Varför förstöra hästarna.

nej tack :D har vart på så många trav ställen dels hade vi travkuskar i samma stall där jag jobbade.
trevliga gubbar men inte rättvisa mot hästarna. jag har vart på trav också. men tänk på att jag tog bort inlägget så jag står inte för det. bara i mig själv står jag för det :D om ni fattar :rofl:
 
Det är ju tråkigt att du fått så himla dåliga erfarenheter av travsporten... Det jag ville visa dig var den andra sidan... Vi som älskar våra hästar och har dem på samma villkor som du!
Vi kunde lika gärna haft ridhästar och tävlat hoppning/dressyr/fälttävlan eller bara tränat för motion och för att det är kul!
Att vi sysslar med trav betyder inte att vi gör allt för att de ska tjäna pengar, utan det betyder att vi ofta åker bakom hästen istället för att sitta på... All annan hantering är i regel den samma :idea: :)
 
JAG VILL KOMMA OCH LÄRA MIG!!!!!!!!
Allvar nu, jag har aldrig varit på varesig travbanan eller i ett travstall så jag kommer aldrig att fälla kränkande komentarer om travarens ve och väl eftersom jag inget vet, har dock väldigt svårt att tro att just travet skulle vara undantaget djurskyddet, jag menar om det nu är så DJÄVLIGT som många påstår, var finns djurskyddsnissarna som ska sätta stopp för våra djurs lidande.Jag skulle GÄRNA lära mig mer om travet och dess tjusning och "bjuder nu ut" mig :o att få hälsa på hos någon som kan lära denna ignoranta varelse. :D
 
Å det gör ju inte tävlingsryttare??? Köper hästar och säljer dom som inte duger?? Nää, för Lussan, Kyra, Malin B, och alla andra Elitryttare har råd att behålla även dom som aldrig kommer att ta dom runt en 120 eller medelsvår......

Jag tycker ochså att många lägger i tussar bara för att....och har tungband ochså bara för att....!
Vi i vårat stall har sällan tussar. Men det finns hästar som behöver det för att dom tex. är bakrädda, eller så blir dom lugna(re) av att ha dom. Jag tycker det är dummt att utsätta både häst och kusk för eventuella olyckar bara för att man av princip ska lära hästen gå utan.
Tungband kan jag hålla med om faktiskt. Jag tror att MÅNGA travhästar inte skulle behöva det OM den blev rätt inkörd av vana, förtroendefulla och mjuka körhänder, och givetvis blir körda av "bra" händer. Men även om en häst blir inkörda/körda av dessa händer så kan det hända att dom ialla fall behöver tungband. Jag har en 3års märr som är lite kollrig. Hon har det efter sin far. Hon går med både tussar och tungband. Har hon inte tungband blir hon väldigt orolig i munnen och joxar med tungan. Hon KAN gå utan båda dessa men jag tycker det är dummt att utsätta henne för en massa "extra" träning, eftersom hon då skulle kunna åka på korsförlamning. Hon är den typen av häst.

Så kan jag bara för mitt liv inte förstå varför man helt öppet och utan att generas, går ut och påstår saker som du nu gjorde, och dessutom försöka påskina att man vet vad man talar om. Det är ugnefär som om jag skulle påstå att alla som rider med sporrar och spö vetoch kan inte ett du, plus att dom är djurplågare och det borde förbjudas. Genom åren här på Buke har jag "slagits" i många trådar för försvara mig själv, min hästsport och mina älskade hästar. Och varför komma och påstå att en hästsport är vansinnig när man själv håller på med en annan hästsport. Vem avgör vems sport som är "hästvänligast"??

Sen tycker jag man ska ha i baktanke och ta REDA på, när man skaffar sig en extravare, hur var den här indeviden som tävlingshäst. Het, bakrädd, lugn......
Och som martha säger så MÅSTE man försöka förstå hur travhästar haft det OCH hantera den därefter. Inte bara ta förgivet att den är knäpp bara för den inte får ha tussar eller tungband.
Om jag vore dig skulle jag acceptera att hästen kanske behöver dessa tills du format den som du vill ha den, men det förutsätter att du vet hur man sätter ett tungband.....
hälsningar gulan fd.gulla
 
fast jag har inte samma syn e jag väldigt säker på, jag håller inte på med dressyr,hopp eller fälttävlan utan akademisk ridkonst :)
detta passar mig bra då man ser till alla hästars individ och problem m.m :D
 
Om travare vet jag inget, däremot har jag en del erfarenhet av hästar som lägger tungan över bettet (bla. mitt eget halvblod som garanterat inte har gått på en travbana!).
Många hästar som lägger tungan över bettet tror jag gör det för att de inte får plats (nåja, upplever att de inte får plats) med tungan under bettet. Nu pratar jag alltså om de som gör det i ridningen.
Många av de hästarna har blivit bra mycket mer harmoniska med ett bett med låg tungfrihet, de har kunna fippla med tungan utan att den hamnat över bettet (vilket är obehagligt och gör hästen ännu mer fipplig i framtiden). Successivt har det sedan gått att vänja in dem med vanligt bett igen, min häst rids idag utan problem på rakt eller tredelat tränsbett eller kandar.
 
men du skriver en massa mot mig som jag aldrig skrivit som tungband m.m.
jag gillar inte vanlig dressyr o hoppning.
visst håller jag med om att det finns bra travkuskar också som ser till sin hästs bästa. men sen finns det ju svinen också :(
 
Jaha, Akademisk Ridkonst? Halleluija!:bow:
Där finns ju inga okunniga "svin".. :angel:
Förlåt att jag inte räknade upp ALLA dicepliner...

Så du menar att eftersom jag sysslar med trav, ser jag inte mina hästar som individer och försöker lösa deras problem? :confused:
Måste säga att du har en himla konstig inställning! :angel:
 
Förlåt, det var det första som var riktat till dig, resten till trådskaparen
hälsningar gulan fd.gulla
 
Där slog du huvudet på spiken
:bow: :bow:
För just detta med bett kontra hur munnen ser ut är ett ämne många inte vet så mycket om.
Och då menar jag, i alla dicipliner.

AM
 
Hallå alma .......det var inte jag som skrev så utan jag svarade Pallas Athena som skrev så i ett inlägg tidigare (men som tog bort det efter ett tag)

Snälla........läs mitt inlägg en gång till så märker du att vi är "polare" du och jag :love: :love: :love:

Jag föder upp travare och har behållit en som jag tränar :cool:....... jag skrev också att jag inte kommer att bli rik men är lycklig och älskar mina hästar.......
 
ja kan faktiskt förstå vad du menar då allting kan användas FEL! Ja har ridit travare som jag var tvungen att stoppa in bomull i öronen på och det tycker inte jag är normalt. En annan häst blev helt ostabil och jätteorolig och rädd för att en tjej hade glömt ta i bomullen och då är det någontign som är fel om inte hästen går att rida utan. Det är så olika på olika ställen.Det finns alltid dålig och felaktig hästhantering inom alla ridsporter.
 
Jag tror att det är fel att skylla på att hästarna inte går att rida utan tussar i öronen. Vist är det kännt att hästen blir lugnare med tussar men jag tror att probelemet ligger någon annan stanns.
 
Åhh, jag vill komma. Var bor du??
Jag är fördomsfri ridmänniska, med travintresserad pojkvän. (Nåja, han har aldrig varit i närheten av en travare, men han tjatar om att vi ska åka till Åby... :smirk:)
 
Trodde allvarlig först att du skämtade men det verkar ju inte som att du gör det. Och helt ärligt skrämmer det mig!
Det här är inte menat som något personligt påhopp på dig snuggels men jag känner att jag måste svara tillbaka! :mad:
Travhästar och ridhästar får en helt olik uppfostran, vilket gör dem till helt olika typer av hästar. Jag har inte mycket erfarenhet av rifdning, men har hållt på med trav nu i 10 år (inte mycket kanske men tycker det räcker för att svara på detta). Travhästar är mer lika fullbloden i sitt humör än de är ridhästen, detta gör att det med jämna mellan rum dyker upp en "hetsporre". Då tycker i alla fall jag personligen att det är mycket bättre att sätta bomull i öronen och lugna ner hästen än att hålla på att kämpa mot en pigg häst. "Bomullen" hästarna har i lopp är faktiskt en form av drivning, man drar ut tussarna när man vill att hästen ska gasa lite t.ex. på upplopp.
Att travhästarna skulle lägga tuggan mer över bettet än andra typer har jag faktiskt ingen efrarenhet av så det ska jag inte uttala mig om, men själv tycker jag inte attt det är något stort problem inom travet. Men jag kan förstå kuskarna som vill ha det i fall om att, du sitter ändå i ett fält med ca 15 hästar i 50-60 km i timmen om då hästen lägger tungan över betet är man inte så kaxig.
för att skola om en travare till ridhäst krävs det att man vet vad man gör, och om du inte klarar av det så gör det helt enkelt inte.
Sen till dig som skrev (eller inte skrev) att man inte borde hålla på med trav över huvudtaget: Tror du helt ärligt att all 100 000 som håller på med trav håller på med bara för att tjäna pengar och skiter i hästen!! Tycker att det är lite kaxigt att dömma ut oss allihopa. Visst finns det rötägg men det finns i alla sporter, det är INTE unikt för travet :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 774
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 533
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 527
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp