Vårbokbingo

09A89426-7A80-409D-B874-54C6072982BE.jpeg
Äntligen ett kryss till!
Barnen i Auschwitz av Otto B. Kraus. Gillade den inte alls, läste klart den för att få ett kryss. Kryssar rutan längst ner till höger.
 
3933A9D9-6E13-4637-A398-62D87F0FF92A.jpeg


Bok där någon håller på i trädgården - Mysteriet på kyrkogården av Torsten Bengtsson & Katarina Strömgård

Bok där någon är ute och går i naturen - Terapeuten av Alex Michaelides

Den förstnämnda en lättläst barndeckare som 7-åringen högläste för mig. Den handlar om några barn som bestämmer sig för att starta en youtube-kanal där de berättar om lokala nyheter och såklart kommer de skumma händelser på spåren. Ganska fin med diskussion om social utsatthet invävt i mysteriebiten, men jag tyckte huvudpersonen var svår att relatera till.

Den andra en spänningsroman där Mariana arbetar som gruppterapeut i hemmiljö (kändes bara det som ett knepigt upplägg), men tvingas lägga allt åt sidan då en nära vän till en familjemedlem mördas. Mariana beger sig till Cambridge för att (oombett) hjälpa till att lösa fallet. Det är en del akaporr med grekiska tragedier och allt. Jag brukar gilla det, men tyckte även här att huvudpersonen var svår att relatera till och jag kände mig därmed distanserad till berättelsen på ett sätt som också gjorde mig oengagerad.
 
Ägg i hårbotten. Nä, vadå räknas inte? Måste det verkligen vara just i munnen. Hmpf... :mad:

Är sur på huvudpersonen som är i London men bara snackar om afternoon tea, scones och clotted cream. Hon har garanterat ätit english breakfast, men låter bli att skriva det bara för att vara taskig mot mig. Och slösa värdefulla livsmedel på skönhetskurer, vilket sätt. :cautious:
 
Peter Wohlleben, Djurens gåtfulla liv. Kärlek, sorg, omtanke. Fantastiska inblickar i en sluten värld, det finns en kyckling

Uppföljare till "Trädens hemliga liv". Massor av berättelser baserade på blandning av forskning och författarens egna erfarenheter både i arbetet och privat. Med andemeningen att man kan förstå mer än man tror av djurens tillvaro och existens. Djuren är mer komplexa och lik oss människor än man tidigare har tänkt.
Vi får bl.a. möta kycklingen Robin som författaren själv kläckte fram och agerade mamma åt som skolpojke. Det finns även en kaninkolloni, minst en tupp och några djungelhöns i boken.
 
Om jag jämförde min nuvarande bricka med förra inlägget rätt är jag klar med sex böcker till (en som jag dock glömde fylla i i skrivboken, såg jag nu :p )

Där huvudpersonen är en bonde - Years av LaVyrle Spencer, en historisk romantik som utspelar sig i North Dakota, USA på 1910-talet. En 18-årig flicka/kvinna flyttar till en liten ort på landet för att vara lärare, och förälskar sig i en av pojkarnas pappor (en vetebonde), som även är den som inkvarterar henne eftersom läraren inte har något eget hus. Det är en ganska ordentlig åldersskillnad mellan de två, vilket är huvudkonflikten i boken. Okej bok, men kommer inte bli någon favorit.

Där någon cyklar - Instructions for Dancing av Nicola Yoon, en amerikansk ungdomsbok med romantiskt tema där fokus är på att alla relationer kanske inte håller hela livet (även om det finns vissa som gör det), men att det inte innebär att man ska låta bli att älska under tiden man har. Intressant inriktning eftersom det brukar vara så mycket fokus på "happily ever after" i romance böcker.

Där författaren börjar på V i för- eller efternamn - Vicious av V E Schwab. En fantasybok där två unga män som läser på universitetet kommer på att man kan få övernaturliga krafter genom att precis nästan dö/komma tillbaka från döden. De genomför det båda, och överlever, men efter det kommer den ena fram till att övernaturliga krafter hos människor är av ondo och bestämmer sig för att utplåna alla övernaturliga människor, samtidigt som den andra är fast beslutad om att hämnas på vännen som såg till att han fängslades för att oavsiktligt ha dödat någon. Jag tyckte att den var bra även om det var en helt annan typ av fantasy än den jag brukar läsa.

Någon äter ett ägg - Je m'appelle Agneta av Emma Hamberg. Inte min typ av bok - jag hade svårt att känna någon som helst samhörighet med huvudpersonen, och förstod inte humorn. Okej, men inte mer än det.

Klockor/tid är ett viktigt tema - Dirk Gently's Holistic Detective Agency av Douglas Adams. Liknande stil som Liftarens guide till galaxen, men med ett mysterium och där olika händelser visar sig vara sammankopplade. Det hjälpte att jag sett första säsongen av TV-serien som gjordes för några år sedan, annars hade det varit svårt i början att hänga med och förstå att saker sedan kommer kopplas samman.

Utspelar sig i ett Sovjetland - Mannen i bilen av Ilmar Taska. En historisk fiction som utspelar sig i Estland precis efter andra världskrigets slut, när Sovjet precis börjat ockupera landet. Den handlar om en pojke och hans familj och mannen som låtsas bli vän med pojken för att få reda på familjens hemligheter, för att kunna hitta och fängsla alla rebeller, oliktänkande etc. Intressant med tanke på Ukrainasituationen och ganska lättläst, men inte någon kanonbra bok annars.

IMG_20220503_093706_193.jpg
 
Bok där någon äter ett ägg: The Paris Library av Janet Skeslien Charles. Handlar om en ung kvinna i Paris under andra världskriget. Hon jobbar på ett engelskspråkigt bibliotek, därav namnet på boken. Man får också i glimtar se hennes liv i slutet på 80-talet när hon bor i Montana och blir vän med sin granne, en ung flicka vars mor är sjuk. Hela boken undrar man hur det kom sig att hon hamnade där. Lite långsam, men ändå bra bok. Flera lite oväntade vändningar. Rekommenderas.

Ägget äts under tyskarnas ockupation av Paris när det är ransonering, så tre personer delar på ett ägg.
 
bokbingo.png

Bingo!

Någon typ av blomma på omslaget eller i titeln: Robert Jordan - Shadow Rising. Det är en handmålad blomma på en av luckorna i det där skåpet i bakgrunden.
Utspelar sig i eller har en författare från ett land som någon gång tillhört Sovjetunionen: Midnight in Chernobyl. Skittråkig bok. Led igenom den på storytel samtidigt som jag gjorde en massa andra saker samtidigt. :P
Någon typ av fågel på omslaget eller i titeln: Jonas Moström - Himlen är alltid högre
Valfri bok som passar in i temat: Jessica Schieufer - När hundarna kommer. Vi läser den med eleverna i skolan jag jobbar på. Den utspelar sig delvis på våren.
Författarens för- eller efternamn börjar på V: Victoria Aveyard - Röd drottning. Insåg efter halva att jag redan har läst serien hehe.
Bok där någon städar: Handmaid's tale. Det sjuka är att jag läste den på svenska men jag kommer inte ihåg vad "The marthas" är på just svenska. Har sett serien ;) .. Det är iallafall en martha som städar vid något tillfälle i boken.
 
20220514_191306.jpg

Jag kryssar "där någon äter tårta" med Samtal från en ängel av Guillaume Musso.

Två främlingar krockar på en flygplats, tappar allt de håller i och lyckas då byta telefon med varandra. Detta leder till många oväntade upptäckter och händelser.

En bra och spännande bok med lite reservation
slutet var i en annan stil än resten av boken, mer action än spänning/thriller. Och jag blev irriterad på en uppenbar medicinsk felaktighet, men det skulle nog inte många andra reagera på.
Men rekommenderas absolut!
 
Jag har läst Illuminae av Amie Kaufman och Jay Kristoff, det är ungdoms sci-fi och första delen i en trilogi, The Illuminae Files. Handlar om att en koloni bryter en metall olagligt på en planet, blir attackerade av ett storföretag, flyr och jagas genom rymden. Den är helt skriven som dokumentation av händelsen, genom e-mail, chatloggar, transkriptioner av intervjuer osv osv. Skickligt gjort av författarna, kul grepp tyckte jag. Kryssar den som bok där klockor eller tid är ett viktigt tema då nedräkningen till att den fientliga flottan ska komma i kapp dem är mycket närvarande.
 

Bifogade filer

  • 27161A0F-53E1-4E8C-9AB7-794D9182C4B2.jpeg
    27161A0F-53E1-4E8C-9AB7-794D9182C4B2.jpeg
    95,3 KB · Visningar: 3
Hmm då ska komma ihåg vad dom hette och vilka det var då :cautious:

Finns inte på kartan - Carin Hjulström
Franska kort - Anna Lena Brander (den jag kryssade)

Måste vara minst en till, kan vara Familjereceptet-Veronica, Henry, Hitta vilse-Carin Hjulström eller Döden och andra lyckliga slut - Melanie Cantor 😅
 
Eklöf, Maja Rapport från en skurhink, någon äter ägg
En klassiker från 1970. Den handlade inte som jag trodde om städarbetet. Dagbok om stort och smått i en lågavlönad kvinnas liv i den ålder då sönerna lämnar hemmet och kroppen börjar säga ifrån. Blandade reflektioner om den egna vardagen och om världshändelserna. På menyn står omelett och fläskpannkaka.

Alakoski, Susanna, Londonflickan, valfri bok
Arbetarlitteratur med finska kvinnor i fokus. Efterkrigstid och framtiden finns i den svenska teko-industrin. Både bra som litteratur och som historisk tidsbild, välreserchad och välskriven. Rekommenderas. (fortsättning på Bomullsängeln)
Den passar i temat pga. ägg som huskur för fint hår. (se inlägg #83)
 
Utspelar sig i Sovjet-land - Krigets färger: ett vittnesmål av Arkadij Babtjenko

Läste den i ett naivt försök att förstå den ryska krigsmaskinen, men det blev bara ännu mer obegripligt. Författaren tjänstgjorde för Ryssland under krigen i Tjetjenien, skrev boken för att hantera sitt mående efter det och tvingades sedan fly till Ukraina…

7E76ED78-E51C-44AA-A52F-8E3733499EFD.jpeg
 
Nu är jag klar även med de sista fyra krysset, så jag är klar med hela bingot nu :)

Höns i boken - The Heart of Betrayal av Mary E Pearson. Andra delen i en ungdomsfantasyserie som handlar om prinsessan Lia, som flytt undan ett arrangerat giftermål med en prins från ett annat land och som gömt sig som en barflicka i en liten ort. Prinsen följde dock efter henne, och låtsades vara en bonde. I slutet av första boken blir Lia dock kidnappad av personer från ett tredje kungadöme, Venda, och när prinsen följer efter blir även han tillfångatagen.

Blomma på omslaget - Dance of Thieves av Mary E Pearson. Första delen i en fortsättningsserie kopplad till serien om Lia. Även detta en ungdomsfantasy. Allmänt tycker jag mycket om båda serierna, och kommer fortsätta läsa även andra delen i den här fortsättningsserien (utöver de tre böckerna i ursprungsserien jag redan läst)

Någon som håller på i trädgården - Skillnadens trädgård av Sara Bäckmo. En bok om Sara Bäckmos trädgård och hur hon tänker när hon började odla, hur hon gör idag etc. Mycket tips om man vill börja odla grönsaker och annat ätligt själv, med fina bilder och med några recept.

Utspelar sig under våren - Berätta tre saker av Callum Bloodworth. En ungdomsbok med romantiskt tema och med fokus på döden och att känna sig ensam. Den handlar om Liv, vars mamma dött och vars pappa är inne i en djup depression vilket gör att hon måste flytta in hos sin syster, men sedan kommer coronapandemin och hon måste självisolera. Då lär hon dock känna Dag, efter att de börjat prata genom lägenhetsdörren. En bra och läsvärd ungdomsbok

IMG_20220524_081439_009.jpg
 
Det är ju inte så många dagar kvar på det här bokbingot. Hur gör vi med sommarbokbingo för juni, juli och augusti? Är det någon annan som vill hålla i det, eller ska jag fixa en bricka och en tråd?
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 076
Senast: doppler
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 253
Kultur Här kommer ett bokbingo för sommaren, alla är välkomna att delta! Du väljer själv vad du har för ambition - du kan välja att bara...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
9 226
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer nästa bokbingo med tema Vinterns högtider. Vi kör från 31 oktober till 14 februari, dvs från Halloween till Alla hjärtans...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
9 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp