Varför förstöra hästarna.

Varmblodet jag kör har alltid huva och bomull i öronen när vi e på banan. hemma går hon utan...Samma sak med tungband, fast det har hon alltid, men det GÅR att rida/köra utan, men varför riskera att hon drar för att hon lagt tungan över bettet?
Varför skulle dom bli förstörda av det?

Tungband kan användas för att hästarna springer så fort och tungan kan då göra så att dom inte kan andas.
Eller för att dom lägger tungan över bettet.
 
Lånar bara en knapp mitt i..

Angående bett och tungor, så behandlar jag hästar från alla discipliner med tungproblem, och problem som härrör från just fel valt bett.

Travtränarna är bland de få som enträget justerar och passar in betten så att de perfekt ligger rätt i hästens mun, många ryttare var det som nöjde sig med pessoabettet (Och fortfarande gör) för att det får hästen att kröka på nacken.

Hästar som fipplar med tungan är i stor mån hästar som tvingats gå med för stora bett, där kramp i muskulaturen kring tungbenet som håller tungan på rätt plats är mer en regel än ett undantag.

Hästar som går med feltillpassade (Oftast inte tillpassade alls utan efter modet) bett får så småningom problem i munhålan, alltifrån frakturer i gommen som är väldigt vanligt, till ovan nämnda kramp, till känselbortfall i lanerna, till svåra problem i nacken, etc.

Dessa problem ses alltså i ALLA discipliner, men hos travfolket försöker de hela tiden göra bättre för hästarna, utveckla, inte bara följa ett jäkla mode.
 
Förlåt, det var inte till dig!!! Läste ditt inlägg och så blev det att jag lånade din knapp...

Jag vet vad du menar..... inte blir man rik men jag älskar mina hästar!!! :love:
 
"inte bara följa ett jäkla mode" :bow: .Så sant, så sant. Hela tråden är patetisk så jag ids egentligen inte ens ödsla min energi på att svara men gör ett försök ändå..

Tycker inte alls att travarna är "tjafsiga" i munnen! I sådana fall beror det snarare på den som håller i tyglarna efter avslutad travkarriär :mad: . Att travaren är mer känslig och expolsiv för ljud beror på tempramentet och hänger ihop med psyke och muskeltonus hos rasen och individen i fråga.

En sådan här tråd skulle jag ha startat ifall jag var en provokativ 14 åring och antar att det är just det du är!?
mvh jesse
 
Jag har inte skyllt på någonting!
Ja problemet ligger ju i vissa sköter sina hästar fel. Det är ju travtränarna som bestämmer om hästen ska ha bomull/skumgummi eller ej. Jag tycker det är en väldigt konstig resonering att rida en häst med bomull i öronen och inte låta den ridas utan.
 
Jag säger bara suck! Det är p.g.a. sådana här trådar som jag inte orkar med Buke...
Nu har jag hållt mig borta länge för att nu gå in och kolla lite och vad är det första man ser? Jo alla dessa hemska påhopp, gärna om "oss" travmänniskor som plågar våra hästar... Extra illa när trådskaparen inte ens vågar stanna och diskutera..
Tack och hej säger jag bara... :(
 
Håller med till 100%. Jag har också varit borta ett tag och återkom för några veckor sedan och jag har aldrig varit med om maken till trådar.........Det positiva med just den här tråden är väl i alla fall att väldigt många ryttare har reagerat över påhoppen.

Vi kan nog konstatera att det finns fler trevliga människor än otrevliga trots allt.

Tusen tack till er som, trots att ni inte delar vårt travintresse, faktiskt ändå försvarar oss när vi blir oskyldigt påhoppade :love: :bow: :love:
 
Håller med "travfolket" till stor del. Det krävs massor av oss "ridfolk" för att skola om en travhäst till ridhäst, men visst går det jag är inne på min 4:e ridtravare och alla har varit ljuvliga ridhästar trots att de gått på travet. Alla har varit coola för trafik, ljud osv och dessutom varit mjuka i munnen, så där har du fel snuggles, alla travare är inte förstörda och alla använder heller inte dessa (enligt dej) hemska hjälpmedel. Är det bättre med en massa skarpa bett som en del ryttare använder? Det enda negativa jag har att säga om vissa "travfolk" är att de kan ge fan i att vanvårda sina hästar när de inte kan gå trav mer, då är det bättre att slakta dem... Anledningen till detta påstående är att 3 av mina hästar var riktigt vanvårdande då jag köpte dem!!!! Ingen här behöver känna sig anklagad jag är söker på att ni sköter era pållar lika bra som jag, minst :D
 
Om du inte visste det så har många hopphästar tussar i öronen när de tävlar bara för att de ska kunna konsentrera sig på vad de ska göra och inte störas av publiken.

Men dessa döljs av en flughuva :idea:

Jag har själv travare och f.d till ridning. Visst reagerar de på vissa ljud men det är som de vill raca. För det är de lärda till att göra. Många många ridhästar lägger tungan över bettet och bara sticker. Varför tror du annars att det finns så många olika bett för just dessa hästar :confused:.

min granne som har en nordsvens ej travare kunde inte köra sin häst i trafiken på över ett år och hon var mycket bakrädd. Vi tipsade honom om bomull i öronen och se han fick en helt annan häst som kunde köras överallt.
 
Jag vet att du inte menade så riktigt med ditt uttalande, men jag har en granne som sålde sin jättesnälla hingst till en tjej som ridhäst...för ett antal månader sen fick jag reda på att denna tjejen vart så rädd för hingsten att hon inte vågade ta ut honom ur "stallet"(ett kostall med lågt i taket) där hade han fått stå i 6 månader innan nån anmälde...vissrligen fick han mat o vatten, men han var så förstörd i magen så det fanns inget annat än att ta bort honom...mager o eländig, men fortfarande den goa killen han alltid varit...Varför skaffar sig folk hästar dom inte klarar av, och när dom märker det varför söker dom inte hjälp eller ser till att hästen får ett drägligt liv???

Men jag tycker också att den fd ägaren kunde haft bättre koll på vart hästen hamnade :mad:
 
Jag har två travare en pensionär och en i startbar ålder och jag skulle hellre slakta än sälja och riskera en köpare som ingenting kan eller inget vill begripa.
MVHREx
 
Det är djäkligt märkligt, att vissa har sådana problem. Jag har ridit till, utan att ljuga minst 40-50 travare, och jag har aldrig (ta i trä) stött på någon som inte gått att coola ner och få ridbara. jag är ingen super ryttare, men tror att jag har så mycket erfarenhet att jag kan hitta rätt recept för de flesta. Klarar du inte av det själv så ta hjälp av någon som kan.

Senast igår blev jag uppringd av en bekant som börjat rida en travare.. Hon köpte ett pessoa bett och satte tyglarna i nedersta ringen för hon tyckte han var hård och oreglerbar i munnen. SUCK! Detta stöter jag på hela tiden och det är samma visa om och om igen.. Ridskola - egen häst - INGEN som helst erfarenhet eller kunskap om travet eller vad man ska göra från att ta en högpresterande max tränad häst - till "normal" ridhäst nivå. Detta börjar inte med ridningen, det börjar med psyket - att ställa om hästen!

Att skylla på utrustning och ifrågasätta den utan att han en aning om skälen, är djäkligt dålig research, detta borde man ta reda på INNAN man köper en travare, annars vet man inte vad man har framför sig, vilket inte är rättvist mot hästen! Att tro att man genom att rida halvblod därmed kan rida travare/galoppörer är naivt, detsamma gäller tvärtom naturligtvis.
 
Jag förstår inte riktigt det här med att vissa säger att de hellre skulle slakta än sälja hästen för att den skulle kunna komma i orätta händer.

Som säljare och hästägare har man väl ett ansvar för att se till att hästen kommer till ett bra hem. Skulle man inte vara 100% säker efter försäljning är det väl bara att åka ut och kolla hur hästen har det. Det krävs lite ansträngning och engagemang, men det är man väl ändå skyldig sin (f.d.) häst. Det är klart att det finns massor av folk som inte kan/orkar/vill ta hand om hästen sedan de köpt den, men de allra flesta vill faktiskt väl, och då tycker jag att ska ta sig tid att leta upp ett bra hem. Har man inte tid eller ork till det skulle man nog inte skaffat sig hästar från början.
 
Men har du någonsin hört NÅN som inte tar hand om sin häst på absolut bästa sätt :crazy:, ändå är halva buke fullt med "vanvårdade" hästar :crazy:
Jag tycker man tar lika mycket ansvar över sin häst om man slaktar den...det är inte så att jag missunnnar någon att ha MIN häst, utan får man inte tag på en vettig ägare så vet man iallafall att hästen inte lider....

Nästan varenda människa här inne har ju en fd travare som varit "vanvårdad"...vart kommer alla dessa vanvårdare ofrån då??Säg inte att det är från travet iallafall...

Det finns folk härinne som tror att dom är gudomliga hästägare...och jag blir nästan rädd och stum när jag ser en del inlägg....dom värsta är nybörjar NH:arna...hua...nä då blir det hellre himlen för mina pållar...
 
När det gäller frågan om att sälja eller inte sälja sin travare som ridhäst tycker jag att vi med aktiva travare är skyldiga att se till att det är rätt typ av häst som ska omskolas.
Har hästen en exteriör, en skada eller ett psyke där man från början inser att det är osannolikt att hästen kommer att kunna användas som en trevlig ridhäst bör man hitta en annan lösning både för hästens och ryttarens skull.

Det är också viktigt att ta reda på att ryttaren verkligen är insatt i travhästens bakgrund och medveten om vilket arbete som krävs.......inte minst för att slippa höra i efterhand att hästen man tog så väl hand om och försökte ordna så bra till, hade ett förskräckligt liv som travhäst och att man som travtränare är en idiot.

Det krävs alltså ett ömsesidigt ansvarstagande och mindre skitsnack mellan grupperna.
 
När det gäller frågan om att sälja eller inte sälja sin travare som ridhäst tycker jag att vi med aktiva travare är skyldiga att se till att det är rätt typ av häst som ska omskolas.
Har hästen en exteriör, en skada eller ett psyke där man från början inser att det är osannolikt att hästen kommer att kunna användas som en trevlig ridhäst bör man hitta en annan lösning både för hästens och ryttarens skull.

Det gäller för övrigt vilken häst som helst kan jag tycka, kvittar om det är hbl, vbl eller shettis. ;)

Många åsikter till hur man bör agera med sina fd travare, är faktiskt applicerbara på alla djur och raser :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 792
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 536
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 527
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp