Varför har man inte baksele när man kör par?

moiran

Trådstartare
Ja, varför har man inte det? Jag har sett par med baksele förstås, men jag tycker att de flesta bilder man ser på parkörning så kör man utan baksele (jag tittar en hel del just nu). På vilket sätt bromsar hästen annorlunda när den går par jämfört med enbet, och blir det inte lite "sned" belastning då?
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Som jag har förstått det så beror det på att man när man har par allt som oftast också har en broms på vagnen som man bromsar med, så att hästen slipper göra det och då blir bakselen överflödig.
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Precis som de andra sa, så handlar det om ifall vagnen har broms eller inte.
Regeln i TR säger att baksele ska användas om vagnen inte har broms.

Skulle man inte ha broms eller baksele på paret så skulle stången dra fram stångkopplen och därigenom bröstan. Så i princip (om jag tänker rätt nu...) så skulle trycket hamna i bröstans nackstycke i så fall.
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Jag har ju nyss börjat få lite koll på det här och jag skulle inte vilja köra par utan baksele. jag vill att de ska ha så bra möjlighet som möjligt att bromsa om de skulle behöva hjälpa till eller om bromsarna skulle gå sönder.
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

KL

Om man kör par med baksele, vad fäster man då bakselen i? Finns det parvagnar med skaklar?
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

KL

Om man kör par med baksele, vad fäster man då bakselen i? Finns det parvagnar med skaklar?

Den fästs i bröstan, inte i vagnen :)

135149952442720900_resized.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Lokselar/arbetsselar kors även med parrede ,kort mellanstång med svängel och skaklar rörligt fästa i mellan stången/tistelstången.
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Glömde ju uppenbarligen att svara i tråden, men jag är jättetacksam att ni kunde upplysa en okunnig själ!

Det låter ju rimligt som ni säger, att man bromsar med vagnen istället. Så egentligen är bakselen helt onödig även när man kör enbet så länge man har broms?

"Min" flakvagn har ingen broms, och hittills har jag bara fått fatt på en baksele till mina lokselar, men med lite tweakande borde jag kunna använda bakselen till min bröstsele till häst nr två? Jag har en hel del kunskapsinhämtande kvar innan jag behöver bry mig så mycket om utrustningen, men nyfiken i en strut är jag ändå... TACK för alla svar! :bow:
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Fast jag tycker att även om man har broms så är det skönt att ha bakselen utifall att.
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Jo, det kan jag tänka mig. Särskilt innan man blivit varm i kläderna som kusk med vagnbroms misstänker jag? Det måste ju ta ett tag innan man får in känslan för vad lagom mycket broms är i olika situationer så att hästen slipper bromsa med nackrem eller däckel när jag i början inte har identifierat alla situationer där man behöver bromsa, och hur mycket. Nedförsbacke och kontrollerad avsaktning är väl bara de triviala situationerna?
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Jag har använt bröstsele-baksele till arbetssele tillfälligt, förlängde sidoremmarna med ett par skackelremmar, och så en extra rem till ryggstycket eftersom fästet inte passade (ska eg. vara tudelat fäste till bågdäckeln), och man måste ha ryggstycke för att hålla den bakselen på plats.

Men funkar helt ok :)
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Jag har använt bröstsele-baksele till arbetssele tillfälligt, förlängde sidoremmarna med ett par skackelremmar, och så en extra rem till ryggstycket eftersom fästet inte passade (ska eg. vara tudelat fäste till bågdäckeln), och man måste ha ryggstycke för att hålla den bakselen på plats.

Men funkar helt ok :)

Ja, jag tycker ju att funktionen måste vara densamma, bara man får bakselen att hänga uppe... ;) Mina lokselar har ett enkla ryggstycken, så knepet blir ju bara att få till "öglor" på ryggstycket som som jag kan trä bakselens remmar i, så som jag ser det. Och "öglor" är ju inte så svårt att fixa. Vill jag vara duktig kan jag ju sy dubbla remmar på ryggstycket så det blir som på bröstselen. Men med tanke på att både den loksele-baksele jag har och bröstselens baksele har andra färger än varandra OCH jämfört med mina lokselar (som i sin tur skiljer tydligt i nyans sinsemellan, trots att det är ett par, efter som den ena är använd och putsad mycket mer) så tror jag inte jag har så mycket för att försöka vara estetisk... ;)

Jag har fått tips om en häst-secondhand inte allt för långt hemifrån som ägs av en körintresserad, så jag tänkte ta mig en sväng förbi och se om han råkar ha något intressant liggande. Men det är ju inte så bråttom, jag har ju inte ens tömkört dem som par så många gånger än, så jag har gott om tid att lösa utrustningsbiten och förkovra mig där. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Och jag tror faktiskt bakselen till bröstselen har tillräckligt långa sidoremmar. Bröstselen är en full-sele och mina hästar små, nätta och kompakta... Men jag har inte provat än. Jag brukar få linda sidoremmarna många varv runt skakeln när jag kör med rockarden.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Jag tog ryggstycket från bröstselen med färdiga öglor som passar bakselens rem, eftersom jag inte kan komma på hur jag ska kunna fästa öglor på lokselens ryggstycke :D Sy eller nita kanske.. Hmm.

På min räcker det med en 1 dm lång extrarem. Den är precis för kort, men min häst är å andra sidan ganska lång :angel:

Min loksele är svart-mörkt brun blandat (den var mörkbrun men de nya remmarna är svarta då det bruna var så mörkt i sig) så det funkar väl okej med en svart baksele med ljust foder ;) :angel: Stör ögat måste jag medge men men..
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Å PM:a gärna vart den där häst-second hand ligger, kanske man kan åka inom om man har vägarna förbi Skövde nån gång typ nästa år.
 
Sv: Varför har man inte baksele när man kör par?

Å PM:a gärna vart den där häst-second hand ligger, kanske man kan åka inom om man har vägarna förbi Skövde nån gång typ nästa år.

Är också nyfiken...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

F
Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Fruentimber
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
791
Senast: Bonita4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 931
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp