Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Ja det är egentligen det viktigaste - att göra som du! ;) Att man åtmsintone har koll på vad grovfodret innehåller och har koll på balanserna. Sen kanske man inte behöver RÄKNA PÅ PRICKEN o hålla på - det är väl upp till var o en. (jag räknar GÄRNA :angel: )

Och att ge gott om grovfoder och minsta möjliga kraftfoder förstås :bow: .

DET är ju nåt som många av dessa "icke-räknande/analyserande" inte verkar ha fattat - MER GROVFODER!
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

FÖR DET FÖRSTA:
Det finns en otroligt bra tråd här på Foder som förklarar varför vi som räknar faktiskt räknar och vad vi har det till. Läs den så får du många bra svar.

FÖR DET ANDRA:
JA! PRECIS! Individer fungerar olika och det ska man ta hänsyn till när man räknar! Hade du ens tagit reda på liiiiiiiiiiite om det så hade du vetat det! DESSUTOM kan det variera rätt kraftigt mellan bal ett och bal två från en och samma vall. Det hade du också vetat om du läst lite.

FÖR DET TREDJE:
Om du tycker att räkna är helt idiotiskt, så kan du ju gissa vad "motsatta" sidan tycker. Du har INGEN aning om vad dina hästar får i sig. Vet du ens VAD du ska titta på för att se om hästen får i sig rätt balans i maten? Och du; när hästen börjat tappa o magra av så har det pågått ett tag redan. Lättare o bättre att kunna veta detta innan, så hästen slipper det.

FÖR DET FJÄRDE:


Jag skulle vilja ge dina hästar mer att tugga på. Sen hur mkt kraftfoder de behöver skulle jag inte vilja svara på förrän grovfodret (dvs grunden i det hela) är analyserat.

FÖR DET FEMTE:
KRAFFT passar inte till att hö-partier. Så är det faktiskt.

FÖR DET SJÄTTE:
Sök på forumet om det här, så får du svar på frågor o kan fortsätta diskutera efter det sen. Just nu känns du som en vägg som bara vill skrika.


Nej, det är nog så att Krafft passar inte till alla hö o alla hästar MEN till mina är det bra. Jag har provat med annat för jag tycker krafft är dyrt men tyvärr då det som funkar bäst. Vill ha med E vitaminer så det ger jag extra då det är dåligt med det i Krafft Sport. Helst hade jag gett havre + betfor bara då det är absolut billigast men det funkade inte, hästarna blev inte tunna men blev ojämnare i temperamentet + mjölksyra snabbare.

Mitt hö är analyserat, det vill jag ha så jag vet vad jag ger, det är bra värden o bra balans mellan energi o protein så det är jag inte emot MEN det jag tycker är fånigt är allt räknande om dl o kg hit o dit.
Jag vill också veta värdena men jag ger hästarna det som behövs, inte dom kg som det enl uträkning ska vara....
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag vill också veta värdena men jag ger hästarna det som behövs, inte dom kg som det enl uträkning ska vara....

Fast jag vill också veta värdena - sen stämmer uträkningen. Hör å häpna.

Har liksom kommit fram till vad respektive häst skall ha enligt deras behov. Tabellerna, de är ju bara en första hjälp enligt uträknade generellt, och hur man väljer att använda detta sen – det beror ju på ens egen slutledningsförmåga ... :angel: ;)
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Förstår vad du menar och jag gör på liknande sätt.
Tar analys på höt för att veta ungefär hur mycket protein det innehåller (hade jag inte tagit analys hade jag iofs märkt det ändå), vill också gärna veta balansen mellan kalk/fosfor.
Sen kollar jag hur hästen ser ut och ökar/minskar efter vad mitt öga ser.
Men jag fodrar inte på samma sätt som du, tycker att din hö/kraftfodergiva verkar vara i obalans. Föredrar att ge mina hästar c:a 12-14 kg hö och 3 kg kraft. Ungefär...det varierar men även tävlingskusarna äter mycket hö och då funkar de och magarna.
Mvh Malin


Väger ärligt talat inte höt, det är uppskattningsvis runt 9 kg/dag, kan nog vara mer också. Dom får hö 4 ggr/dag o det är inte lite dom får varje gång, kan nog vara uppåt 10-11 kg också. Dom tuggar i princip NÄSTAN hela tiden ute på hö. Men det är inga matvrak så dom äter långsamt !!

Den ena hästen hade tidigare ägaren gett foder enl uträknad foderstat. Han var inte mager när jag köpte honom, men tunn o omusklad. Han hade gått på 12-13 kg bra hö+ 2 kg havre/dag + mineraler. Efter 9 månader hos mig ser han nu helt annorlunda ut, har börjat få en riktig nacke o är jättemusklad o jättefin. Lite hingstlook faktist, så det är kul. Så jag tror att han behövde mer krafftfoder faktist. Han är lugnare nu också än när han kom, ¨mår bättre helt enkelt..
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Kvoten är till för att det ska bli jämt mellan mj/protein.
Mitt hö har en kvot på 5,5 och en häst ska ha en kvot på minst 6.

Jag räknar för att jag tycker det är kul och för att jag vill lära mig. Har nyss höjt kvoten för min travare över 6 och hon börjar se så mycket finare ut nu tack vare det, då hon fick överskott av Mj förut.
Idag får hon 3 dl betfor, 1½ dl soja och 1½ dl foderjäst och nu börjar magen försvinna och ryggen komma upp.

Fullblodet är en svårdfödd rackare och får en hög kvot. Hennes Mj intag är 120 och protein 1200, hon är ingen direkt tabellhäst.

Jag säger bara :bow: till kvoter och foderstatsräkning.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag håller med dig.
Många som sitter och räknar på foderstater borde tänka på andra saker med sina hästar istället. Andra saker som skadar hästarna.

Men vill de räkna så får de göra det. Jag förstår bara inte riktigt meningen med det.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Men kraffts foder tycker jag är superbra, funkar bra på mina hästar i alla fall. Har bara kört med groov 125 och sport.

Det är säkert jättebra.
Men jag ger Edel Avel eller Edel Champion i stället - litet bätte och mycket billigare.


Hur gör du om du ett år får ett hö med 25g smbpr och 7,9MJ och ett annat år ett hö med 57g smbpr och 7,5MJ?
Fodrar likadant ändå?
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

(hade jag inte tagit analys hade jag iofs märkt det ändå),

Då så är det ju för sent.
En av våra hästar blir stel och får problem med samlingen om den får för litet protein.
Det vill jag ju inte ha alls i ridningen, så då är det ju bättre att se till att den alltid får tillräckligt med protein.
Det tar ju mellan 2-3 veckor att rätta till det annars.
2-3 veckor som man kan använda bättre - till träning för att komma längre kanske?
I stället för att stampa runt på ungefär samma ställe i ridningen.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Men vill de räkna så får de göra det. Jag förstår bara inte riktigt meningen med det.

Du kan ju också svara på denna fråga då.
Hur gör du om du ett år får ett hö med 25g smbpr och 7,9MJ och ett annat år ett hö med 57g smbpr och 7,5MJ?
Fodrar likadant ändå?
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Du kan ju också svara på denna fråga då.
Hur gör du om du ett år får ett hö med 25g smbpr och 7,9MJ och ett annat år ett hö med 57g smbpr och 7,5MJ?
Fodrar likadant ändå?



Har faktist råkat ut för det, förra året låg proteinet på 19 gr/kg på höet o MJ på 8,5. I år ligger det på 42 gr/kg på proteinet och 9,2 på MJ.
Jag ger lika mycket hö oavsett. Förra året gav jag Krafft Groov 125 som ju det är mycket proteiner i i stället för Krafft sport som dom får nu. Har inte hållit på att räkna utan har dom tappat så har jag ökat krafftfodret främst då dom blir fula av för mycket hö o för lite krafft (enligt mig) Vill inte ha en bukig häst. Har nu jättefina hästar med riktigt bra med muskler o fina överlinjer. Har alltid fått positiva reaktioner på mina hästars muskler/hull.

Jag förstår väl i o f sig om dom som inte riktigt kan detta med hästar o vad dom ska ge osv att dom räknar ut foderstater men jag skulle aldrig göra det.

Men alla gör väl som dom vill, alla har ju olika åsikter men jag tyckte bara det var intressant att veta varför alla "helt plötsligt" blivit så fixerade vid detta räknande...

Har en bekant som har en JÄTTETUNN o jätteomusklad häst som dom ägt i 3 år snart. När dom köpte hästen var den ok i hullet. Nu är den hemsk som sagt o dom räknar o räknar på dessa foderstater. Jag har påpekat att krafftfodergivan måste ökas rejält men det lysnar dom inte på utan säger bara att höet är så bra att hästen ska klara sig på fri tillgång + 2 kg krafftfoder. Men den gör ju inte det. DET är nackdelen med räknande, att det inte funkar på många hästar...:(
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Har inte hållit på att räkna utan har dom tappat så har jag ökat krafftfodret främst då dom blir fula av för mycket hö o för lite krafft (enligt mig)
Om man räknar noga så behöver de inte tappa.
När de tappar så har det redan gått för långt - enligt mig.
Proteinbrist ger fula hästar med stora bukar.
Om man räknar noga och rätt, så slipper man det.

Mitt hösilage har en kvot på över 10, det ger inga bukiga hästar.

.....jag tyckte bara det var intressant att veta varför alla "helt plötsligt" blivit så fixerade vid detta räknande...
Jag har räknat i 15år, så inte är det så värst "helt plötsligt" för mig i alla fall.

DET är nackdelen med räknande, att det inte funkar på många hästar...:(

Det är inte fel att räkna, men det är fel att räkna fel.
Om hästen behöver mera i år, så gär den även det nästa år.
Om man då räknar, så kan man ge den rätt redan från början av säsongen.
Den borde ha levererats med en intruktion om hur mycket just denna häst behövde i energi och protein.
Och så hade de kunnat räkna på foderstaten så att den hade fortsatt att få det även hos nya ägarna.

Man behöver ju inte ta reda på en hästs behov på nytt igen varje höst.
Utan det gör man lämpligtvis en gång för alla och sedan så följer man det så att hästen aldrig behöver tappa.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

jag har inte heller velat analysera grovfoder och räknat foderstat förut. Jag var lika anti mot det som du nu är.

men ju mer jag började fatta vad det handlade om så blev jag mer intresserad av det.
tyvärr kan jag ej analysera eftersom vi har hö blandat från olika gärden uppe på skullen :(

det är ju synd... TÄNK om höet har jättedåligt med tex protein ... jag kanske inte märker det förräns hästarna blivit för tunna :eek:
så om jag kunde så skulle jag verkligen analysera höet iallafall....

en annan tanke är att.. Tänk om höet innehåller jättebra värden av allt :banana: TÄNK vad pengar jag skulle spara genom att slippa köpa krafftfoder :D

nu får man chansa tyvärr :crazy: så därför ger jag en del lusern för att veta lite iallafall vad de får i sig...

man behöver ju inte millimeterräkna ;)
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag har precis fått analysen på "mitt" hö. Det blir inte lätt att få till en foderstat med de värdena! Srp: 26, Mj: 7,9. Det blir nog att byta ut en hel del av höet mot Lucern hack. Gillar det inte igentligen för det går så fort att tugga i sig det. Men jag är VÄLDIGT glad att jag kollade värdena för nu vet jag ju hur väldigt lite protein hon fått i sig sista tiden!! Man får ju ändå "fodra lite med ögat" även om man räknat foderstat, och inte stirra sig blind på siffrorna!
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det var inte kul.
Men jag skulle gärna kombinera det med mitt hösilage med kvoten 11.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Så det du inte gillar är tabellerna som säger att en viss häst ska ha en viss mängd vid ett visst arbete. Det fungerar inte på dina hästar, nej inte på min heller. Den hästen finns igentligen inte. Det är en medelhäst av alla raser.
Men en uträknad foderstat handlar om att man räknar på vad individen behöver. Har man väl fått en bra balans så vet man var man ska lägga hästen nästa år. Det är även trevligt att hästen inte tappar hull framåt senvintern och att unghästar får i sig väl balanserade mineraler som de bygger skelettet av.
// Linda
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Du skriver så mkt bra saker!





Precis som Inte_Ung skriver så är det fel att räkna fel.
Jag vet alldeles för många som räknar och tror sig få fram en bra foderstat, men som egentligen inte alls VET vad de håller på med och inte förstår vad de räknar om! :eek:
Vissa lyssnar när de ber om hjälp, men så finns det tyvärr de som absolut ska göra på sitt sätt. Och inte man kan göra åt det. Men det syns TYDLIGT på deras hästar att maten inte är i balans. Ibland ser de det och fattar inte varför, men så finns det de som inte ens ser det!!! :eek:
Det jag ville komma fram till med mitt svammel var att det finns många som räknar, men inte alla som vet varför eller vad. Om fler skulle öppna öronen och ta in information och lite sunt förnuft skulle många fler hästar slippa ha ont i magen.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det tog ett jädra bra tag innan jag visste vilken kvot som passar bäst till min häst. Och tyvärr var hon väldigt tunn ett tag då jag inte visste vilken kvot hon behövde. Jag gick mellan olika kvoter ett bra tag men nu har jag äntligen hittat det rätta kvoten på min häst.

Hon är ju absolut ingen tabellhäst om hon skulle gå på 550 smbrp och 80 mj som hennes behov är skulle hon se ut som en pinne, man får ju tänka lite och ha sunt förnuft även fast man har en uträknad foderstat, det är väl det TS inte riktigt har fattat :idea:
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

En foderstat är kanon att utgå från och sedan tillämpar man individuell anpassning.

Mig veterligen tar större delen av eliten, världen över, hjälp av foderexpertis när de sammanställer sina hästars foderstater.
Det borde ju betyda att analyser och beräknade foderstater är skit...

Jag ÄLSKAR kritiskt granskande och lyssnar gärna på argument för och emot MEN ser då helst att det är från pålästa parter.
Så tyvärr blir din åsikt för mig helt ointressant.

Läs på och kom igen senare med genomtänkta argument för dina åsikter så ska jag välvilligt lyssna.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Ja, det är helt rätt. Det blir lite "rattande" med foder upp och ner då innan man hittar rätt balans på just den individen.:smirk:
Vad jag tycker är bra med att inte räkna helt hysteriskt är att då lär man sig att använda ögonen och inte stirra sig blind på en siffra.
Mvh Malin
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag tror inte att det är bra för hästar med det där rattandet.
Jag tror att det är bättre att det blir rätt med en gång.

Och om jag säkert vet att hästen får samma energi och protein som den mådde bra på i fjol, så ser jag ju också snabbare om där är något annat fel.
Jag behöver inte prova 15 nya foderstater först innan jag vet att hästen magrar av för att den är sjuk.
Det är en säkerhetsgrej tycker jag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 190
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp