Bukefalos 28 år!

Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Jag kan cherrypicka några studier som visar att vegetarisk kost ger
1. Sämre immunförsvar
2. Högre förekomst av depression

Det finns lite försök till förklaringar i dem, men det är ett svagt underlag i en mängd av studier med olika resultat och kvalitet. De flesta studier verkar vara överens om att vegetarisk kost är bättre än en kost med mycket kött.

Jag hittar ingen studie som visar att en vegansk kost slår en kost som innehåller en liten mängd kött, snarare då tvärtom i de ovan.

Jag ser inte mycket mer konsensus än så i det jag sett (nyss) och de senaste 10 åren när jag haft ett visst intresse för området.
 
Ja, klart man kan tolka ord olika. Att det saknar relevans för dig, betyder inte att det gör det för mig.

Nej, fast jag tycker jag hade ett bra argument för min sak.

Det blir svårt att äta naturligt som första apan av mer än ett skäl, dels vet vi inte, dels har vi utvecklats och inte är helt lika, dels finns inte ens samma näringsämnen att tillgå.

Men åsikten är fri , jag är bara ”allergisk” mot ordet naturlig som rättesnöre för bra.
 
Visst är det svårt när det finns så många ”rätt” gällande kostval!

Man blir ju alldeles fascinerad över hur svårt det är för människor att dö av kostvalssammansättningar - även om vi ser det i västvärlden idag i någon utsträckning.
 
Nej, fast jag tycker jag hade ett bra argument för min sak.

Det blir svårt att äta naturligt som första apan av mer än ett skäl, dels vet vi inte, dels har vi utvecklats och inte är helt lika, dels finns inte ens samma näringsämnen att tillgå.

Men åsikten är fri , jag är bara ”allergisk” mot ordet naturlig som rättesnöre för bra.

Nu har jag inte argumenterat med dig, så jag vet inte vilken sak du argumenterar för. För mig är naturligt att kunna äta det i grundform, utan annan påverkan än tillagning.
 
Nu har jag inte argumenterat med dig, så jag vet inte vilken sak du argumenterar för. För mig är naturligt att kunna äta det i grundform, utan annan påverkan än tillagning.

Jag argumenterade för att det var ett märkligt argument att frysa "naturligt" vid en viss tidpunkt eller process och utesluta andra processer vi uppfunnit genom årtusenden för att klara livhankarna och få det bättre. Men vu behöver inte reda ut det mer. Jag håller bara inte med om att det är relevant.
 
Jag argumenterade för att det var ett märkligt argument att frysa "naturligt" vid en viss tidpunkt eller process och utesluta andra processer vi uppfunnit genom årtusenden för att klara livhankarna och få det bättre. Men vu behöver inte reda ut det mer. Jag håller bara inte med om att det är relevant.

Jag har heller aldrig krävt att du ska hålla med, så det är helt okej med mig.
 
Just därför jag skrev i sverige och med det menar jag kött slaktat i Sverige.

Jag äter veg ute om jag inte vet vart köttet kommer ifrån.
Jag vill hävda att det är en ganska tung dubbelmoral vi alla gör. Antingen blundar man för problemet och gör andra val och låter det vara så, eller så äter man kött ute och är medveten om man inte har full koll och gör det ändå, för att just där just då har köttet ett annat värde.
 
Jag vill hävda att det är en ganska tung dubbelmoral vi alla gör. Antingen blundar man för problemet och gör andra val och låter det vara så, eller så äter man kött ute och är medveten om man inte har full koll och gör det ändå, för att just där just då har köttet ett annat värde.

Jag fattar inte vad du pratar om.

Jag skrev ett förtydligande om att halalslakt i sverige inte skiljer sig från vanlig slakt. Detta för att många ser halal som ondskefullt och hemskt när det, återigen, i Sverige inte är värre en traditionell slakt.

Varför skulle köttet ha ett annay värde ute?
Jag försöker göra bra val i den mån det går.
 
Jag fattar inte vad du pratar om.

Jag skrev ett förtydligande om att halalslakt i sverige inte skiljer sig från vanlig slakt. Detta för att många ser halal som ondskefullt och hemskt när det, återigen, i Sverige inte är värre en traditionell slakt.

Varför skulle köttet ha ett annay värde ute?
Jag försöker göra bra val i den mån det går.
Jag säger bara att ALLA dras med dubbelmoral, vego eller inte - man blundar lika fan för djurskyddet när man låter saken vara.
 
Jag kan cherrypicka några studier som visar att vegetarisk kost ger
1. Sämre immunförsvar
2. Högre förekomst av depression

Det finns lite försök till förklaringar i dem, men det är ett svagt underlag i en mängd av studier med olika resultat och kvalitet. De flesta studier verkar vara överens om att vegetarisk kost är bättre än en kost med mycket kött.

Jag hittar ingen studie som visar att en vegansk kost slår en kost som innehåller en liten mängd kött, snarare då tvärtom i de ovan.

Jag ser inte mycket mer konsensus än så i det jag sett (nyss) och de senaste 10 åren när jag haft ett visst intresse för området.

Så var är dina cherrypickade studier? Jag vill gärna se studier som visar på det du påstår, cherrypickade eller ej. Jag har pratat med så många köttätare som påstår att studier visar att en blandkost är bättre än en vegansk kost men ingen av de köttätaren har någonsin kunna ge mig de studierna de hänvisar till.
 
B12 är det enda man inte kan få i sig från en vegansk kost i dagsläget och det beror på att B12 produceras av bakterier och återfinns i jorden. Skulle man äta otvättade grönsaker går det absolut att få i sig B12 via kosten. Dock så finns det andra negativa hälsoaspekter av att äta otvättade grönsaker och eftersom kosttillskott ändå finns, anses kosttillskott vara en bättre lösning för att tillgodose B12-behovet på en vegansk kost.
Hur är det med selen, vad jag hittar så är det i animaliskaprodukter och paranötter men även solrosfrö 100g för behovet av selen som innehåller selen annat än i mycket så mängder.

B-12 är ju som skrivit innan bara att äta lite jordiga från landet.
 
Så var är dina cherrypickade studier? Jag vill gärna se studier som visar på det du påstår, cherrypickade eller ej. Jag har pratat med så många köttätare som påstår att studier visar att en blandkost är bättre än en vegansk kost men ingen av de köttätaren har någonsin kunna ge mig de studierna de hänvisar till.
Ta o plugga lite näringsfysiologi.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 387
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 819
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp