Bukefalos 28 år!

Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

En kvot på 7 är för lågt.
Den borde ligga på runt 8- 10.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Ja!
Det är mkt XX i den- det måste ingå i kalkylen.

Hmm.
Jag har lika mkt XX i mina o de blir tjocka av lera:smirk:
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Tack, hon är världens finaste i mina ögon :love: :love: :love:

Hon är e. Warrigall 560, mamman är rent fullblod e. Hill's Double - Javelot.

Min häst har Warrigall som farfar..Och hon har fint steg. Skulle kunna gå långt inom dressyren. Men sen beror det mycket på muskler. om de orkar att sträcka ut sig samtidigt som den ska kunna trampa på under sig. Så det är nog mest muskler som behövs. Vad jag tror iaf.:o:p
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Är inte 6 det "normala"?
Men jag ska kanske prova att öka på lusernet då, just nu får hon bara 1 kg/dag så det finns ju utrymme att öka.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Hon stod på boxvila och mådde dåligt där, därav viktnedgången. Ville mest visa utgångsläget.

Att hon är riden med för dålig aktivitet i både traven och galoppen kan jag nog nästan garantera. Hon är fruktansvärt het (dumdristig?) på hinder och därför har allt jobb handlat om att få henne lite "off". Hon är dressyr-riden sedan förra hösten och har gjort enorma framsteg enligt tränaren, speciellt med tanke på att jag har haft jättesvårt att ställa om mig från att tänka hoppning till att tänka dressyr. Numera har hon liksom en mer ärlig framåtbjudning, hon går inte bara runt och ser söt ut.

Har bara sett en enda Warrigall-häst "live", den var stor och tung och över 170 cm hög. Den kunde inte heller hoppa över ett skosnöre ;) Min är 159 cm hög, är väldigt lättriden på så vis att man inte behöver ta i, har en enorm balans - ju fortare desto stadigare blir hon - och är som att hoppa en B-ponny. Hon är också ruggigt duktig på att hoppa, hade hon bara inte varit så tokig tror jag nog vi hade vågat starta 1.30, trots att hon inte har världens bästa teknik och framförallt inte världens bästa ryttare.
Men, det är ju inte helt omöjligt att han nedärvt en lite trist trav ändå, men det är det det enda också :D (annars en exakt kopia av sin mamma)

Är jättetacksam för alla svar, jag vill ju gärna utveckla min pärla så att vi kan tävla något år till, och framförallt vill jag att hon ska hålla sig stark och frisk i många år till. Och, det är klart, innerst inne drömmer jag ju om att vi ska kunna ta hem en liten dressyr-rosett på nån klubbtävling :o
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Min häst har Warrigall som farfar..Och hon har fint steg. Skulle kunna gå långt inom dressyren. Men sen beror det mycket på muskler. om de orkar att sträcka ut sig samtidigt som den ska kunna trampa på under sig. Så det är nog mest muskler som behövs. Vad jag tror iaf.:o:p


Jag har hört att Warrigall är en sådan häst man hellre har i andra led, än i första. Kanske ligger något i det då?
Om din häst har honom som farfar, då måste hon vara e. Baltzar? Har aldrig hört om nån avkomma till honom förut :)
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Jag undrar varför du vill veta

Jag kan rabbal upp en del orsaker till att jag itne skulel köpa din häst. Särskilt eftersom jag har egen erfarenhet hur svåååårt det blri när hästen har fysiken mot sig.

MEN blir du gladare av det? Snarare mer ledsen - för du älskar ju din häst.

Jag kan istället tala om vad du skall söka efter när du letar ny häst?
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Varför skulle jag bli ledsen? I mina ögon är hon världens vackraste, hon har ett hjärta av guld och jag vet att hon ställer upp lika mycket för mig som jag är beredd att ställa upp för henne.

MEN, rent objektivt vet jag att exteriört är hon inte "perfekt". Och jag vet ju med mig att det inte kommer att dröja sådär hemskt många år innan jag får börja leta efter hennes efterträdare, då vill jag ha en med alla hennes fördelar men utan det som försvårar för henne.

Den här lilla runda damen är ju ändå min största referens när det gäller "häst", alla hästar som inte ser ut eller rör sig som hon uppfattar jag först som konstiga, även om det kanske är de andra som är "rätt".

Alltså tror jag det vore bra att veta vad jag ska titta eftersom ska se konstigt ut, i jämförelse med henne.

(Säger någon att jag ska tänka på en hund ser jag för min inre syn en rottweiler, för det är den hund som står mig närmast. Därför är taxar konstiga vid första anblicken!)
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Det finns inget som säger att för att fysiken är perfekt så blir det en bra häst med stora rörelser. Det finns hästar som "borde" ha lätt för sig men som inte har det. Det handlar om smidighet, styrka och psyke också, bland annat.

En häst som ser ut som din exteriört kan mycket väl röra sej riktigt bra, det är inget alls som säger att den inte skulle det. Lite överbyggd, ja, det är fullblod ofta och det kommer kanske därifrån på din häst, i kombination med den korta ryggen. MEn fullbod har ofta en smidighet som många andra saknar vilket gör att de kan arbeta lika bra trots sin överbyggdhet, bara de får stryrkan och arbetas rätt.

Din häst är inte så ung men med rätt arbete kan du nog komma till bättre rörelser, det kräver dock en del av dej som ryttare eftersom den kanske inte arbetats så på många år i varje fall. Kanske inte nånsin.

Om man inte ska bli svårklassryttare kan man mycket väl utveckla en häst som ser ut som din i kroppen. Psyket spelar också en stor roll som sagt. Har man en aldrig så perfekt häst i kroppen så hjälper det inte om den inte har ett psyke som gör att den samarbetar med sin ryttare.

Som flera andra skrivit så är inte exteriören allt. Man blilr inte heller svårklassryttare för att man har en häst som är byggd i uppförsbacke:cool: Man ska kunna rida den också, och komma överens med den. Du kommer överens med din och den gillar dej det är en bra start.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Tycker inte alls att din häst har några avvikelser exteriört som skullle kunna hindra den från att bli en bra dressyrhäst.


att den är het är oftast bra.
en sån häst brukar bjuda till bra.

förövrigt håller jag med FL.

Upprepar mig- Fin häst!
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Jag har hört att Warrigall är en sådan häst man hellre har i andra led, än i första. Kanske ligger något i det då?
Om din häst har honom som farfar, då måste hon vara e. Baltzar? Har aldrig hört om nån avkomma till honom förut :)


Nej tyvärr så blev hennes mor tjuvbetäckt:crazy: , så hennes far är inte en godkänd hingst.Som synd är.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Är inte 6 det "normala"?
Men jag ska kanske prova att öka på lusernet då, just nu får hon bara 1 kg/dag så det finns ju utrymme att öka.

Jo, det är det normala, men som jag skrev så ska äldre hästar ha lika hög kvot som lakterande (digivande) ston.
Sedan är det inte alla som faller inom sträcket normala.

Jag tycker inte att man får stirra sig blind på kvoter, man måste se tíll individen också. Och din häst kanske har hög förbränning.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Ja!
Det är mkt XX i den- det måste ingå i kalkylen.

Hmm.
Jag har lika mkt XX i mina o de blir tjocka av lera:smirk:

Ja, alla hästar är inte logiska, min 4 åring har en del fullblod och anglo, men jag har då aldrig haft en häst som varit så överviktig, min tinker är slankare...
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Nej någon svårklassryttare blir jag aldrig, jag skulle antagligen trilla av om jag satte mig på en svårklasshäst :angel:
Jag trivs med min häst som hon är, men visst blir man ibland bitter över att en sån fin liten häst ska behöva slita hårt för att placera sig i mitten av en resultatlista i en lokal LB! Å andra sidan - hon bryr sig ju inte om prisrosetter så länge hon får visa upp sig, få applåder och gärna lite extra karameller. Och ärligt talat, jag tycker mest det är kul att knoppa, klä upp oss och träffa bekanta.

Hon har ju inte den bästa bakgrunden, reds väldigt sparsamt som unghäst, såldes till ridskola som 6-åring, sedan vidare till en annan ridskola som 7-åring. Där träffade jag henne, då var hon i stort sett bara inriden, kunde galoppskänkel och flytta lite åt sidan men det var allt. Dessutom helt fel häst på fel plats så hon var riktigt bråkig.

Ja, och sen när hon slutade slänga av mig hela tiden tävlade vi hoppning á la B-ponnystil, sen skogsridning några år och nu är hon 18...
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Kul att höra att hon inte ser helt hopplös (dressyrlös?) ut, och kul att höra att hon är fin :D
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Ja, jag har ju varit rädd att ge mer eftersom hon är rätt så rund i övrigt (även om man känt revbenen även nu under betesperioden, syns gör de bara vintertid). Men det kan ju vara värt att prova!
Man fr så många råd när man har en häst som ser ut som min, och tyvärr handlar väl 99% om att "ge mindre mat" så jag har nog snöat in på det är jag rädd.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Är den efter Warrigall, vad kul. Han är uppfödd av min farmor och farfar och är tävlad upp till MSV i dressyr. Vad han gett för avkommor har jag inte en aning om. Vet bara att jag tyckte att han var så fiiiin när jag var liten. Kanske inte världens mest objektiva, men ändå :) Han har ju också fullblod i sig, men det vet du väl förmodligen redan.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Tycker inte hon är direkt dåligt byggd. Dom tankarna är du som ägare skyldig att släppa genast! Jag har skolat om från klassisk dressyr med min ponny sedan tävlingsåldern passerat och nu börjat intressera mig för "barockträsket" i synnerhet Bent. Det har fungerat över förväntan på min häst.

Vad jag kan rekomendera är att du tränar din häst mer från marken, tittar noga på hur hon rör sig och om rätt muskler aktiveras då du ställer/böjer. Går hon till rätt Tyngdpunkt under kroppen då du jobbar på böjt spår? Lättast att använda till denna träning är kapson eftersom den främjar och förmedlar den böjning du vill ha genom nacken på hästen. Men vad som helst fungerar. Du måste erbjuda din häst verktygen för att röra sig rätt, utan att belasta ryggen. Börja i en mkt låg form med avslappnad rygg. Konsultera böcker i ämnet och färska upp anatomikunskaperna.

Det finns inga felbyggda hästar bara olika förutsättningar, tålamod och insikt är allt som behövs. Jobba med öjning och ge din häst muskler lite pö om pö. Jag lovar att ni kommer hitta en bättre relation!
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Dåligt byggd har jag väl inte riktigt sagt att hon är? Däremot måste du väl hålla med om att hennes exteriör inte är idealisk?
Jag har haft den här hästen i 10½ år, känt henne ytterligare ett år. Dagen jag skrev på köpekontraktet kvalar in som en av de tre lyckligaste dagarna i mitt liv.
På dig låter det som om jag har hotat att slänga henne på sophögen för att hon är så dålig?! Anledningen till att jag tog upp ämnet är att jag blir lite ledsen å hennes vägnar när man ser hästar som kämpar så mycket mindre utföra så mycket mer, bara för att de har lättare för sig tack vare kroppen. Men som tur är har hon ett självförtroende som vida överstiger hennes 159 cm så hon är nöjd bara hon får visa upp sig och äta morötter :D
Jag tror för övrigt inte att det är något större fel på vår relation, bara för att jag är en halvdan ryttare och hon en mullig gammal ridskolehäst.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 141
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp