Bukefalos 28 år!

Varför gör hon så?

Coldspell

Trådstartare
mina föräldrar har ett avelssto som tidigare fått två föl. Allt har varit frid och fröjd, hon har varit värsta hönsmammam och tagit otroligt väl hand om både de tidigare fölen.

Men nu...för några dagar sedan fick hon sitt tredje föl. Detta föl är för tidigt född (ca en månad, stoet har haft abortviruset och kanske egentligen kastade fölet...men att det var stort nog att klara sig? vad vet jag...hon visade inga som helst tecken på att hon skulle föla...och hon gjorde det mitt i natten i hagen. Tur att vi hörde att hästarna var oroliga...så då såg de att hon fölat.) Hon har tydligen fått någon slags behandling för abortviruset när det upptäcktes.

Men till saken. Allt är bra när hon och fölet är i box...men när de kommer ut så börjar mamman ta fölet över halsen och försöka kasta det...vad kan det bero på? Därför har de mest fått stå i box trots fantastiskt väder och en liten enskild hage. Jag tycker fölet är väldigt litet (inte så konstigt kanske) och har extremt mjuk päls...öronen är mycket inåtböjda och den är lite x-bent framtill och mycket mjuk i haserna baktill. Den går lite ostadigt men enligt veterinär är allt som det ska. Den vill gärna kicka mycket bakåt...mycket lätt i rumpan. Inte som de tidigare fölen vi haft. inte speciellt skygg heller. Mamman är inte alls lika brydd om detta föl som tidigare föl.

Så vad tror ni? vad kan det bero på? finns det något man skall tänka på?
 
Sv: Varför gör hon så?

Detta kan vara ett tecken på att mamman känner att det är "fel" på fölet. I det naturliga så tar hingsten fölen över nacken och kastar dom i backen för att de ska dö om de inte är starka att följa med flocken.
Antagligen känner hon av att fölet är prematurt.
Föl "med abortvirus" kan ju leva ett tag innan de dör när de är födda.
Ha extra koll på sto och föl för säkerhetsskull.
hoppas nu att allt går bra och det känns ju positivt att den lille är så lätt i rumpan! då har den ju gott om energi!!
Du kan ju alltid ringa till något stuteri som själva föder upp mycket och rådfråga dom. De brukar ju ha erfarenhet av det mesta!
Lycka till nu !!!!:laugh:
 
Sv: Varför gör hon så?

Tack för ett bra svar. Det var ungefär det vi gissade. Men ingen har tidigare nämnt att fölet kan dö av abortviruset, Så det var ju bra att få veta...
 
Sv: Varför gör hon så?

Tack för ett bra svar. Det var ungefär det vi gissade. Men ingen har tidigare nämnt att fölet kan dö av abortviruset, Så det var ju bra att få veta...

Det är ju det de gör av abortvirus det är därför man är så försiktig med den smittan på avelsstona just för att fölen dör av det, antingen kastar de eller så föds de och dör inom några dagar. Hör väl mer till ovanligheten att ett föl överlever att ett sto haft abortvirus som dräktig.
 
Sv: Varför gör hon så?

Okej det är så det är. Jag trodde det var så att det bara gjorde att stoet kastade fölet. Att det var säkert när det väl var ute. Då ska vi verkligen hålla ett extra öga på krabaten. Men den verkar må bra nu. Kan de dö plötsligt då eller? När kan faran vara över?
 
Sv: Varför gör hon så?

Vi hade abortvirus i stallet för några år sedan. Ett sto kastade och ett annat födde ett mycket svagt föl som aldrig kom upp själv och diade, så det klarade sig inte, två andra ston fick friska föl. Hur som helst så sa då SVA som jag kontaktade, att ston som drabbas av abortvirus antingen kastar, föder så svaga föl att de dör inom några dagar eller föder helt friska föl. Det sista alternativet gällde om stoet tidigare haft abortvirus, man kunde ej säga att stona blev immuna mot viruset, men vad de då visste på SVA så hade inget sto förlorat föl två gånger pga enbart abortvirus.
Ert föl verkar ju ha klarat av det tuffaste fasen, dvs att ta sig upp och få råmjölk och sedan vara pigg de första dygnen. Jag tycker att er veterinär borde ha informerat er om denne ansåg att det nu fanns stor risk att ert föl ej klarar sig trots att det gått bra ur överlevnadssynpunkt hittills.
 
Sv: Varför gör hon så?

Oj, med andra ord ska vi vara riktigt glad att fölet lever. För det är första gången stoet haft viruset. Fölet var lite svagt från början, men kom på benen tack vare råmjölk från den närliggande bonden...sen orkade den upp så den fick stoets råmjölk också. Nu är det snart 4 dagar sen den föddes. Kan man blåsa faran över tror ni?
 
Sv: Varför gör hon så?

Menar du att den fick koråmjölk el hade bonden råmjölk från ett annat sto? Hur snart fick den i sig den riktiga råmjölken? Har det tagits foalcheck på den så att ni vet att den har fått i sig tillräckligt med antikroppar? Det hade jag definitivt gjort med detta föl. Då har ni chans att fylla på med antikroppar i form av blodplasma om det visar sig behövas. Jag hade definitivt inte blåst faran över förrän jag säkerställt detta och med tanke på stoets beteende hade jag vakat noga över den. Föl kan verka pigga ena stunden och sedan bli svaga mkt fort. Jag hoppas verkligen att er lilla klarar sig. Den verkar vara en kämpe, men mamman verkar inte helt övertygad om att det är i sin ordning.
Det du beskriver är tecken på prematurt föl och jag skulle ha högsta beredskap för att kunna agera snabbt om det behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför gör hon så?

Jag tar för givet att det var från ett annat sto. Detta är ju mina föräldrars sto och ja själv har inte egentligen något att göra med den här hästen i vanliga fall...utan hjälper bara till nu vid det kritiska läget. Men veterinär har hela tiden funnits till hands och prover är tagna... Så det måste ju vara den där foalcheken (jag själv är inte så insatt i själva avelsbiten som det kanske märks)... Men fölet fick råmjölk via flaska ganska snabbt eftersom den var svag... Sen orkade den ställa sig upp efter tre timmar och fick då mjölk av mamman.

Men låt oss ponera att det var råmjölk från en ko...skulle det i så fall vara dåligt på något sätt? ( jag tror dock inte det är det eftersom bonden har avelsston)...Jag är bara nyfiken :-)
 
Sv: Varför gör hon så?

Vet föl som har levt en vecka innan de dött utan att se direkt dåliga ut. Än är nog inte faran över men det är ju väldigt positivt att den är så pigg! Häng i!!!!! Håller tummarna!!
 
Sv: Varför gör hon så?

tack för all hjälp och tack för att ni önskar oss lycka till. jag hoppas bara att allt går bra...varje dag känns som en seger :-)
 
Sv: Varför gör hon så?

Jag tar för givet att det var från ett annat sto. Detta är ju mina föräldrars sto och ja själv har inte egentligen något att göra med den här hästen i vanliga fall...utan hjälper bara till nu vid det kritiska läget. Men veterinär har hela tiden funnits till hands och prover är tagna... Så det måste ju vara den där foalcheken (jag själv är inte så insatt i själva avelsbiten som det kanske märks)... Men fölet fick råmjölk via flaska ganska snabbt eftersom den var svag... Sen orkade den ställa sig upp efter tre timmar och fick då mjölk av mamman.

Men låt oss ponera att det var råmjölk från en ko...skulle det i så fall vara dåligt på något sätt? ( jag tror dock inte det är det eftersom bonden har avelsston)...Jag är bara nyfiken :-)

Då är nog foalcheck taget. Jag vet ärligt talat inte hur det fungerar med råmjölk från ko, men det borde vara bättre än inget alls. Det är ju inte att rekommendera att föda upp föl på komjölksersättning utan förr rekommenderades smågrisersättning istället och numera finns det ersättning för föl att tillgå.
Jag håller tummarna för fölet!
 
Sv: Varför gör hon så?

Fortsätt gärna att uppdatera tråden om hur det går med fölet:)! Hoppas verkligen att det kommer att gå bra och det verkar som om ni har gjort allt rätt för att fölis ska få alla förutsättninngar att klara sig!
 
Sv: Varför gör hon så?

jodå, än så är allt bra...med tanke hur den är så känns det konstigt om något skulle hända nu...:)
 
Sv: Varför gör hon så?

Hoppas att det går bra - men frågan är ju när man vågar blåsa faran över !

Har märren fortfarande kvar sitt konstiga betéende ?
 
Sv: Varför gör hon så?

Nu har de ju haft full koll på hästarna hela tiden och de har endast fått vara ute korta stunder under full uppsikt...och då har hon i alla fall inte gjort något. Vi har sett till att ha hästarna ute i en hage som är skilld från de andra hagarna för att stressa stoet så lite som möjligt...och det har fungerat...hittills...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 786
Senast: Masse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 980
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 289
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 258
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp