Bukefalos 28 år!

Varför är Stockholmare så otrevliga?

Jag tycker nog man kan hitta idioter överallt...
Nähä, menar du det, DET har jag aldrig märkt här ute in the middle of nowhere,,,,,,, :angel:

Det jag verkligen tycker är sorgligt är när man erbjuder någon hjälp (oavsett vilken ort man befinner sig på) och personen blir helt chockad över det :(
Sånt förstår jag mig heller inte på riktigt och jag kan ta ett exempel av många, en äldre herre hade köpt en ny micro till jul och stod inne på Elgiganten och funderade på hur han skulle få den till bilen och sen IN i densamma och sen in i kåken. Ingen brydde sig utan bara lämnade honom och gick. (Ja han hade ju betalt varan så då var resten ju bara att skita i,,,,,,,) :meh:

Gubben höll på att sätta sig av pur förvåning när jag sa "vi slänger in den i min combi och så åker du före och visar vägen (han hade en liten bil med minimalt lastutrymme och inget drag) och så bär vi in den i köket."

Sån är jag, nästa gång är det jag som behöver nåt handtag och förhoppningsvis är det nån som kommer och hjälper mig då (har hänt många gånger) för är man bara öppen så börjar folk babbla utan att man behöver börja själv (har jag märkt). :p

(På Biltema hälsar dom tom. med mitt förnamn, vadå ökänd,,,,,,) :o
 
Jag har bott i Stockholm i hela mitt liv. För tre år sedan flyttade jag men jag tror alltid att jag kommer att vara stockholmare först och främst. Det finns idioter överallt och att människor i mindre städer är mer hjälpsamma är en myt. Ofta handlar det om hur man är själv. Om du pratar med en främling i Stockholm, ber om hjälp eller bara småpratar kommer du att procentuellt bli lika trevligt bemött som i resten av landet.
Jag har ramlat på cykeln i Sthlm och folk har rusat till min hjälp, jag har rest i kollektivtrafiken både höggravid och med tre små barn och människor har ansträngt sig för att hjälpa mig. Att köra bil i Stockholm är mycket lättare än i småstäder. I Stockholm hjälper man varandra. I småstäder håller man på sin rätt.
Kort sagt. Människor är som de är. Överallt.
 
(På Biltema hälsar dom tom. med mitt förnamn, vadå ökänd,,,,,,) :o
Det är en på ett paketutlämningsställe här som inte ens behöver aviseringsnummer när jag hämtar ut paket där. Jag bara säger att jag ska hämta ett paket och så går han och hämtar. :D Men leg måste jag ju visa sen ändå, de måste ju knappa in nåt nummer från det.
 
Att köra bil i Stockholm är mycket lättare än i småstäder. I Stockholm hjälper man varandra. I småstäder håller man på sin rätt.
Exakt! Sist jag var där satt jag i kö i rusningstrafiken (alltså den tiden trafiken står stilla) :angel: :p en timma utan att höra en enda tutning eller se ett enda ilsket ansikte eller en enda idiotisk trafikgrej, hade det varit i den här byhålan skulle bärgarna fått köra i skytteltrafik i fjorton dar för att rensa upp. :D
 
Det är en på ett paketutlämningsställe här som inte ens behöver aviseringsnummer när jag hämtar ut paket där. Jag bara säger att jag ska hämta ett paket och så går han och hämtar. :D Men leg måste jag ju visa sen ändå, de måste ju knappa in nåt nummer från det.
Jag tror halva stans företagare (minst) både vet vad jag heter och var jag bor samt en massa annat folk också för jag är inte så anonym här och det stör mig inte ett dugg.
 
Det förstår jag.
men samtidigt så är många av politikerna i tex riksdagen också inflyttade. Många som delvis bor kvar i mindre städer och veckopendlar.

Visst är det så också, men jag tror inte det påverkar de som bor kvar på ortens inställning tyvärr. OM det nu är det som ligger till grund för inställningen från början dvs ;)
 
Jag tar inte in på hotell i Sverige särskilt ofta (ungefär 5 ggr i mitt liv), men jag har hört "Här kommer stockholmarna!" och "Stockholmarna har skrivit i dagboooken!".

Ett år hyrde vår granne på landet ut sitt hus. Stockholmarna kom, men före dem kom den skånska snöstormen. 30 cm snö och BLÅST gjorde att vi skottade länge länge för att vara trevliga mot de nya "grannarna". När de anlänt och vi hälsade på dem, och skojade lite om blåsten och den jobbiga skottningen klagade de över hur dåligt det var gjort.

Alla stockholmare är definitivt inte sådana men jag tror att det finns en lite för stor eller lite för otrevlig/dryg klick stockholmare.

Har bott i Stockholm de senaste 4 åren och inte märkt av otrevlighet i övrigt. De flesta i kollektivtrafiken gör precis som jag, sitter eller står på sin plats. Jag vill ju vara där lika lite som alla andra.

Möjligtvis att MÅNGA är GRÄSLIGA när de försöker vara roliga och härma min dialekt (för att själva vara coola). Usch. Folk har tom skrikit otrevligheter om min dialekt på stan, och så utpräglad är den inte...
 
Det enda som faktiskt är sämre i Stockholm än större delen av övriga landet jag varit i r hur galet innerstans vägnät är byggt och att man aldrig kan åka dit utan att mötas av något vägarbete som fuckar upp hela min plan. Sen är det som sagt väldigt tråkigt att folk inte har hjärnan med sig till när människor faller eller blir sjuka, ja förutom om en ordningsvakt är med i bilden. Då jäklar blir det hallå.

I övrigt så, ja, jag blir erbjuden sittplats (höggravid). Sen bor jag numer på landet igen och en gång var jag riktigt förbannad, en kvinna trängde sig på bussen när jag stått och väntat 30 minuter längre än henne. Hon hade syskonvagn och jag hade dottern i enkelvagn. Satkärring ;) såna är väl folk på landet, antar jag.
 
;)
Idag var jag på en body shop butik. Där fanns också ett par med norrländsk dialekt.
Jag hör hur mannen säger till kvinnan;
- Titta... Där är säkert såna där... Såna där BÖGAR!

Så då tror jag att alla norrlänningar har homofobi
;)
Det tror jag med! ;)

Skämt åsido, jag upplever att stadsbor generellt är bättre på att köa än vad folk på landet är. Då har jag bott på landet, dock inte här, större delen av mitt liv. Jag var helt främmande för kösystemet i stan när jag började röra mig i den miljön som väldigt ung. Det var liksom inget som fanns där jag rört mig innan, förutom i mataffären möjligtvis.
 
Nähä, menar du det, DET har jag aldrig märkt här ute in the middle of nowhere,,,,,,, :angel:

Sånt förstår jag mig heller inte på riktigt och jag kan ta ett exempel av många, en äldre herre hade köpt en ny micro till jul och stod inne på Elgiganten och funderade på hur han skulle få den till bilen och sen IN i densamma och sen in i kåken. Ingen brydde sig utan bara lämnade honom och gick. (Ja han hade ju betalt varan så då var resten ju bara att skita i,,,,,,,) :meh:

Gubben höll på att sätta sig av pur förvåning när jag sa "vi slänger in den i min combi och så åker du före och visar vägen (han hade en liten bil med minimalt lastutrymme och inget drag) och så bär vi in den i köket."

Sån är jag, nästa gång är det jag som behöver nåt handtag och förhoppningsvis är det nån som kommer och hjälper mig då (har hänt många gånger) för är man bara öppen så börjar folk babbla utan att man behöver börja själv (har jag märkt). :p

(På Biltema hälsar dom tom. med mitt förnamn, vadå ökänd,,,,,,) :o
Hade jag varit gubben så hade jag trott att du försökte sno min nya micro :D
 
Generellt tycker jag att det är ganska skönt att bo i en stad där inte alla känner en, måste hälsa med förnamn och tycker sig veta allt om mig och mina vanor. För mig är det inget som helst fördel. Jag tycker inte att det är ett dugg charmigt helt ärligt.
Jag hade gärna bott i en betydligt större stad än Sthlm. Här träffar jag ändå dagligen på folk jag känner när jag går ut.
 
Jag tror att det bottnar i att många har riktigt usel självkänsla och känner att de måste hävda sig på detta högst mystiska sätt. Man väljer att se "stockholmare" som en fiendegruppering vilka är ok att hata och se ner på pga att de garanterat ändå ser ner på alla andra. Man förmodar liksom detta. Det är väl ett sätt att se ner på sig själv, förminska sig själv för att man valt att bo på landsbygden.
Jag tycker att alla landsbygdsbor ska vara stolta över att vara just det, jag förmodar att det är självvalt!
Jag tror inte på något sätt att alla Stockholmare är idioter, stroppiga eller otrevliga. Möjligen lite mer cyniska än människorna jag vanligtvis umgås med, men jag tror att det hör ihop med befolkningstätheten och inte med att det är just Stockholm.

Men att lantisar ibland upplever att Stockholmare är otrevliga, beror förmodligen på att de stött på otrevliga Stockholmare, för de finns. Att förklara det med dålig självkänsla är lätt, men det är också provocerande och jag upplever det som ganska fördomsfullt.

/Lady_S
 
;)
Idag var jag på en body shop butik. Där fanns också ett par med norrländsk dialekt.
Jag hör hur mannen säger till kvinnan;
- Titta... Där är säkert såna där... Såna där BÖGAR!

Så då tror jag att alla norrlänningar har homofobi. För om en person är på ett sätt så måste alla vara sånna.
;)
Joo, i vissa byar är banjofaktorn väldigt hög och dom var säkert kusiner i rakt nedstigande led sen Gustav Vasas tid. :angel:

Att banjofaktorn skulle vara högre på andra platser är en myt. :cool:

McG - med 2 särskolor inom 2 mils avstånd i samma metropol. :angel:
 
Oh hjälp.. Vilket inlägg. :o :confused:
Jomen vaf. det måste ju finnas nåt att oja sig över och nån att hata för vissa inlägg här på buke så jag tänkte hjälpa detta lite på traven bara. :D

(Mitt förra inlägg är naturligtvis skrivet med ett "litet" mått av humor för ingen är ju helt normal när andra får bestämma,,,,,,,,vad nu "normal" skulle kunna vara.) :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 702
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 185
Senast: Urigurien
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 302
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Sent i går kväll, precis när min sambo och jag skulle gå och lägga oss, så hörde vi helt plötsligt vad som lät som barnskrik. Det lät...
2
Svar
36
· Visningar
3 234
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp