Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det tog ett jädra bra tag innan jag visste vilken kvot som passar bäst till min häst. Och tyvärr var hon väldigt tunn ett tag då jag inte visste vilken kvot hon behövde. Jag gick mellan olika kvoter ett bra tag men nu har jag äntligen hittat det rätta kvoten på min häst.

Hon är ju absolut ingen tabellhäst om hon skulle gå på 550 smbrp och 80 mj som hennes behov är skulle hon se ut som en pinne, man får ju tänka lite och ha sunt förnuft även fast man har en uträknad foderstat, det är väl det TS inte riktigt har fattat :idea:



Nu är det som så att det är såna som du jag irriterar mig på, som räknar o räknar o inte fattar att det inte funkar. Har sett din häst i andra trådar du har, även bilder. Så vill jag INTE att en häst ska se ut. Du borde öka din krafftfodergiva eftersom din häst inte vill äta så mycket hö som den borde eller lusern framför allt.

Det som startat upp min irritation är en bekant som gjort som du, haft en häst både länge o väl o den blir tunnare o tunnare.

Din häst (om det nu är så att heter E........ tail´r) Den har jag sett. Har den inte stått hos en känd hoppryttare för tillridning för ett par år sen i Örebro??? Innan du köpte den???
En kompis till mig skulle köpt hästen o hade den ett tag men tyckte inte den hade kapacitet nog o struntade i köpet + att det var en hästhandlare som ägde den som har lite tvivelaktigt rykte.
Måste varit den du köpte hästen av. Hur som helst, det var inte det saken handlade om, utan då var hästen tunn o gick på kornkross, lusern + betfor ( 5½ kg/dag) + bra hösilage. lämnade min kompis rundare än när hon kom, hästhandlaren hade den väl hemma nån månad innan den såldes, såg den några dar innan den åkte(en annan kompis var spekulant på hästen också) o då var den fin i hullet, gick då på Fibergi enl ägaren/handlaren ca 6 kg/dag.

Varför har inte du gett samma i stället för att räkna o hästen ska tappa??? För tappat har den även om den nu är på väg upp, det ska väl inte ta flera år att fatta vilken kvot hästen ska gå på om man nu måste räkna??? Det är ju synd om djuret. Jag vill inte vara elak, men precis samma sak har hänt en kompis häst (hon som var spekulant på din) Hon köpte ett fullblod o räknar o räknar o hästen blir bara tunnare o tunnare. Jag kollar ju också värdena på höet, så det är inte det men om en häst inte ökar i vikt om den är tunn då måste man ju öka även o en tabell säger annat...
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag tror inte att det är bra för hästar med det där rattandet.
Jag tror att det är bättre att det blir rätt med en gång.

Och om jag säkert vet att hästen får samma energi och protein som den mådde bra på i fjol, så ser jag ju också snabbare om där är något annat fel.
Jag behöver inte prova 15 nya foderstater först innan jag vet att hästen magrar av för att den är sjuk.
Det är en säkerhetsgrej tycker jag.

Jag kan hålla med dig lite där faktist. Om man VET sen tidigare vad hästen behöver så är det bra, men alla som inte vet som dom jag sett(tyvärr) Då blir det så att hästarna blir som smala spjälstaket för att dom inte fattar att hästarna måste ha mer foder.

Jag köper analyserat hö o vet utan att räkna vad mina hästar behöver i krafftfodermängd eftersom dom funkat på det tidigare. Hur som helst så är det så att har man hållt på länge med hästar o haft många olika hästar så lär man sig snabbt hur man ska fodra utan att räkna, men visst är det bra att veta vad höet innehåller ! Har jag dåligt hö så ger jag ett par kg lusern också + vanliga givan hö. Men jag räknar inte o kollar att det enl tabeller ska stämma.....

Hittills har det funkat kanon för mig o jag skulle inte våga räkna...För enl dom som räknat ut vad mina hästar ska ha så skulle jag sänka krafftfodergivan drastiskt vilket skulle resultera i sämre hästar...
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

och av tråden framgår att du, som absolut totalskiter i värdena, har analyserat hö och ger passande kraftfoder för att dina hästar ska prestera bra.. men DÅ RÄKNAR DU JU!

bara för att ens hästar inte är normalhästen som normaltränas betyder inte det att all räkning är skit, man utgår givetvis ALLTID från hästen, behöver hästen mer MJ och högre kvot ger man givetvis det, precis som du gör..

hur skulle du göra om du fick in ett parti hö utan analys? skulle du ta analys och ge extra protein om det behövdes eller hur skulle du göra?
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

och av tråden framgår att du, som absolut totalskiter i värdena, har analyserat hö och ger passande kraftfoder för att dina hästar ska prestera bra.. men DÅ RÄKNAR DU JU!

bara för att ens hästar inte är normalhästen som normaltränas betyder inte det att all räkning är skit, man utgår givetvis ALLTID från hästen, behöver hästen mer MJ och högre kvot ger man givetvis det, precis som du gör..

hur skulle du göra om du fick in ett parti hö utan analys? skulle du ta analys och ge extra protein om det behövdes eller hur skulle du göra?


Jag räknar INTE. Jag köper analyserat hö, vet jag att det är bra med protein i höet så ger jag inte lusern, annars gör jag det. Jag sitter inte o räknar alls, kvoter hit o dit o sånt, utan jag gör som så att jag ger t.e.x. 9 kg hö 0ch 5 kg krafft + betfor, o om värdena är åt skogen så bryr jag mig inte om jag vet att hästen funkar på det. Jag har INGEN aning om hur mina foderstater ser ut på papper.....Enligt alla så ger jag för mycket krafftfoder.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

och av tråden framgår att du, som absolut totalskiter i värdena, har analyserat hö och ger passande kraftfoder för att dina hästar ska prestera bra.. men DÅ RÄKNAR DU JU!

bara för att ens hästar inte är normalhästen som normaltränas betyder inte det att all räkning är skit, man utgår givetvis ALLTID från hästen, behöver hästen mer MJ och högre kvot ger man givetvis det, precis som du gör..

hur skulle du göra om du fick in ett parti hö utan analys? skulle du ta analys och ge extra protein om det behövdes eller hur skulle du göra?


Glömde din sista fråga. Om jag köper hö utan analys så analyserar jag inte. Jag ger däremot ett par kg lusern. I år är vårt hö analyserat (köper hö) o jag vet att det var höga värden o därför skippar jag lusernen i år.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

när du köper analyserat och ger passande kraftfoder är det en del av foderstatuträknande..

sedan kan man räkna till förbannelse och skita i hur hästen ser ut men då går det till överstyr med räknande..

behöver hästen mer kraftfoder så är det bara att ge det.. 10 min slötrav är inte lika jobbigt som 10 min hårt travjobb på volt och över bommar.. därav behöver hästar som tränas hårdare mer näring.. och det är kanonbra att du vet vad dina hästar behöver och ser till att dom får det.. :idea:
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Men vilka tabeller är det som du inte gillar?
Det kan ju inte vara analysvärdena.

Jag kör som en säkerhetsdetalj alla mina foderstater genom Hippocampus foderprogram.
Och det brukar då stämma bra för mig.
Det gäller ju att uppge korrekta uppgifter för hästen.
För om man räknar fel på vikten eller mängden arbete så går det ju åt skogen.

Dessutom så verkar du ju räkna i huvudet ju.
Samma som sist men med kompensation för hökvalitén.

Och bara för att du inte gillar andras uträkningar, så behöver du ju inte vara rädd för att räkna själv.
Tag och räkna ut vad hästen får när den är som i allra bästa skick.
Så kan du ju kopiera det exakt även med annat foder, typ annan leverans av hö.
Och detta helt utan att hästen tappar det minsta.

Hur för du med Ca/P, selen, E-vitamin, B-vitamin och Magnesium?
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Glömde din sista fråga. Om jag köper hö utan analys så analyserar jag inte. Jag ger däremot ett par kg lusern. I år är vårt hö analyserat (köper hö) o jag vet att det var höga värden o därför skippar jag lusernen i år.
okai, men varför inte analysera och kanske slippa ge lusern? lusernen ligger juh ändå på 5kr/kg och en analys har tjänat in sig själv på 2 månader..

men det går ju lika bra att stödja med lusern :)
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Att ge ett par kg lusern bara för att, det tycker jag är slöseri på pengar.
Jag vill veta om det behövs eller inte.
Inte se att - Hoppsan, hästen fick diarre, lusernet kanske inte behövs.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Tja om hästen behöver det så gör den ju det.
Jag räknade åt en travare en gång.
6kg hö och 6kg Krafft Groov blev det.
Annars så gick det inte ihop sig för hästen fick inte i sig mera.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

om en häst inte ökar i vikt om den är tunn då måste man ju öka även o en tabell säger annat...

:confused: Men det är ju DET hon HAR gjort, och hon säger ju för sjutton att hon INTE gått efter nån TABELL! Knappast är det en tabellhäst som måste ha en kvot på 10... En tabellhäst ska alltid ha en kvot på runt 6 vettu! :angel: (förutom dräktiga/digivande/unghästar)

Men inget har hjälpt förrän nu. Mig veterligen har hon prövat det mesta och mycket mycket kraftfoder men hon har också delvis haft problem med att hästen är så kräsen o inte VILL äta så mkt som krävs eller de bästa fodermedlen smakar inte. Så hon har ju haft svårt att hitta nåt som hästen gärna stoppar i sig MYCKET av o sådär.
Vet också att hon förra året hade problem med att hennes MAMMA vägrade köpa det foder som krävdes när det inte räckte med det fanns i stallet. :cool:
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Men vilka tabeller är det som du inte gillar?
Det kan ju inte vara analysvärdena.

Jag kör som en säkerhetsdetalj alla mina foderstater genom Hippocampus foderprogram.
Och det brukar då stämma bra för mig.
Det gäller ju att uppge korrekta uppgifter för hästen.
För om man räknar fel på vikten eller mängden arbete så går det ju åt skogen.

Dessutom så verkar du ju räkna i huvudet ju.
Samma som sist men med kompensation för hökvalitén.

Och bara för att du inte gillar andras uträkningar, så behöver du ju inte vara rädd för att räkna själv.
Tag och räkna ut vad hästen får när den är som i allra bästa skick.
Så kan du ju kopiera det exakt även med annat foder, typ annan leverans av hö.
Och detta helt utan att hästen tappar det minsta.

Hur för du med Ca/P, selen, E-vitamin, B-vitamin och Magnesium?

Jag har aldrig satt mig in i detta med räknande, vet ärligt talat inte ett skatt om kvoter hit o dit, bara att jag hör om detta räknande o att nu har jag höjt kvoten o bla bla från folk som har hästar som ser ut som skit, därför är jag irriterad. Varför inte bara ge hästen mer mat om den är mager?

Hur som helst, jag ger idag ca 9- 10 kg hö per dag(ca) proteinet är 46 gr per kilo foder, energin 9.9 per kilo foder. Det är torrt hö ej ensilage. Jag ger också 5 kg Krafft sport + 1,5 kg hel havre, 1 liter betfor (som blötes) Köper extra E vitaminer som dom får varannan dag. Det är ju vitaminer o allt i krafften men jag ger extra E för musklernas skull. Ger magnesium varje dag också utöver, har märkt att dom är coolare i huvudet med det...
Dom får 3 B vitaminsprutor om året, 2 på våren och en på hösten.

Denna foderstat är samma på alla 3 hästarna. Den största är 175 cm, väger 670 kg, näst största 172 cm, väger 590 kg, minsta 165 cm, väger 580 kg. Alla tre är JÄTTEfina i hull o muskler, trevliga att hantera o rida.

Har provat med bara havre, lusern o betfor också men dom var inte alls lika pigga i skallen o kroppen då, blev trötta snabbare. Den ena var helt slut efter en klass på tävling, nu går han utan problem 2 klasser.

Hästarna rids 5-6 dagar/veckan ca 30 min/gång om det är på ridbana men intensivt då dom rids. Rider jag ut så rids dom ca 1 timme o jag intervalltränar 1 gång/vecka.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Att ge ett par kg lusern bara för att, det tycker jag är slöseri på pengar.
Jag vill veta om det behövs eller inte.
Inte se att - Hoppsan, hästen fick diarre, lusernet kanske inte behövs.

Har aldrig haft en häst med diarre faktist.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

:confused: Men det är ju DET hon HAR gjort, och hon säger ju för sjutton att hon INTE gått efter nån TABELL! Knappast är det en tabellhäst som måste ha en kvot på 10... En tabellhäst ska alltid ha en kvot på runt 6 vettu! :angel: (förutom dräktiga/digivande/unghästar)

Men inget har hjälpt förrän nu. Mig veterligen har hon prövat det mesta och mycket mycket kraftfoder men hon har också delvis haft problem med att hästen är så kräsen o inte VILL äta så mkt som krävs eller de bästa fodermedlen smakar inte. Så hon har ju haft svårt att hitta nåt som hästen gärna stoppar i sig MYCKET av o sådär.
Vet också att hon förra året hade problem med att hennes MAMMA vägrade köpa det foder som krävdes när det inte räckte med det fanns i stallet. :cool:


OK, jag visste inte om detta med mamman. Vet bara att hästen är mycket tunnare än när jag såg den sist o jag har sett att hon räknar o håller på...När denna häst stod hos tillridaren så åt den ALLT, men det slutade med korn+lusern + betfor för det blev billigast eftersom den skulle ha så mycket. Jag känner ju inte hon som har den nu MEN jag reagerade eftersom jag sett hästen tidigare. Jag VET att den är svårfödd.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Så du har absolut ingen aning om hästen får tillräckligt med kalk och fosfor samt kvoten där emellan?
För låg kvot eller för litet kalk kan ge problem med lederna efter ett tag.
Många saker ser man inte på en gång.
Och vissa saker skall man inte överutfodra "för säkerhets skull".

Så där kan man inte föda upp unghästar, då så blir det dåligt i längden.

Ditt hö är så pass bra så att där kan man i princip inte göra fel.
Men jag undra över Ca och P?
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Mitt hösilage har en kvot på 11.
Ungefär som bete.
Och om jag skulle lägga till lusern där så skulle det bli en garanterad diarre.
Precis som om man släpper för fort på ett för frodigt bete.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Så du har absolut ingen aning om hästen får tillräckligt med kalk och fosfor samt kvoten där emellan?
För låg kvot eller för litet kalk kan ge problem med lederna efter ett tag.
Många saker ser man inte på en gång.
Och vissa saker skall man inte överutfodra "för säkerhets skull".

Så där kan man inte föda upp unghästar, då så blir det dåligt i längden.

Ditt hö är så pass bra så att där kan man i princip inte göra fel.
Men jag undra över Ca och P?

Har faktist ingen aning vad det är för Ca o p. Bonden analyserade inte det, bara protein o energi.
Jag antar att dom får i sig tillräckligt genom krafftfodret eftersom jag ger ganska mycket.

Har fött upp 2 hästar, båda röntgade som 2 åringar o jättefina idag som 5 resp 7 år, inga skador...
Dom föddes upp med fri tillgång till hö (icke analyserat) + Krafft Groov.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag vill veta om det behövs eller inte.
Inte se att - Hoppsan, hästen fick diarre, lusernet kanske inte behövs.

Hej Inte_Ung!

Det har lät intressant tycker jag. Är det din erfarenhet av Lucern - att det ger diarré om det inte behövs?

Berätta är du vänlig. Har en häst i min närhet som sedan hon började få lucern är lös i magen till och från och det har hon inte varit innan vad vi vet.

Kan berätta att lucernet introducerades sakta för denna häst så omställningstiden för henne borde vara OK. Höet hästen får är analyserat och proteinet i lucernet behövs till denna häst men jag skulle gärna vilja att du berättade för mig om lucern som kanske inte behövs och diarré från detta.

Vänligen
Lotten
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Man kan ju ha tur med det.
Sådant har ju hänt förut.
Men jag vill då inte chansa.
Tillräckligt betyder inte alltid rätt.
Men visst, en stor giva av ett fullfoder jämnar ju effektivt ut en stor del av grovfodrets felaktiga balans.

Men jag vill i alla fall veta om det är fosfor, kalk eller inget som hästarna behöver.
Mitt torrhö är lågt på kalk och högt på fosfor - till det så passar lusern mycket bra.
Mitt hösilage är högt på kalk och lågt på fosfor - till det så passar spannmål mycket bra.
Eller så ger jag både hö och ensilage så blir det också bra.

Ärligt talat så tycker jag att ditt sätt att utfodra på är litet slarvigt.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Nu är det som så att det är såna som du jag irriterar mig på, som räknar o räknar o inte fattar att det inte funkar. Har sett din häst i andra trådar du har, även bilder. Så vill jag INTE att en häst ska se ut. Du borde öka din krafftfodergiva eftersom din häst inte vill äta så mycket hö som den borde eller lusern framför allt.

Det som startat upp min irritation är en bekant som gjort som du, haft en häst både länge o väl o den blir tunnare o tunnare.

Din häst (om det nu är så att heter E........ tail´r) Den har jag sett. Har den inte stått hos en känd hoppryttare för tillridning för ett par år sen i Örebro??? Innan du köpte den???
En kompis till mig skulle köpt hästen o hade den ett tag men tyckte inte den hade kapacitet nog o struntade i köpet + att det var en hästhandlare som ägde den som har lite tvivelaktigt rykte.
Måste varit den du köpte hästen av. Hur som helst, det var inte det saken handlade om, utan då var hästen tunn o gick på kornkross, lusern + betfor ( 5½ kg/dag) + bra hösilage. lämnade min kompis rundare än när hon kom, hästhandlaren hade den väl hemma nån månad innan den såldes, såg den några dar innan den åkte(en annan kompis var spekulant på hästen också) o då var den fin i hullet, gick då på Fibergi enl ägaren/handlaren ca 6 kg/dag.

Varför har inte du gett samma i stället för att räkna o hästen ska tappa??? För tappat har den även om den nu är på väg upp, det ska väl inte ta flera år att fatta vilken kvot hästen ska gå på om man nu måste räkna??? Det är ju synd om djuret. Jag vill inte vara elak, men precis samma sak har hänt en kompis häst (hon som var spekulant på din) Hon köpte ett fullblod o räknar o räknar o hästen blir bara tunnare o tunnare. Jag kollar ju också värdena på höet, så det är inte det men om en häst inte ökar i vikt om den är tunn då måste man ju öka även o en tabell säger annat...

Jasså? Är denna hästen tunn fortfarande?

DSCF0296.jpg


Blir verkligen helt sjukt lessen av alla dessa anklaganden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 190
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp