Bukefalos 28 år!

Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Att äta blandkost innebär inte att alla människor äter en perfekt balanserad kost.

Precis som detta. Hur många veganer äter i sin ideologi, en perfekt balanserad kost, i synnerhet när man uttrycker det med formuleringen att "det är fullt möjligt"?

Hur många köttätare äter en perfekt balanserad kost? Det beror helt och hållet på kosthållningen. Finns säkert många veganer som inte äter en perfekt balanserad kost på samma sätt som det finns många köttätare som inte äter en balanserad kost. Som jag har skrivit tidigare åt jag en betydligt sämre kost som köttätare än när jag blev vegan.
 
Hur många köttätare äter en perfekt balanserad kost? Det beror helt och hållet på kosthållningen. Finns säkert många veganer som inte äter en perfekt balanserad kost på samma sätt som det finns många köttätare som inte äter en balanserad kost. Som jag har skrivit tidigare åt jag en betydligt sämre kost som köttätare än när jag blev vegan.
Det var ju precis det jag sa i det inlägg du citerar. Det var en retoriskt svar som säger att alla människor som äter blandkost inte äter en perfekt balanserad kost, precis som få ideologiska veganer gör det.
 
Hur många köttätare äter en perfekt balanserad kost? Det beror helt och hållet på kosthållningen. Finns säkert många veganer som inte äter en perfekt balanserad kost på samma sätt som det finns många köttätare som inte äter en balanserad kost. Som jag har skrivit tidigare åt jag en betydligt sämre kost som köttätare än när jag blev vegan.
Skillnaden är att det är enkelt att få i sig alla näringsämne man behöver med blandkost till skillnad från veganerna om måste ha kunskap för att få i sig det man behöver. Det innebär på intet sätt att alla blandkostare äter perfekt, men ofta handlar problemen om att få i sig för mycket, inte att det saknas näringsämne.
 
Skillnaden är att det är enkelt att få i sig alla näringsämne man behöver med blandkost till skillnad från veganerna om måste ha kunskap för att få i sig det man behöver. Det innebär på intet sätt att alla blandkostare äter perfekt, men ofta handlar problemen om att få i sig för mycket, inte att det saknas näringsämne.
Ja, bristsjukdomar på grund av bristfällig kost är ovanlig i Sverige, det beror oftast på bakomliggande sjukdom. D-vitaminbrist drabbar oftast äldre eller instutitionsboende (eller nattarbetare som jag, som knappt ser dagsljus under vintertid), men bristsjukdomar på grund av obalanserad kost drabbar oftare människor som valt vegankost som inte kompenserar bristande balans och ev tillskott för att få bra balans. Det krävs kunskap och medvetande i båda lägren, för att inte få ensidig kost och brister som uppstår.
 
Skillnaden är att det är enkelt att få i sig alla näringsämne man behöver med blandkost till skillnad från veganerna om måste ha kunskap för att få i sig det man behöver. Det innebär på intet sätt att alla blandkostare äter perfekt, men ofta handlar problemen om att få i sig för mycket, inte att det saknas näringsämne.

Nej, det krävs inte speciellt mycket kunskap för att få i sig allt man behöver med en vegansk kost. Enda anledningen till att jag har kunskap om varifrån jag får alla näringsämnen är för att köttätare konstant frågar mig varifrån jag får alla näringsämnen.
 
En av de saker jag funderar over ar kanslan att vara tvungen att forsvara sina matval. Jag ater det som passar min kropp och min livsstil utan att kanna nagot som helst behov att "justify" varfor jag ater det jag gor. Ingen som ater blandkost som jag kanner har det behovet ...

Har kanns veganerna lite som @sjoberga s liknelse med Jehova's vittnen, som zealots som forsoker omvanda varlden.
Jag har inget intresse i att bli omvand ... Varfor kan man inte bara acceptera att vi tycker olika och gor olika. Inget ar ratt eller fel? Jag ar god van med ett par veganer som jag da och da ar ute och ater med. Jag bestaller det jag kanner for just da (pa grund av min mag/tarm sjukdom ar kott ofta enda alternativet) de bestaller det de vill ha och vi har jatte trevligt.
 
En av de saker jag funderar over ar kanslan att vara tvungen att forsvara sina matval. Jag ater det som passar min kropp och min livsstil utan att kanna nagot som helst behov att "justify" varfor jag ater det jag gor. Ingen som ater blandkost som jag kanner har det behovet ...

Har kanns veganerna lite som @sjoberga s liknelse med Jehova's vittnen, som zealots som forsoker omvanda varlden.
Jag har inget intresse i att bli omvand ... Varfor kan man inte bara acceptera att vi tycker olika och gor olika. Inget ar ratt eller fel? Jag ar god van med ett par veganer som jag da och da ar ute och ater med. Jag bestaller det jag kanner for just da (pa grund av min mag/tarm sjukdom ar kott ofta enda alternativet) de bestaller det de vill ha och vi har jatte trevligt.
Ja, ideologi är vad som är det som i allra första hand ligger bakom valet vegankost.
 
Nej, det krävs inte speciellt mycket kunskap för att få i sig allt man behöver med en vegansk kost. Enda anledningen till att jag har kunskap om varifrån jag får alla näringsämnen är för att köttätare konstant frågar mig varifrån jag får alla näringsämnen.
Allt är relativt, äter man varierad kost behöver man inte tänka på vad man får i sig för att inte drabbas av bristsjukdomar, äter man vegankost behöver man en del kunskaper och alla har inte koll. Om du är lika provocerande som här är det inte konstigt att folk frågar dig men jag tvivlar på att du ens talat med någon köttätare utan jag är säker på att du avser de med normalkost/blandkost.. Det är extremt ovanligt med köttätare om du inte diskuterar med exempelvis din katt.

Du har verkligen svårt att relatera till och acceptera att de som äter blandkost/normalkost inte känner sig som köttätare, i synnerhet inte när det används nedsättande som här, Varför inte använda en korrekt neutral term istället för en inkorrekt som upplevs som både okunnig och provocerande?
 
Nej, det krävs inte speciellt mycket kunskap för att få i sig allt man behöver med en vegansk kost. Enda anledningen till att jag har kunskap om varifrån jag får alla näringsämnen är för att köttätare konstant frågar mig varifrån jag får alla näringsämnen.

Du hade ju dock fel om att man kan få i sig tillräckligt med B12 genom att äta osköljda grönsaker. ;)

När det gäller vegansk kost är det viktigt att man vänder sig till oberoende källor. Tyvärr litar många alldeles för mycket på sånt som presenteras i kvasidokumentärer som Fork over knives och Cowspiracy, samt på myter som sprids i vegangrupper trots att de gång efter gång motbevisas, ofta av andra veganer.
 
Ett exempel på medvetenhet att vegankost inte är tillräcklig i sig, skolan kan ej garantera att veganmaten är näringsrätt

"Luleå slutar med vegansk mat i skolmatsalen"

https://f7td5.app.goo.gl/P6Zgs
Fast det är ju bara illa att inte skolan kan servera tillräckligt bra vegansk mat. Det går ju. Resultatet blir ju istället att elever som är veganer äter ännu sämre eftersom sallad är enda alternativet.
https://www.livsmedelsverket.se/mat...4-3b97-4b99-a068-dbf423d8fada_sv&_t_hit.pos=1
 
En av de saker jag funderar over ar kanslan att vara tvungen att forsvara sina matval. Jag ater det som passar min kropp och min livsstil utan att kanna nagot som helst behov att "justify" varfor jag ater det jag gor. Ingen som ater blandkost som jag kanner har det behovet ...

Har kanns veganerna lite som @sjoberga s liknelse med Jehova's vittnen, som zealots som forsoker omvanda varlden.
Jag har inget intresse i att bli omvand ... Varfor kan man inte bara acceptera att vi tycker olika och gor olika. Inget ar ratt eller fel? Jag ar god van med ett par veganer som jag da och da ar ute och ater med. Jag bestaller det jag kanner for just da (pa grund av min mag/tarm sjukdom ar kott ofta enda alternativet) de bestaller det de vill ha och vi har jatte trevligt.
Det "behovet" hos veganer kan ju bero på att man ständigt blir ifrågasatt.
 
Vad än det är så är det inte ost, ost innehåller per definition mjölk/grädde.

Det skulle vara intressant att veta hur den tillverkas.
Eftersom jag bidrog till att det kom att handla om veganska ostar så känner jag mig lite skyldig. Nej det är verkligen inte ost, men jag är ständigt på jakt efter substitut eftersom jag har en allergisk son. De saluförs under vegansk ost för folk som mig misstänker jag, som inte vet vad vi ska leta efter annars. Det liknar inte så mycket ost heller. ;)
 
Ett exempel på medvetenhet att vegankost inte är tillräcklig i sig, skolan kan ej garantera att veganmaten är näringsrätt

"Luleå slutar med vegansk mat i skolmatsalen"

https://f7td5.app.goo.gl/P6Zgs
Nåja, som boende i Luleå kommun och anställd inom Barn och utbildningsförvaltningen fram till nyligen skulle jag inte säga att det handlar om att vegankost generellt inte är tillräckligt näringsrik utan att vegankosten de serverat inte varit tillräckligt näringsrik... De dras in på vilken specialkost som erbjuds (bland annat) eftersom kommunen ska spara extremt mycket inför nya utjämningssystemet.
 
En av de saker jag funderar over ar kanslan att vara tvungen att forsvara sina matval. Jag ater det som passar min kropp och min livsstil utan att kanna nagot som helst behov att "justify" varfor jag ater det jag gor. Ingen som ater blandkost som jag kanner har det behovet ...

Har kanns veganerna lite som @sjoberga s liknelse med Jehova's vittnen, som zealots som forsoker omvanda varlden.
Jag har inget intresse i att bli omvand ... Varfor kan man inte bara acceptera att vi tycker olika och gor olika. Inget ar ratt eller fel? Jag ar god van med ett par veganer som jag da och da ar ute och ater med. Jag bestaller det jag kanner for just da (pa grund av min mag/tarm sjukdom ar kott ofta enda alternativet) de bestaller det de vill ha och vi har jatte trevligt.
Fast jag tänker över mina matval, boendeval, konsumtionsmönster generellt, vilken bil jag kör, allt som påverkar miljön och klimatet. Det trodde jag alla gjorde?
 
Fast jag tror inte att du förstår riktigt.

Det är när jag förklarar för mina patienter på jobbet att jag inte KAN komma till dem 4 ggr per natt för att vända kudden, då säger de "det är väl bara att arbetsgivaren anställer mer personal?"
Nej, det är inte 'bara att' för jag ingår i ett team och om vi ska räcka till för alla önskemål måste ett helt team anställas, inte bara en till jag.
Hur mycket ska samhället bända och vända på pengarna för att tillfredställa alla personliga val och önskemål? specialkost på grund av sjukdom/allergi/överkänslighet eller religion - fine, inga problem. Veganism är lite för komplext individuellt vad för att samhället ska behöva ta det ansvaret tycker jag.
 
Fast jag tror inte att du förstår riktigt.

Det är när jag förklarar för mina patienter på jobbet att jag inte KAN komma till dem 4 ggr per natt för att vända kudden, då säger de "det är väl bara att arbetsgivaren anställer mer personal?"
Nej, det är inte 'bara att' för jag ingår i ett team och om vi ska räcka till för alla önskemål måste ett helt team anställas, inte bara en till jag.
Hur mycket ska samhället bända och vända på pengarna för att tillfredställa alla personliga val och önskemål? specialkost på grund av sjukdom/allergi/överkänslighet eller religion - fine, inga problem. Veganism är lite för komplext individuellt vad för att samhället ska behöva ta det ansvaret tycker jag.
Jaha, jag tycker det är helt självklart att man ska kunna få vegansk mat i skolan. Det är ju inte nåt helt orimligt utan funkar på många skolor.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 430
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
528
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 837
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp