Bukefalos 28 år!

Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Nej, vad kul :) Jo, allt som allt blir det runt 63% fullblod i min häst så Warrgall bidrar ju med en del. Har har väl enligt statistiken lämnat en hel del trevligt, men här uppe har jag bara ett en till avkomma efter honom. Det lär väl finnas fler söderut.
Du har möjligtvis inga bilder på honom, jag har bara bilden ur hingstkatalogen..?
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Hon var bara väldigt lik en häst som stog på träning i ett stall där jag praktiserade. men det var inte hon:)
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

'Jag kan istället tala om vad du skall söka efter när du letar ny häst?'

Jag skapade inte tråden, men är nyfiken på dina tips!
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Nej, jag har inga bilder. Farmor har men det är ju bara "pappersfoto" och dem håller hon nog hårt i :) Tänk vad mycket lättare allt är med digitalkameror!!
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Hon kanske ha en liten dubbelgångare någonstans :idea:
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Om din farmor kan tänka sig att göra kopior på några så betalar jag för dem, har nämligen funderat på att testa det där med scrapbooking (tror jag det heter) och första projeket blir förstås hästapållan!
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

KL
Hej!
Kommentera den medfödda exteriören tänker jag inte göra, för jag är ju av övertygelsen att i princip alla hästar klarar grundläggande dressyrarbete om de är friska i kroppen och tillåts använda alla muskler på ett uppbyggande sätt.

Men jag kan berätta vad jag ser med mina ögon, inte sagt att det är sanningen!

Trots att hästen har mer hull på tävlingsbilden tycker jag det ser ut som om den är relativt tom över bakdelen och länden ändå, men har ett massivt muskelpaket kring armbågen (triceps) och underarmen (extensor carpi radialis mm) vilket jag tycker tyder på att bogarna övertränats en del.
En obalans mellan bakdelens och framdelens belastning alltså.

Kan gissa att det finns en del problem i korset som hindrar en lättåtkomlig bra form och belastar bogarna mer.
Alltså att hästen trots dina försök kanske inte kan bära upp sig med bra ryggverksamhet.

Är den kollad av seriös behandlare i rygg och kors?

Inte ovanligt med yrkesskador hos hopphästar so under många år hoppat av och landat tusentals gånger.

Inte lätt att ur det sedan börja fila på dressyrformen.
Just därför tycker jag att dressyrformen borde finnas med från steg ett i hoppkarriären oxå!:)
För att hålla för den stora belastningen på hoppbanan.

Om jag ska tipsa i all välmening om något, så är det en rejäl genomgång av muskulaturen i bakdelen och ryggen, kanske kiropraktor o massör, eller annan. Och sedan sakta sträva mot mer bärighet och lösgjordhet.

För att kämpa sig blå för att få den att "gå på tygeln", det blir ju lika plågsamt och tråkigt för hästen som för dig!
Svårt kan det få vara, men inte beövas slit och kraft i ridningen!

Sedan tycker jag aldrig att en häst är rund, om det runda inte sitter på översidan hästen.
Bukig är ngt annat, har eftarenhet av en som alltid var bukig då hon fick för lite hö och för mkt kraft, pga spänningar i ryggen pga belastad tarm, och sedan gaser och orolig mage.

Efter en rejäl!!! slätlöpsgalopp släppte gaserna och magen drogs ihop och ryggen kom ut.
Men orsaken fanns likt förbaskat kvar!

Slutsats, exteriören inte fel, men nog finns det saker att göra!! Och inte bara ridtekniska!

Lycka till!!
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Ja, det är möjligt att hon kan tänka sig. Ska försöka komma ihåg det när jag träffar henne nästa gång. Kan tänka mig några själv :)
Bli inte orolig om det dröjer för vi träffas inte så ofta!
Kan PM:a dig när jag har dem.
Ursäkta att jag spårade ur från ämnet i din tråd!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 141
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp