
Titel på B: Breaking the Lore av Andy Redsmith. Första delen i en serie om inspector Paris, som är en alkoholiserad polis i Manchester och som ställs inför att utreda mordet på en älva. Hur han i detta inte bara måste acceptera att magiska varelser finns, han måste också samarbeta med dem för att rädda världen. Rolig, torr, brittisk humor! Ser verkligen fram emot att läsa mer! :up:
Skärmklipp.JPG
 
Titel på B: Breaking the Lore av Andy Redsmith. Första delen i en serie om inspector Paris, som är en alkoholiserad polis i Manchester och som ställs inför att utreda mordet på en älva. Hur han i detta inte bara måste acceptera att magiska varelser finns, han måste också samarbeta med dem för att rädda världen. Rolig, torr, brittisk humor! Ser verkligen fram emot att läsa mer! :up:
Visa bifogad fil 76845
Den lät som något för mig. Tack för tipset! :up:
 
En där de äter choklad: Välkommen till den italienska olivlunden av Jo Thomas.

Klassisk feelgood om att börja om. En engelsk kvinna flyttar impulsivt till Italien, vilket såklart inte går helt friktionsfritt.
Jag gillade den!
 

Bifogade filer

  • 20210915_092646.jpg
    20210915_092646.jpg
    91,7 KB · Visningar: 8

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 148
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp