Varför förstöra hästarna.

Isz: Precis.

Martha: Jag menade inte bara travhästägare, utan hästägare i allmänhet. Det var verkligen inte menat som att ni tar sämre hand om era hästar än andra. Däremot blir ju problemet kanske mer synligt när det gäller f.d. travare som ska skolas om till ridhästar.

Man måste ju faktiskt inte sälja sin häst till en vilt främmande människa. Man kan ju alltid höra sig för vad andra säger om denna människans hästkunskap osv. Varför inte lämna ut hästen på prov ett tag för att se hur det går. Jag tycker bara att det är att göra det väldigt lätt för sig att säga att man inte vågar lite på någon och därför hellre slaktar hästen.
 
:bow: Ja,visst är det så .........egentligen borde jag väl skrivit dit det men det borde ju vara självklart :idea:

På något sätt känns det som om vi med travare har väldigt höga krav på oss från alla håll.
Hur vi än gör blir det "fel"

sälja billigt = fel
sälja dyrt = fel
skänka = fel
behålla = fel
slakta = fel


osv osv osv......jag har en travare utlånad och det är säkert fel det med...........det är inte lätt att vara människa :crazy:
 
Sen kan du ju skita i vad andra människor har för åsikter om du vet att du gjort allt för att hästen ska ha det bra. Är det enda humana att slakta, visst, då är det inte fel. Jag blir bara irriterad på attityden "ingen kan ta hand om mina hästar så bra som jag". Med lite ansträngning kan man säkert hitta någon. Om det inte svider för mycket i stoltheten såklart. :smirk: (Inte riktat till dig.)
 
Ännu värre att vara travhästägare :rofl: :rofl: :rofl:

Ärligt talat så känner jag mig inte så förnärmad av diskussionerna, de bara påvisar vissa häst människors okunskap och framförallt hur dåliga de är på att kompromissa och visa respekt för andras kunskaper, jag känner att jag faktiskt är bättre än de :D :D :D

Jag har 9 hbl i mitt stall med samma ägare, och jag kan säga så här, vi har inga problem att kommunicera eller respektera varandra, vi har tvärtom lärt oss mycket av varandra och vi har jättekul ihop. Vad beror det på? Jo samma grundinställning till hästarna, vi vill deras bästa och vi använder sunt förnuft! ;)
 
:) Nej jag tar inte åt mig egentligen........jag har världens bästa fodervärd och är jättenöjd, men tyvärr blir jag illa berörd av allt skitsnack som förekommit här på buke i flera trådar den sista tiden och när jag läste i en annan tråd om att en tränare jag känner skulle ha vanvårdat/misshandlat sin häst blev det bara för mycket.....i det fallet vet jag med 100% säkerhet att det bara var falska anklagelser. Någonstans måste det finnas en gräns för vad man får skriva på ett forum tycker jag.
 
Fast man blir ganska trött på dassa vanvårds diskussioner :crazy:

Jag missunnar INGEN att ha en av mig ägd häst..inte för dens skull, men jag UNNAR min häst att få ett bra liv, med folk som KAN häst.

Jag kan berätta om en häst som jag hade här som aktiv travare,inte ägd av mig.....hästen skulle sedemera säljas som ridhäst och ägarna såg till att hästen blev såld....det gick några år sen träffade jag en tjej som hade hästen och jag tycket det var kul att han hade det bra och levde...MEN....så började hon på å jiddra om hur vanvårdad,nervös och allt mellan himmel o jord han var när HON fick honom, och hur BRA han var nu :crazy: :crazy:

---Oj, då sa jag....konstigt för det var jag som hade honom innan du fick honom och mig veterligt var han inte varken vanvårdad eller nervös....hon har väl inte hämtat sig än människan...försökte förklara bort sig med flytt av hästen o gud vet allt....jag vill inte HÖRA sånt skitsnack...men jag vet att det förkommer nästan ALLTID när nån har åtagit sig en fd travare.... :mad:
 
Det är lite ungflicksdröm över det hela, svarta hingsten syndrom :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Rädda willy :rofl: :rofl: Det drömde jag oxå om när jag var 12!
 
........ja, men när hästens "räddare i nöden" kommer med ogrundade anklagelser och ärekränkning är det inte gulligt längre och jag har väldigt svårt att bara blunda och svälja sånt (även om det inte handlar om mig personligen) :mad:
 
det värsta var ju att det var ingen tonåring heller, utan en tjej i 25 årsåldern :crazy:
Det är ju patetiskt alltihopa, och det nästan vänder sig i magen på mig när jag läser om "vanvårdade" hästar...ibland KANSKE det är sant...men man vet inte.

Å andra sidan är det ju inte så kul att bli anklagad som vanvårdare av djur :crazy:
Men inom travet så känner man ju folk och dom vet ju sanningshalten i såna här fall...och det är ju tur det :p
 
Dom flesta ridmänniskor som köper en travare tror att den har vart misshandlad. :smirk: Iaf dom jag har träffat på.

För två år sen var det snack om att min familj misshandlade våra travhästar. dom sa också att anledningen till att våra hästar aldrig vann någon, på varken rid eller travfronten berode på att vi slog dem ´jämnt och ständigt. Fast tjejerna på den ridklubben som sagt det fick på nöten då en tjej från vårt stall hopptävlade Och VANN en klubbtävling på ett av våra aktivt tävlande travston. ;)

Kändes skönt att få visa upp vilka underbara och fina hästar vi hade efter att sånna ryckten hade gått :)
 
Få se nu om jag förstått det här rätt:

Eftersom inte alla travare blir stjärnor ska travsporten gå ifrån metoder som tydligen fungerar utan problem i travet eftersom de inte fungerar om "ickestjärnorna" ska bli ridhästar? OM man har en potentiell blivande elitloppsvinnare som behöver tungband ska man inte använda det utan i stället låta hästen lägga tungan över bettet, skena, skada sig och i stället bli ridhäst?

Dessutom verkar det som om man ska lägga om aveln. I stället för att avla på hästar som är snabba även om de kanske är skarpa och stirriga med mun som funkar i travet men inte vid ridning ska man avla på de som funkar vid ridning även om de kanske inte är så snabba...

Tänk jag har svårt att tro att travtränarna/avlarna köper idén att optimera användningen av de mindre lyckade tränings- och avelsresultaten i stället för att försöka få fram storstjärnorna! "Jag vill inte ha en Hambletoninavinnare, jag satsar på att kunna sälja den som ridhäst för en symbolisk summa efter att först ha lagt ner en massa pengar på uppfödning och träning!"

Vad jag inte heller förstår är VARFÖR man väljer en häst som INTE passar den ridning man vill ägna sig åt utan har egenskaper som man irriterar sig på till den milda grad att man vill läga om en hel sportgren och inriktningen på dess avel. Om det är ett stort problem att rida med tungband låter man väl bli att skaffa en häst som behöver det? Vill man ha en lugn häst kanske man ska titta på cob eller liknade hästtyper, inte en högförädlad kapplöpningsmaskin från vare sig trav- eller galoppbanan?

Däremot kan jag förstå att man säljer en häst som blir helgalen så fort den vistas utomhus, det låter inte som en "duglig" häst vare sig med sele eller sadel...
 
:bow:.....gillar dig och ditt inlägg skarpt för tillfället :love:....klokt och välformulerat :bow:
 
Till att börja med kan jag hålla med dig om att det kan kännas lite tråkigt att inte kunna rida med bett, men tittar man ett steg framåt ser i alla fall jag det positiva; en känslig häst som slipper bli påtvingad nåt som inte får plats i munnen och som med rätt träning blir en mycket fin och underbar individ.
Varför tvinga en häst till nåt den inte vill?
Har du tänkt på att din häst kanske inte gillar bett, oavsett tidigare travarkarriär eller ej? Det finns ju faktiskt hästar, som inte travtränas eller ens är varmblod/galoppörer/körhästar som gilalr bett. Vad f-n, jag gillar inte att ha högklackat!
Alla är ju individer, likaså hästarna!!!

Jag är medryttare på ett varmblod, Mariana Glasgow, som sprungit in 86 000:- på banan. Hon togs bort från banan då hon fick senskador. Vem vet om det var genetiskt, ärvt, olycka eller bara otur. Jag har ingen aning, då jag inte var där. Jag äger inte hästen, men skulle mycket väl kunna göra det, då hon är en underbar madam.
Till saken. Med rätt mat och träning och aktivering är hon en lugn och avslappnad, harmonisk häst som klättrar upp för ett träd om jag så ber på rätt sätt. Hon är enormt känslig och säger till när nåt inte stämmer.
Alla hästar behöver rätt foder, livsmiljö, utrustning, träning och aktivering för att må bra. Man kan ju börja med att gå igenom nutid innan man går tillbaka till dåtid...
Nu menar inte jag att det är så för dig, för din häst kanske råkat ut för en okunnig/icke lyssnande människa, MEN; alla travhästar behöver inte ha gjort det!!!

Generalisera inte bara för att en gått igenom en sak.

Och det där med att flera/alla travare omkring dig gör likadant behöver inte heller betyda att alla travare i Sverige gör det. Ni kanske ser samma/liknande symptom, men missar att symptomen har olika grunder...?
 
Jaaaa du... Ärligt och uppriktigt så kan jag erkänna att de problem du har, har jag aldrig stött på eller ens hört talas om att de skulle bero på bomull och tungband!

De jag känner som sysslar med trav använder inte ens bomull till vardags till sina hästar, de går ute hela dagarna i hagar med mer eller mindre fri tillgång på hö. De tränas och hanteras konsekvent och med lugn och tålamod. Hästarna är välhanterade, vältränade och tävlas utan några större problem. De tom vinner lite nu och då. :smirk:

De som jag pratat med håller dock samma linje. Hellre slakta än att någon ung tjej får köpa för att "skola om" om hästen inte funkar på banan eller i avelsboxen, OM de inte vet vem det är. Med tanke på hur många travare som far illa i livet efter banan och hur stor generell okunskap om de mest basala behoven hos en häst många ryttare har, så stödjer jag fortsatt slakt. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 788
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 536
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 527
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp