Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Well, för att det alltid är fel att gå utanför normerna och att inte göra, tycka eller vara som alla andra.

Jag tror inte heller att jag kommer vilja ha barn, kan säkert ändra mig men jag är ärligt talat avskräckt. Jag tycker det ser jobbigt ut och jag är helt slut de få gångerna jag varit barnvakt och tänker bara "hur orkar folk?!" underhålla och sköta om någon annan hela tiden?
Hur mycket folk än ser ut att älska sina barn så blir jag rädd när jag ser hur föräldrar förvandlas till totala vrak..Från min synvinkel så ser dem inte ut att äga sitt eget liv längre och så skulle jag aldrig någonsin vilja ha det.
Jag kan också, tyvärr säga att jag blir lite äcklad av ffa småbarn ibland även om de annars är söta och roliga. Jag kan känna ett visst obehag kring dem för att vi inte är på samma nivå/kommunicerar lika. Jag gillar inte det där osjälvständiga, att ständigt behöva vård hur hemskt det än låter..men så känner jag. När folk jollrar och gullar med sina barn så tänker jag nästan bara "men snälla.." Känslan går nästan inte att beskriva, men jag är hittills totalt ointresserad.

Föräldrar lägger helt av med egna intressen, slutar umgås med personer som inte har barn, är alltid trötta, stressade och väljer alltid bort det som inte gagnar deras barn..barnen blir totalt hela deras värld och går alltid först.
I mina ögon blir folk som skaffar barn altså totalt personlighetsförändrande och det för mig är väldigt skrämmande. De blir även ofta totalt respektlösa mot omvärlden för att barnet ska prioriteras före alla andra jämt utan reson, vilket i mina ögon är oacceptabelt.

Men det är väl å andra sidan, oacceptabelt att inte vilja ha barn i mångas ögon..för det är ju hela världen/det livet går ut på..plus villa och volvo :D

Nej, jag tror på att alla är inte ämnade att skaffa barn..kanske har naturen även där gjort ett urval?


Haha. Sadar kanner jag ocksa! Och da har jag anda tre sjalv : S

Ne. Var glada ni aktivt barnfria. Sta pa er mot skvallerklaffarna som skall lagga sig i hela tiden.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Du är säkert bra avelsmaterial, lite dåligt självförtroende bara.

Det där är väl upp till var och en att bedöma?

Du försöker få hen att ändra sin uppfattning och verkar anse att det beror på dåligt självförtroende att hen inte vill ha barn. Vad grundar du det på?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag har också valt att leva barnlöst. Jag tycker inte om barn, varken min brors/systers/svägerskas barn eller någon annans barn heller. Jag vill leva mitt liv efter mina förutsättningar och mina drömmar.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Du är säkert bra avelsmaterial, lite dåligt självförtroende bara.

Jag har hjärtfel, ständig magvärk/illamående, migrän, muskelvärk, skevt skelett och problem med aggressioner, bl.a.

Beror det på dåligt självförtroende?

Suveränt, då ska jag jobba på det så försvinner alla dessa (ärftliga) problem. Kanske slutar jag tycka himla illa om barn i samma veva.

:cautious:
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Det ska ganska mycket till innan jag blir provocerad (härdad) och jag är inte alls upprörd. (:banghead:)

Jag säger bara hur det känns ur mitt perspektiv. Jag har svårt att förstå sådana prioriteringar.

Alltså, JAG kommer inte att "rättfärdiga" DINA val och prioriteringar, dom får du stå för själv, det betyder inte att jag förfasas över dom eller vill påverka dom på något sätt.

Ett tips, om du inte vill göra intryck av att förfasas och vilja påverka andras liv, är att inte använda ord som "makabert" om deras livsval. Makabert är inte ett neutralt ord.

Om du nu inte förfasas, uttryck dig då inte som om du gjorde det. Hur ska läsaren kunna veta att du menar något annat än du skriver?
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Delvis KL - Niceperson försöker ofta trolla sönder trådar...
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Man får ju hoppas..för jag är duktigt sugen på att radda upp alla mina motargument jag har till att skaffa barn, men då är det kanske bäst att låta bli ;)
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Fast det kan du ju göra ändå, det är ju det tråden handlar om:)
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Här är ytterligare en person som inte är intresserad av att skaffa barn.

Är 38, singel och har aldrig haft någon barnlängtan. De få gånger jag brukar få frågan säger jag bara som det är. Väldigt få undrar varför och då säger jag bara att jag inte hittat rätt pappamaterial och då brukar de nöja sig.

En av mina bästa vänner som numera har tonåringar brukar säga till mig "Du gör helt rätt! Om jag vetat det jag vet idag så hade jag aldrig skaffat barn - missförstå mig inte, jag älskar dem men jag hade aldrig gjort om jag vetat hur det skulle vara"
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag tror som flera andra sagt innan ,många människor blir helt enkelt provocerade av att man inte "följer mallen". Vi har en flicka som är adopterad från Kina och en pojke som är adopterad men född i Sverige. När lillebror kom var det MÅNGA som kom med kommentarer typ"så underbart-äntligen har ni fått en egen"! Som om dottern inte var vår men däremot sonen:banghead:
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jo, men har redan redogjort för min sak hur jag ser på det så om det mest är ett troll så vet jag inte hur mycket energi jag ids då på att motargumentera :D
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Ah, den eviga debatten om barn vs inga barn!
Hade själv uppe en sån tråd för ett bra tag sedan.

Jag är 25 år, har en relation sedan 8 år tillbaka med en härligt snäll kille. Vi är förlovade och har pratat om att gifta oss. Det är bara en sak som står "i vägen": jag vill inte ha barn. Han vill (inte nu, men sen).
Dessutom har jag en svärmor som längtar efter barnbarn, hon har tjatat på oss i flera år om att vi ska skaffa barn (hon är bara 50). Jag vet att hon gärna hade velat ha fler egna barn, men efter att vara nära att dö båda gångerna hennes söner föddes sa läkaren stopp.
Min egen familj bryr sig inte om vi ska skaffa barn eller inte, det är vår ensak.
Sambon däremot känner en viss press att man ska ha barn, gärna innan man fyllt 30 och helst ännu tidigare.

Vi har en rejäl klyfta i vår relation just pga det här med barn. Vi får väl helt enkelt vänta och se vad som händer.


När folk kommenterar det här med barnlöshet brukar jag bara le och vifta bort det. Om det är någon som är extra ihärdig brukar jag snäsa att det finns så många olyckliga människor i världen redan, och så många barn som inte har någon familj att jag hellre skänker en slant eller en stund av mitt liv till dem än att tillverka en unge till som ska belasta samhälle och planet.
Många blir arga av den åsikten, men det brukar ha ihjäl diskussionerna ganska snabbt.

Frivillig barnlöshet är inget man ska behöva försvara för var och varannan människa!
Däremot ska jag erkänna att jag ofta är intresserad av varför folk valt bort barn, av ren nyfikenhet. Lite som för att samla egna argument kan man säga. Men jag har faktiskt aldrig frågat någon rakt ut, det slog mig nu :o
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

*kl
Tycker det är fånigt att folk ska ha så mycket åsikter om andras val.

Jag ville inte tills jag var typ 31. Andra vill från de är typ tio och andra vill aldrig, det är ju tur att man faktiskt är fri att göra sitt eget val!

Och att man skulle bli en god förälder är ju helt ointressant...!
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

*kl*
Jag vill inte ha barn, och har kommit till insikten att jag inte behöver motivera det beslutet. Steriliserade mig för ett år sedan och är toknöjd.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Men då kan du ju svara "Jag KAN inte" - och falla i hejdlös gråt.;)
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Det roliga är att om jag nämner steriliseringen så kommer oundvikligen repliken: "Oj, men tänk om du ångrar dig?"

Som att jag inte hade funderat över det innan ingreppet:banghead:
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Åååh, nu trådkapar jag!
Men jag har funderat på sterilisering i flera år. Nu är jag ju 25 och får göra det. Sist jag tog upp det med barnmorskan (då var jag 23) blev det ramaskri och värsta terapisessionen. Det kom in en massa folk som alla skulle "prata mig till rätta" medan jag låg där med fötterna i stigbyglarna och väntade på cellprovtagningen skulle bli klar O_o Ytterst obehaglig upplevelse.

Hur gjorde du? Hur gammal var du, var det något tjafs innan?
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

*kl*

Alla som inte följer "standardmodellen" blir ju ifrågasatta. Man skall vara en mamma och en pappa som bor ihop. Man skall bo i ett lagom stort hus lagom långt ut på landet. Man skall ha två barn (helst en flicka och en pojke). Alla som har valt andra levnadsmodeller blir ifrågasatta. Sen om det är för att man har inga barn, ett barn eller fyra barn spelar ingen roll. Tydligen retar det folk lika mycket ändå och man har åsikter om det. Eller om man är två mammor, eller om man bor i en lägenhet i en storstad eller.....

Jag som har tre barn är lika trött på att försvara det valet. Den vanligaste kommentaren man brukar få är "Men nu räcker väl det med barn i alla fall?".

Så fort du går utanför normen så blir du ifrågasatt.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Det roliga är att om jag nämner steriliseringen så kommer oundvikligen repliken: "Oj, men tänk om du ångrar dig?"

Som att jag inte hade funderat över det innan ingreppet:banghead:

Nä, det är väl en sån där spontangrej som man liksom vaknar upp till en morgon:crazy:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 023
Senast: Queen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 418
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp