Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

*kl*
Jag förstår inte varför man ska behöva slänga hagar på marken bara för att man har fler hästar..
Jag har ibland tagit och ledit fyra hästar samtidigt från hagen. Då brukar jag hänga det undre handtaget på den övre (så har man bara ett handtag att hålla reda på. Hålla alla fyra hästarna i ena handen och förvänta mig att dom ska stå stilla där så att jag då kan hänga upp handtaget på den översta tråden så jag lämnar grinden öppen men har ändå hängt upp handtaget på tråden. Och när jag sedan har släppt in hästarna så går jag tillbaks och stänger grinden.
Det finns inget värre än när man råkar få en stöt för att handtaget ligger i blöt lera.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Sluss eller en extra stolpe tycker jag är smidigast. Annars hänger jag upp dem.
Sen hade vi alltid ett extra par handtag hemma, det är inget jag vill åka extra vändor för. Det är ju dålig planering:D
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Många hästar, många hagar, många handtag. Ridskoleelever m.fl. som inte betalar handtagen själv. Handtagen går fort åt om man slänger dem på marken. Hur många handtag måste man rimligen ha i förrådet för att täcka upp hagar för 40 hästar? Ett par handtag liggande räcker inte länge...
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Vi kan inte slänga några handtag på marken då vi har olika grindar att välja på när vi går ut. Det har hänt att nån tyckt att det var lättast så tills flocken var ute
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Vi kan inte slänga några handtag på marken då vi har olika grindar att välja på när vi går ut. Det har hänt att nån tyckt att det var lättast så tills flocken var ute

Mmm...
Att kasta handtagen med tråd och allt på marken när man släpper hästarna i flock är väl verkligen olämpligt? Kommer det någon ranghög och vill fram riskerar ju den ranglåga individen att hamna bland handtagen och trådarna när det blir rångt i "grindhålet"...
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Man får väl hoppas att inte det är ridskoleelevrna som sköter ut o insläpp.

På större anläggningar måste det vara en viss ordning.

Jag struntar i kostnaden för handtagen, utan tänker mest på att jag vill ha hela handtag så då går att använda eller hästarnas säkerhet i att inte fastna.

Det ser många gånger ut att vara ren tur när folk hänger upp det underhandtaget på det övre o försöker hålla allt över marken o då med ström på.

Jag slänger alltid det nedre väl åt sidan o har EN grind/ tråd att hålla ordning på o ingen ström.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag har inte läst igenom hela tråden nu men jag lägger faktiskt oftast grindhandtagen på marken, om det inte ska snöa då ;) Jag lägger dom utanför hagen, vid sidan av grinden och det är ingen ström på. Detta gör jag för att vi har unghästar och föl där vissa går lösa till/från hagen. Jag anser att det är större risk att en häst fastnar i ett upphängt grindsnöre, det blir ju som en ögla, än när det ligger på marken. Det blir därmed farligare. Alternativt stänger man grinden helt. Men det brukar jag heller inte göra, också av en säkerthetsgrej. Skulle någon häst komma lös springer den gärna in i någon hage och då är det lättare att fånga in. Också säkerhetstänk.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag har inte läst igenom hela tråden nu men jag lägger faktiskt oftast grindhandtagen på marken, om det inte ska snöa då ;) Jag lägger dom utanför hagen, vid sidan av grinden och det är ingen ström på. Detta gör jag för att vi har unghästar och föl där vissa går lösa till/från hagen. Jag anser att det är större risk att en häst fastnar i ett upphängt grindsnöre, det blir ju som en ögla, än när det ligger på marken. Det blir därmed farligare. Alternativt stänger man grinden helt. Men det brukar jag heller inte göra, också av en säkerthetsgrej. Skulle någon häst komma lös springer den gärna in i någon hage och då är det lättare att fånga in. Också säkerhetstänk.

När jag stängslar så anpassar jag alltid längden på snörena så att inga lösa öglor eller snaror bildas. Handtagen hängs alltså upp med sträckta snören utmed staketet. Det kan göras på flera sätt, till exempel med en extra isolator på stolpen att hänga upp handtaget på eller genom att göra en liten ögla på stängseltråden att hänga upp handtaget i.

Som privatperson är kostnaden kanske ringa att byta ut ett handtag eller reparera ett stängsel som gått sönder på grund av att någon slängt hantagen på marken. Men för den som driver en verksamhet utgör det en betydligt större kostnad. Och risken för att en häst eller flera skadas är för de flesta uppenbar verkar det som...
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Smart tips. Så långt har jag inte tänkt faktiskt. Har bara stått med två grindändar och undrat vad som är bäst, hänga upp dom på grindstolpen eller slänga på backen, då har det sistnämnda känts säkrast. Klart det kostar om det ständigt ska gå sönder grindhandtag, speciellt på ett större ställe. Dock har jag aldrig gjort isönder något handtag genom att lägga det på backen, men det händer säkert.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Det är extremt irriterande, ingen där jag står nu gör så, men i tidigare stall har det hänt ofta. Där jag står nu är det mer åt det hållet att de virar grindtråden runt en stolpe eller trasslar ihop övre tråden med undre så att man måste stå o trassla ut det när man har en häst i handen. Om jag är den sista att ta ut hästen från hagen hänger jag antingen kroken på "krokhållaren" på stolpen eller hänger dem längs med staketet så att de är i luften och fria från varandra. Tycker att det tillhör vanligt hyfs att vara försiktig på det viset. ;)
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Har gjort på ungefär lika många olika sätt som antalet stall jag varit och hanterat hästar i...

I ena stallet jag är i nu stängs grinden alltid vid intag, för att strömmen inte ska slå av. Vilket inte är något problem och hur smidigt som helst att genomföra eftersom det bara går en stackars kuse i varje hage.

I andra stallet händer det att jag, efter instruktion från stallägaren, slänger på marken (långt bort såklart) när jag plockar ut hästar som går tillsammans. Mycket behändigt att bara behöva hålla koll på två okända hästar och inte en grind också. Aldrig tänkt på att det har kunnat vara ett problem.

Trodde f.ö alltid att strömmen bröts när man öppnade en grind... Vilket tydligen inte alls är en självklarhet på alla ställen insåg jag när jag skulle ha en av två hästar i en hage, hade ena hästen i grimskaft, grinden i andra handen och skulle ta tag i andra hästens grimma för att berätta att han minsann inte skulle ut ur hagen han också. Stackarn fick en stöt, i ansiktet till råga på allt, och jag har aldrig tidigare känt mig som en så hemsk hästmänniska :o. Men han verkar inte ha tagit illa åt sig och tycker fortfarande om när jag kliar honom i ansiktet när jag ska låna hans kompis :p

En fundering bara, nu blev jag nyfiken. Hur sjutton går det till rent praktiskt när hästarna ska ut igen? :confused: Enbart släppt tillbaka hästar i stängda hagar, vilket ju är hur enkelt som helst. Men om man kommer med två eller fler och grinden ligger slängd på marken, vart sjutton gör man av hästarna då? Drar med dem och hämtar grind, eller släpper dem först och hoppas att de inte ska sticka när man hämtar grind?
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Smart tips. Så långt har jag inte tänkt faktiskt. Har bara stått med två grindändar och undrat vad som är bäst, hänga upp dom på grindstolpen eller slänga på backen, då har det sistnämnda känts säkrast. Klart det kostar om det ständigt ska gå sönder grindhandtag, speciellt på ett större ställe. Dock har jag aldrig gjort isönder något handtag genom att lägga det på backen, men det händer säkert.
Faran med att hänga upp dem är att det blir en stor ögla som kan blåsa iväg- till grindhålet. Då kan man få en häst som fastnar...

Hellre att det blir en större nötning på prylar än skadade hästar.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

*kl*

Det finns nog inget jag stör mig mer på än när folk slänger handtagen på marken! Dels pga olycksrisken för hästarnas skull och dels för att jag inte har lust att gräva i en halvmeter nysnö eller lera efter handtagen. Förstår inte varför det vid insläpp är så svårt att antingen vända hästen och stänga hagen efter sig (men understa handtaget i öglan på det översta) eller bara hänga handtagen på staketet och således lämna hagen öppen (och tom givetvis). Och om det 'inte går' av okänd anledning så får man väl gå tillbaka till hagen efter att hästen är insläppt och hänga upp handtagen efter sig.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Är det ingen som drar ur strömmen när ni hämtar/leder ut hästarna? :p
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Nä :P

Jag gjorde det ett tag men sen glömde jag bort att sätta på stömmen på morgonen...
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jo drar alltid ut före insläpp och sätter i elen igen efter utsläpp. Men jag tycker ändå inte om att leta efter handtag i snödrivor och lera ;)
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Är det ingen som drar ur strömmen när ni hämtar/leder ut hästarna? :p

Nä, aggregatet sitter inne i garaget, det går inte att bonnstackarn ska ha folk klampande där flera gånger om dagen. :p

Har aldrig varit med om att det varit problem att ha strömmen på vid in och utsläpp.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Sen kan man ju koppla så att det inte är el i grinden. OM man nu nödvändigtvis vill slänga på på marken.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

*KL

Jag förstår inte riktigt vad det finns för anledning till att slänga handtag/stängseltråd på marken (såvida det inte uppstår någon akut situation med någon häst och man måste få handen fri snabbt, men det är förhoppningsvis inte vanligt förekommande åtminstone). Enkel och trevlig vana att helt enkelt stänga översta tråden efter sig och låta den undre hänga i den övre. SÅ jobbigt är det inte att genomföra även om hagen är tom. Men betydligt enklare (speciellt på vintern) och säkrare för nästa person (en själv eller någon annan) som ska till hagen och hämta/lämna häst.

Det är väl visserligen inte någon överhängande risk för olyckor egentligen, men så mycket kan ju gå fel om oturen är framme - och det finns ingen bra anledning till att öka den risken genom att ha trådar liggande på marken där man ska hantera hästar, tycker jag i alla fall.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

man ökar inte risken, läs tråden.
Det är betydligt farligare att snurra runt med två hästar i handen än att fånga dem, hiva handtaget och knalla iväg.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan. Det är så att ett utav plasthandtagen till min hästs hage leder ström. Känner JAG, men ingen annan. Givetvis så är det då något...
Svar
11
· Visningar
1 579
Senast: Masse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 430
Senast: moonstruck
·
R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 330
Senast: Vica
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp