Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Knapplån.

Jag beundrar människor som vet att de inte vill ha barn. Jag tror faktiskt att det finns en del som skaffar barn av bara farten och aldrig funderar på om det faktiskt vill eller inte.

För ett par år sedan hade jag ett samtal med en gammal dam som låg för döden. Vi pratade om allt möjligt och jag frågade henne då om hon aldrig ångrat att hon inte skaffade barn (jag var själv gravid och just då var det svårt att fatta). Hennes svar var att hon vid ett enda tillfälle saknat att inte ha några barn, och det var nu när hon låg för döden och inte hade några barn som skrev under hennes begravningsannons. Som jag förstod det så ångrade hon sig inte alls utan att hon hela livet varit väldigt trygg och nöjd med ditt val.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Det roliga är att om jag nämner steriliseringen så kommer oundvikligen repliken: "Oj, men tänk om du ångrar dig?"

Som att jag inte hade funderat över det innan ingreppet:banghead:

Men är det verkligen så konstigt att fråga det? Det är nog en ganska naturlig fråga. Om jag hade steriliserat mig (har funderat lite på att göra det men inte bestämt mig än) så hade jag haft full förståelse att folk frågar just det.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag som har tre barn är lika trött på att försvara det valet. Den vanligaste kommentaren man brukar få är "Men nu räcker väl det med barn i alla fall?".

Bland det som förvånar mig mest varje gång den här diskussionen kommer upp är hur gränslöst mångas umgänge verkar vara. Som den frågan du får - det är ju LÅNGT över gränsen att lägga sig i på det viset!

Trots att jag inte har barn så kan jag inte någonsin påminna mig att jag fått kränkande frågor om det. De som har frågat har gjort det i nära och djupa samtal, inte bara sådär slängigt som många beskriver det. Jag är glad att jag aldrig levt i en sådan omgivning.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Åååh, nu trådkapar jag!
Men jag har funderat på sterilisering i flera år. Nu är jag ju 25 och får göra det. Sist jag tog upp det med barnmorskan (då var jag 23) blev det ramaskri och värsta terapisessionen. Det kom in en massa folk som alla skulle "prata mig till rätta" medan jag låg där med fötterna i stigbyglarna och väntade på cellprovtagningen skulle bli klar O_o Ytterst obehaglig upplevelse.

Hur gjorde du? Hur gammal var du, var det något tjafs innan?

Jag var 26 när jag påbörjade processen, och ja, det ÄR en sjujäkla process med kuratorsamtal, barnmorskesamtal, läkarsamtal och papper som ska skrivas under. De är jättenoga med att kontrollera att du är medveten om konsekvenserna, att du gör det frivilligt och att din partner är med på noterna. De tar till och med till lite halvfula knep i samtalen för att kolla att du verkligen vet vad alternativen är osv.

Om jag inte minns fel så tog det nästan 2 månader från att jag sökte, tills att ingreppet gjordes. Efter det tar det ytterligare tre månader innan man får göra återbesök för kontroll av implantaten, och steriliteten bekräftas.

Jag valde att sätta in implantat i äggledarna. Det går fort, gjorde ganska ont och man kan få rejält blodtrycksfall. Jag fick ligga kvar i vilorum ett par timmar pga illamående. Hade normal mensvärk en vecka efter, men sen har jag inte märkt av det alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag tror som flera andra sagt innan ,många människor blir helt enkelt provocerade av att man inte "följer mallen". Vi har en flicka som är adopterad från Kina och en pojke som är adopterad men född i Sverige. När lillebror kom var det MÅNGA som kom med kommentarer typ"så underbart-äntligen har ni fått en egen"! Som om dottern inte var vår men däremot sonen:banghead:

Den värsta varianten på den reaktionen jag har hört berättade en kompis till mig, som har en adopterad storebror och en biologisk lillebror. När hon väntade lillebror fick hon kommentaren: åh vad roligt! Hur ska ni göra med storebror nu när ni får ett riktigt barn, behåller ni honom?
:arghh:
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Den värsta varianten på den reaktionen jag har hört berättade en kompis till mig, som har en adopterad storebror och en biologisk lillebror. När hon väntade lillebror fick hon kommentaren: åh vad roligt! Hur ska ni göra med storebror nu när ni får ett riktigt barn, behåller ni honom?
:arghh:

Men det måste väll vara ett barn som frågat så?!!!:eek:
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

kl

Jag tänker mest: Tjatas det lika mycket på MÄN som inte vill ha barn? Eller är det aldrig nån som ens frågar dem...?

ALLA män i min ålder antingen har avlat av sig eller är desperat för att få avla av sig. Har inte träffat en enda man som tänkt som jag.

Fiorano, jag har samma tankar som dig, fast mina tankar rör kvinnor istället för män (är 40-). Jag har alltid tänkt att det är betydligt vanligare att män inte vill ha barn än att kvinnor inte vill det, men jag har inte gjort någon stor undersökning av det så jag kan ha helt fel.

Athena, jag vill inte ha barn och visst händer det att människor känner behov av att påpeka att jag är en idiot på grund av detta. Eftersom jag är evig singel så kommer inte samtalsämnet upp så ofta, det är ju inte så meningsfullt att säga till mig att jag borde skaffa barn så länge jag inte har någon att skaffa dem med.

Trots att jag inte vill ha egna barn så skulle jag kunna tänka mig att vara ihop med en kvinna som har barn så länge de inte är allt för små och jag slipper att fungera som en fadersfigur.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Ja, ett par av de där knepen har de redan provat på mig ;)
Tack för svar! Har satt in kopparspiral, så jag tänker vänta tills den är förbrukad innan jag gör något mer (så har väl en 5-10 år kvar :p)
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Den värsta varianten på den reaktionen jag har hört berättade en kompis till mig, som har en adopterad storebror och en biologisk lillebror. När hon väntade lillebror fick hon kommentaren: åh vad roligt! Hur ska ni göra med storebror nu när ni får ett riktigt barn, behåller ni honom?
:arghh:

:banghead:
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Bland det som förvånar mig mest varje gång den här diskussionen kommer upp är hur gränslöst mångas umgänge verkar vara. Som den frågan du får - det är ju LÅNGT över gränsen att lägga sig i på det viset!

Trots att jag inte har barn så kan jag inte någonsin påminna mig att jag fått kränkande frågor om det. De som har frågat har gjort det i nära och djupa samtal, inte bara sådär slängigt som många beskriver det. Jag är glad att jag aldrig levt i en sådan omgivning.

Mina vänner slänger ju inte ur sig sådant utan det är ju oftast människor som man har runt sig. Inte främlingar direkt men väldigt ytliga bekanta. Tex arbetskamrater som man stöter på någon enstaka gång. Det är ju svårt att bara ha vänner runt sig hela tiden.

Däremot har jag inget emot att folk frågar varför jag valt att ha många barn. Jag har full förståelse för att människor är nyfikna. Men det är ju skillnad på att fråga för att man är nyfiken på något och att ifrågasätta något.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Är tre många :o
Har nog aldrig hört det (jag har två syskon). När jag pratat familj med mamma har hon bara ryckt på axlarna och sagt "det bara blev så". Hon var 32 när min äldre syster föddes. Det är ett par av mina vänner som tycker det är sent, men det är klart.. I min värld är det ju normalt, klart att min familj är normal :p
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Den värsta varianten på den reaktionen jag har hört berättade en kompis till mig, som har en adopterad storebror och en biologisk lillebror. När hon väntade lillebror fick hon kommentaren: åh vad roligt! Hur ska ni göra med storebror nu när ni får ett riktigt barn, behåller ni honom?
:arghh:

Men vilka irriterande puckon det finns här i världen!
Hur kan man med sig att säga något sånt?! Det går över mitt förstånd.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Ett tips, om du inte vill göra intryck av att förfasas och vilja påverka andras liv, är att inte använda ord som "makabert" om deras livsval. Makabert är inte ett neutralt ord.

Om du nu inte förfasas, uttryck dig då inte som om du gjorde det. Hur ska läsaren kunna veta att du menar något annat än du skriver?

Jag menar aldrig något annat än det jag skriver. Du kanske tänker på dig själv?

Jag förstår inte att man gör ett sådant val, men jag BEHÖVER inte förstå det heller. Lika lite som andra människor behöver förstå val som jag eventuellt gör.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Är tre många :o
Har nog aldrig hört det (jag har två syskon). När jag pratat familj med mamma har hon bara ryckt på axlarna och sagt "det bara blev så". Hon var 32 när min äldre syster föddes. Det är ett par av mina vänner som tycker det är sent, men det är klart.. I min värld är det ju normalt, klart att min familj är normal :p

I vissa personers ögon är tre många barn :D

Min familj är många saker men normala är vi inte :p
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Alltså, är jag den enda som inte blir provocerad av att folk har åsikter om mitt liv och mina val? :p (Och har ni aldrig någonsin sagt någonting om någonting i någon annans liv?)
Jag tycker alltid det är intressant att höra vad folk har för åsikter och kommentarer. Precis som jag gärna diskuterar (och ibland föraktar, fast inte öppet.) folks val.


Jag har inte barn, har inte bestämt mig för om jag vill ha barn eller inte och ja jag har fått kommentarer på det och sagt att jag inte tror att jag vill ha barn. Nemas problemas.
Mitt standarsvar om någon frågar varför jag inte har barn är att jag aldrig skulle få för mig om att skaffa barn med vilken kille som helst, vilket är sant.

Kan ju dock tänka mig att det är lite mer/annan press på folk som är i långvariga förhållanden..
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

. Och att jobb och resor skulle vara något slags substitut för barn, det tycker jag är helt makabert.

Fast det är knappast substitut det handlar om, om man inte vill ha barn.
Substitut hade det varit om man var ofrivilligt barnlöst och istället ägnade livet åt att göra annat, men inte om man själv väljer bort barn.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Jag var 26 när jag påbörjade processen, och ja, det ÄR en sjujäkla process med kuratorsamtal, barnmorskesamtal, läkarsamtal och papper som ska skrivas under. De är jättenoga med att kontrollera att du är medveten om konsekvenserna, att du gör det frivilligt och att din partner är med på noterna. De tar till och med till lite halvfula knep i samtalen för att kolla att du verkligen vet vad alternativen är osv.


Och för min del var det en enkel process men det kan iofs lika gärna bero på mig.

För min del finns det även en annan sida av barntjatarmyntet och det är att jag i vuxen ålder förvånande nog träffat ett antal människor som uttalat med ganska stor säkerhet att de uppfattar mig som en person som inte skaffar barn. Detta trots att vi inte känner varandra och inte tidigare diskuterat privatliv/privata frågor.
Det är lite intressant, jag brukar fråga vad som fått dem att dra den slutsatsen och i regel får jag alltid ungefär samma svar: jag vet inte, får bara en känsla att det inte är "din grej".
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

Den värsta varianten på den reaktionen jag har hört berättade en kompis till mig, som har en adopterad storebror och en biologisk lillebror. När hon väntade lillebror fick hon kommentaren: åh vad roligt! Hur ska ni göra med storebror nu när ni får ett riktigt barn, behåller ni honom?
:arghh:

Jag som har ett adopterat syskon, har i hela mitt liv då och då fått frågan om jag inte har några riktiga syskon.

Det finns så många små tecken på att gener är allt som räknas.
 
Sv: Varför är det så provocerande att inte vilja ha barn?

KL

Jag tycker det är långt mer egoistisk att få barn än att inte få det. Finns massa föräldrar som är totalt olämpliga i rollen och massa barn som far illa. Att bli mamma är definitivt inte någon självuppoffrande akt, utan det handlar om en egoistisk önskan om att man vill ha barn.

De kunde ju ta hand om någon av de barn som inte har några föräldrar, om det nu är så att de är en helt osjälvisk önskan om att ta hand om ett barn och se det växa upp osv. Men nej, se det går inte för det ska vara egna barn.

Som världen ser ut i dag tycker jag det är långt från osjälviskt att föda fram fler barn. Det är för många människor på jorden redan i dag och människorasen går en mycket osäker och farlig tid till mötes. Jorden kan inte hantera befolkningsökningen och något drastisk kommer snart hända.

Jag fattar att vissa känner en extrem och oemotståndlig längtan efter att avla avkommor, att det kan vara en stark drift och att ni älskar barn. Men kom inte och säg att det är ni som är osjälviska och de barnlösa egoisterna.

Jag tycker du ska ge igen med samma mynt så de som tjatar på dig fattar hur extremt ouppfostrade och respektlösa de är som försöker övertyga dig eller dumförklara dig. Det är de som är idioter när de inte respekterar dina val!!

Hur skulle det se ut om jag varje gång jag träffade mina kompisar med barn berättade för dem hur dumma de är som har skaffat barn, och allt elände det kommer föra med sig? Så gör man helt enkelt inte pga att det är elakt!

:bow::bow::bow:


Finns inget värre än att kvinnor skaffar barn bara för att de råkar ha en livmoder och tillgång till sperma...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 023
Senast: Queen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 418
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 467
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp