Bukefalos 28 år!

Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Bowman

Trådstartare
Har lite svårt för när "hästmänniskor" kastar handtagen på marken när de skall hämta hästen i hagen? Varför gör de det? Vet de inte bättre?

Är det blött på marken så kan strömmen gå från tråden till hästen. Hästen kan bli rädd och trassla in sig i trådarna. Vilka skador hästen kan få och veterinärkostnaderna för det behöver man väl inte närmare gå in på?

Sen blir ju hadtagen skitiga. I kylan fryser de fast i marken eller så går de sönder då plasthandtagen är sköra i kylan. Hästen kan dessutom trampa sönder dem.

Påtalade det olämpliga i att kasta handtagen på marken för en "hästskötare och ridskoleelev". Hon tyckte att det inte gjorde så mycket. Handtagen är inte så dyra.

Dyra? Det kostar mig en arbetstimme att köra och hämta nya handtag på granngården. Sedan går det en timme till att hämta verktyg och byta ut trådar och söndriga handtag, återställa etc. Det kostar ridskolan mellan 600 och 1200 kronor att byta ut söndriga handtag. De pengarna kan användas bättre till något annat...

När jag hämtar en häst från hagen eller skall släppa in en häst till en hage så har jag hästen i ena handen och tar handtaget i den andra. Jag hanterar unghästar, galopphästar och hingstar och behöver sällan eller aldrig slänga hantagen på marken. Hästarna lär sig att vänta eller vända runt så jag kan hänga upp handtagen. Är det så svårt?

:confused:
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Håller fullständigt med dig!
Hästen ska vänta och skötaren ska vara så pass skicklig och säkerhetsmedveten att man inte släpper grindhandtaget.

Vi har nu de grindarna som består av ett elförsett gummiband/resårband. Fungerar fantastiskt bra för att undvika att handtagen hamnar på marken samt att hästarna trasslar in sig.
Tror faktiskt att det är en investering värd att tänka på?!
Ni tjänar tid, pengar, ökar på säkerheten och med ditt inlägg att döma så kommer du att få färre gråa hår ;)
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Då skulle min häst definitivt inte gå igenom den grinden :devil:
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Håller med! Jag får anfall av slängda grindar, speciellt när de ska grävas fram ur djup snö (för kasta långt kan folk).

För att inte tala om när folk har haft häst i stallgången och kvar hänger en grimma fastknäppt i uppbindninsrepet. Hur har dom det med sitt säkerhetstänkande? Grrrr...
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Håller helt med. Så svårt är det inte att snurra 180 grader för att stänga grinden efter sig. Hur gör folk på väg ut/in ur ridhus-/stalldörrar? Det är ju exakt samma teknik.

Säkerhetstänket felar rätt rejält ibland. Jag som hängt runt på ridskolor större delen av mitt liv har sett en hel del skräckinjagande exempel. Det värsta jag vet är nog otyget att binda upp hästen i bettringarna :eek: Håller på att storkna varje gång jag ser det och möts av ständigt lika oförstående blickar.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag vänder alltid hästarna och hänger upp tråden direkt. Utom om det är otroligt rörigt, hästarna upprörda eller rädda för något och jag är rädd att de ska fortsätta hela varvet runt och gå in i hagen igen rätt över tråden. Detta har nämligen hänt mig en gång och eftersom de då klev på tråden och fick ström i sig så sprang de iväg rätt över mig och jag fick eltråden runt benen och släpades efter en bit. Mindre kul.

Känner jag att det är såpass oroligt någon gång (vilda djur i närheten eller annat) så slänger jag iväg grinden långt bort och leder rätt ut. Men då hänger jag ju upp den igen efteråt när hästarna är insläppta.

Nu förtiden så har vi timern på elstängslet så att det stängs av innan insläppet så det inte ska vara någon el i trådarna när man släpper in eller ut, av säkerhetsskäl. Däremot om jag hämtar hästen på dagtid är det ju el på förstås.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

jag avskyr el trådar på marken, knappt man vågar plocka upp högen av el trådar sen av risk att få en stör :/, har kopplat alla grindarna hemma så att det inte är ngn el i grinden när grinden är öppen, inte så dyrt och lätt att göra.
och då jag ofta går med 2 hästar åt gången så är det skönt att bara kunna koppla loss grinden och låta dom stutsa iväg(har sånna gummi bands trådar :p) när man ska gå igenom.

är en staket pedant och får "laga-staket-begär" när jag ser dåligt kopplade el staket eller värst; el trådar som är ihop knutna :O.
sköter man om sitt staket så håller det i flera år + kan återanvändas många gånger om.
att missköta anläggningen man är på s utrustning är liiite väl respektlöst.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

I många stall klarar man inte av att leda hästarna. Man tar trots det två ihop och kan då inte stänga. Hyr man in nån för fodring är det också dessutom sällan så att de får bra med pröjs och ser något större skäl att jobba mer än "alla andra".

Jag tycker tvärtom det är bra för hästarna att lära sg vänta. De kommer ner i varv generellt och blir lättare att ta in öht.
Innan jag öppnar grinden så checkar jag av att hästen är med mig och inte negligerar iom fokus på annat. Då kan man också vända dem och de vänta.
Många bara fångar in skyndar att öppna och liksom gamblar gällande om hästen är med dem eller i sin egen bubbla. Gärna har man också redan drag i grimskaftet och hästen för nära sig/trängande. Ciiirkuuus garanterad snudd på.. Människa inledd av hästarna om man har tur oskadda..
Ibland får man då bryta mitt i allt och skrika på hästarna och rycka i dem eller så får man hålla hästarnas tempo och dra bäst man kan..
Nja, inte min kopp te..
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Det har jag också undrat väldigt länge. Till och med min hästovane sambo hanterar numera galant att ha hästen i ena handen och handtaget i den andra för att hänga upp handtaget snyggt och prydligt. Jag visade/förklarade hur han skulle göra och sedan var väl inte det några problem.
Jag förstår inte riktigt varför folk vill jobba dubbelt? För visst går de sedan tillbaka till hagen och hänger upp handtaget? För inte är väl någon så korkad att de leder in hästen i hagen, släpper den och sedan böjer sig ned för att ta upp handtaget med en glad häst precis framför sig :angel: Jag upphör aldrig att förvånas över folks dumhet. Det är inte konstigt att det händer olyckor.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Folk gör så när de är rädda för hästarna. I ett stall jag stod i så var stallägarna räddast av alla vilket gjorde att hästarna blev lite mer på tårna när dessa skulle hantera hästarna och så var de inne i en ond cirkel.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Men? Springer inte resten ut då om man gör så?
Har aldrig stött på fenomenet :confused:

Självklart håller man i handtagen och vänder runt hästen.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

KL

Vet inte om jag är dum nu, men menar inte TS även den varianten att man har hämtat hästarna i hagen och därefter lämnar handtaget liggande på marken? Vilket är lika korkat det.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Håller med! Nu har jag eget stall på min egen gård så jag gör som jag vill, alltså hängs alltid handtaget upp eller stängs igen även fast hästarna inte är i hagen!

En annan sak som jag avskydde när vissa gjorde där jag stod inhyrd förut var att dom virade runt resår grinden runt stolpen och så hängde handtaget ner och kunde fastna i nån av trådarna. Detta var ju HOPPLÖST att lätt få ordning på när man kommer med en eller två hästar som ska släppas i hagen och man ska stänga direkt och försöka få tag i hantagen utan att få stöt:devil::devil:

Förstår inte hur dom tänkte där!
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Håller med! Hästen ska verkligen kunna ledas ut från hagen utan massa sådant krångel. Min kan vara lite skraj för tråden när det är el i men han lär sig fort - om man inte ger honom en stöt såklart.

Tom innan vi ens hade handtag nu på nya stället tog jag ut som vanligt, dock stängde jag av elen först då faktiskt :D

Hästen ska befinna sig på lagom avstånd med slakt eller lätt sträckt grimskaft och den ska vända runt själv, men det lär den ju sig direkt om man leder in/ut varje dag :)
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

jag avskyr el trådar på marken, knappt man vågar plocka upp högen av el trådar sen av risk att få en stör :/, har kopplat alla grindarna hemma så att det inte är ngn el i grinden när grinden är öppen, inte så dyrt och lätt att göra.
och då jag ofta går med 2 hästar åt gången så är det skönt att bara kunna koppla loss grinden och låta dom stutsa iväg(har sånna gummi bands trådar :p) när man ska gå igenom.

är en staket pedant och får "laga-staket-begär" när jag ser dåligt kopplade el staket eller värst; el trådar som är ihop knutna :O.
sköter man om sitt staket så håller det i flera år + kan återanvändas många gånger om.
att missköta anläggningen man är på s utrustning är liiite väl respektlöst.
Jag vill ha det så att grinden blir strömlös när den är öppen.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag förstår inte heller det där med att lämna handtagen på marken. Jag öppnar och håller i handtaget medan jag leder ut för att sen stänga igen. Alternativt hänger upp det på stolpen om hagen lämnas tom (då brukar jag även stänga av elen innan jag ens hämtar hästarna). Enda gången jag släpper handtagen på marken är när det av någon anledning utbryter panik/kaos hos hästarna, men dem gångerna kan jag räkna på en hand.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Tror det är slarv oftast. Det är ju inte rocket science att lära dem gå snällt i snöre direkt... Folk är bara stressade gör det som verkar gå snabbast för stunden.

Har också sett det som Tua skrev - att man först drar dem i huvudet, och sedan blir arga och rycker i huvudet igen när de går för fort, eller går förbi, eller vad det nu är för dödsynd de gör.

Vi har en grind som axels - när den är öppen är det ingen el i. Bara att öppna, stanna, häst går förbi och vänder, jag stänger, och vi går sedan dit vi ska. Det tar en nyinflyttad häst två omgångar att fatta proceduren utan någonsomhelst tjafs.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag vill ha det så att grinden blir strömlös när den är öppen.

:bow:

Precis.

Att kasta strömförande trådar på blöt mark när man står med en skodd häst gör man nog bara en gång .... :angel: (jag har testat).

Däremot har jag brukat kasta "grindarna" på backen om jag slagit av strömmen.

Men sen blir man ju mest bara irriterad på att handtagen snöar över och så där... Bättre att hänga upp dem. Eller ännu hellre ha elastiska som drar ihop sig.......!
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Att släppa grindhandtagen på marken är ett otyg! De fryser fast, blir nedtrampade i leran eller täcks av tre decimeter nysnö på morgonen efter, när man ska släppa ut hästarna.

Om de som släpper handtagen inte bryr sig, eftersom handtagen är så "billiga, påpeka att det kan bli extra jobb att spetta lös/ gräva fram handtagen för den som ska släppa ut morgonen efter. Detta skulle kunna drabba den som släpper handtagen, inte bara "de andra". (Spegling är en effektiv metod: du dumpar handtagen på marken på kvällen, särskilt när massor av nysnö väntas under natten och du vet att "handtagsdumparen" har utsläppet dagen därpå...:devil: )
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Kan bara hålla med dig. Antar att det beror på lathet när de slänger handtagen på marken.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan. Det är så att ett utav plasthandtagen till min hästs hage leder ström. Känner JAG, men ingen annan. Givetvis så är det då något...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: Masse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 424
Senast: moonstruck
·
R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 315
Senast: Vica
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
965
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp