Varför så svårt att sälja häst?

S

solbacka1

Jag har ett hingstföl, med bra stam och klass 1 på fölbes. Jag har annonserat här och fick en förfrågan. Jag begärde först 35,000:- och sedan 28,000:-. Men inget intresse. Jag har kollat upp prisklasser och med tanke på stammen så kunde jag begära 40,000:-
Han är dock inte utannonserad i någon tidning ännu, men hingstägaren vet om att han är till salu.
Varför är det då så svårt.
Beror det på att jag inte har något känt namn.
Eller att dollarn är låg.
Varför :confused: :confused:
 
Om man inte har eget stall så blir det dyrt att ha ett föl stående några år innan man kan börja arbeta med det. Jag själv köper hellre en äldre häst som är riden och körd utan olater. Men har man eget stall hade det varit trevligt att ha haft hästen från början.
Fluff
 
karnsje pgr av namnet som du skriver.
har også förstått att det kan vara svårt att bli av med en hingst.
 
Marknaden styr ju priset på en "vara".
Och tydligen så går det ju att hitta billigare föl av lika hög klass, så därför köper ingen din.
Sorgligt för säljaren, men positivt för köparen!
 
Det är fel årstid.
Det är ingen mening att köpa på sig en massa besvär så här inför vintern. Föl och unghästar, det köper man på våren när man kan ha dem på eget gratis bete.

Prova igen i vår, och kastrera honom först.
 
Eller också resonerar man som köpare att det är den här årstiden man kan FYNDA!

För nu har ju säljarna som trodde hästen skulle säljas senast på sommaren, hästen kvar, kanske ingen stallplats till den, eller i allafall mkt högre kostnad för hästen än när den gick på bete.
Och går ner i pris bara för att bli av med hästen...
 
Varför "mer färdig"?
Är bara nyfiken på hur andra resonerar! :)
Själv så skulle jag kunna köpa fölis nu, och sedan "dumpa" den på en bra lösdrift till nästa vår.
 
Och riskera att fölis inte funkar på lösdriften, att du missbedömt lösdriften och den inte var bra, att fölis blir sjuk eller att du på vårkanten inser att du lagt ner 15.000 på den och marknadspriset stigit med 5000.
 
Jag tycker att hösten brukar vara bäst att sälja häst på, men i år är det ingen efterfrågan alls (eller mycket mindre än vanligt). Jag har hört från flera "uppfödarkollegor" att de upplever det samma sak.
I mitt fall gäller det halvblod som är högt bedömda med välmeriterat möderne. Vi får samla dem på hög och se fram mot 4-5 nya fölungar till våren. :) Jag vet inte hur det är med andra raser?
Tur att stallet är stort!! ;)

Björnvarps Gård
 
Missbedömmer jag lösdriften får jag väl byta lösdrift?!
Svårare än så är det ju inte!
Precis som man kan missbedöma en stallplats, och tvingas byta stall.

Eller helt byta "variant" i värsta fall. Kanske ställa fölet hos en kompis med en jämngammal häst?
Eller själv låna hem en jämngammal häst som sällskap?

Om jag KÖPER en häst, och den stiger i marknadsvärde, har jag väl gjort ett fynd?! :confused:

Sjuk får man ju räkna med att vilken häst som helst kan bli.

Jag skulle ju KÖPA häst, inte SÄLJA.
De skäl du anger tycker jag bara är specifikt dåliga om jag vill sälja ett föl.
 
Om jag KÖPER en häst, och den stiger i marknadsvärde, har jag väl gjort ett fynd?!

De flesta unghästar stiger i pris, så det är snarare normalt än ett tecken på fynd. Om man bortser från glädjen med att ha ett föl så är det ofta en förlustaffär att föda upp det själv. Du har väl knappast gjort någon vinst om du betalar 30.00 för en åring och lägger ner ytterliggare 30.000 i koastnader för lösdrift, försäkring, verkning, veterinär, extramat, stallhyra och du sedan kan köpa en motsvarande häst för 40.000? På detta får du lägga kapitalkostnaderna under den tid du haft hästen och inte haft tillgång till dem.

Att det finns andra värden än de rent ekonomiska är det inte alla som räknar med.

Angående att missbedöma lösdriften, det finns de som gör det (eller stallet med för den delen) och inte har någon häst kvar att flytta eller månaders "reparationsarbete" för att få ordning på häststackaren.
 
Det har mera med besväret att göra.
Hösten och vinterna är jobbiga nog av sig själva.
Det skulle behövas en oerhört bra affär för att uppväga det extra arbetet på just vintern.

Att det går bra att sälja ridhästar på hösten, är en helt annan sak. På hösten vill man RIDA.
 
Riden. :)

Det kostar ju att ha fölis på lösdrift också.

Och som Inte_Ung säger, hösten är trist i sig, då kan man väl iaf få rida lite?

OM jag hade råd skulle jag ta hem Patsys mamma som ska ut på foder *drömmer*.
 
"Beror det på att jag inte har något känt namn."

Där har du orsaken till att du inte får ut, vad man kan tycka att du borde få för ditt föl. Eller kommande unghäst, för den delen.
Vi har "roat" oss med att jämföra härstammningar, utseenden osv å ena sidan, och pris och "kundintresse" å andra, i vår vida bekantskapskrets. Gissa vad vi kom fram till?
"Den kända uppfödaren" sålde relativt lätt sina föl i år och fick ut mycket mer än "buskuppfödarna" begärde för sina. Dom blev inte ens sålda!
Trots minst lika intressant härstammning och trevliga, lovande föl. Skillnaden låg i status hos uppfödarna och antagligen i deras bekantskapskrets utseende.

Dristar mig att påpeka det faktum, att hästuppfödare i Sverige är urusla affärsmänniskor. De flesta i varje fall. Det visas med tydlighet i resonemanget i den här tråden.
"Köp en färdig häst för 40.000:-" och låt uppfödarna ta risken, kostnaderna och arbetet fram tills dess. Dom förlorarna betalar tiotusentals kronor under tiden för att ryttarna skall kunna köpa färdiga ridhästar.
Kan någon förklara för mig, varför det är så? :confused:

LIA
 
Jag hänger inte RIKTIGT med i resonemanget! :)
Jo om jag på ngt sätt skulle TJÄNA pengar på mitt hästeri, men inte annars.
Och jag är ju hobbyryttare.

Mitt resonemang att vilja köpa en så ung häst som möjligt är att då har inte förra ägaren hunnit "fixa" så mkt med den.
Jag vill inte min häst ska gå tester hit och dit, jag anser det för tufft för hästen, och vill slippa det.
Jag anser att många av ren okunnighet "gör sönder" sina hästar alldeles för tidigt!
Och jag vill ha min häst LÄNGE! Och har hittills trots att jag tävlar aktivt aldrig haft en förslitningsskada på ngn av mina hästar! :bow:
Och trots min "försiktighet" gick min nuvarande 10-åriga häst till riksfinal i kvalitetstävlan när han var 4 år.
Men jag åkte aldrig, tyckte det var för tufft för honom...

Dessutom är ju en häst man haft från början lättare att forma som man vill, än en som ngn annan redan format.
Jag tycker det är KUL med unghästar! :)
Och tycker det är ok att inte kunna rida från början. Jag kan ju pyssla med så mkt annat!
Träna visning, lasta osv.
OCH jag har unghästvana både med hantering och inridning.

Givetvis så skulle jag ju med jämna mellanrum KONTROLLERA hur min häst mår på en lösdrift!
Finns det folk som INTE gör det?! :eek: :confused:
Så det skulle knappast hinna gå så långt att jag fick "ett nervöst spjälstaket" innan jag ingrep!

Och jag har upplevt att stå i "fel" stall! :( :cry:
Har fått min VUXNA häst mentalt kraschad pga misshandel från flera håll, så jag VET hur det är!
Usch och fy f-n säger jag! :mad:
Men det har i allafal lett till att jag är ENORMT mkt mer kritisk, OCH vet ÄNNU mer vilka "tecken" jag ska leta efter!

Dessutom ska jag numera om jag inte personligen känner stallägaren och de som ska hantera mina hästar, har REJÄLA referenser innan jag stallar upp på ett nytt ställe!
Oavsett det vore lösdrift eller "vanlig" uppstallning!
 
Jag har en liten teori. Det är för många som har hästuppfödning som hobby och som är nöjda och glada trots att uppfödningen gör förlust varje år. Ibland skryts det ju till och med om hur mycket man förlorar på sin hästverksamhet varje år!
 
Givetvis så skulle jag ju med jämna mellanrum KONTROLLERA hur min häst mår på en lösdrift!
Finns det folk som INTE gör det?!
Ja det finns det.

Det är bl.a. dessa kontroller som man vill slippa att använda tid till, genom att vänta tills att hästen blir äldre innan man köper den. Man vill använda sin tid till att rida, när man är ledig.
 
Ja det är konstigt det där. Uppfödarna brukar nästan försöka att bräcka varandra i hur mycket back de går, medan hästköparna högljutt klagar på att uppfödarna tar ut hutlöst för höga priser.

Det går ju inte riktigt ihop på hästmarknaden, må jag säga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 567
Hästmänniskan Jag har fått ett kan man tycka angenämt "problem". Hur som helst så har jag en tvåårsvalack med i mina ögon en mycket god stam för den...
Svar
10
· Visningar
1 231
Senast: rebus
·
Hästmänniskan Jag är (tyvärr) i häst köpar tagen och undrar lite hur ni gör när ni ffa. tänkt sälja en häst?? :smirk: Jag har annonserat själv...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 290
Senast: tazza
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp