Bukefalos 28 år!

jemeni

Trådstartare
Sitter i ett litet dilemma i mitt förhållande och får inga klara besked av pojkvännen så tänkte att ni kloka bukevänner kan hjälpa mig.

Han har 2 barn sedan tidigare förhållande, delad vårdnad, både han och exfrun är danska medborgare, även barnen (de har danska pass), båda barnen är födda i Sverige. Min pojkvän jobbar i Danmark.
Exfrun sitter i dag i en liten lägenhet i en ganska tråkig håla hon har släkt, pojkvän och familj i Danmark och åker dit varje sekund hon kan.
Jag säger att det bara är en tidsfråga innan hon vill flytta.

I Sverige har hon ju ingen rätt att "ta" barnen och dra men i Danmark är det mamman som bestämmer allt om barnen och hur mycket umgänge pappan får ha.
Med tanke på att barnen är danska medborgare vilken lag gäller?
Hur stor chans har han att stoppa henne?
Vad skulle en svensk vårdnadstvist såga han jobbar ju trotts allt i Danmark?
 
En svensk vårdnadstvist verkar rätt omöjlig när alla(?) är danska medborgare.

Tack precis min tanke.
Han säger så bestämmer mamman allt Danmark så då är han körd (hittar inga uppgifter om detta när jag söker utan att det ska vara delad vårdnad som gäller även där)

Känns ganska hopplöst att se en framtid i ett förhållande när det bara är en tidsfrågan innan han "måste flytta efter" till Danmark eller förlora sina barn.
 
Bor barnen i Sverige? För då finns det en möjlighet att få en tvist kring boende/vårdnad/umgänge prövad i Svensk domstol (domstolen i den ort där barnen har sin hemvist). Vad barnen eller föräldrarna har för medborgarskap är alltså inte styrande. Med största sannolikhet föreligger dock även möjlighet att få en talad prövad i Danmark. Eftersom det finns regler som styr erkännande och verkställighet i Sverige av vårdnadsdomar fr Danmark så borde han se till att "bli först på bollen" och alltså väcka en talan i Sverige om han misstänker att hon tänker dra. Han borde i vart fall ta kontakt m en famrättsadvokat och disk frågan så att han är förberedd och har en plan.
 
Som @Saigon säger är det barnets hemvist som styr, inte medborgarskapet. Om barnen är födda i Sverige och alltid bott här anses de ha hemvist i Sverige och då ska frågan om vårdnad, boende och umgänge prövas här. Hemvisten ändras inte direkt barnet flyttar, så skulle exet dra med barnen till Danmark finns under en tid fortfarande möjligheten att driva en process i svensk domstol. Jag skulle dock vara snabb om jag var mannen i fråga, om modern flyttar med barnen (och tiden går) så finns åtminstone möjlighet att bråka om svensk domstol har rätt att avgöra frågan.
 
Barnen bor i Sverige och är födda här så då borde ju Svensk lag gälla.
Men samtidig har jag lyckats läsa mig till att Svensk dom inte gäller i Danmark så det är rörigt värre....
 
Barnen bor i Sverige och är födda här så då borde ju Svensk lag gälla.
Men samtidig har jag lyckats läsa mig till att Svensk dom inte gäller i Danmark så det är rörigt värre....

Generellt sett gäller svenska domar även i Danmark, dock inte via den vanliga vägen (Bryssel II-förordningen) utan jag vill minnas att det är med stöd av Haagkonventionen 1966 eller Lugano II som svenska domar kan verkställas även i Danmark.

(Kontentan är i alla fall att om din karl sätter igång en process här så kan mamman inte sticka till Danmark och tro att hon då per automatik blir skyddad av dansk lag.)

@Svartfot @LadyCovergirl - Hur är era IP-rättskunskaper? :D
 
Jag har i det här fallet inte gått igenom rättsfall utan enbart läst den lov (Forældreansvarsloven, LBK nr 1085 af 07/10/2014) som är tillämplig. I det jag läst kan jag inte hitta något om att mamman skulle ha något sorts beslutanderätt.

Jag utgår från att du inte behöver hjälp med översättning så jag klipper in texten på danska :)

§ 8. Har forældre fælles forældremyndighed, fortsætter denne, selv om de har ophævet samlivet eller er blevet separeret eller skilt, eller deres ægteskab er blevet omstødt.

§ 9. Forældre kan aftale, at de skal have fælles forældremyndighed. Aftalen skal anmeldes til statsforvaltningen for at være gyldig. Er en sag om forældremyndighed indbragt for retten, kan anmeldelse ske hertil.

§ 10. Forældre, der har fælles forældremyndighed, og som ikke lever sammen, kan aftale, at en af dem skal have forældremyndigheden alene. Aftalen skal anmeldes til statsforvaltningen for at være gyldig. Er en sag om forældremyndighed indbragt for retten, kan anmeldelse ske hertil.

§ 11. Er forældre, der har fælles forældremyndighed, og som ikke lever sammen, ikke enige om forældremyndigheden, afgør retten, om den fælles forældremyndighed skal fortsætte, eller om en af dem skal have forældremyndigheden alene. Retten kan kun ophæve den fælles forældremyndighed, hvis der er holdepunkter for at antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste.

§ 17. Har forældre fælles forældremyndighed, og er de ikke enige om, hos hvem af dem barnet skal have bopæl, afgøres dette af retten. Retten kan træffe afgørelse om, at barnet kan have bopæl hos en forælder, der har eller ønsker at få bopæl i udlandet eller i Grønland eller på Færøerne.
Stk. 2. Retten kan ændre en aftale eller afgørelse om barnets bopæl.
 
Jag skulle i din partners sits ta kontakt med en jurist, företrädesvis en som har kunskap om både svenska och danska rättsförhållanden. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas och dessutom har jurister betalt för att vara proffs på sådana här frågor.
Gällande var frågan ska avgöras så är det i dagsläget Sverige som är aktuellt, precis som nämnts tidigare i tråden. Samtliga inblandade har sin hemvist här och då är det vad man kan utgå från här.
 
Jag skulle i din partners sits ta kontakt med en jurist, företrädesvis en som har kunskap om både svenska och danska rättsförhållanden. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas och dessutom har jurister betalt för att vara proffs på sådana här frågor.
Gällande var frågan ska avgöras så är det i dagsläget Sverige som är aktuellt, precis som nämnts tidigare i tråden. Samtliga inblandade har sin hemvist här och då är det vad man kan utgå från här./QUOTE]
Ang sista stycket. Har du kollat det eller gissar du? För spontant skulle jag nog tro att det även finns möjlighet att väcka talan i Danmark med tanke på medborgarskapet.

Eftersom du verkar vetgirig och har lagtext framme så vore det intressant att kolla också om det finns ngn reglering av huruvida en väckt talan i Sverige (ej ännu avgjord) hindrar ett avgörande i dansk domstol (om talan hinner väckas i Sverige först) innan man fått ett avgörande i Sverige. Har ett svagt minne av att det är så
 

Jag tror inte att bara medborgarskap räcker, och i vilket fall som är det barnens hemvist som styr.

Som jag minns gäller reglerna om litispendens även mellan domstolar i olika länder (be mig inte om källa bara...). Men det är tveksamt att Danmark överhuvudtaget skulle ha domsrätt i just det här fallet.
 
Jag tror inte att bara medborgarskap räcker, och i vilket fall som är det barnens hemvist som styr.

Som jag minns gäller reglerna om litispendens även mellan domstolar i olika länder (be mig inte om källa bara...). Men det är tveksamt att Danmark överhuvudtaget skulle ha domsrätt i just det här fallet.
Enligt sv rätt och för möjlighet att väcka talan i Sv är det hemvistet som styr. Men jag tror fortf fram tills ngn bevisar motsatsen :D att dansk rätt kan ge rätt till att få frågan prövad i Danmark tack vare medborgarskapet.
 
Ang sista stycket. Har du kollat det eller gissar du? För spontant skulle jag nog tro att det även finns möjlighet att väcka talan i Danmark med tanke på medborgarskapet.

Eftersom du verkar vetgirig och har lagtext framme så vore det intressant att kolla också om det finns ngn reglering av huruvida en väckt talan i Sverige (ej ännu avgjord) hindrar ett avgörande i dansk domstol (om talan hinner väckas i Sverige först) innan man fått ett avgörande i Sverige. Har ett svagt minne av att det är så.

Jag utgick från FB 6:17:
17 § Frågor om vårdnad, boende eller umgänge tas upp av rätten i den ort där barnet har sitt hemvist. Sådana frågor kan tas upp även i samband med äktenskapsmål. Om det inte finns någon behörig domstol, tas frågorna upp av Stockholms tingsrätt.

Jag håller med dig i ditt sista stycke men inte heller jag har något mer än ett svagt minne av det :crazy:
 
@LadyCovergirl @Saigon @jemeni

Jag tror det är nedanstående Saigon tänker på, du har rätt i att Haagkomventionen styr. Jag gör som Ladycovergirl och klipper in originalet. Klockan börjar bli sen så jag orkar inte leta efter reglerna för litispendence mellan Sverige och Danmark.


Forældreansvarsloven, LBK nr 1085 af 07/10/2014 Jag klipper in kapitel 8 §§ 45 och 46 som reglerar internationella avtal och kompetens samt retsplejeloven 448

Kapitel 8

Internationale aftaler og international kompetence

§ 45. Regeringen kan indgå overenskomst med andre stater om forholdet mellem dansk rets og fremmed rets regler om forældremyndighed, bopæl, samvær og anden kontakt. Overenskomsten finder anvendelse her i landet efter bekendtgørelse i Lovtidende.

Stk. 2. Social- og integrationsministeren kan endvidere fastsætte regler om forholdet mellem danske og andre nordiske landes regler om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt.

Stk. 3. Social- og integrationsministeren kan fastsætte regler om behandling af sager efter denne lov, der er omfattet af Haagerkonventionen af 19. oktober 1996 om kompetence, lovvalg, anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende forældreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af børn (Haagerbørnebeskyttelseskonventionen).

§ 46. Statsforvaltningen kan behandle en sag om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær m.v., hvis betingelserne i retsplejelovens § 448 f er opfyldt.

Stk. 2. Statsforvaltningens afvisning af at behandle en sag om forældremyndighed og barnets bopæl efter §§ 11, 14, 15 og 17, der ikke opfylder betingelserne i stk. 1, kan efter anmodning fra en af parterne indbringes for retten.

Retsplejeloven kapitel 42
§448 Sager om ægteskab eller forældremyndighed

§448g Sag om forældremyndighed eller barnets bopæl indbringes for retten i den retskreds, hvor barnet har bopæl. Hvis barnet ikke har bopæl her i riget, indbringes sagen for retten ved sagsøgtes hjemting. Hvis sagsøgte ikke har hjemting her i riget, indbringes sagen for retten ved sagsøgerens hjemting eller, hvis sagsøgeren ikke har hjemting her i riget, for Københavns Byret.
 
Tack för all hjälp ni är underbara!

Tyvärr som i precis allt annat tänker han inte ta första steget utan vänta på att hon gör något :(
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 276
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag har en bekant som skaffat barn på egen hand (insemination). Kom att tänka på hennes situation både när jag läste på buke om en del...
Svar
13
· Visningar
1 730
Senast: VLMF
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 877
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 184
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp