Varför är folk så j*a skenheliga ?.

Vissa som kommer på besök ser en svart katt med rädda ögon (främlingar är läskiga först) och tycker att "äh vad ska den leva för??" och "vem vill ha en sån katt"? men de förstår verkligen inte. Denna katt har sån livsglädje och har förändrats så enormt. Hon leker med pingisbollar som en kattunge, även mitt framför våra fötter, hon spinner mer och högre än nån annan katt bara man rör vid henne, hon är nästan alltid runt köket/allrummet och är nyfiken på vad vi gör och ibland har hon sovit vid fotänden på sängen.
Folk förstår inte vilken GLÄDJE det är att få uppleva en sån här katts utveckling, det är så fantastiskt! :bow:
Är det här en katt som "borde få dö"???
http://community.webshots.com/photo/77943814/90210567DetFrx

Kände igen mig så väl i det där :( Jag har ju tre hemma som varit oerhört skygga. De två första är nu fullkomligt orädda till vardags och är ena riktiga livsnjutare. Det är så härligt att se dem! Men självklart blir de rädda när det kommer folk på besök (även om det har blivit bättre) och jag har många gånger fått höra hur värdelösa och rädda de är och för sitt eget bästa borde avlivas :cry:

Ser detta ut som kissar som inte vill vara kvar i livet?

Katla o Vulkan myser vid datorn
Gos-Katla
Vulkan myser vid TVn
Busig Vulkan
Vulkan leker
Mysig Katla

Det gör ont i mig varje gång folk ska hacka på dem :cry: Jag kan inte låta bli att ta åt mig. Jag tror det är den svåraste biten med att ha tagit skygga katter; alla elaka kommentarer om att de kanske inte ens borde vara i livet :(

/snurpe
 
Helst vill dom att en annan ska flytta ut i stallet och katten får bo själv i huset...*Skämt* De säger inte så men ibland kändes det nästan så... :(

Så för min del blir det inga katter därifrån. Man ska inte behöva be om ursäkt för att man vill ha en katt.
 
Jag kan LOVA dig att det du upplevt inte stämmer på alla kattföreningar. Även om du fått en tråkig bild utefter dina upplevelser är det sorgligt att det lite grand målas upp i den här tråden som att ALLA som brinner för kattföreningar, omplaceringar och hitta nya hem åt hemlösa katter skulle bete sig så som dem du träffat. :(

Jag hoppas du får komma i kontakt med någon Riktig eldsjälv någon gång istället, för de finns ;) Dessa människor som med hela sitt hjärta ägnar all sin fritid och överblivna kronor åt att rädda katter som farit illa, ofta pga andra människors jävla okunskap eller ondhet.

Jag har en kontaktperson på KKS som verkligen är en av dessa. Hon vill katternas bästa men är trevlig och vettig. Hon gör så mkt för landets katter att man knappt tror sina öron, hon har fått se katter i sånt skick som ingen borde behöva se, räddat hundratals katter.
Aldrig har jag känt att jag skulle vara "sämre" som bara haft 2 katter innan jag köpte katt via henne, eller att jag gör fel som låter min katt gå ute (i lugnt område vid skog förstås) eller på något vis upplevt det du beskriver.

Det finns rötägg men det finns nog desto fler eldsjälar som uppskattas på tok för lite. Tänk på det ;) :bow:
 
När jag vände mig till ett katthem för att skaffa katt blev jag nekad, eftersom dels hade hund, dels ville låta katten gå ut(vi bor så till att det är okey)som den ville.

Att min tidigare katt är både kastrad, idmärkt oxh föräkrad verkade vara betydlsselöst för katter "vill vara inne".

Väldigt många katthem har inställningen att katter skall vara innekatter om det är möjligt dvs såvida inte katten mår psykiskt illa av det pga att många av "katthemskatterna" är resultatet av oansvariga ägare (dvs kattägare som släppt sina fertila katter lösa). Sedan är utomhusmiljön bra mycket farligare än inomhusmiljön också.

Jag som uppfödare har precis samma inställning. Jag säljer inte en kattunge till en människa jag vet kommer släppa den lös utomhus. Jag har själv haft utekatt och vet vad för hemskheter de kan få utstå.

Det borde dock inte var nå´t stort problem för dig att få tag i en katt som måste gå utomhus för att må bra. Det finns en del utekatter på katthem också och sedan finns det privatpersoner som har innekatter som mår dåligt av sitt inomhusliv (antagligen pga otillräcklig stimulans).
 
Jag har sagt att mina omplaceringar ska vara inne katter, mestadels för att om du släpper ut dem så lär du inte se dem igen.. :(
När den nya ägaren lärt känna katten ordentligt så är det upp till dem att avgöra om det går attsläppa ut eller inte..
 
Den här lilla snorungen fick jag för ett par tre veckor sen...
http://groups.msn.com/FinnFeaver/vrigt.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=122

men det är min grabbs katt och han har legat på sjukhus i drygt 2 veckor...Svårigheten är ju acceptansen för dom andra kattorna...dom är 12 o 13 år nu..den ena går det bra med men den andra spottar o fräser och tycker han är bara ÄCKLIG :D
Jag har även haft katter som flyttat hemifrån om det blivit för "stökigt" som t ex när man fått ny hund i familjen el liknande
Lillkatten har inte fått gå ut än...de andra har en lucka i källaren så dom går ut o in hur dom vill...men han har inte kommit på det än :D :D
Klart du ska tänka på din egen katts hälsa först o främst...tar du bort de andra katterna så lider dom ju iallafall inte mer......
 
Tyvärr klarar inte alla katter av livet som vild psykiskt. Dvs dom får stora men av att vara vilda. En granne till mig fick tips om en hona som levde på en stor ICA-parkering här i stan med bebisar. Hon sprang efter bilar med ungarna i munnen och det hände att hon försökte lägga en unge i en bil när ägaren höll på att lasta in sina saker.
Min granne tog med sig katten och bebisarna hem och tog hand om dom. Bebisarna är helt okej idag, 3 år senare, men mamman fick dom ta bort. Hon var så extremt lynnig och osäker. Antagligen för att hon inte orkade med pressen på parkeringen.

Jag förstår din situation, men jag förstår också de som tycker att man kan avliva vilda katter. Många av dom kommer aldrig att bli 100% tama, dels för att dom levt ute för länge och dels för att dom hamnar hos icke kunniga personer.
Eftersom det finns massor av tama katter som också behöver hem, så måste man ju prioritera nånstans. Och att låta nån av grupperna fortsätta som vilda utekatter är väl inget nån vill egentligen?

Så jag tycker du ska försöka vara jättestolt över att du lyckats så bra med dina vackra djur och försöka att inte ta åt dig av vad andra säger. Det beror inte på att vilda katter inte förtjänar ett hem, det gör alla katter tycker jag. Men det kommer att aldrig att lösa sig om man inte gör en drastisk förändring snart. Och katten vet inte om vad som väntar och lider inget, förutom av resan till veterinären kanske. Säger jag som absolut inte kan ta bort min kärlek :confused: :angel:

Alla katter förtjänar ett hem, men så länge det finns så många människor som inte förtjänar en katt, så går det inte att lösa. :(
 

Liknande trådar

Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 539
Senast: Amha
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp