Vårdnadstvist.. långt

Sv: Vårdnadstvist.. långt

(TS:förlåt för att jag fortsäter på trådkapningen i en intressant tråd. )

Har ingen hund, men skulle jag köpa en och vara i ett förhållande så tror jag att jag hade resonerat så som du. Men det jag tycker är en intressant frågeställning till dig blir ju då, att ifall det nu är dina hundar (vilket jag förstår och "hålelr emd om") så undrar jag hur ni gör med vetrinärutgifter och dyl? Om ni delar på dem, skulle han få tillbaka även det han lagt ut i de fallen, ifall ni mot förmodan skulle gå isär?

Även detta var absolut inte menat som kritik, utan bara en lite fundering.. :)

Men hussen har ju också varit med och njutit av hunden. Han har också fått klappa och gosa i soffan och snutta på öronen, så då tycker jag det faller sig naturligt att han tex är med och betalar för mat och veterinär.
Jag äger vår bil, men båda kör den och då betalar båda bensinen.
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Men hussen har ju också varit med och njutit av hunden. Han har också fått klappa och gosa i soffan och snutta på öronen, så då tycker jag det faller sig naturligt att han tex är med och betalar för mat och veterinär.
Jag äger vår bil, men båda kör den och då betalar båda bensinen.

Det här var faktiskt en intressant tanke rent juridiskt.

Det du talar om är således en nyttjanderätt, sambon har under förhållandet uttnyttjat en nyttjanderätt till den andres hund och ersättningen har utgjorts av hälften av kostnaderna knutna till hunden.

En nyttjanderätt ger inga änganderättsanspråk, jämför med ex medryttare som betalar för att nyttja andras hästar, detta ger dem inga möjligheter att rikta ett anspråk om äganderätt till hästen.

Den här tesen skulle man faktiskt kunna argumetera för juridiskt, bortsett från "hälften av köpesumman" som är svår att motivera med detta resonemang.
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Hmm.. det här låter konstigt i mina öron, men det kanske är för att vi har våra djur som våra barn, så jag kan inte se skillnaden.
Varför kan man "dela barn" men inte "dela djur"?

Nu vill jag varken skaffa djur eller barn ihop med någon som jag inte avser att dela livet med, men när vi nu är gifta och avser att vara det livet ut, så känns det helt naturligt att hunden vi skaffat är VÅR hund.
Skulle det bli så gräsligt att vi skulle skilja oss skulle jag inte kunna begära att han ska avstå från hunden, lika lite som jag vill det. Precis som om vi skulle haft barn kan jag inte se annat än att skaffar man ett litet liv tillsammans så får man inse att man knutit sig samman för ett visst antal år, på ett eller annat sätt. Kan man inte bo ihop får man lösa det för barnen/djuren så att de får träffa båda.
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

KL

Jag har inte det problemet då jag står för allt sådant. I vissa fall har jag lånat pengar som han fått tillbaka. Sedan har han hjälpt till i enstaka fall. Men inge av oss ha rskrivit upp summor på det, så det hade ändå inte funkat om ha skulle kräva mig på något sånt.
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Hmm.. det här låter konstigt i mina öron, men det kanske är för att vi har våra djur som våra barn, så jag kan inte se skillnaden.
Varför kan man "dela barn" men inte "dela djur"?

Nu vill jag varken skaffa djur eller barn ihop med någon som jag inte avser att dela livet med, men när vi nu är gifta och avser att vara det livet ut, så känns det helt naturligt att hunden vi skaffat är VÅR hund.
Skulle det bli så gräsligt att vi skulle skilja oss skulle jag inte kunna begära att han ska avstå från hunden, lika lite som jag vill det. Precis som om vi skulle haft barn kan jag inte se annat än att skaffar man ett litet liv tillsammans så får man inse att man knutit sig samman för ett visst antal år, på ett eller annat sätt. Kan man inte bo ihop får man lösa det för barnen/djuren så att de får träffa båda.

En stabil och trygg hund kan säkerligen bo på två ställen. Så gjorde jag och exet när vi gick isär gällande vår första hund. Han var redan "hemma" i bägge våra bostäder så det var inget problem alls.
Men ALLA hundar är inte stabila och trygga och kan må dåligt av en sådan lösning. Man måste titta på hunden.
De två senare hundarna jag skaffade i det förhållandet var mina hundar. Jag stod för kostnader och huvudansvaret och jag tog med mig den kvarvarande hunden när relationen tog slut. Likadant med mitt nuvarande förhållande. Hundarna är mina även om särbon hjälper till mkt.
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Hmm.. det här låter konstigt i mina öron, men det kanske är för att vi har våra djur som våra barn, så jag kan inte se skillnaden.
Varför kan man "dela barn" men inte "dela djur"?

Nu vill jag varken skaffa djur eller barn ihop med någon som jag inte avser att dela livet med, men när vi nu är gifta och avser att vara det livet ut, så känns det helt naturligt att hunden vi skaffat är VÅR hund.
.


.. och så levde de lyckliga i alla sina år.....
.
Jag tycker det är naivt att tro att man själv skall vara de som inte separerar, skiljs, blir ovänner etc även om det självklart skall vara planen.
Skulle vi separera , vill jag personligen inte att det skall gå ut över mina djur, för de tror jag de gör om de ska flacka fram och tillbaka, och framförallt vill jag inte själv av rent egoistiska skäl avstå mina djur i händelse av en separation.

Jämförelsen med barn är lite larvig tycker jag, nog gör de flesta skaillnad på sina barn och djur när det verkligen gäller, men den stora skillnaden mellan just barn och djur är att till barn har du en laglig rätt till umgänge, det finns inte för djur och de finns en poäng med det.

Barn har ett stort behov av båda sina föräldrar, många barn vittnar om saknaden efter ex den frånvarande/okända fadern. Detta behov finns inte hos djur.
Djur har ett behov av att känna sammhörighet med en matte eller husse men de har inte ett uttalat behov efter bådadera. Visst kan ett djur sakna en person de lärt känna men de är anpassningsbara och finner sig snabbt vid att istället för att ha 2 personer i flocken finns där nu bara 1. Inte springer hundarna omkring och är avundsjuka på andra hundar som har både husse och matte med på promenaden.
Tvärtom är det stressande för många hundar att inte få ha ett trygg fast punkt med samma människor, samma regler etc.

Så för båda mina djurs skull och min egen är mina djur, just mina.

Nu vill jag varken skaffa djur eller barn ihop med någon som jag inte avser att dela livet med, men när vi nu är gifta och avser att vara det livet ut, så känns det helt naturligt att hunden vi skaffat är VÅR hund.
Skulle det bli så gräsligt att vi skulle skilja oss skulle jag inte kunna begära att han ska avstå från hunden, lika lite som jag vill det. Precis som om vi skulle haft barn kan jag inte se annat än att skaffar man ett litet liv tillsammans så får man inse att man knutit sig samman för ett visst antal år, på ett eller annat sätt. Kan man inte bo ihop får man lösa det för barnen/djuren så att de får träffa båda.

Och om hunden visar med all tydlighet att den inte mår bra av att " ni delar den" , hur löser ni det då när ingen av er vill avstå er "rätt" och båda anser att ni är det bästa alternativet för hunden. Är det rätt att hunden skall bli lidande för att ingen av er vill avstå hunden?

Alla tror att just de i händelse av separation skall kunna vara vänner och resonera, men väldigt sällan fungerar det sedan i praktiken.
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Absolut måste det bero på om hunden klarar det, det tänkte jag var självklart. :laugh: Nu pratade vi väl om vad resp person kunde tänka sig att göra vid separation bara.
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Jag blir också lite förvånad över hur blåögda männsikor är.
Lite -men-vi-älskar-varandra-och-skall-alltid-leva-ihop-så-det-blir-inga-problem-principen, får råda när man köper saker i ett samboförhållande.

Visserligen är jag arbetsskadad, men jag är ytterst nogrann med ägandet av mina djur.
Jag har levt med sambon i nästan 15 år och vi har delad ekonomi och jag delar gladeligen hus, pengar och förhoppningsvis senare barn ihop med honom, men inte mina djur, de är mina villkorslöst.
Jag skulle aldrig sätta mig i en situation där jag riskerade att förlora dem för att vi separerade. Så det är klart och tydligt i vårt förhållande, går vi skilda vägar följer alla djur med mig.

Jag kunde inte sagt det bättre själv! El rättare sagt, "husses hund"- som är labben" följer med honom såklart då det är en hussegris men hästar och hundarna som ingår i min kennel är mina.

För övrigt hoppas jag det löser sig för ts!
 
Senast ändrad:
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Jag har då för det mesta skiljts åt som vänner med mina ex, så SÅ himla ovanligt borde det inte vara...

Dessutom skulle jag inte skaffa varken djur eller barn tillsammans med någon som skulle sätta sina egna egoistiska intressen före djurets eller barnets bästa. Då uppkommer aldrig diskussionen, min man och jag älskar alla våra djur, men ingen av oss propsar på att behålla ett djur som inte mår bra av den situationen. Vilket är en av orsakerna till att vi omplacerat några bland annat.

Jag tycker det känns konstigt att man ska gå in i en relation med papper som försäkring på att man är ensam ägare på vissa saker... Det känns både som att man inte räknar med att relationen ska hålla, och att man i så fall redan misstror den andre.
Då föredrar jag att vara lite mer noga med vem jag flyttar ihop med eller gifter mig med. :idea:

Skogstrollet: jag vet att djur är djur och barn är barn, men den förklaringen känns inte speciellt uttömmande. :angel: Du behöver inte förklara dig närmare dock, jag vet att min syn på detta nog skiljer sig en del från de flestas.
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Lite blandat svar till olika

Ingen undrar mer än jag själv hur jag kunde komma på tanken att köpa henne ihop. Har aldrig varit ngn "åsså levde de lyckliga i alla sina dagar människa" så jag kan på inget sätt försvara mig i frågan. Ett enormt misstag får jag helt enkelt säga, som jag just nu betalar dyrt för.

Jag kommer garanterat kämpa med näbbar och klor för att jag ska få ha henne. Min bedömning är att det är mkt stor skillnad på vad vi kan erbjuda henne även om hon inte på ngt sätt skulle vanvårdas hos mitt x.

Inte heller är min tanke att han aldrig ska få träffa henne, han skulle absolut få ha henne också men att hon hade mitt hem som sitt hem. Så kan han fortsätta ha henne när det är roligt.

Tyvärr är han just nu helt omöjlig och vill bara lyssna om jag pratar om lösningar som går ut på att vi ska ha henne lika mkt.

Han vill alltså inte ha henne själv.. Men inte heller att jag ska ha det.. de är bara dela exakt lika som är ett alternativ enligt honom.
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Låter tyvärr som om han använder er hund för någon slags maktutövning, låter som att han är mer oroligt över att tappa regelbunden kontakt (läs kontroll) över dig... Kan såklart har fel men det är så det låter.

Skitsvår sits iaf, försök härda ut och att behålla lugnet.
Förhoppningsvis blir han så småningom mottaglig på fler än en radiokanal om du förstår vad jag menar.

All lycka till iaf!
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Tyvärr är han just nu helt omöjlig och vill bara lyssna om jag pratar om lösningar som går ut på att vi ska ha henne lika mkt.

Han vill alltså inte ha henne själv.. Men inte heller att jag ska ha det.. de är bara dela exakt lika som är ett alternativ enligt honom.

Min familj har varit i precis samma sits som din är i nu... Min pappa gjorde och sa precis samma sak som ditt X säger om han och min mammas gemensamma hund. Han ville inte ha henne helt själv, för "då blir han ju låst" (NÄHE? det kallas att ha ett visst ansvar) men samtidigt så ville han kunna "ha tillgång till sin investering". Gah, jag kokar bara av att tänka på det..

Tyvärr blev det så att hunden flyttade varannan vecka. Detta är en trygg och stabil hund, men hon mådde INTE bra av detta, vilket vi först ser nu när hon bor på 1 och samma ställe. Jag tror inte att det är bra för någon hund att flytta fram och tillbaka.

Fortsätt att kämpa och hör av dig jurister och kolla upp alla regler som finns runt detta. Jag håller tummarna för att allt löser sig för dig & din hund!
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Men hussen har ju också varit med och njutit av hunden. Han har också fått klappa och gosa i soffan och snutta på öronen, så då tycker jag det faller sig naturligt att han tex är med och betalar för mat och veterinär.
Jag äger vår bil, men båda kör den och då betalar båda bensinen.
:idea: Ja det e ju klart... Nu hänger jag med! Bra resonemang :laugh:
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Ja, håller med ovanstående, och som jag skrev tidigare. Det handlar nog mindre om hunden och mer om dig och hans kontroll av dig.
Min mans ex höll på med nått liknande med den hunden de hade delad vårdnad om.

Jag tror ändå att det finns stora chanser att han lämnar hunden till dig om du säger ifrån: hunden stannar hos dig eller mig!
Låt honom ta hunden på heltid först då, det blir han snart less på.

Eller så behåller du den bara och ber honom dra fallet inför rätten då om det är det han vill.. :grin:
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Tror nog samma faktist. De två alternativen känns som de kommer ge bäst utfall.. iaf om man ser objektivt på saken... (Vi känner ju egentligen varken dig eller ditt X...)
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

KL

Jag är inte ute efter att trampa på ömma tår. Men det är en allmän fråga och inte bara riktad till TS.

Hur tänker ni när ni köpt en hund ihop? Har ni ingen överenskommelse om vems hundarna verkligen är om man skiljer sig/gör slut?

Jag var extremt noga med att göra klart för min sambo att jag står som ägare på papprena, och att skulle vi dela på oss är hundarna mina. Vill han ha tillbaka summan vi köpte lillhunden för (sin beskärda del) så kan han väl få det. Men hunden är min.

Precis...hundarna är mina vid ev separation. Räcker om man ska samsas kring barnen...
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Fast det var väl inte pengarna det handlade om? :confused:
Utan om just hunden ifråga.

Jag är en ganska osentimental hundägare även om jag älskar båda mina hundar för de individer de är. Desutom har jag faktiskt själv varit i en "vårdnadstvist" som slutade just så - min dotter "fick vårdnaden" om familjens hund och jag köpte en annan. Ja, utan strid förstås, jag kunde avstå min "rätt" eftersom det var så viktigt för henne. För att markera allvaret i det hela fick hon faktiskt betala mig en summa. Min dotter fick senare ändrade förhållanden och hunden kom tillbaka hem. Så nu har jag båda. Det fungerar bra. Hunden har inte farit illa av förändringen utan mår fint.

Det jag försökte säga till TS var att hon kan slåss för just denna individ i domstol om just individen är det viktiga. Men det finns också andra val. Alla val har konsekvenser. Det är möjligt att TS x viker sig om hon sätter hårt mot hårt men om han inte gör det blir det en ganska jobbig resa. Vilket är värst? Börja om med en ny förhoppningsvis trevlig hund och försöka knyta an till den? Eller slåss i en rättsprocess som tar lång tid, kostar mycket pengar och kanske inte ger det önskade resultatet?
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Njaa.. Eftersom jag är väldigt övetygad om att husse i detta fall anser att det han ger henne räcker utmärkt så är det knappast troligt att han ökar sin aktivering av henne då han alltid tyckt jag "jollrar och att de klarar sig". Jag vill alltså inte sitta och smutskasta honom utan bara konstatera att nej han kan inte tillräckligt och är inte intresserad av att lära sig mer eftersom han anser det räcker.

Ni har olika åsikt om vad som är bra hundhållning och det kan man ju ha. Hunden lider nog inte av det och inte husse heller. Jag kan sympatisera med din känsla att hunden inte skulle få det hon behöver hos husse men de flesta familjehundar anpassar sig till det liv de har och vet inget om hur det kunde ha varit.

Jag är väldigt ointresserad av att köpa en annan hund då jag redan lagt allt jag kan på denna och hon är mitt allt.

Jag tror du kan sätta hårt mot hårt och säga att du står som ägare och låta husse i så fall dra dig inför domstol om han vill. Det värsta som kan hända är att han vinner och då är du tillbaka på den ruta där du står idag. Men om husse redan nu vill använda hunden för att kontrollera dig ser jag inte att du tjänar på att välja det här alternativet. Ibland är det bättre med en sorg som svider ett tag och sen gå vidare.


Min plan vore inte att han aldrig mer skulle få se henne, bara att hon skulle ha ett fast hem och att han kunde ha henne ibland men inte på det här "dela" sättet.

Varför? Varför skulle det vara ett bättre alternativ? Och hur hade du tänkt rent konkret att detta skulle fungera? Är det här alternativet bra för någon egentligen? Speciellt om du inte anser att han ger hunden vad hon behöver?
 
Sv: Vårdnadstvist.. långt

Ni har olika åsikt om vad som är bra hundhållning och det kan man ju ha. Hunden lider nog inte av det och inte husse heller. Jag kan sympatisera med din känsla att hunden inte skulle få det hon behöver hos husse men de flesta familjehundar anpassar sig till det liv de har och vet inget om hur det kunde ha varit.

Fast hur tänker du nu? Om husse anser att hans "aktivering" är tillräcklig och att hans kunskaper inte räcker till, så kan hunden givetvis bli lidande av det. Nu kommer jag inte ihåg om TS nämnt vad det är för hund eller hur gammal den är, men om den är van vid en viss aktiveringsnivå och t ex är av en aktiv ras kan man inte tro att hunden bara ska anpassa sig till "ett lugnt familjeliv". Den kan utveckla både olater och stress för att den inte får den aktivering hunden behöver.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 417
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 164
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp