Bukefalos 28 år!

Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

N

nässla

Jag vet ju att min häst har exteriören emot sig när det gäller dressyr. Hon får slita så mycket hårdare än de hästar som är födda i rätt form, som tur är så är ju hennes tävlingskarriär i stort sett över och förbi (tävlade hoppning) utan vi tränar och åker på lokaltävlingar bara för att det är kul.
Men, eftersom det är så svårt att se sin egen häst med objektiva ögon vore jag jätteglad om ni ville peka ut hennes svagheter (och gärna fördelar!). Framförallt de "medfödda" då, sen är hon lite dåligt musklad efter att ha skogsridits i flera år, har bara varit igång i 10 månader än.

8786928.jpg


(Hästen i förgrunden alltså!)


Slänger in en jättedålig travbild också, om det eventuellt går att se nåt på den (där är hon betesrund men något mera musklad).

13916437.jpg
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Jag tror den är helt ok frånsett magen, om den kan röra sig någotsånär. Exteriören är verkligen inte allt heller. Magen ska inte vara större än på den bakom i hagen.

Det handlar om hur hästen använder kroppen också och det syns ju inte på en bild.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Ja, den där magen har jag slitit med i över 11 år nu. Det finns bara ett sätt att få bort den, och det är att fodra henne med 4 kg hö/dag, vilket jag anser vara oacceptabelt för en stor häst (detta var innan jag köpte henne).
Men på en normal foderstat ser hon ut sådär, det går inte att träna bort. Hon är avmaskad enligt konstens alla regler, gyn-kollad (misstanke om livmoderproblem) osv. men magen stannar. Hon var för övrigt bukig redan som unghäst, har en bild från treårs-premieringen där hon ser högdräktig ut :crazy:

Hon rör sig inte så jättebra, om man säger så. Hon är tämligen markbunden i alla gångarter, har en väldigt kort skritt, traven och galoppen är bättre men det finns liksom inga "knälyft". Men hon visar inga som helst tendenser till såna vare sig lös, tömkörd eller under en bra ryttare heller. Så till viss del söker jag ju förklaringen till hennes rörelser i exteriören.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

bortsett från att det ser ut som hästen skall föla vilken sekud som helst så ser inte jag någon direkt nackdel med det exteriöra.
bilderna kanske inte är det bästa. men om målet är upp tom. la på lokal/regional nivå så ser jag inget som är direkt fel på din häst.

bilderna kanske inte är de bästa men benstälnningen ser korrekt ut, ngt lågställd och ngt kort kors. men det bör inte påverka.

sen så finns det många hästar som exteriört sett borde kunna röra sig riktigt bra men gör det inte. och många hästar som är lite "fel byggda" och faktiskt rör sig rikktigt trevligt.
individer har olika rörelse scheman helt enkelt.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

största problemet som jag ser det är att hästen inte har nån överlinje? Den borde ha mer muskler än sådär om den rids korrekt. Magen bör försvinna om den aktiverar magmusklerna (vilket behövs för att bära ryttaren korrekt).
Jag har ju en halvbror till din, han har inte heller nån toppexteriör och är lite klurig att bygga överlinje på men det går absolut!

Nirak
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

jadu, lite kort o överbyggd, ingen direkt resning. Håller med Nirak om att hon ser väldigt omusklad ut.
Men som sagt så är inte exteriören allt, kommer ihåg en artikel jag läste om en känd dressyr ryttare, är inte hundra på namnet, blandar gärna ihop pojkarna ;) han visade iaf upp sina då bästa hästar, den ena var riktigt flott o den andra såg ut som öket själv utan ryttare, båda gick då GP, han var jättenoga att poängtera just det att till största delen handlar det om viljan. Ser bara på min egen lilla häst som verkligen har exteriören emot sig men han släpper inte en tum för det. IU hoppningen flyger han över hindren, klamrar sig över, vrider hela kroppen i helt omöjliga formationer,får galoppera som en tok för att gå på rätt avstånd eftersom han är 2dm lägre än den andra o kortbent, men han gör det, han gör allt för att inte riva.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

men om hästen är gammal så blir dom gärna så, trots rätt ridning. än värre om den har haft föl.

ts: får hästen tillräckligt med protein?
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Nej, den är lite kortlinjerad, men faktorer som smidighet, rörlig och temperament/arbetsvilja spelar nästan in mer än exteriör. Och ryttaren, förstås.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

*svarar lite allmänt*

Jag får ju erkänna att jag inte är den bästa ryttaren, och dessutom har hon varit grymt svåratt rida i rätt form. Så visst är avsaknaden av muskler delvis mitt fel. Men hon har ändå tränat 1.30-banor, tränade regelbundet för C- och A-tränare i hoppning (1 gång i veckan resp. 1 gång i månaden) i sin ungdom och var nästan tunnare i överlinjen då än nu. Trots träning två dagar i veckan och resten ute i kuperad terräng.

Vi har provat alla tänkbara proteinkvoter, utan något större resultat i musklerna. Hon blir något finare på en högre kvot men det gör ingen jättestor skillnad. Hon får även tillskott av E-vitamin, samt B-vitamin vid fällning.

Idag rids hon 5-6 dagar i veckan, varav 1 dag dressyrträning för tränare, sedan blir det oftast 1-2 dagar eget arbete i paddock, dressyr, gymnastikhoppning eller longering. Resten rids hon ut, vi har jättefin ridterräng med massor av backar så hon klättrar mer eller mindre varje ridpass.

Hon är för övrigt 18 år men har som sagt alltid varit dåligt musklad.

Stoppar in senaste bilden som fins på henne, ni kan ju vara snlla och ignorera klumpen som ryggen som drar i tyglarna... Det är precis efter uppsittning så det är alltså ingen riktig halt, hon brukar inte svanka fullt så mycket då.

13916429.jpg



En bild från 2004 (15 år) precis innan betssläpp:

1958072.jpg



Och en bild på hur hon såg ut i maj 2005, när hon vilade tre månader... Det här är efter 1½ månads vila ca.

2224311.jpg
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

*nyfiken i en strut* Vad är det för stam på denna? söt häst också men annars kan jag inte uttala mig ;)
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Tack, hon är världens finaste i mina ögon :love: :love: :love:

Hon är e. Warrigall 560, mamman är rent fullblod e. Hill's Double - Javelot.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Jag tycker att hon ser ut som en helt "vanlig häst", dvs helt okej, ingen toppexteriör men ingen katastrof heller. Sedan handlar ju förutsättningarna för dressyr mkt om hur hästen använder sin kropp och aktiverar sig.

Däremot ser hon ju rätt omusklad ut, ingen vidare överlinje att prata om och en stor buk, ser för mig ut som proteinbrist, speciellt i samband med hästens i övrigt lite omkusklad utseende. Men du skriver ju att ni provat en massa olika kvoter så då vet jag inte. Kanske hon har brist på något av de ämnen hon behöver för att tillgodogöra sig proteinet? Ren gissning.

Tycker inte man ska glömma att dressyren är för hästen, inte tvärtom. :D Man får anpassa sin ridning efter det hästen klarar av helt enkelt. Jättesöt häst annars!
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

På de korten när hon är i gång är hon jättefin tycker jag.
Hon har lite kort rygg och men håller med flera här att det är annat som spelar in för att få den idealiska dressyrhästen.

Hon har den rörelse hon har, och med mycket lösgjordhet så kan du alltid förbättra gången.
Min valack är 17, och de bränner än mer protein nu när dem blir äldre, var försiktig och låt henne aldrig falla ur, du måste kanske stödfodra även på betet.
Man säger att en gammal häst, ska ha lika mycket protein som ett lakterande sto.
Fullblod har ju tyvär lättare att falla ur än halvbloden.
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

precis, ni skulle se hur mkt müsli ovh lusern jag stoppar i min pensionerade gammla herre för att han inte ska falla ur. han äter nästan dubbelt så mkt som min andra, som är större och tränas.....
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

För ett antal år sedan hade hon selen-brist, då tappade hon ordentligt. Då fick hon VSL under nåt år (tror att hon fortfarande åt de på bilden från 2004), idag får hon extra tillskott av E-vitamin som underlättar upptaget av selen samt vanliga mineraler med selen i.

Hon har legat på en energi/protein-kvot upp till 7, utan att det gjort någon större skillnad. Men det är ju ingenting som säger att man inte kan prova igen, nu har vi bättre förutsättningar för ridningen så det kanske ger större effekt då. Å andra sidan vet jag inte hur mycket man kan begära att en äldre häst ska förändras, hon har ju alltid varit bukig och med tunn överlinje så att ändra på det när hon är 18 kanske blir svårt? Men det är klart att jag tänker försöka!

Jag kanske ska förtydliga att vi förstås inte gör någon helhjärtad satsning på dressyren, vi har varit ute på några lokala LB (och placerat oss typ i mitten) och upptäckt att det är himla skoj med dressyr också! Utan jag var mest nyfiken på om det finns något i hennes exteriör som gör att hon får kämpa hårdare.

Sen att jag fått en massa kommentarer ang. hennes mage och muskler är jag tacksam för! Efter drygt 11 år med samma häst är man nog lite hemmablind, jag ser bara att det gått framåt sen 2005 men har inte tänkt på att det borde finnas ännu mer att önska. Så jag ska absolut ta reda på om det går att lära gamla hundar att sitta och få gamla hästar att dra in magen :D
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Aha, jo, V.S.L. är bra. Min häst fick en rejäl boost i musklerna när jag använde det ett tag när jag misstänkte en brist. Vet dock inte om det var E-vitamin eller selenet det gällde då.

En äldre häst får ju generellt sätt svårare att sätta muskler, de kräver ju som flera skrivit också mer näring än en yngre häst. Jag tycker att det ser ut lite som att hon har lite dåligt med magmuskler och att magen därför "ramlar ner" lite. Hade hon fått föl? Fölston brukar ju få lite bukigt utseende. 18 år ju annars inte SÅ mycket tycker jag! =)

Tycker inte att hon ser ut att "använda magmusklerna" speciellt mkt på ridbilden, men den är ju inte så lätt att se på. Hur rids hon? Klättrar ni/annat som sätter igång hela kroppen?

Jag tycker att du ska se över vad hon får i sig, experimentera lite med kvoterna och foder och träna på så sakteliga på den nivå och styrkegrad du känner att hon klarar/orkar. Se hur hon utvecklas och vad som händer! :D
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Hon har legat på en energi/protein-kvot upp till 7, utan att det gjort någon större skillnad. Men det är ju ingenting som säger att man inte kan prova igen, nu har vi bättre förutsättningar för ridningen så det kanske ger större effekt då.

Jag är ingen foderexpert, men jag hade min tunnis på en kvot runt 9 för att få honom att fylla ut. Så jag tror nog du kan öka lite till. :)
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Den borde inte gå ner i vikt vid vila:confused:Även magen är ju borta där.

Hoppryttare brukar rida med för dålig aktivitet i traven- bättre i galoppen dock.

Sen måste man träna på att få hästen elastisk o få bättre trav.
Warrigal är ju inte känd för att ge bra trav.

Magen o överlinjen blir bättre när hästarna tar i mer.
Fin häst iallafall.:)
 
Sv: Varför är min häst inte den idealiska dressyrhästen?

Delvis kl

Känner inte tilll halvblodshingstar så bra:o men om Warrigal inte är känd för att ge trav så är det ju kanske inte konstigt om den är en aning begränsad eftersom fullblod inte heller är kända för traven :idea:

Men allt går att utveckla om hästen blir starkare och arbetas i en ändamålsenlig form. Den blir nog inte flashig men helt ok för lättare dressyrtävlingar. Det enda fullblod jag ägt och/eller ridit mkt som verkligen hade "fullblodstrav" (faktiskt, övriga har haft helt ok trav) fick också någotsånär okej trav upp till LA när det ville sej, men han hade ju istället en galopp som hette duga, tack och lov.

Det är bakbensrörelserna som spelar in bla, och till viss del kan man utveckla dem:idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 636
Senast: __sofia__
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 143
Senast: Ingela_S
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 381
Senast: supercassie
·
C
Avel Tänkte be om lite hjälp och synpunkter från er som är mer insatta i dagens hingstar än vad jag känner mig just nu. Födde upp hästar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 213
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp