Varför behöver mvc veta antal aborter?

Ja, bara att fylla i papperna och ha de liggande hemma känns som onödigt. Och en massa meck att fylla i i sista minuten för att inte partnern ska se. Allt sätter kvinnan i en dålig sits. Bättre att fråga muntligt, enskilt då, tänker jag.

Så här svarar de:

Hej X

Jag förstår din reflektion och tycker att det är bra att du lyfter frågan! Konstruktiva förslag är alltid bra! Jag kommer lyfta frågan med mina kollegor på nästa möte vi har.
Det jag vill erbjuda dig är att få direkt kontakt med din barnmorska som du kommer att träffa vid inskrivningen. Jag bifogar hennes mejl så har du möjligheten att kontakta henne om du vill berätta för henne utan partners närvaro. Du kommer att träffa X, mejladress x.

Vänliga hälsningar
X, barnmorska
 
Borde man inte kunna fylla i det och kanske frågan bredvid/under/intill kan vara om det är något man vill diskutera enbart i enrum med bm? Det blir ju en signal till bm om den rutan är ikryssad tänker jag.
Jo, men samtidigt en signal också till partnern som sitter bredvid om att något inte stämmer..?

Eller stämmer och stämmer. I mitt fall tycker jag inte att han har med det att göra helt enkelt. Och jag vill inte veta om hans tidigare sexliv. I en del kvinnor från andra kulturers fall kan det, hårddraget, bli en fråga om liv och död, eller att man får ljuga och därmed gå miste om rätt vård.
 
Ja, bara att fylla i papperna och ha de liggande hemma känns som onödigt. Och en massa meck att fylla i i sista minuten för att inte partnern ska se. Allt sätter kvinnan i en dålig sits. Bättre att fråga muntligt, enskilt då, tänker jag.

Så här svarar de:

Hej X

Jag förstår din reflektion och tycker att det är bra att du lyfter frågan! Konstruktiva förslag är alltid bra! Jag kommer lyfta frågan med mina kollegor på nästa möte vi har.
Det jag vill erbjuda dig är att få direkt kontakt med din barnmorska som du kommer att träffa vid inskrivningen. Jag bifogar hennes mejl så har du möjligheten att kontakta henne om du vill berätta för henne utan partners närvaro. Du kommer att träffa X, mejladress x.

Vänliga hälsningar
X, barnmorska
Nej det blir ju svårt om man fyller i den tillsammans. Kommer till frågan om aborter ”det har du ju inte gjort några väl så vi skriver 0”
 
Nej det blir ju svårt om man fyller i den tillsammans. Kommer till frågan om aborter ”det har du ju inte gjort några väl så vi skriver 0”
Eller att kvinnan fyller i den och partnern läser den vid ett obevakat tillfälle, eller att arket läggs på bordet vid samtalet hos mvc, eller diskuteras.

För mig är det inte alls självklart vad som diskuteras och inte diskuteras vid ett mvc-möte, har aldrig varit på något. Vet bara vad jag ska fylla i och att risken därmed finns att det diskuteras. Och om jag fyller i det nu är risken att min man ser, och jag tycker inte att han har med det att göra, eftersom det inte rör honom.

Men jag uppskattar din problemlösarvilja! 👍😃
 
Mitt svar till mvc, sedan ser jag saken som utagerad för min del gentemot denna mvc. Men frågan är viktig att diskutera nationellt, för alla kvinnors rätt till bra vård, oavsett tidigare aborter eller mf.

Tack X,

jag uppskattar ditt svar! Som sagt, det är inget stort problem för mig, jag säger bara till min man att han inte får följa med.

Bra för er att veta är att när jag diskuterat frågan, som har vuxit till en stor fråga och rör mvc över hela landet generellt, har det också kommit önskemål från kvinnor från andra kulturer att även frågan om tidigare graviditeter/ missfall kan behövas diskuteras i enrum mellan bm och mamman. I en del kulturer ska kvinnan vara oskuld innan giftemål och barnalstrande, men kan ha utsatts för övergrepp eller helt enkelt velat ha sex och även om hon fått missfall är det inget som kan diskuteras framför pappan.

Likaväl som ”svenska” kvinnor kan ha fått missfall i tidigare relationer, men inte tyckt att nuvarande partner har med det att göra. Frågan är stor och rör uppenbarligen många mvc. Och självklart fattar jag att frågan ställs för modern och barnets bästa.

Jättebra att ni lyfter frågan, och tack för ett proffsigt svar!

Vänliga hälsningar
X
 
Nu vill jag ha svar, skrev följande till mvc, återkommer med svaret. Känner mig på krigsstigen för alla kvinnors skull.

Hej mvc X,

Jag heter X X, personnummer, och har en första tid hos er den X/11 kl 13(om allt hänger kvar).

Jag brukar inte bry mig, men en fråga som berörde mig vid inskrivningsmaterialet som ska fyllas i är frågan om aborter som ska rapporteras. Jag kan förstå att frågan ställs, eftersom många skrapningar tydligen kan påverka. Men, jag förstår inte varför frågan inte kan avhandlas enskilt mellan bm och modern, och varför ni sätter kvinnor i den sitsen?

I mitt fall har jag valt att inte berätta om en gjord abort för länge sedan, för att min man inte har något med det att göra. Han vill dock gärna följa med på första mötet och vad ska jag säga, nej du får inte? Det är ju hans unge också.

Vid en koll i bekantskapskretsen reagerade alla kvinnor på lika sätt, många har valt att inte berätta om tidigare aborter, av olika orsaker, men vill gärna ha partnern delaktig i graviditetsmöten. Några tänkte också på kvinnor från andra religioner, där abort är förbjudet, men de av olika anledningar ändå behövt göra en, vilka konsekvenser det kan få för de kvinnorna att behöva sitta och redovisa detta på sittande möte. (Eller, förmodligen får de ju ljuga)

Jag kommer att lösa det, men det kanske finns kvinnor som inte kan lösa det, så jag ber er fundera igenom om det är något som bm och modern kan diskutera enskilt tex före eller efter mötet i någon minut. Eller något annat smart, som ni säkert kommer på. Eller så struntar ni i det. Men för kvinnors skull känns det ändå viktigt att frågan lyfts, även kanske i ett större sammanhang.

Vänliga hälsningar
X X
Välformulerat. :)

Jag förstår fullt varför man inte vill informera en partner om ev. tidigare aborter. Hade nog inte jag heller gjort om jag hade varit i den sitsen.
Det kan vara en dålig idé till och med - exempelvis i mina föräldrars destruktiva förhållande. Där fick jag från far en dag höra "visste du att din mamma dödat ditt syskon?" som ett försök att svartmåla min mamma inför mig (jag var inte informerad om detta innan). Schysst värre. Nu tycker jag ju inte att en abort är någon biggie så det föll väl inte ut som han hade väntat sig, men ändå.
 
Välformulerat. :)

Jag förstår fullt varför man inte vill informera en partner om ev. tidigare aborter. Hade nog inte jag heller gjort om jag hade varit i den sitsen.
Det kan vara en dålig idé till och med - exempelvis i mina föräldrars destruktiva förhållande. Där fick jag från far en dag höra "visste du att din mamma dödat ditt syskon?" som ett försök att svartmåla min mamma inför mig (jag var inte informerad om detta innan). Schysst värre. Nu tycker jag ju inte att en abort är någon biggie så det föll väl inte ut som han hade väntat sig, men ändå.
Stackars dig!🥺 ❤️
 
Det är en parantes i sammanhanget. Men bra att känna till att aborter kan användas emot en av fel människor i fel situation, så jag förstår att man är selektiv med informationen. Ett ännu bättre alternativ är vara beredd att ge fingret åt eventuella idioter.
Verkligen!

Och samtidigt som jag förstår varför frågorna behövs så känns det så fel när just kvinnans tidigare sexliv ska dissikeras, i alla fall framför en partner, det är något väldigt obehag som det väcker, lite katolskt ”kontrollera kvinnans reproduktion-vibbar”. Jag ska suga lite på karamellen, men funderar på att lyfta frågan till media, utan att hänga ut mig själv. Jag kan som sagt hantera situationen själv, men tänker på alla kvinnor som inte kan det, för deras skull behöver alla mvc vara medvetna om problemet (och obegripligt att de inte är det). Som sagt, suger på karamellen.
 
Verkligen!

Och samtidigt som jag förstår varför frågorna behövs så känns det så fel när just kvinnans tidigare sexliv ska dissikeras, i alla fall framför en partner, det är något väldigt obehag som det väcker, lite katolskt ”kontrollera kvinnans reproduktion-vibbar”. Jag ska suga lite på karamellen, men funderar på att lyfta frågan till media, utan att hänga ut mig själv. Jag kan som sagt hantera situationen själv, men tänker på alla kvinnor som inte kan det, för deras skull behöver alla mvc vara medvetna om problemet (och obegripligt att de inte är det). Som sagt, suger på karamellen.
Kallas man inte också i journalen som 2-gravid om man tex gjort en abort och sen är gravid? Tror det står något sånt i min journal. Där kan ju en partner också se det.
 
Hemskt i så fall! Någon mer som varit med om det? Fast vid närmare eftertanke låter jag ingen läsa min journal oavsett orsak…

Gravidvården är verkligen speciell, här ska all gammal byk fläkas upp till partnerns beskådan. Fattas bara att man ska redovisa könssjukdomsbehandlingar också… (har inga, men om) Vad hände med rätten till sitt privatliv?
 
Hemskt i så fall! Någon mer som varit med om det? Fast vid närmare eftertanke låter jag ingen läsa min journal oavsett orsak…

Gravidvården är verkligen speciell, här ska all gammal byk fläkas upp till partnerns beskådan. Fattas bara att man ska redovisa könssjukdomsbehandlingar också… (har inga, men om) Vad hände med rätten till sitt privatliv?
Ja, överhuvudtaget är gravidvården som jag upplevt den inte tillräckligt väl förankrad i vetenskap och beprövad erfarenhet tyvärr. Tror att det beror på att många av patienterna de vårdar är yngre kvinnor, vilket verkligen ger genomslag i bedömningarna på ett otäckt sätt.
 
Olämpligt beteende - Du har ofta en förmåga att vara på gränsen eller över den i många inlägg.
Verkligen!

Och samtidigt som jag förstår varför frågorna behövs så känns det så fel när just kvinnans tidigare sexliv ska dissikeras, i alla fall framför en partner, det är något väldigt obehag som det väcker, lite katolskt ”kontrollera kvinnans reproduktion-vibbar”. Jag ska suga lite på karamellen, men funderar på att lyfta frågan till media, utan att hänga ut mig själv. Jag kan som sagt hantera situationen själv, men tänker på alla kvinnor som inte kan det, för deras skull behöver alla mvc vara medvetna om problemet (och obegripligt att de inte är det). Som sagt, suger på karamellen.

Fast tar man med en person till ett möte med vården där ens egen hälsa ska diskuteras så tar jag ju för givet att man funderat igenom det och anser det vara ok att personen man tar med får veta allt som kan tänkas diskuteras där. Annars får man låta bli att ta personen.

Dina reaktioner är extrema i mina ögon!! Otroligt märkliga!
 
Fast tar man med en person till ett möte med vården där ens egen hälsa ska diskuteras så tar jag ju för givet att man funderat igenom det och anser det vara ok att personen man tar med får veta allt som kan tänkas diskuteras där. Annars får man låta bli att ta personen.

Dina reaktioner är extrema i mina ögon!! Otroligt märkliga!
Tur för dig att du inte varit i en sådan sits, eller hamnat i en sådan situation, är väl allt man kan säga. Jag har inte själv varit där, men har inte alls svårt att förstå kontexten med tanke på mina erfarenheter.
 
Tur för dig att du inte varit i en sådan sits, eller hamnat i en sådan situation, är väl allt man kan säga. Jag har inte själv varit där, men har inte alls svårt att förstå kontexten med tanke på mina erfarenheter.

Jag förstår bara inte hur det kan vara så hemligt om man har en bra och trygg relation. Och har man inte en bra och trygg relation så förstår jag inte varför man fortfarande är ihop och varför man låter den blivande pappan följa med till mvc. Jag tror knappast han har nån egentlig rätt att följa med. Det är ju ändå sekretess inom vården.
 
Fast tar man med en person till ett möte med vården där ens egen hälsa ska diskuteras så tar jag ju för givet att man funderat igenom det och anser det vara ok att personen man tar med får veta allt som kan tänkas diskuteras där. Annars får man låta bli att ta personen.
Dina reaktioner är extrema
Fast tar man med en person till ett möte med vården där ens egen hälsa ska diskuteras så tar jag ju för givet att man funderat igenom det och anser det vara ok att personen man tar med får veta allt som kan tänkas diskuteras där. Annars får man låta bli att ta personen.

Dina reaktioner är extrema i mina ögon!! Otroligt märkliga!
Du har naturligtvis rätt till din åsikt. Jag tycker att det är viktigt att stå upp för alla kvinnors rätt till en säker vård, vilket det inte blir om kvinnor ska behöva ljuga om vad de varit med om för att de inte kan eller vill att partnern ska veta/ inte tycker att hen har med saken att göra. Om du tycker det är extremt får det stå för dig. Frågan rör inte om man haft en förkylning, utan frågor, som liksom tex genomgången och behandlad psykisk ohälsa kan upplevas behöva få vara privat. Jag respekterar att du tycker att din partner ska veta om din abort. Det vore trevligt om du kunde respektera motsatsen också.

Jag ser det också som att partnern är med för att engagera sig och knyta an till barnet, inte diskutera mitt tidigare sexliv.
 
Senast ändrad:
Fast tar man med en person till ett möte med vården där ens egen hälsa ska diskuteras så tar jag ju för givet att man funderat igenom det och anser det vara ok att personen man tar med får veta allt som kan tänkas diskuteras där. Annars får man låta bli att ta personen.


Du har naturligtvis rätt till din åsikt. Jag tycker att det är viktigt att stå upp för alla kvinnors rätt till en säker vård, vilket det inte blir om kvinnor ska behöva ljuga om vad de varit med om för att de inte kan eller vill att partnern ska veta/ inte tycker att hen har med saken att göra. Om du tycker det är extremt får det stå för dig. Frågan rör inte om man haft en förkylning, utan frågor, som liksom tex psykisk ohälsa kan upplevas behöva få vara privat. Jag respekterar att du tycker att din partner ska veta om din abort. Det vore trevligt om du kunde respektera motsatsen också.

Men om du upplever det så privat ta inte med din partner. Besöket på MVC är medicinska besök. Inte nöjen. Man går dit för att få råd, stöd och medicinsk hjälp under sin graviditet. Inte för att bada i ett rosa skimmer av gravidlycka. Msn går dit och svarar på frågorna för att de ska kunna hjälpa en och ens ofödda barn att må så bra som möjligt. Vill du inte att partnern ska delta så åk dit ensam.

Personligen tyckte jag att just inskrivningen var rätt ointressant och händelselös. Det blev inte intressant förrän det var dags för UL.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 295
Senast: Crossline
·
IT & mobiler Jag är rädd att jag behöver lite hjälp, tyvärr. Jag ska göra en rapport och måste ha med några diagram. Stapeldiagram, stolpdiagram och...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Enya
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 724
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp