Bukefalos 28 år!

Vårdpersonal och tystnadsplikt

_Charlotte_

Trådstartare
Jag ska försöka formulera mig så ni förstår vad jag svamlar om :o

Men såhär. Jag har en samtalskontakt inom vården som jag regelbundet pratar med. Den senaste tiden har jag fått allt mer tankar på att göra mig själv illa, eller ta mitt eget liv, och det här är förstås något jag skulle behöva prata om. Men här kommer problemet.
Min samtalskontakt har vid tidigare tillfälle sagt att om hen får vibbar/aningar om att jag har självmordstankar kommer hen att ringa min mamma och informera om det, och att hen isåfall kan bryta tystnadsplikten.

Men det låter ju helknäppt? :confused: Vad gäller? Kan jag göra något för att säkerställa att hen inte kontaktar min mamma, innan jag pratar om de här tankarna?
Jag är alltså myndig.
 
Din samtalskontakt får inte kontakta din mamma utan tillstånd från dig. Det vore straffbart.
Jag tycker du ska informera samtalskontaktens chef om att h*n hotat med det. Och be om en annan kontaktperson...skulle jag göra.
 
Din samtalskontakt får inte kontakta din mamma utan tillstånd från dig. Det vore straffbart.
Jag tycker du ska informera samtalskontaktens chef om att h*n hotat med det. Och be om en annan kontaktperson...skulle jag göra.

Nej men visst är det så? Hen sa dock vid det tillfället att "Och då tar jag risken isåfall", så jag antar att hen menade risken att få nåt straff.

Jag förstår ju att hen menar att bara göra det för att "skydda" mig, men det blir ju ett hinder i och med att jag då måste bära de här tankarna själv istället :crazy:
Har man alltid rätt att byta samtalskontakt? Kommer man in på en ny vårdgaranti-period då, eller har man rätt att få ny kontakt lika snabbt som den "gamla"?
 
Icke tillåtet.
Hur tror hen då att du ska öppna dig i framtiden om hen säger så?

Nej, precis... Det är ju just det som är mitt problem nu :crazy: Det känns lite som ett effektivt sätt att lägga locket på och få mig att knipa käft, försöka se normal ut och sluta tära på vårdens resurser...
 
Jag tänker att om du kontaktar personens chef och säger att du vill ha en ny kontakt omgående eftersom din nuvarande hotat dig med att bryta tystnadsplikten borde du kunna få en ny direkt, utan att behöva vänta i kö eller så?

Det är i alla fall så det borde fungera tycker jag.
 
Jag tänker att om du kontaktar personens chef och säger att du vill ha en ny kontakt omgående eftersom din nuvarande hotat dig med att bryta tystnadsplikten borde du kunna få en ny direkt, utan att behöva vänta i kö eller så?

Det är i alla fall så det borde fungera tycker jag.

Ja, det borde fungera så. Men det mesta annat jag har viljat få kontakt med någon annan där har jag bara fått "Ta upp det med din samtalskontakt så hjälper hen dig" till svar, men det här kanske är annorlunda. Ska kolla upp om jag kan hitta vem som är chef.
 
Har man alltid rätt att byta samtalskontakt? Kommer man in på en ny vårdgaranti-period då, eller har man rätt att få ny kontakt lika snabbt som den "gamla"?
Jag vet inte, har aldrig begärt ny kontakt själv men om du berättar för dennes chef/verksamhetsansvarig vad h*n sagt så borde du få byta rätt snabbt.
 
Nej men visst är det så? Hen sa dock vid det tillfället att "Och då tar jag risken isåfall", så jag antar att hen menade risken att få nåt straff.
Jag fattar inte hur h*n menar att det skulle hjälpa dig att prata om det med din mamma, för din mamma har väl inte kompetens att behandla dig.

Jag blir så arg!! :mad: Det är sånt här som gör att folk tappar förtroendet för psykiatrin.
 
Jag fattar inte hur h*n menar att det skulle hjälpa dig att prata om det med din mamma, för din mamma har väl inte kompetens att behandla dig.

Jag blir så arg!! :mad: Det är sånt här som gör att folk tappar förtroendet för psykiatrin.

Nej, jag håller med... Det är då ett mycket effektivt sätt att få mig att tappa förtroendet för psykiatrin :down:

Min mamma har ju varken kompetens eller någon sorts "skyldighet" att behandla mig, eller vara ansvarig för mig. Jag förstår verkligen inte vad som skulle bli bättra av att samtalskontakten informerar henne, för det är ju helt kallt räknat inte min mammas ansvar att hålla sitt vuxna barn vid liv.

Om hen sagt att hen skulle få mig tvångsinlagd om jag hade självmordsplaner hade jag också haft viss förståelse för, men ringa mamma?

Varför ens säga en sån sak?
 
Suck. Nej, det är inte tillåtet att meddela mamma utan samtycke.
Tyvärr finns det lite konstiga uppfattningar om hur man ska prata med patienter om självmordstankar, och en del människor som jobbar med samtal har lite konstiga idéer om vad som skulle få en patient att avstå från att skada sig själv.
Jag tycker du ska berätta för personen att detta uttalande gjort att du tappat förtroendet och att du nu har svårt att fortsätta samarbetet. Förhoppningsvis kan ni reparera relationen, annars får nog din behandlare ta sitt ansvar på annat sätt.
 
Suck. Nej, det är inte tillåtet att meddela mamma utan samtycke.
Tyvärr finns det lite konstiga uppfattningar om hur man ska prata med patienter om självmordstankar, och en del människor som jobbar med samtal har lite konstiga idéer om vad som skulle få en patient att avstå från att skada sig själv.
Jag tycker du ska berätta för personen att detta uttalande gjort att du tappat förtroendet och att du nu har svårt att fortsätta samarbetet. Förhoppningsvis kan ni reparera relationen, annars får nog din behandlare ta sitt ansvar på annat sätt.

Men är det troligt att hen faktiskt kontaktar min mamma? Eller är det mest sannolikt bara "hot"?
Vad kan hen få för påföljder om hen kontaktar min mamma, jag anmäler det (eller vad jag ska göra i det läget) och jag skulle "vinna"? Antar att det är ganska liten chans, men rent teoretiskt, vad sätter samtalskontakten på spel om hen faktiskt kontaktar mamma?

Jag har svårt för att prata med folk ändå även utan sånt här, men jag kan iallafall försöka få något sagt nästa gång jag ska dit...
 
http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Tystnadsplikt-och-sekretess/

Brottsbalken kap 20
3 § Röjer någon uppgift, som han är pliktig att hemlighålla enligt lag eller annan författning eller enligt förordnande eller förbehåll som har meddelats med stöd av lag eller annan författning, eller utnyttjar han olovligen sådan hemlighet, dömes, om ej gärningen eljest är särskilt belagd med straff, för brott mot tystnadsplikt till böter eller fängelse i högst ett år.
Den som av oaktsamhet begår gärning som avses i första stycket, dömes till böter. I ringa fall skall dock ej dömas till ansvar. Lag (1980:102).

Så, troligen får h*n böter. Men det är ju inte oaktsamhet att hota med att bryta sekretessen och sen göra det utan betydligt allvarligare. Och h*n kanske förlorar jobbet, det är ju upp till arbetsgivaren.
 
Beroende på vad personen har för yrke (och eventuell legitimation) så kan det bli ordentlig "smäll" på fingrarna ifrån branschorganisation och det kan även leda till att personen blir av med sin legitimation om den har någon (dock inte troligt). I teorin skulle det även kunna gå till åtal med böter i straffsatsen, fängelse om brottet anses grovt.

Mitt råd är att ringa till verksamhetschefen för mottagningen där du går och berätta om det inträffade (bara hotet ifrån din samtalskontankt är illa nog). Potentiella brott mot tystnadsplikten ses mycket allvarligt på.

Psykologer får bryta sekretessen vid ett fåtal tillfällen och då brukar det framförallt handla om att de röjer information till myndighet eller annan mottagning (misstanke om brott med mer än ett års fängelse i straffskalan eller om det kan anses att patienten behöver sluten vård). De måste bryta sekretessen om det går att misstänka att barn far illa eller om SÄPO eller Rättsmedicinalverket begär ut information under vissa omständigheter.
 
Jag ska försöka formulera mig så ni förstår vad jag svamlar om :o

Men såhär. Jag har en samtalskontakt inom vården som jag regelbundet pratar med. Den senaste tiden har jag fått allt mer tankar på att göra mig själv illa, eller ta mitt eget liv, och det här är förstås något jag skulle behöva prata om. Men här kommer problemet.
Min samtalskontakt har vid tidigare tillfälle sagt att om hen får vibbar/aningar om att jag har självmordstankar kommer hen att ringa min mamma och informera om det, och att hen isåfall kan bryta tystnadsplikten.

Men det låter ju helknäppt? :confused: Vad gäller? Kan jag göra något för att säkerställa att hen inte kontaktar min mamma, innan jag pratar om de här tankarna?
Jag är alltså myndig.

Även om du inte hade varit myndig så hade din behandlare inte fått ta kontakt med din mamma oavsett vad du säger. Tystnadsplikten gäller även barn. Jag tycker att du genast ska ta upp vad behandlaren sagt med dennes chef och om du orkar så tycker jag att du ska berätta för behandlaren att de orden gjorde att du förlorade förtroendet för henom. Du kan alltså göra en anmälan redan nu om vad behandlaren har sagt till dennes chef. Du behöver inte vänta tills hen ev. gör allvar med sitt hot. Visst står ord mot ord men din behandlare behöver få veta att så kan man inte bete sig när man har ett sådant jobb. Hot hör verkligen inte hemma inom sjukvården. Hot hör ju inte hemma någonstans men definitivt inte inom sjukvården.

Jag hoppas också att du kan få den hjälpen du behöver så att du inte behöver känna som du gör och tänka tankar på att skada dig själv. Det är enormt viktigt att du berättar för någon hur du känner så att du får rätt hjälp omgående.

Kramar om.
 
Även om du inte hade varit myndig så hade din behandlare inte fått ta kontakt med din mamma oavsett vad du säger. Tystnadsplikten gäller även barn. Jag tycker att du genast ska ta upp vad behandlaren sagt med dennes chef och om du orkar så tycker jag att du ska berätta för behandlaren att de orden gjorde att du förlorade förtroendet för henom. Du kan alltså göra en anmälan redan nu om vad behandlaren har sagt till dennes chef. Du behöver inte vänta tills hen ev. gör allvar med sitt hot. Visst står ord mot ord men din behandlare behöver få veta att så kan man inte bete sig när man har ett sådant jobb. Hot hör verkligen inte hemma inom sjukvården. Hot hör ju inte hemma någonstans men definitivt inte inom sjukvården.

Jag hoppas också att du kan få den hjälpen du behöver så att du inte behöver känna som du gör och tänka tankar på att skada dig själv. Det är enormt viktigt att du berättar för någon hur du känner så att du får rätt hjälp omgående.

Kramar om.

Tystnadsplikten gäller inte alls på samma sätt mot barns vårdnadshavare. Men det är bara en parantes i detta sammanhang.
 
Men är det troligt att hen faktiskt kontaktar min mamma? Eller är det mest sannolikt bara "hot"?
Vad kan hen få för påföljder om hen kontaktar min mamma, jag anmäler det (eller vad jag ska göra i det läget) och jag skulle "vinna"? Antar att det är ganska liten chans, men rent teoretiskt, vad sätter samtalskontakten på spel om hen faktiskt kontaktar mamma?

Jag har svårt för att prata med folk ändå även utan sånt här, men jag kan iallafall försöka få något sagt nästa gång jag ska dit...
Omöjligt att säga om personen skulle göra allvar av sitt hot. Bäst är att ni pratar om det tillsammans, då kan du ställa dessa frågor och berätta hur det påverkar dig.
 
Tystnadsplikten gäller inte alls på samma sätt mot barns vårdnadshavare. Men det är bara en parantes i detta sammanhang.

Varför skulle den inte göra det? En vårdnadshavare har t ex inte rätt att få veta om hens dotter äter p-piller eller gör en abort oavsett hur gammal dottern är. En vårdnadshavare har inte rätt att få veta om en tonåring ligger på sjukhus om tonåringen inte vill det och inte heller får sjukvården på något sätt meddela vårdnadshavaren att tonåringen själv har uppsökt vård.

Är det ett litet barn meddelar man ju i normala fall vårdnadshavarna om barnet kommer in på sjukhus men barnet har rätt att neka om barnet anses som tillräckligt moget för att förstå. Iallafall har det alltid varit så förut så isåfall så har det ändrats de senaste 4 åren.
 
Varför skulle den inte göra det? En vårdnadshavare har t ex inte rätt att få veta om hens dotter äter p-piller eller gör en abort oavsett hur gammal dottern är. En vårdnadshavare har inte rätt att få veta om en tonåring ligger på sjukhus om tonåringen inte vill det och inte heller får sjukvården på något sätt meddela vårdnadshavaren att tonåringen själv har uppsökt vård.

Är det ett litet barn meddelar man ju i normala fall vårdnadshavarna om barnet kommer in på sjukhus men barnet har rätt att neka om barnet anses som tillräckligt moget för att förstå. Iallafall har det alltid varit så förut så isåfall så har det ändrats de senaste 4 åren.
För barn under 18 år ska man göra en övervägning av ålder och mognadsgrad, precis som du säger. Men i praktiken innebär det att man har rätt att meddela vårdnadshavare mot barnets vilja om man bedömer att det måste göras. Framförallt i ett sådant fall som TS beskriver.
 
För barn under 18 år ska man göra en övervägning av ålder och mognadsgrad, precis som du säger. Men i praktiken innebär det att man har rätt att meddela vårdnadshavare mot barnets vilja om man bedömer att det måste göras. Framförallt i ett sådant fall som TS beskriver.

Ja, jag tror ju inte att det är fritt fram för en gynekolog och ringa hem till vårdnadshavarna och berätta att hen precis har haft besök av deras tonårsdotter som önskar göra/har gjort en abort. Det tror jag faktiskt inte att det är oavsett hur omogen hon verkar. Ungdomsmottagningen här går iallafall ut med att de har total sekretess gentemot alla inklusive föräldrarna. Eller gjorde iallafall för drygt 4 år sedan. Det är jag helt säker på eftersom min dotter då var under 18 år.

Hur många fler tonårstjejer hade blivit gravida mot sin vilja om de inte hade kunnat vara absolut säkra på att deras föräldrar inte får veta om att de använder preventivmedel? Det är tyvärr få tonåringar som kan prata öppet med sina föräldrar om sex och preventivmedel.

När jag har varit hos läkaren med mina barn så har läkaren från och med att de har varit i tolvårsåldern frågat barnet om hen vill att jag ska följa med in eller vänta utanför och varför skulle läkaren göra det om jag ändå skulle kunna ringa läkaren efteråt för att fråga vad de pratade om? Då har ju inte läkaren vetat om mognadsgraden på barnet heller.

Däremot om en tioåring kommer in på sjukhuset akut så kan jag tänka mig att de ringer föräldrarna mer eller mindre automatiskt om nu inte tioåringen säger ifrån att hen absolut inte vill det. Då går de nog på mognad men absolut inte på en tonåring. En tonåring ska kunna känna sig trygg med att hens förehavanden inte kommer fram till föräldrarna. Jag tror inte att det är okej att sjukhuset ringer vårdnadshavarna om tonåringen inte vill det oavsett varför hen har sökt vård. När jag som sextonåring olyckligtvis hamnade på sjukhus långt hemifrån bad jag om total sekretess och det var inga som helst problem att få det trots att sjukhuset jag hamnade på låg 15 mil ifrån där jag var skriven. Då om någon gång borde de ju ringt mina föräldrar om inte annat så för att fråga vad jag gjorde såpass långt hemifrån och om de visste om var jag var om det nu hade varit okej att göra det. Jag frågade till och med om sekretess då och har gjort det flera andra gånger också och de har alltid bedyrat att de inte får berätta för mina föräldrar att jag har sökt vård. Inte ens då jag har legat inlagd har de fått berätta.
Om man går på barn och ungdomspsyk så får inte barnets behandlare berätta för föräldrarna hur som helst heller. Behandlaren måste fråga barnet om lov innan hen berättar något som barnet har sagt. Det vore ju fruktansvärt annars om behandlaren berättar allt som barnet har sagt i förtroende till behandlaren för barnets föräldrar. Vad skulle det bli för förtroende då? Tänk om det är föräldrarna som är problemet? Då får ju barnet det väldigt kul när hen kommer hem och föräldrarna vet om att barnet har "skvallrat".

Skulle däremot en 15 åring komma in efter ett självmordsförsök så kan jag tänka mig att man efter att ha talat med tonåringen ev. gör den avvägningen att man kontaktar föräldrarna men det beror ju på vad tonåringen säger. Har tonåringen en urusel kontakt med föräldrarna så kan det göra mer skada än nytta att kontakta föräldrarna och att det är bättre att tonåringen får annan hjälp istället. Det är ju tyvärr inte alla föräldrar som är bra eller som vill sitt barns bästa.

Såhär skriver regionskåne om sekretess för barn och ungdomar:
Sekretess gällande barn och ungdomar
Frågan om i vilken utsträckning journaluppgifter om ett barn under 18 år kan lämnas ut, måste
bedömas i varje enskilt fall, oavsett vem som begär att få ut uppgiften. När det gäller barn är
huvudregeln att föräldrar i egenskap av vårdnadshavare bestämmer över vem som ska få tillgång
till uppgifter ur barnets journal. Ju äldre och mognare barnet är desto större hänsyn måste tas till
barnets egen vilja. Någon åldersgräns finns inte angiven till ledning för denna bedömning. Enligt
gällande praxis bör hänsyn tas till barnets synpunkter från cirka tolv års ålder. Detta kan innebära
att inte ens en vårdnadshavare får rätt att ta del av sitt barns journaluppgifter.

Såhär skriver Köping om sekretess:
http://www.koping.se/omvardnad-socialt-stod/familj-barn-och-ungdom/oppenvard-barn-och-ungdom/
Sekretess och anmälningsplikt
Vi som arbetar inom Öppenvård, barn och ungdom har tystnadsplikt. Det innebär att vi inte kan prata om dig och din situation med någon annan om du inte har lämnat ditt samtycke. Vi har anmälningsskyldighet, det betyder att vi enligt lag måste rapportera till socialtjänstens myndighetshanläggare om vi misstänker att barn far illa.

Såhär skriver BRIS för vuxna:
http://www.barnperspektivet.se/barnets-rattigheter/barnet-och-sekretesslagen
När barnet inte vill att föräldrarna ska veta
När ett barn har uppnått en viss mognad och utveckling kan föräldrarna inte längre kräva att få veta vad barnet har berättat för till exempel en läkare eller socialsekreterare. Det finns ingen bestämd åldersgräns när föräldrarnas möjligheter att råda över sekretesskyddade uppgifter minskar utan hänsyn måste tas till det enskilda barnets ålder, mognad och utveckling i övrigt.

Detta tolkar iallafall jag som att en vårdnadshavare inte har rätt att få ut journaler eller kunna ringa läkare eller annan vårdpersonal för att få veta något om barnet när barnet har nått tonåren eller något tidigare.

Det här blev ju ganska OT men en sak är iallafall säker och det är att Ts mamma absolut inte har någon som helst rätt att få veta vad Ts säger till sin behandlare eftersom Ts är myndig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 270
Senast: jemeni
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 835
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp